Saturday, October 24, 2009

18sx dan hani yang berkali2 tanya tentang bagaimana nak dapat anak???

Assalamualaikum w.b.t




Hishhhh susah nak citer sekarang ni. Makin usaha nak dapat anak makinlah mencabarnya! Bukan cabaran luar cabaran dari anak sendiri, sapa lagi anak dara tulah.





Saya tak taulah orang lain macamana...tapi hani ni memanglah selalu kacau jer kami...memanjang jer dia spoiled mood tau!





Dulu masalah ni tak berlaku sebab pak haji tido bilik lain. Saya dan hani tido bilik master. Pak hj tido bilik tengah.





Tapi sekarang berbeza...puncanya sejak bilik depan ni guna kipas syiling. Dulu pakai stand fan jer...dan aircond. Sekarang sejak guna kipas syiling ni pak hj suka tido bilik master pulak. katanya angin kipas syiling tu best, tak sejuk sangat nyamaaan jer...tak terfikir pulak kipas ni berbeza tiupan angin dia....







Pak hj kan tak boleh kena angin banyak sangat, tu yg dia suka tido bilik tengah, pasang kipas kelajuan '1' jer....dulu bilik saya guna stand fan memang angin dia betul2 kena badan kita kan? Dah arwah dah kipas tu, saya beli pada hari pak hj keluar hospital lepas kena stroke tu...tu yg terpaksa beli kipas baru....dan bagusnya kipas baru tu angin dia tak kena badan sangat tapi terasalah nyamannya....sesuailah kot dgn citarasa pak hj.....yerlah beli mahal [RM280 kot...mahallah bagi saya] tu pasal beza anginnya kot..kipas2 lain dalam rumah ni kipas biasa kaler putih tu....





Sejak 3 bulan nilah dia tido bilik master. Takde hal sangat dia nak tido sini dari segi lain, memang mudahlah sebab saya tak payah ulang alik dua bilik, kalau dulu saya [@kami berdua] tidokan Hani dulu, pastu pindah bilik tengah, pastu tengah2 malam rasa panas @ dah selesai tugas saya pindah bilik master balik...





Tapi sekarang tak berapa nak sesuai kalau nak tido bilik tengah sebab sejak Rika ada, dia pulak tido sebelah bilik tengah [bilik ni berganding dua & bilik air....] memang harulah kalau kami tido situ dan buat ehem ehem...salah2 gaya boleh mengejutkan si Rika pulak....dahlah dia masih budak dan gadis yang naif...tak ker bahaya tu....





Orang2 gaji sebelum ni saya letak bilik belakang, dan mereka guna bilik air dapur tapi sekarang bilik tu saya buat stor, barang dah banyak memang tak boleh dah nak angkut letak belakang [rumah] sebab barang2 berharga semua...banyak dokumen kerja saya dan set2 masak [utk pak hj keluar dakwah] dan baju2 dan mainan2 dan perkakas2 hani masa kecik...nak taknak Rika dok jugak bilik tengah [bilik hani sebenarnya]. Mula2 dulu pesan Rika guna bilik air belakang, spya bilik air tu saya boleh kunci dari bilik tengah dan adalah privacy kalau kami tido situ...tapi Rika jenis tak makan saman dia guna jugak bilik air tengah tu...Rika ni jenis tak faham bahasa tu yg di pengguna tetap bilik air tu...dah nama sharing bilik air..anytime dia boleh access bilik tengah kan? Sangat bahaya...





So, tulah dua keadaan menyebabkan kami bermasalah sekarang ni...sebab hani dan sebab Rika....







Kami suami isteri bincang, kesimpulan kami kena beli sesuatu yang hani minat untuk bagi dia tido bilik sendiri. Antara perkara dia minat adalah katil dua tingkat. Tu yang cadang nak beli katil tu, bawah kasi Rika tido dan atas untuk hani. Tapi saya ni kalau nak membeli nak beli yang tegap sikit, nak belilah yang agak2 bergaya tu....siap meja belajar..tambah2 hani nak masuk darjah satu. So bajet kena tunggu dululah....buat masa ni sabar jerlah....





hal anak...



Saya cuba terangkan kat hani kalau nak adik kakak kena tido bilik kakak sama kak rika....dia takmo katanya 'tak semestinya ayah kena tido dengan ammie baru boleh dapat adik!"...pastu saya jawab 'eh semestinya'...dia kata, 'kenapa pulak'?





Disitu susah nak jawab....cuma boleh cakap suami dan isteri kena tido sama baru boleh dapat anak....pastu katanya 'oh kalau kita tido dekat2 tu terus dapat anak ker ammie....?'





hal tido lelaki perempuan ni memang dah banyak kali dah hani tanya dan kami bincang memang nampak sangat dia nak tau sangat....cuma saya tak cakap hal anu dan ehem2 jer...





Hari tu kami dah ambik kucing jalanan yang asyiklah tido makan baring rehat kat rumah tumpangan tu...dah tu bila kami nak balik dia pulak buat muka sedih macam anak kucing dalam citer shrek tu...duduk dongak pandang saya tepi pintu van...sedih pulak tengok masa nak balik tu...



Pastu tolehlah kat hani sebelah saya dok kat sebelah driver tu sebab senyap jer dia....tup2 rupanya member tengah syahdu nangis perlahan dan sapu air mata dengan tudung. Dia sedih nak tinggalkan kucing tu rupanya, nama pun dah diberi dipanggilnya Ferri....so nak taknak bawak balik gak sumbat dalam cage 3 ekor sekali dengan manja dan lara...


Asalnya memang taknak bawak balik, sebab takut2 orang punya tapi 24 jam dah duduk jer makan tido baring dengan kami setiap kali kami datang rumah tumpangan tu...takkan tuannya biar tak cari2...


Dalam perjalanan balik tu, saya bebel lah cakap macamana lah Ferri dan Lara ni bolehker diorang ni 'bersama' susahlah nak dapat anak....sebab nampak Ferri langsung tak suka kat Lara...pandang pun tak sudi. Tapi kalau Ferri dengan manja bukan main bermain2 lagi...


Niat saya bukan sekarang nak suh depa tu 'bersama'...bila cukup umur si Lara tu sesuailah kot...ni budak lagi. Pastu hani dok tanya,

H: kenapa pulak ammie kata diorang takleh dapat anak? Kan kita dah letak diorang dekat2...


S: Letak dekat2 tak semestinya dapat anak...



H: Abis tu takkan kita nak pakaikan baju2 pengantin sanding2kan pulak kucing tu


S: tak...dia tak perlu cam tu dia ad acara lain...


H: Cara apa nak dapat anak ammiie...takkan sampai kita kena bagi dia surat macam surat nikah tu ker...


Hal surat nikah ni, kebetulan baru2 ni saya terjumpa balik buku nikah kaler hijau yang kami daftar kat Kelantan dulu tu...Hani kan dah pandai baca so dia taulah buku nikah tu satu salinan saya satu salinan pengantin lelaki. Dan dia pun baru ni ada tertengok kad jemputan kawin saya masa kawin dengan ayah dia...tu yang member prihatin tentang keperluan kawin tu...


So, saya dok fikir persoalan hani ni takkan berakhir mesti dia akan tanya lagi, apa caranya nak dapat anak....


Semalam, masa kami berdua tengah sama2 pakai telekung nak solat isyak, dia dok tanya lagi lepas saya cakap kat dia suh dia tido dengan kak rika...dia tanya kenapa pulak...sebab ammie dengan ayah tengah nak usaha dapatkan adik...dia jawab, takperlah kakak ada sama...saya kata tak boleh...tak sesuai..kakak dah besar....tak sesuai tido dengan ammie dan ayah...


Pastu dia mula merepek hal anak tu...saya dah jangka dah...


H: Ammie..kakak tak fahamlah camana sebenarnya anak tu jadik? Takkan tido sama tiba2 boleh dapat anak?


S: macamani...kakak tau tak sapa yang bagi anak tu....


H: Allah lah


S: Tulah...allah yg bagi, kakak tau tak ayam tu keluar dari apa?


H: Keluar dari telur....


S: telur tu keluar dari mana


H: Keluar dari 'pet pot' ayam kot... [pet pot ni saja saya bg gelaran utk faraj pompuan, tp dia dah lama pandai sebut vagina dna faraj sebab belajar kat sekolah]


S: hah...semua makhluk allah jadikan mereka ada telur, manusia pun...bentuk dia jer berbeza...


H: eh peliklah...takkan kita pun ada telur...


S: tulah...telur manusia allah bagi, lelaki ada perempuan pun ada...


H: Dalam perut kita ni ada telur....[sambil gelak2 tunjuk kat perut dia]


S: Yerlah...bentuk dia takdelah besar macam telur ayam...telur lelaki tu boleh berenang ada ekor...tapi kita tak panggil telur kita panggil sperma...[hah..tahap ni saya memang dah over sangat dah....tak tau nak cakap apa dah...]


H: Ada ekor? kakak tak fahamlah apa ammie cakap ni...


S: Tulah...kan kakak tanya camana nak dapat anak tadi...


H: Yerlaha..camana anak tu boleh ada dalam perut mak dia?


S: tulah..anak tu jadik bila telur lelaki tu bertemu dengan telur perempuan tu....bukan manusia jer semua makhluk...semua haiwan ada telur dan telur lelaki kena bertemyu telur perempuan baru boleh dapat anak....Allah dah cipta cara macam tu nak dapatkan anak...


H: Macamana telur tu nak bertemu...macamana nak masuk dalam perut kita?


S: Kakak perasan tak bird lelaki macamana ....


H: Macam zubir tu???


Hahahahaaa...nanti sambung, pak haji dah balik surau..mampus kalau dia baca ni....



Wassalam

4 comments:

Cool said...

MUAHAHAHAHAHHA@!~ cayalah kakwa bersungguh-sungguh explain!!! Cita la ngn pak haji kak.. biar mati akal dia nak jawab! HEHEHE@!~

Luna said...

nak seribu daya...hehe..cuba akak try 'bersenam' waktu org lain tgh betul2 lena...pukul 1-2 pagi atau sblm kul 6....dgn ini, bilik mana pun bkn lah 1 mslh besar....hehe

Irfa said...

TERUSKAN..TERUSKAN..MAKIN MENARIK BAB NI.ATLEAST SY BULEH STBY CMANER NAK JAWAB KALAU DITANYA NANTI.HEHE

Hanisumayyah said...

Jiji...

dah akak dah citer kat pak haji, dia jawab, Hani ni dapat genetik abang sulung dia, Along [28 thn ] yang pernah tanya pak haji masa dia kecik apa tu 'air mani', pak haji tak pelik pun..yerlah orang dah ramai anak...cuma dia kata tak sesuai lagi utk akak terangkan sedalam2nya...tubnggu naik darjah 1...


Luna,

Akak dan pak haji kalau dah lena, mood pun dah lari, nak tykar bilik pun masalah jugak....sila Luna bayangkan Pak haji yg terkedek2 sebelah badan stroke nak ke hulu ke hilir...agak mujahadah bagi dia...


Irfa...

Eloklah akak tamatkan perbualan tu...sebab panjang perbualan tu..sampai tahap hani punyalah dia nak faham samapai dia imaginasikan dan demo kat depan akak lak camana cara nak masukkan telor tu...haru betul akak...nampak gaya kena cepat beli buku sains...tak taulah darjah berapa mula belajar biologu pembiakan mamalia ni?