Thursday, June 17, 2010

Tinggal seorang diri

Assalamualaikum w.b.t



Dan berapa hari dah saya tinggal seorang diri.



Dari khamis lepas sampai ahad, pun sorang sebab pak hj pergi jor kawasan tengah di Sri Petaling.



3 malam ~ ahad, isnin dan selasa dia ada, tapi saya pulak tak tido malam...


Tidolah jugak tapi macam tak berapa nak tenang, tido bangun tido bangun atau tido lewat lepas dia dah berdengkur baru saya masuk tido dah tu jam 3, 4 pagi saya dah bangun dan duduk deppan pc semula.


Pastu semalam pak haji dah ke seremban semula....keluar 10 hari pulak! ni hasil dari jor di markaz tulah....bentuk jemaah dari N9 utk keluar 10 hari...


semalam dan hari ni tinggal sorang lagi...


Tapi senanglah nak buat tesis...takde gangguan langsung!


Hal tesis ni...


Teruk gak kena perli dengan pak hj...


Haaai..takkan tak siap2 lagi....tulah abang dah cakap suapkan..siapkan...tak nak dengar!



"dahlah..abang ni lagi buat orang tensionlah!!!!" saya merungut kat dia..


Lama-lama dia tak perli2 lagi, tapi tanya dengan ikhlas...


Banyak lagi ker?


Amacam, siap dah....


Apa prof cakap, banyak nak betulkan?


Lega lah jugak dengar dia cakap gitu...


Dia memang tau style saya memang begitu...


Suka last minute kalau benda saya tak suka buat tu...


Tapi kalo benda suka, sanggup tak makan, tak balik, stay office...sebab nak siapkan dan-dan tu jugak....


hahahahaa


Antara benda saya saya tak suka



termasuklah yg ni...


...



...



...



...



...



BELAJAR!


tambah2 buat tesis ni...


lagi saya tak suka!


Dan dia memang tau masa zaman belajar lagi...


kalau ada assignment,


nak kena hantar ...


Memang saya akan siapkan 3 hari sebelum hantar tu...baru pulun bagai nak rak...kalo dia tegur time tengah khusuyuk buat tu memang tak layanlah...


dan kalau ada exam


48 jam terakhir memang kalau boleh saya tido 1-2 jam ajer... masa tulah baru nak buat mind map, aru nak buat nota pendek, baru nak belek buku....


24 jam sebelum exam memang sah-sah saya takkan tido melainkan tertido!



Masuk subuh, saya akan mandi terus gi exam... masa exam siap menguap2 takleh blah!


Power tak power?


Dan dengan cara inilah saya dapat score exam....dan juga score jugak assignment!


Siap kena2 perli dengan kawan...


Bila saya cakap saya malas nak join study group!


Dan bila nak exam dioarng tanya dah prepare ker, saya kata takder....tak baca apa pun!


Diorang cakap..alah..salwa dia cakap jer tak baca, tapi dia yang score!


memang saya tak baca, sebab masa tanya tu ada masa seminggu lagi camtu...(masa study week tulah)


Sebab saya baca dah last minute!


diorang pun tau tu!


takde masalah bagi saya! boleh pulak mata ni ditahan2 ngantuknya tu...tp ada org tak boleh tak tido kan?


Malah, kalo saya bawak kes kat court pun masa saya jadik pegawai pendakwa, malam tu tak tido beb!


Bayar hotel utk tido tapi saya bayar sewa semata2 utk tumpang mandi dan study kertas siasatan jer!


Mungkin dah biasa!


W.pun bahaya cara ni


Tapi dah tua-tua tak berubah, memang takleh ubah dahlah kot?


Okay...jangan tiru macam saya! sangat buruk perangai okay!


[Alhamdulillah Hani tak menurun, dia menurun pak hj, dia jenis prepare awal2 kalo nak exam, siap letak beg tepi pintu lagik!]


Tapi satau saya tak lupa, saya wajibkan diri SOLAT HAJAT kalo saya nak sesuatu


Tak payah lah nak susah2 solat panjang, dua rakaat jer...


tu pun cukup!


sebab kalo kita susah payah pun, belajar consistent, study bagai nak rak


kalo tak diizinkan allah maka takkan dapat


Tapi kalo usaha tersangatlah minima macam saya ni, last minute plak tu...


Doalah...dan yakinlah bahawa Allah itu berkuasa, makhluk sesungguhnya takde kuasa, Allah kan pemurah, dia bagi kalo kita doa dengan ikhlas...


Malah dari nak dapat jodoh dulu saya dah solat hajat dua rakaat, baca yasin...minta dengan allah ciri2 suami yang saya nak...


