Sunday, August 30, 2009

Suami tiada, saya pun rajin buat biskut raya

Assalamualaikum w.b.t


Boring tau bila suami takde di sisi. Hanya Allah mengetahui betapa terasa kosongnya hati dan perasaan. Sungguhpun kalau dia ada bukan banyak sangat fungsi pun dia dalam hidup saya macam suami orang lain. Tapi kehadiran dia memberi sokongan dari segi perasaan dan memberi kelengkapan pada hidup kami berdua.


Setiap kali ramadhan memang dia takde. Dia takde semasa sambut ramadhan, takde semasa pertengahan ramadhan dan hanya akan ada di penghujung ramadhan. Itulah amalan setiap tahun dan sejak 4 tahun kebelakangan ni amalan keluar dakwah bulan ramadhan ni jadi kewajipan dia. Maka tak merasa berbuka bersama, bersahur bersama dan juga 'bersama' di waktu malam mengambil berkata ramadhan. Fuhhhh....tu yang paling mencabar tu!



Sungguh bila dia takde saya jadi sebaliknya. Banyak aktiviti saya akan buat bagi mengisi masa. Memasak@ tidak memasak langsung, menjahit, melayari internet semuanya saya boleh lakukan secara di luar kawalan. Tapi sekarang spy dah ada tau, setiap malam pak haji call dia mesti akan minta cakap dengan Hani, sebab nak minta report ammie baca taklim tak, ammie mengaji tak...kantoi di situ kadang2!


So hari ni saya buat dua jenis kuih, satu almond london yang memang tiap2 tahun kuih wajib saya, dan kedua chocolate chips rangup. Semalam buat tart nenas. Dah 4 kuih dah termasuk semperit yang buat 2 ramadhan hari tu. Pak haji kalau tau terkejut ni...mesti dia akan kata..."huiiihhh rajinnya isteri abang ni"...walhal tetiap tahun pun rajin buat kuih cuma sebab dia takde, dia tak tauler saya buat kuih...dan saya pun tak tunjuk dan semua kuih2 ni macam biasa bukan untuk saya, semua akan bawak balik kampung sebab ruamh saya bukan ada orang datang pun...kalau kawan pejabat datang saya masak2 hebat, kuih raya tak masuk senarai..heheheee...cuma selalu tambah kekacang dan kerepek/maruku beli kat kedai jer...


Dipersembahkan..almond london...versi orang nak cepat...bukan saya celupkan dalam coklat masakan, saya tuang jer kat dalam mangkuk kertas tu..sangat cepat wooo...hani tukang tabur badam...
Lepas almond londong ebrhenti zohor sambung buat choclote chips plak...patut ada hiasan coklat masakan putih tapi malas nak cairkan coklotnya w.pun gigih gi kedai pagi tadi membelinya....kalau zubir ada ni tentu dia suka kuih ni..sebab macam chipsmore...


dan tart nenas, juga kuih wajib saya buat tetiap tahun...takdelah cantik dan seragam cam orang buat jual, hentam keromo jer....

Deretan kuih...suker tengoknya..empat2 ni akan bawak balik kampung...kalau rajin utk saya buat lain nanti...



Dua pembantu setia..[tu tengah main tu... Rika jadik babysitter anak kucing mainan Hani...rajin betul Rika melayannya] ....tadi Rika tolong jadik tukang duduk bangun ambil barang dan siapkan bahan, Hani plak tukang menyibuk...



Ok tu jer..s.elamat membuat kuih raya...nanti hujung2 boleh buat amal pulak...takde susah2 pikir kuih raya...yerlah tu...

No comments: