Friday, August 21, 2009

Masalah lagi...

Assalamualaikum w.b.t


Rupanya kereta yang lebih sepuluh tahun dah tak boleh renew kat syarikat insurans dah...kena buat kat pejabat pos jer. Tulah yang jadi kat kereta merc, drag dari bulan April nak renew road tax sampais ekarang asyik tak boleh jer...


Jenuhlah saya hari ni, pagi2 tadi sampai ke tengahri ke kelas, balik tu bergegas pulak ke syarikat takaful, rupanya takleh renew. Saya ke pejabata pos, tak boleh jugak, dia suruh saya renew geran kat JPJ pulak. Jauh tu nak pergi. Ingat nak pergi jugak tapi rupanya syarat dia kena owner sendiri yang buat proses tu.


Pastu ingat nak renew insuran jer dulu, pastu baru bayar road tax, tapi rugi pulak nanti sebab 5 hari lagi nak raya pak haji baru balik sini....nanti sebulan kereta ada insurans tapi road tax takde....so sabar jerlah...


Pak haji pulak satu yang saya geram, hp dia vibrate jer, tones dah rosak. Kau telefonlah seribu kali pun kalau hp tu tak melekat kat badan dia takdenya dia dapat tau ada panggilan masuk...macam tu;ah tadi....terkial2 saya sorang mengagau ke sana sini, nak tanya pendapaat dia tak jawab2 panggilan...


Dahlah banyak tugas dan peranan dia kat sini saya yang buat, duit untuk renew ni walhal nya hari tu dah bagi kat dia 500, tapi dia pergi tak renew terpaksalah saya keluar duit lain pulak...mujur juga tak jadik bayar tadi, save duit saya...hihiiii


Bayangkan sejak April sampailah sekarang saya bawak merce tu tanpa cukai jalan dan insuran....kalau kena tahan polis nahas saya! Mujur saya ni jenis yang selalu selamat....siap berulang alik melaka- KL dan Pd dengan kereta tu. Cuma sesekali saya guna kembara bila tiba2 rasa cuak nak pakai merce tu. tapi selalunya saya naik merc lah.....setakat ni Allah masih pelihara saya lagi...harap2 sampai raya saya masih selamatlah....


Tapi saya memang berani dalam hal2 macamni, yakin tu tinggi, sebab pada saya kalau Allah nak selamat atau nak bagi mudharat dalam apa keadaan pun berlaku juga....kan saya pernah bawa kembara yang mati cukai jalan dan kena tahan tapi entah macamana dia suluh road tax tu tapi dia tak perasan...tu sebab pada saya, semuanya Allah belaka....kalau takde masalaha memang dari mei hari tu dah renew dah disebabkan banyak masalah tu yang timbul perkara macam ni....


Tadi sementara nak tunggu pejabaat takaful bukak, saya ronda2 bandara. termasuk pulak kedai elektrik, dan terbeli pulak hadiah untuk diri sendiri. Yerlah dapat seribu masa majlis anugerah khidmat cemerlang tu eloklah separuh duitnya saya beri ganjaran untuk diri sendiri atas susah oayah saya belajar...kalau anda masih ingat masa saya ambik PTK tu kan saya juga ambik final exam semester satu dan pada masa sama saya bergaduh besar dengan pak haji yang dia tak balik sebulan lebih tu....jadi tak salah saya beli sesuatu untuk diri sendiri.


Dan hari ni juga saya terima sijil untuk anugerah dekan, dan rupanya semester ni saya dapat anugerah dekan lagi, sebab dapat 3 A dan satu A-...tersangat okay untuk saya yang bukan jenis rajin belajar dan juga bukan jenis yang rajin sangat beramal...cuma saya rajin ikram [tunaikan hak] suami dan madu saya tanpa saya tuntut hak saya sendiri....saya harap keikhlasan saya bantu suami dan madu serta anak2 tiri saya Allah beri ganjaran yang lebih lagi...dan inilah agaknya salah saty ganjarannya...