Nak suami camana?saya doa nak yg~ ada ikut jemaah islam, nak yg ada janggut, nak yang kalau boleh tahap iman dia sampai suruh saya pakai purdah, pastu nak yang sikap dia berlawanan dengan abah saya [abah garang, tak mesra dengan anak2, makan asing2 dengan anak2]~ semua yang saya doa dalam solat hajat saya dapat kecuali bujang, saya dapat laki orang [allah tak bagi mungkin sebab dalam doa saya tak sebut cakap nak bujang]



Makanya, dalam hal tesis saya akui saya memang malas nak buat, tambah malas sebab responden saya adalah NGO, beberapa NGO saya contact tak bagi respond, kata nak jumpa tapi mungkir janji, email tak balas, hantar soal selidik, tak reply! Frust sesangat


nak carik NGO yg minat cakap hal rasuah pun satu hal!


[JANGAN BAGI DALIHM TAPI KATA BOLEH]<-- pesanan khidmat masyarakat hehehehehee


Buat saya rasa cam nak tangguh jer...satu sem lagi...


tambah2 bahagian komunikasi korporat(BKK) tertubuh serentak dengan kedatangan saya ke HQ....baru nak set up pejabat di pej KP....dah tu KP pun baru ambik alih dari KP lama (mula 1 Jan 2010)


Memang semuanya kena bermula dari 0...nasibler!


Baru nak minta PC, nak minta printer, dengan macam2 prob....hal kerja lagi...


Dengan saya kena belajar buat press release, buat artikel, dengan buat research utk buat teks ucapan KP , baru nak bauta kertas kerja buat macam2 program...


pastu dengan atur segala macam pertemuan KP dengan segala parti politik, NGO, persatuan, dewan perniagaan, chief editor... mainstream , alternative


Okay tu hal kerja! memang sibuk gaklah...


Hal rumah lak, haru betul kalo diingat, dua bulan pertama saya berulang, disember-januari saya berulang putrajaya-seremban sebab hani sekolah di seremban, hari2 bekejar balik seremban fikir hani tunggu 2 jam....


masuk bulan febuari saya berulang pulak dari seremban-rumah kak azwa, hani dah pindah ke putrajaya, sekolah sini, tapi kuarters pulak tak dapat... mujur ada yg murah hati sudi menumpangkan kami


So,


Macamana saya nak buat tesis?


dengan nak hangkut segala benda, buku2, meja belajar takder, broadband takder, streamyx masih di seremban....hishhh banyak masalah betul masa tu!


Kira memang hazab jugaklah masa 3 bulan pertama tu- habis masa camtu jer, tambah dengan beban kerja yang bertimbun!


Badan pun letih.. kerja banyak pakai otak memang badan cepat letih,kan?


Dan uruskan hani memang sangat memenatkan...


pagi2 hantar dia, tengahari datang hantar beg kafa, bantu salin baju, beli makanan tengahari, teman makan, bekejar balik pejabat, berebut parking...jalan tengah panas-masuk pejabat kerja dah tunggu!



Rabu, jumaat ambik pulak dia kat sekolah, hantar rumah pengasuh, petang ambik....masa dah terikat dengan jadual gitu....



tak perasan masa mengejar saya!



Bulan april, dah saya lak jadik setiausaha kempen perangi pemberi rasuah, satu negara kita buat pelancaran....memang packed gila masa saya....pertengahan mac sampai awal mei pak hj keluar 40 hari, takde chan nak suh dia handle hani..memang masa ni teruk!


Dan masa mac-april jugak saya mula pindahkan barang2 sikit2 kat kuarters sebab dah dapat kuarters


Semua hangkut dengan kudrat dan tulang empat kerat saya ni!


Hangkut dari seremban, bawak sini...sorang2 semuanya!



Pastu kemas rumah seremban, kemas rumah sini....weekend balik basuh baju sana, mesin rumput....kira hidup ulang alik dua beranak jerlah!


Tiba2 mei pun datang...saya dapat tugas baru...


Saya kena handle facebook SPRM, saya juga incharge Frenz Of MACC (sistem penyampaian maklumat menerusi sms) dan terbaru star mei kami kena ambil alih secara berfasa portal rasmi BKK.... tu tak masuk handle press conference hampir setiap minggu....


Dan jun sepenuhnya kami kena handle portal....


Semua input akan masuk ke email bahagian saya, dan saya lah editor portal tu, saya juga yg decide berita nak masuk ruangan mana....nak edit input yg diorang bagi seciput jadik story yang standard... saya jugak yang cari gambar, dapatkan statistik....tau2 jerlah kerajaan ni banyak benar red tape nya!


Yerlah benda baru nak implement..macam2 hallah nak kena tukat mind set pegawai2 ni....kami ni kira penghubung org atas denga org bawah...



bawah saya lak hanya ada 3 peg, sorang buat story dalam BM dan sorang lagi buat story dalam english dan kemudian, story tu kena buat dalam english dan malay, so vice versa lah...dua2 kena buat kerja translation...sorang lagi buat kerja teknikal.... tu tak masuk nak edit semula carta organisasi, nak masukkan direktori pegawai, nak masukkan maklumat korporat...tinba2 rasa macam tak cukup 2 kaki dan 2 tangan...



