Monday, August 31, 2009

Beg buat sendiri

Assalamualaikum w.b.t


Masa dapat kamera DSLR baru-baru ni suami cakap kat saya yang beg kamera belum beli lagi. Disebabkan dia dah nak keluar 40 hari dan tak sempat nak beli dia suh saya tengok kat mudah.com dan kalau elok dia suh saya beli. Ahh malaslah...so saya pun buat jer beg kamera sendiri. Simple jer...talinya diukur sekadar boleh sangkut kat bahu, cuma bahagaian dalamnya saya letakkan span agak tebal sikit supaya keselamatan kamera terpelihara kalau terletak atau terhentak dimana-mana...saiz beg ni cukup2 untuk letak kamera dan dua lens nya...cuma saya terlupa buat kecek untuk letak bateri dan USB....nanti belilah beg yang proper lepas pak haji balik.....buat masa ni okayler pakai beg ni untuk kamera woman yg amatur macam saya....ahaksss...




Material sedia dah ada dalam simpanan, 7 tahun dok tersimpan, lebihan kain langsir. Beli masa tahun 2003 tengah mengandungkan Hani...kenangan tu..siap ajak suami ke Nagoya KL nak beli design terkini tapi bila sampai Nagoya tak larat jalan duduk jer...so pak haji jerlah dok memilih dan dia jugaklah menjahit langsir ni...kononnya kerana menghargai dia saya pakai langsir ni sampai hari ni....tu dia!...walhal saya ni fussy sikit hal langsir2 ni...nak beli yang betul2 cantik punya...dok survey hari tu...yg berkenan utk sliding jer saya agak bujetnya seribu..tu yg bertangguh..genapkanler 10 tahun guna langsir ni dulu...melampau tul!




Yang bawah ni pulak saya buat beg untuk speaker. Material jugak kain langsir, saja saya beli kat Jakel, beli 2 meter jer, buat simpan...saya memang pantang nampak kain corak jalur..berkenan sungguh...baju pun sama, t shirt budak pompuan kalau ada corak jalur...confirm saya beli...banyak dalam drawer hani t shirt corak jalur...napa berkenan ntah...corak bunga pun sama beli jakel jugak..ada banyak lebih lagi kain ni....nanti leh buat beg lagi..wah anak tiri saya, Syakirah dah menempah beg dah bila nampak beg ni..





Beg ni kaedah tutup dia , cerut jer tali kat atas tu...sama cam pouch duit syiling atau pouch hp tu..beg ni saya letak span pada tali dan pada tapak beg sebab saya nak buat letak speaker dan hp...speaker ni guna untuk program bayan [ceramah agama lebih kurang] kalau jemaah masturat datang...sebab speaker ni ulang alik rumah kak aza dan rumah saya, kadang2 kawan suami pinjam tu yang saya buat beg ni..senang hangkut!



Tu jer dua beg buat masa ni....akan membuat lagi beg2 lain fesyen di lain masa pulak....best buat beg ni...dua beg ni satu hari jer saya buat..cuma syaratnya jangan mesin jahit buat hal sudah...

Wassalam

No comments: