Monday, June 14, 2010

Saat getir dalam tempoh 24 jam - 48 jam

Assalamualaikum w.b.t


Saja nak maklumkan saya sedang melalui saat-saat getir dalam tempoh 24 jam-48 jam ini.


Harap-harap saya dapat melewati saat ni dan diberi kekuatan dan kelaratan menempuhnya.


Takper, tak perlu tau apa yang saya lalui, cukup doakan saya mampu.....mesti mampulah!


Harap-harap lepas ni dapat bernafas dengan lega dan dapat tidur dengan nyenyak!


Rindu sangat nak tidur tanpa ada gangguan perasaan bersalah.


Terasa rugi masa tinggal berdua dengan pak hj ni tak dimanfaatkan sesungguhnya.


Pak hj balik jor dari seri petaling malam tadi pun hampa jer, bininya dah tido awal dan bangun pun awal sangat!


Pagi ni tak gi kerja. Kecemasan.


Keter wat hal.


Bukan satu hal, banyak hal.


Dari pak hj balik 40 hari tuhari, kembara tu xboleh bawak kejaluan lebih 80km, lebih kalu...bergegar enjin sampai hani menjerit ketakutan dan suh maknya berhenti.


Saya pulak nak test mana tau pada tahap kelajuan lebih 80km jer bergegar, 90 km tak bergegar ker....tapi xsanggup rasanya, sebab rasa macam nak pecah dada dengar enjin bergegar!


Dulu masa saya bawak, pada tahap 100km dia akan bergegar bila sampai kat tangan pak hj agaknya sepanjang 40 hari keluar tu tahap dia dah menurun....


Disebabkan masalah gegaran (tak taulah berapa skala richter) maka pak hj tukar pakai dengan saya sebab saya ulang alik rumah-presint 9-pejabat...sekangkang kera jer..bawak bawah 80 km takde hal...


Pak hj nak ulang alik merata, harus dia kena bawak merc tu...lagipun sedarlah diri tu, merc tu dia punya...takkan saya nak memunya pulak....sian dia ambik masa panjang nak ulang alik PD (dululah..sekarang pak hj dah macam tak ingat langsung ada anak bini kat PD....melampau!!!)


Bila saya mula bawak keter sendiri, kembara tu mulalah merengek (alaaa..cam bebel tuler) nak tukar keter...citer lama timbul semula...satu hari tu sambil makan citer hal keter, pak hj yg mula tanya sy amacam keter....hmmm saya apa lagi org dah cucuk....siap cakap (sambil citer hal keter) bergenang air mata sedih sgt.....saya kata sedih sgt dah lebih 10 tahun kerja bawak keter camtu....rasanya jam-jam tu gak nak pi kedai beli keter...



Ahahahaaa....macam keter mainan plak ek? takde, saya cakap kat pak hj beli kancil/viva jerlah...saya dah macam tak nak fikir dah cita-cita saya nak pakai compressor tu..(second hand jer kawan2, bukan baru, merc pun murah jer skrg, jgn ingat mewah sgt plk)...


Setakat 400 ke 500 sebulan tu saya cakap kat pak hj saya mampu gagahkan bayar (+kembara 500)....jadi ko sebulan keter mau 900....abih tu kembara nak jual tak boleh, market price rendah gila punya rendah, hutang ada lagi....2013 baru abis bayar (nyesal ambik 9 tahun...masa tu xambik tau, tau sign jer kat jual beli punya borang tu)


Beli dulu tahun 2005....punya bagus tolak kancil yg akan abis byr 2008, ambik kembara 2nd hand (buat tahun 1999)...sudahnya lagi 3 tahun nak memanggungnya ni....pengajaran sungguhlah...tu sebab saya ni mulut jer cakap nak beli keter tapi sebab pernah kena perangkap pasal salah buat pilihan beli kereta, terpaksa bersabar 9 tahun.....


Ni musim meroyan nak beli keter datang lagilah ni...tapi cepat reda, sebab insaf....takut jadi macam dulu....salah rancang lagi. Kang ada dua keter, sapa lah pulak nak pakai kembara tu???? pak hj dahlah terperangkap kena bayar serena, pun sampai 2013..saya lak nanti kena bayar dua keter pulak...nak menunggu smapai 2013 tu boleh tahan lama tu....


So, cepat2 sedarkan diri sendiri, harta dunia jer....bertahan..bertahan..sabar jer ya salwa bila tengok kawan2 bawak grand livina, vios, honda....hah tu sah2 dalam hati jeles kemainnn...


Eh...skang ni tengok keter2 tu sah2 jeles kan? ni tengok org bawak keter2 kecik pun mek jeles tauuu....sungguhpun dia bawak Myvi, Viva, Proton saga...kira apa sahaja keter asalkan nampak baru sikit jer dah rasa jele..mana taknya keter kita dah 11 tahun....mana tak sana bunyi..sini bunyi...semua dah longgar....


dan kos yg saya keluar utk tukar tu, tukar ni, baiki tu, baiki ni dah tak terkira2 dah ...tang tayar jer mau dekat 5 kali tukar tau (purata setahun sekali)....dahlah harga mahal sebab 4 wheel drive..ni petang ni nak hantar bengkel lagi....brapa ratus pulak tu?


kali ni masalah dia lagi crucial...dah seminggu keter saya tak leh nak belok.....ketat dan berbunyi kuat macam ada yang tersangkut pada tayar depan sebelah kiri...mujur juga cuti sekolah...takdelah bawak keter kena banyak sangat belok...


Sebab masa belok tu memang malu habis bila dia keluarkan irama dia...semua pandanglah....jadi saya terpaksalah park kat tempat yang tak banyak belok....kat belakanglah apa lagi....kadang dia tak boleh gerak ke depan..kita terpaksa recverse ke belakang pastu makan kanan lebih sikit baru gerak ke depan...


Saya citer macamlah korang boleh faham dan bayangkan ya? takper dengar jer luahan ni....so seminggu ni saya nak bawak ke bengkel tapi tak reti nak cerita dan takut kena tipu dengan bengkel..tambah2 pulak bengkel kat sini saya tak berpengalaman. Kalau kat seremban tu tau sangat dah 2-3 bengkel yang saya biasa dan dah ada rekod kembara saya kat komputer diorang....


So bersabar jerlah tunggu pak hj balik jorr malam tadi....takdelah saya kemana-mana weekend, semalam jer gi off..smapai malam saya duk sorang kat off...best buat kerja dalam aircond...saya ni sejuk takper, jangan panas...kat rumah terasa panaslah...tu yg ke pejabat...jam 10 balik rumah teru tido....eh..lupalak saya ke presint 8..teringin nak beli pizza...domino pizza....


Sebab jalan solo jer rasa sunyi sangat, tu yg dapat idea makan pizza jer, kalo hani ada tak ingin dia makan pizza2 ni....so dapat pizza... 4 slice saya makan, tinggalkan pak hj 2...balik tu saya dah tido dia call tanya ada makanan ker tidak..mujur ada tinggal 2..kalo tak haru kena bangun masak ker apa ker....


Lepas beli pizza, gi farmasi, niatnya nak beli satu benda jer . dah masuk dua minggu ni....period tak datang....malas nak test sebab dah tau dah, tapi malam tadi sebab lalu kata farmasi tu, saja nak buang duit RM12 kot gatai pi beli test kit...jam 11 pagi baru sat ni baru teringat nak test....


Cam biasa, takde apa surprise, masih istiqamah satu line....ingat kot last month pak hj balik kuar 40 hari, dapat berkat projek menjadi ker...pastu adalah pasang niat, kan tahun depan nak hantar hani madrasah...tu yg saya mula doa semula, biar Allah bagi sorang lagi nanti hani ke madrasah sya solo jer kat rumah.....ada adik bolehlah buat kawan..nampak nya takde rezeki lagi... sedih tu tidaklah..takde rasa apa pun, cuma terkilanlah juga tak dapat nak rasa terperanjat yg amat kalau dapat garis dua!


Mana tau ker (:P) nak gak ikut jejak kawan2 yang letak test kit garis dua kat blog....hahahahaaa, eii tak sanggup rasanya nak letak benda yg kita uji dengan air kencing kita pastu dok tayang satu dunia...hishkk sorryler kot kawan2 ada buat ek, terpulang... ....saya cuma bagitau apa saya rasa............hehehee :-) peace, no war!









Wassalam

6 comments:

luna said...

psl kete tu sama je cam mslh saya ni..tension dgn org keliling pun ada..dulu,sy tak reti bwk Auto,dorg kata 'la,sayang le kete auto tak pakai..' Ok sy pun blaja sikit2 dan skrg mmg dh tak reti bwk manual...pun org kata gak 'la,sayang kete kancil takde sapa pakai..'

ish,dorang ni,sy mintak suh bayar ke?tp mmg tu la mslhnya..kete kancil tu tak bwk ke mana,rosak pun tidak...sesekali je start x nak bg bateri flat, abis bayar 2012...hmm wat masa skrg kene sabar le

Irfa said...

psl keta:
pengalaman adik yg pakai kembara mmg mcm2 mslh katanya(dia kata).
dahlah makan minyak kuat.

pasal test kit:
alamak terasa pulak..saya pun ada letak kat blog yg 2 line tu masa peknen baby hajar..sbrnya malu nak letak tp teringin sbb tgk org lain buat..sbg kenangan..tahun depan dah takde gambar tu sbb saya akan bukak blog baruZ(kalau panjang umur la) hehe,bukan bau air kencing pun.(gurau je kak.saya tak terasa pun)..

Zareda Norman said...

wa, kalau nak hantar bengkel area sini, kak zar ada satu bengkel yg boleh rekemen kat balakong. murah dan kerja tip top.

Kak zar mmg sensitip pasal kereta kalau ada bunyi atau bawak tak sedap jer mulalah bising kat cik hubby sebab kita drive kita bawak nyawa dalam tu. Sebab tu kak zar tak pernah beli kereta seken hand..

Cool said...

hehehehe tergelak jugak baca cara kak wa cerita pasal kembara tuh@!~

Takyah berabis laa kak repair kembara tuh, makan ribuan tuh kalo enjin tahap tuh. boleh buat downpayment kerete abaru

*hasut-hasut*

Amir Syafiqah said...

Betul Salwa, saya sokong tukar keta... Bukannya nak yg besar2 pun at least keta baru bukan 2nd hand. Bukan apa, keselamatan jugak..Lagi pun kalau keta tu selalu rosak, banyak jugak cost yg keluar...hehehe cucuk.. jgn tak cucuk...

MOKCIK AZWA said...

nak juga tumpang sekaki cucuk...tukar pi kereta myvi pun ok...selesa dan murah...huhuhu