Sebab baru ambik alih....teknikal problem memang banyak, tambah2 nak buat dwibahasa, dan sikit masa lagi jadik 3 bahasa, dengan mandarin sekali, sekarang kami mampu buat banner dengan aspirasi dalam mandarin..


tapi saya sangat-sangat-sangat syukur sebab Allah pilih saya duk kat BKK ni dan handle benda ni!


Syukur sangat sampai cakap kat pak hj....


dah 10 tahun saya kerja bang, baru tahun ni saya rasa kerja yang saya dapat betul2 memenuhi citarasa saya...saya rasa saya nak all out dengan portal ni...suka sangat!


Dia jawab simple jer..bersyukurlah, apa nak semua Allah dah bagi, tapi jaga solat pun wa tak mampu lagi..asyik solat lewat jer....jangan dah sibuk kerja ni solat lewat2...


Saya sedar tu semua....eh....nak selit iklan kejap...kat off ada 4 peg perempuan, tapi yg solat saya dengan PA boss jer...tapi dah 2 minggu ni allah buka pintu hati miss sinar solat sama2 saya...alhamdulillah....tergerak gak hati dia dengan 'ceramah2' saya secara berlawak...dia bersyukur sangat yg saya dapat membuatkan dia bersolat semula...PA boss pulak cakap, puan salwa....apa kata pas ni buat miss conquer lak solat...insyaallah pelan-pelan...


Saya suka kerja saya sekarang sebab...



Saya buat story, buat artikel, ber FB, berhubung dengan negeri2 dan bahagian2 utk carik story dan atur story dalam portal macam seolah2 'makanan' saya sebab memang saya dok hari2 buat blog...takde apa beza apapun sama jer post entry dalam blog dengan dalam portal!


Suker...suker...


Apa kesukaan saya dah jadi kerja rasmi saya pulak..tak ker best tu, tu pun tak nak syukur lagi ker???



Eh sebelum tu nak share dalam suka2 kerja saya risiko sangat tinggi ok!


takleh berwewenang nak siar2 artikel, bukannya macam blog....kawan2 jer baca, tapi portal ni satu dunia baca...


Macam semalam, pasal press release kes Dato' Mohamad Norza, saya yang buat press release dia, dah petang masa tu, balik dari ambik kembara kat bengkel, dapat sms dato' suh buat PR , input dato' SFC dan bagi, saya buatlah...


Dah siap saya terus email boss atas saya (mujur saya suh dia check) dan dia tambah satu perenggan jer pastu kami terus hantar ke media (semua media satu negara)....so hari ni dah masuk paper, malam tadi dah masuk buletin utama....



pagi2 dato' SFC call boss atas saya tanya kenapa dah masuk berita, walhal berita tu embargo utk buat hari ni, masuk esok pasal hari ni baru kes norza jalan...


Mak ai, berdegup jantung! Napa tak cakap embargo. saya dapat saya buat lah, sebab dah lewat petang, kalau lambat tak sempat masuk...mujur gak takde apa2...lega gak saya!



Tupun, buletin utama, tak sempat edit sebijik2 ayat dalam PR dia bacakan...


Bila jadik camni, dato boss saya (yg sdg cuti jaga bapak kat hospital, anak mithali wooo) pun dah bising tanya, tapi saya selamat sebab boss atas saya dah check...dialah kena jawab..mujur gak kita ni kuli jer...tulah tugas boss yg dapat gaji besar, kenalah jawab kan..takkan kuli cam saya lak nak menjawab...gaji besar=tanggungjawab besar!


Wassalam

2 comments:

Pnut said...

Wa-masa kat universiti, kawan sebilik saya macam wa, jenis last minute study dah hafal..gila-gila punya hafal..
sampai kita pulak naik takut, dan seram..

terasa macam alamak.. banyaknya dia leh ingat...ehehehe

tp memang scorer budaknya.. sampai dah baut master ke UK..
dan sekarang jadi lecturer..

Hanisumayyah said...

Pnut..

aduh..saya idakler pandai gitu....bengaplah jugak...hehehe, tapi pasal subjek saya ni boleh ajer menggoreng, takde formula dan lebih pada pengetahuan am dan kerajinan membaca dan mengikuti isu2 semasa, maka kelebihan disitu...tambah2 lak saya jenis suka berbincang hal2 serius dgn kawan2....top up dengan teori sesikit boleh ajer score..bukan sya yg pandai mungkin diorang yg tak pandai menggoreng! hahahaaa...apapun nasib jer saya ni berjaya...ikutkan mau lingkup kalo guna kaedah ni...adaler amal kebaikan Allah pandang kot...tu yg kasi passed jer...