Saturday, June 19, 2010

Sejauhmana tahap naluri keibuan saya?

Assalamualaikum w.b.t



hani dah hampir dua minggu balik kampung.


Dalam tempoh dua minggu sekali jer saya call dan bercakap dengan dia


Kadang2 hampir lupa saya ada anak..


heheheheee


Sampai kena tegur lah dengan anak2 buah kat office


Puan tak call anak ker?


Dan saya rasa macam bebas lak, takde nak sibuk bekejar nak balik


Dan takde sapa nak mengekor saya kat rumah


kalo tak ada jer yang menyibuk...


Menyibuk nak solat sama2


Menyibuk nak mandi sama2


Kadang2 menyibuk nak rebut bilik air yang sama (walhal ada dua bilik air kan?)


Pastu menyibuk nak tekan lift walhal saya yang sampai dulu...


Bila dia takde semua serba pantas


Kalo dia ada, sibuk nak bukak kan pintu keter....


Yerlah dia dengan dua begnya....beg sekolah keb, beg kafa, beg baju nak gi rumah pengasuh


Saya lak dengan beg lappy...dengan hand bag...


Hmmm....terpaksa tunggu dia...


tapi tulah korban seorang ibu kan?


Tapi geram arr..kadang2 mengada lebih tu...


Saja nak mengada2...siap kena tengking dgn saya kdang tu...


Saya kata, nak mengada masa tidur bolehler...apa hal siang2 buta nak ngada2 ni...


Tapi menjadi hani...agak sukar kalao berlaku pada anak orang lain kot


Sebab saya dah latih dia begitu....


Semua dia mampu buat sendiri dalam susah payah


Beg roda dia besar tau!


Susah payah dia bawak naik masa ambik balik sekolah (yerlah kan bawak kembara agak tinggi)


Susah payah gak dia bawak turun masa saya hantar


Sebab saya dah cakap kat dia....suh buat jadual...


Kadang datang perangai pemalas nak buat jadual...sebab dia kata tak banyak yang berubah...


So sebagai pengajaran, kalo nak beg ringan buat jadual!


Kalo taknak buat jadual, angkat sendiri beg tu!


Dia tau kalo saya angkat beg dia mesti dia kena amukan mak dia ni


Pasal saya tau kalo berat tu memang tak buat jadual lah tu...


hani memang berdikari...pagi2 hari ada KAFA dia akan siapkan kain pink sendiri....


tapi yang musykil bila petang tetap jugak dia pakai kain biru!


kalo saya tanya/marah napa tak tukar kain


Senang jer dia ajwab, ramai budak tak tukar kain...


Abih tu, yang ramai pakai kain pink tu tak bak pulak ikut....yg tak pakai pulak ikut yer?


Sekali cakap pastu besok tu baru pakai kain pink semula


Pastu saya tak cakap, minggu berikutnya dia buat balik tak salin kain pink...


Bila tanya, tak cukup masa ker?


takde pulak..yerlah saya ingat kotler beli makanan lama dengan makan lagi tak sempat ker, tapi sengaja rupanya....


Citer hal makan ni, saya tanya gak dia....ramai tak budak2 darjah 1 makan sendiri, maknya tak datang...


katanya dia sorang2 jer....ramai yang mak atau ayah datang temankan atau bawak bekal dari rumah....


Dia kata, kadang kakak duk sorang2 jer makan, takde sapa teman pun , masing2 ada mak atau ayah...


saya tanyam kakak kesah ker kalau ammie takde....ok ker makan sensorang?


Okay...dia jawab..kakak tak kisah....asalkan kakak dapat makan...


Aloolooo sian gak saya dengar tapi dah dia okay...takkan saya lak nak manja2 kan....


Biar dia berdikari walaupun baru darjah satu...biar dia kenal susah payah hidup!


Sekarang abwak RM8.00 sehari...pagi makan RM5.00 (minum pagi dan makan tengahari) KAFA lak RM3.00, minum dan makan jajan...


Katanya masa KAFA dia tak makan heavy sekadar beli solivite dan keropok lekor...


Satu masalah hani ni, beg sekolah pagi tu dah lah berat, kelas KAFA kat tingkat 2...banyak kali dah pesan, beg sek keb tu tinggal jer tepi tangga, takde sapa nak curi....


tapi dia tetap gak bawak baik tingakt dua tu...takleh bayangkan lah....memang berat beg tu...


Saya sampai marah kat dialah suh dia tinggalkan...saya kata kat dia, ammie takut kakak bawak beg berat tu nanti terjatuh ker tegelincir ker....patah tulang ker..kan susah....


Tapi kadang2 katanya ada pengawas tolong bawakkan...yerlah kesian budak darjah 1 terheret2 beg sekolah..


Walhal beg KAFA sikit jer bukunya....beg nya pun kecik, saya suh angkut beg KAFA tu jer dan pencil box pun ada dua, asing2 pagi petang, kaler pun ada dua..tapi tulah masih gak taknak dengar nasihat maknya ni...


Saya nak datang tengahari tak laratlah...parking jauh dengan panas, dengan masa rehat yg pendek mana cukup nak urus makan, nak carik parking lagi....


Sian gak dia tu kadang2 punyalah penat uruskan diri sendiri dari pagi sampai ke petang (jam 6 lebih saya ambik dia) selalu dalam keter dah lelap dah...


Petang tu sungguhpun abis sek jam 5 , sejam lebih gak dia tunggu saya...penat main2 baruler saya datang....bulan ni dah tukar WP2, harap2 dapat cepat sikit ambik....


Sebelum ni ada dua beradik masih tak balik sebab mak dia kerja KL, dengan budak 2 beradik tuler dia main..sampai hitam baju/tudung semua...basah2 peluh....skang ni budak dua beradik dah balik awal, selalu hani tinggal sorang2 kat bus stop tu...sian dia kdang tu...


Tapi anda semua kenal hani kan..dia ccol jer tak pernah nangi pun sungguhpun dia tinggal sorang jer...


paling2 masuk keter dia akan cakap...ammie lupa ker nak ambik kakak....


Saya jawab..tak ammie banyak kerja....dia jawab..dah agak dah....saya tanya dia, kakak nangis ker tunggu ammie...


Taklah, buat apa nak nangis....kakak dah biasa dah....


Heheheee...kadang2 rasa saya buat dia tak macam budak 6 tahun.....


Selalu gak kena tegur dengan pak hj, sebab saya dianggap mendera anak....


Saya plak tegur pak hj terlampau manjakan anak...


Kalo saya bagi hani makan, saya hanya akan letak nasi dan lauk jer...lain2 tu semua dia kena buat sendiri...ambik air sendiri, ambik air basuh tangan sendiri, dah makan hantar dapur sendiri, buat air sirap pun dah pandai buat sendiri sekarang ni.....hal sek... baju2 sekolah nak pakai semua pun ambik sendiri, pilih sendiri....tapi kena check gak...ada satu hari tu, dia ke sekolah tak pakai spender....saya perasan bila dah balik bukak kain....bila tanya kenapa...terlupa! haiiii, mujur takde apa2...


Ikat rambut pun sendiri sekarang ni, letak bedak sendiri...hal beg sekolah lagilah sendiri... kira apa urusan dia semua sendiri melainkan basuh dan iron baju jer saya buat..tu pun kalo dia larat rasa nak suruh dia buat sendiri jer...setakat ni pandai rendam baju jer...


Eh tajuk apa tadi ni? Amboi meleret2 pulak dah.....eh dari cerita ni, cam saya ni kurang naluri keibuan...hani nak balik malam ni...ntah apa pualk citer dia sepanjang 2 minggu kat kampung....siapkan telinga jerlah...mesti panjang bebelnya nanti tu...


Wassalam

3 comments:

dayangbest said...

senyum je baca blog kak wa..

jujur betul

letak laa gambar hani terbaru...
lama dah tak letak gambar dia

Hanisumayyah said...

Dayang...

biasalah anak-beranak kami berdua ni ada jer isu nak gaduh....ha'ahlah lama tak letak gambar, pemalas nak ambik dan ambik malasn nak transfer pulak...nantilah esok akak ambik gambar dia nak gi sekolah...

Najah Farahin said...

ha'ah la kakwa,lama tak tgk gambaq hany.saya suka tgk muka budak mata bulat2 cam hany tu.muka anak2 saya semua sepet.hehe
-najah-