Maka dengan dua sijil anugerah Dekan dan anjakan gaji saya hadiahkan diri saya periuk nasi Panasonic yang terkini, boleh juga bakar cake, menjadi slow cooker dan masak nasi...juga saya beli mixer yang bowlnya dari stainless steel, dah lama saya idamkan [konon nak macam kenwood, yg chef pakai tapi terlalu mahal pulak, dapat beli yang ala-ala pun jadiklah] dan satu lagi saya beli dapur gas Khind yang saya nak letak kat rumah sini dan yang sedia ada [juga baru beli] saya nak bawa ke rumah tumpangan PD....asaalnya dapur ni saya beli untuk kak aza tapi bila tanya dia sebelum beli tu katanya terlalu mahal dia tak mampu, saya beli jugak sebab dah berkenan, mungkin saya bagi dia ataupun saya pakai tengoklah nanti...


Ikut hati saya memang nak bagi dia tapi bila saya fikirkan saya taknak terlalu banyak berbudi takut2 nanti saya mengungkit pulak. Baru ni saya order dua Abaya hitam dari Mesir, satu harganya RM 180, bila tunjuk kat kak aza [kebetulan jubah sampai masa kak aza ada]dia berkenan pulak tapi dia pokai, so saya pun bagilah kat dia satu sambil saya cakap akak ambiklah yang ni saya order lain sebab yang saya order tu saiz M [kak aza boleh muat] untuk saya terbesar walhal saya saiz S...sebelum tu lagi masa saya cuba depan kak aza berkali2 dia kata besar sangat un tuk kau ni wa....asya rasa dia cakap macam tu macam dia nak jer...so bagi jerlah...suka dia sambil cakap dah ada dah baju raya....hmmm rasanya lambat lagi bayarnya ataupun dia akan senyap jer dulu...takperlah...


Banyak lagi benda saya bagi sajer macam tu...asalkan dia kata lawa, berkenan sure saya bagi terus jer..macam tudung2 jenis Ariani ni, dia suka pakai dalam rumah, bila dia kerap pakai saya cakap akak ambik jerlah....jubah2 seluar gitu jugak, bila kak chik datang sini tak cukup baju saya bagi dia pakai, lepas tu dia ambik terus, tudung2 selendang hitam begitu jugak, kak chik ambik terus jer dari drawer...saya pun tak tau nakcakap apa..nak tak nak halal kan ajerlah....


Tu tak masuk lagi kalau ke kedai, selalu saya akan bayar dulu masa kat kaunter, walaupun kak aza kata nak bayar, takkan depan2 kaunter tu nak asing2kan barang...selalunya saya bayar terus jer..pastu kak aza diam dan kami pun dua2 lupa...kadang saya dah immune dah....dalam perjalanan balik kalau saya keluar samaada kelas atau ekdai, sah2 kak aza akan kirim sesuatu...dan kalau beli pasti bukan satu, mesti banyak...yerlah kat rumah ni ada 10 perut nak isi...beras 5 kg pun seminggu jer pakai.



Saya ni pulak jenis saya kalau beli beras, orang carik yang paling murah, saya pulak beli beras nak carik yang paling mahal, yerlah makan bertiga jer pun....saya suka beli bird of paradise, 5 kilo dalam 30 lebih...tapi masa kak aza datang ni saya beli beras sun white super, 5 kilo dalam Rm 28 rasanya....jadi kalau beras 5 kilo ramai2 ni seminggu tak sampai dah habis dah...so tadi beli beras saya terpaksa beli yang ala2 bujet jugaklah....sebab nak jimat...yerlah nak beli lauk, buah2, jajan2 biskut untuk kudapan...macam2 lagilah....


Dengar2 dari Rika, kak aza kata nak balik esok, tapi tak taulah....tengok jerlah nanti....tak balik okay balik pun lagi okay....mana2 satulah....



Wassalam

4 comments:

Luna said...

bestnya duduk dgn akak, asal berkenan je dpt, berkenan je dpt..kekeke :D

Zareda Norman said...

salwa

buat baik berpada pada wa.. kengkadang orang suka amik kesempatan tapi elok jugak kalau kita sentiasa bersangka baik kan..

Irfa said...

sama cam luna..nak jadi adik angkat buleh tak?dapat abaya selai pun jdlah.buat raya.hehe

Hanisumayyah said...

Luna...

Yerlah kalau bendanya ada, bolehler akak beri, yg takde toksah haraplah,kan...


Kak Zar..


Nthalah...tak tauler, tak sampai ke situ lagi pemikitan saya ni...bila kak zar ada ni baru terfikir lak...


Irfa....

hehehee...mehler datang sini...boleh beri apa salahnya...