Friday, October 1, 2010

Kisah lampau bakal berulang?

Assalamualaikum w.b.t



Cik Ayang called saya tu cerita sangat panjang, sampai tak tau nak stop camana!


Macamana Aza banyak cakap macam tulah jugak kakak dia...


Tapi borak dengan cik ayang ok jer, sebab dia orang yang praktikal dan fikir logik...


Takde bunga2 bahasa, simpulan kata dan kiasan macam kak aza..yerlah educated kan...


Satu yang buat saya terkejut dengar.....


Cik Ayang kata, Nuraza (cik ayang bahasakan adiknya nama penuh yer) baru keluarkan duit RM30k dari Amanah Raya


Duit ni duit socso disimpan di Amanah Raya, kan aza ada dua anak dengan suami terdahulu yang meninggal kemalangan waktu kerja


Jadi dua anak dengan suami terdahulu (Adib & Khairin) dapat duit bulanan dan anaknya yg sulung kini dah usia 18 tahun ogos lalu, yg Khairin 17 tahun...


Jadi Adib dah boleh pegang sendiri duit terkumpul di Amanah raya tu....


Sebelum ni aza keluarkan setahun dua kali bagi menampung persekolahan dan perbelanjaan budak dua orang tu...saya taus ebab saya selalu tandatangan pengesahan Peg Kump A/penghulu etc... tu..dan saya juga beberapa kali tolong ambik borang PERKESO/hantar borang ke Amanak Raya Seremban....


Jadi duit Adib tu lah kot digunakan bagi menampung belanja pindah (?)


Kata Cik Ayang, Adib tak dibawa ke Penang, sebab kebetulan Adib pergi beraya di Johor pada tarikh diorang pindah ke Penang tu....


Patutlah Cik Ayang kata, Nur Aza called Adib sungguh2 suh Adib balik cepat....tapi dah tak sempat agaknya....Adib ditinggalkan...tak dibawa pindah sama....


Firasat saya Adib memang takkan dibawa pindah sebab Adib dah kerja di KL pun...dan aza pun bukan suka sangat kalau Adib duduk sekali... susah nak control nanti.....Aza selalu gaduh dengan Adib..yerlah remaja sekarang dah duduk madrasah tetiba dapat duduk KL.....macam2 lah problem yg aza tak puas hati....



Balik pada Cik Ayang tu.....saya rasa memang weekend ni Cik Ayang mesti pergi Penang lah.... kuat semangat dia walaupun dia bukannya sihat sangat...tapi sebab tak sampai hati pandang mak dia agaknya....semangat yang kuat tu akan mampu bawa dia ke Penang kot....


Lagipun rupanya masa Pak hj gaduh dengan Aza hari tu, diorang dah ke Penang ziarah Uda )pak hj tak tau)....mesti Cik Ayang pergi sama...Aza mana berani nak drive sampai ke Penang.... saya tau diorang pergi penang pun sebab saya sorok2 baca sms aza pd pak hj masa nak berbaik2 tu....


So, Cik Ayang mesti dah tau dah jalan nak ke madrasah tu...


Rasakan nanti mesti terkejut Aza kalau tetiba tengok Cik Ayang sampai Balik Pulau...dengan Tok sekali pulak tu...


Yang saya kesian Cik Ayang lah.....sebab yang susah hati mengadap mak dia tu Cik Ayang....yang menengok Tok menangis menderita rindukan cucu Cik Ayang....yang nak kena selesaikan Cik Ayang lah jugak


Jauh disudut hati saya terfikir....macamana pun Aza ni tak boleh lari dari mak dan kakak dia...sebab dia dah salah dari awal.... hubungan tu dah terbentuk begitu acuannya dari awal...tak bolehlah tiba2 nak putuskan....


Kenapa waktu baik ...dia terlampau baik sangat...kalau boleh 24 jam nak bertunggu tangga kat rumah mak dia


Sampai waktu hj sidek ada rumah pun dia ke rumah mak dia....sampai suami kecik ati....


Tapi bila berbaik2 dengan hj sidek, selepas berlaku perang (disebabkan hubungan terlalu rapat dengan mak dia) terus tinggalkan Cik Ayang dengan Tok bontang macam tu.... tak mesyuarat dulu, tak bagitau.....senyap2 dan rahsia...


Kata Cik Ayang, bagitaulah sekurang2nya....bolehlah Tok peluk cium Sofiyyah dulu...tapi macam orang bersalah tersu pergi senyap2 macam tu...


Bukan sekali ni jer, dah banyak kali dah.....maksud saya lari dari Tok dan Cik Ayang ni.... cuma kali ni jarak paling jauh...


But at the end....macam round a circle....dia akan mengadap jugak balik Tok dengan Cik Ayang...


Sebab?


Dia akan rasa selamat dengan diorang berdua tu compare dengan suami sendiri (hj sidek)


Sebab dengan Tok dan Cik Ayang...diorang berdua tak berkira masa, tenaga, duit, komitmen apabila melibatkan keperluan untuk berkorban dengan Aza dan anak2nya... dah terbukti dah pengorbanannya tu...Aza pun selalu sebut depan saya....


Sedangkan dengan suami sendiri, Aza sering di kata boros, belanja tak berhemah....suka marah2 (kongkong) dengan anak2, tak bagi kebebasan dengan anak2....makan pakai nak branded...ni pun Aza citer kat saya...pak hj emmang dah lama bagitau benda ni kat saya.....


Tapi dengan Cik Ayang dan Tok masalah ni semua tak berlaku sebab Tok Cik Ayang pun sekepala malah menyokong cadangan tu semua....yerlah mereka semua tu kan sepusat sepusing...hehehehe ...apa yang cik ayang beli Aza pun nak beli....dan apa yang Aza beli, kalau cik ayang atau tok kata elok aza beli....selalu gituler sampai apa beras cik ayang beli (beras elok dan mahal) itu juga beras yang Aza akan beli....pelik saya! Ni semua saya nampak depan mata saya...selain tu penapis air (sama penapis air Aza dan cik ayang jenis Cosway ker Amway ntah)



Pada suatu masa nanti saya yakin Aza akan tertekan sebab rutin dia selama ni yang asyik berulang rumah mak dia tetiba tak dapat diteruskan....


Selama ni kalau anak2 gaduh....salah seorang anak (Syakirah) akan dipost kat rumah tok....syakirah selalu gaduh dengan khairin dan dia jugak selalu kena buli dengan Zubair....jalan keluar dia duduk rumah tok...


Sofiyyah pulak, selama ni kalau penat sangat jaga atau Aza nak kemana2, ke kedai ke ke bandar ker...Sofiyyah akan dihantar ke rumah Tok..tambah2 Sofiyyah suka dengan Pah (bibik kat rumah Tok) ...tu sebab agaknya Sofiyyah diberi susu botol senang nak tinggal2kan


Tapi sekarang 24 jam lah hadap anak2, takde tempat pelarian dah....


Tapi kalau Khairin yang diberhentikan dari madrasah melaka kononnya nak masuk madrasah sama di dengan Uda di Penang masuk madrasah..lagilah penat... sebab Aza kat rumah takde pembantu nak tengok adik2..aza lah terkontang kanting sorang buat semua ekrja....


Kalau Khairin tak masuk madrasah...dan dia ada di rumah....Aza senang ati ada orang suruhan.....tapi pak hj pulak akan tertekan melihat perangai khairin yang suka buli adik2nya....


Khairin yang umur 17 tahun tapi perangai macam budak2 yang suka sorokkan makanan (utk bahagian dia) dan dia yang suka tengking dan cubit adik2nya kalau marah....pak hj nak marah kanga aza kata bezakan anak sendiri dengan anak2 tiri pulak....



Jadi, pak hj pandang jerlah...dengan hati yang bengkak...


Saya dengar Khairin ni tunggu masa jer nak dikahwinkan dan Khairin laki bini nanti nak disuruh duduk di rumah Aza di Taman Bayu tu.....baguslah..


Khairin ni memang lawa budaknya tapi tenggelam kecantikan dia akibat ketidakmatangan dan kebudak2an dia tu....kerja dapur pulak tak pandai...Aza kan tak percaya orang lain ke dapur kesayangan dia tu.....jangan tak percaya Khairin ni kalau datang rumah saya boleh main pondok2 dengan hani dan Syakira siap kunci duduk dalam bilik ramai2.....geleng kepala jer saya....



Saya pun terfikir hal zubair yang sakit tu..dia kan Nephotic Syndrome...so maknanya Aza sambung rawatan ke hospital penang pulak lah.....


Bertambah kerjalah diorang pindah sana....selama ni pak hj lepas tangan (taknak terlibat) kalau Aza bawak zubair ke hospital sebab Aza pernah cerita kegeraman dia bila ajak pak hj gi hospital dia sanggup tidur dalam kereta dari ikut Aza jumpa doktor dengar apa doc nak terangkan.....



Dan Zubair pun berhenti tadika macam tu jer.....mesti tak sambung sekolah kat Penang punya dah nak dekat hujung tahun pun kan....syakirah pun sama lah..bontang berhenti sekolah....terus masuk madrasah lah kot....


Maksudnya selain kos sewa rumah meningkat....kos yuran juga meningkat...yuran Uda dan syakirah sahaja sebulan RM400....


Pastu saya rasa satu lagi kos meningkat adalah kos makan.....selama ni di luar kesedaran pak hj, kos makanm diorang banyak ditanggung oleh Cik Ayang dan Tok....sebab Tok rajin bagi lauk dan kalau pak hj ke rumah saya memang aza dan anak2 tido makan rumah tok....sekarang ni jangan mimpilah....


Peliklah....barang2 semua tinggal tau...takkan kat sana diorang beli barang baru pulak....atau dia dah siap2 sewa lori hangkut segala barang ke Penang.....entahlah malas pulak nak fikir...


Saya pun terfikir jugak...tahanker Aza denagn cuaca panas tu....yerlah dah biasa beraircond jer....hehehe..malas pulak nak fikir tapi ntah tetiba terfikir lak....


Tapi apa lesimpulan sya boleh buat....kalau betullan Cik Ayang kata Aza dan cash out RM30K dari Amanah Raya dan Aza gunakan duit tu memang salahlah....yang saya tau duit anak yatim boleh guna untuk makan jer tupun kalau anak yatim tu makan bersama2 kita,,,ni sah2 Adib tak ikut....khairin punya duit takleh guna sebab setahun lagi baru dia cukup umur 18....


Tapi ada satu bermain dalam fikiran saya.....kemungkinan besar pak hj jual rumah taman seri pinang agaknya.....tapi kalau dia jual pun, perbuatan tu salah juga sebab keputusna mahkamah hari tu kan kata rumah tu 1/2 dimilik oleh bekas isteri dia, Kak nani...dan rumah kak nani duduk pun sama 1/2 milik pak hj.....tak taulah kalau kak nani ada masukkan perintah kaveat rumah tu....


Kalau ikut Cik Ayang cakap.....dia takut kot2 rumah NurAza taman bayu tu yang dijual..manalah tau.....kata Cik Ayang akak kesian kan anak yatim tu...kalau dijual apalah anak2 yatim tu ada......


Hmmm...malas nak campur dan berkali2 saya cakap kat Cik Ayang..lantaklah Cik Ayang...saya malas nak ambik port hal diorang lagi......tapi Cik Ayang cerita jugak lagi..hehehe..hujung2 baru say sorry sebab ganggu saya....yang nak makan masa tu nasi dah kembang depan mata dok borak dengan Cik Ayang.....


Apaun, kalau Cik Ayang dan TOk dah sampai ke Penang...harus kisah lampau berulang kembali.....confirm pak hj akan kena sembur dengan tok dan cik ayang pulak akan sekolahkan aza....


Pada saya...dua2 salah dan dua2 betul..masing2 ada hak cuma tak pandai nak bezakan sempadan hak masing2.....


Perebutan terhadap Aza dan anak2nya antara pak hj dan Tok/Cik Ayang akan berterusan selagi salah seorangnya tak mati....


bagi saya yang ditengah2 (sebelum ni)...saya kerap jadik mangsa dan sebab yang sama jugaklah (kak aza asyik balik umah mak dia setiap weekend) pak hj nak kawin lain..dari saya mula kawin isu ni tak abis2 sampailah saya dah putuskan nak bercerai...masih seputar isu sama....boring dan fedup aku!


Wassalam

3 comments:

oren said...

hmm..macam2 lah yer..

best gak baca cerita org nih..hikhik..buat sempadan mana yg patut..

kakLuna said...

dorg pindah balik pulau kg apa ek?..kot2 la terserempak bila saya dok penang..ha,boleh kepochi *walaupun kak wa dah tak nak fikir/tak nak amik tau..hahaha

Hanisumayyah said...

Oren...


Ha'ah banyak gak pengajaran boleh belajar dari fakmily depa ni. jauh benar dari family akak yang sebaliknya pulak....mak kak aza terlampua concern pada anak sampai menyusahkan mak/family akak terlampau tak ambik port sampai akak terkahwin rahsia dengan suami orang pun diorang masih tak tau hari ni...malah nak cerai ni pun takde sapa ahli keluarga yg tau....


Dua2 ada pro and cons nya...


Luna...


Akak tak tau depan duk kg mana tapi madrasah tu rasanya satu2 madrasah yang popular kat balik Pulau tu....moden bangunannya....batu dan bertingkat2...mesti depa dok area tu jugak kan....tapi no van serena tu bolehler akak bagitau kot Luna terserempak jenis highway star @ histar (tak pasti nama model) no WHL 4453....kaler merah bata/maroon...