Tuesday, August 18, 2009

Demam...

Assalamualaikum w.b.t



Dah seminggu dah kak aza datang rumah saya ni, dorang datang dengan membawa demam sekali. Masa datang tu Kak aza, sofiyyah dan Uda sajer yang demam. Sebelum tu Zubair dah demam dulu, tapi lepas seminggu ni 9/10 orang dalam rumah ni dah demam. Kecuali maid si Rika.


Kaka aza, Kak Chik [16 tahun], uda, syakirah, zubair, Suhailah, saya, semuanya demam sekarang ni, duit ubat ke klinik jer dah melebihi seratus. Tu opun bukan semua ke klinik, sebab stok ubat masih ada.


Sungguh rasa tak larat badan ni. Suami pulak dari kejauhan boleh ebrdoa jer, asyiklah sms, sakit dari allah, yang menyembuh pun allah, doalah, katanya...hmmm betullah tu. Cuma iman ni lemah. Asyik merungut jer bila dah sakit. Nak bangun solat punn rasa semacam..


Kepala pusing sangat. Sendi lenguh2. Batuk pulak rasa pusing kepala dan dada rasa sempit. Hani 3 hari tak bangun2, kejap2 jer bangun2 susu pun minum sikit sangat, sampai orang pun lupa kewujudan dia sebab tak keluar2 bilik... hari ni baru nampak bertenaga. Bercakap dan bermain2...kalau tak melepek jer...


Kak aza pun sama, melepek jer, dahlah sofiyyah menyusu badan, dia pulak tak selera makan..mujur jugak sofoyyah dah makan bubur dan seleranya tetap baik. Kak aza dengan semput, batuk, kejap2 carik oksigen...mujur saya ni takde semput, kira gagah jugak lagi....


Alhamdulilalh juga Rika sihat tak demam, kira kerja dapur, basuh baju dan kemas semua selesailah. Cuma masak2 jer kak aza bangun jugak masak2 pindang, goreng sayur.


Banyak benda berlaku dalam tempuh demam ni, sempat juga saya hantar mak balik kampung, kakak buat kenduri, pastu mak kak aza pulak datang rumah saya ni, nak ziraha cucu2nya, siap tidor lagi kat sini dan buat operasi macam dia buat kat ruamh kak aza, habis semua dikemaskannya. Dua maid bergabung tenaga membongkar kemas bawah2 katil, almari, rak2 buku. Saya tak terkata apa, senyap dan pandang jer. kak aza dan anak2 dia semua dah senyum2 jeling2 kat saya...semua pening. Tok tido jam 2 pagi, kemas dan cek semua benda....


Dah tu katanya dua minggu sekali nak datang. Nak ziarah zubair, mampus! Selipar2 bilik air saya yang agak buruk semua dibuangnya, getaj2 paip yang katanay pendek turut disuruh tukar. Diberinya kak aza RM50 disuruh beri kat saya suruh beli yang baru...hmm tak terkata apalah. mak saya datang betul2 cam tetamu tapi madu punya mak yang datang kalah tuan rumah pulak. Maid saya siap dapat satu buku senarai tugas2 yang kakak kak aza, cik ayang tulis....hmmm siaplah Rika, dapat boss baru pulak...


Hmm takat tu jerlah, tak larat dah ni, kepala pusing...

Wassalam

2 comments:

Luna said...

bukan simptom H1N1 kan?

minta2 dijauhkan Allah

Hanisumayyah said...

Luna...

Macam simtom, tapi tadi akak dah bawak budak2 tu ke klinik ambik darah, alhamdulillah bebas h1n1....