Saturday, October 3, 2009

Raya yang paling syahdu sebagai isteri yang ditinggalkan

Assalamualaikum w.b.t


p/s: Kat bawah ada entry kisah detail disebalik gaduh sehari sebelum raya tu...sekadar makluman...


Sebenarnya dari sabtu lepas saya balik dari kampung sampailah semalam (rabu) kepala saya sangat berat, pening, muntah, mata terasa nak tercabut, denyutan di kepala berselang seli antara kiri dan kanan. Saya berbaring semata-mata, bangun hanya untuk solat, mandi dan hantar hani ke sekolah. Selainnya saya tak ambil tahu!





tak pernah kepala sepening itu. saya ingat saya gagah tempuh dugaan seperti ini macam dulu2...tapi kali ini saya rasa beban sakit kepala sangat berat. sampai satu ketika beberapa kali saya cakap kat hani, kakak kena sedia kalau ammie mati sebab ammie rasa macam nak mati jer...tak pernah ammie pening sampai 5 hari berterusan...saya cakap macam tu sebab saya takut saraf saya kat otak burst jer....ada kes sama isteri kawan pejabat saya pening beberapa hari pastu terus stroke dan lepas beberapa bulan koma meninggal terus.





hani bila dengar saya cakap hal mati ni, cepat2 pukul2 badan saya dan marah2 cakap kakak tak suka ammie cakap nak mati....ammie tak kan mati...kakak taknak ammie mati...





Apa lagi yang membuatkan kita gembira? kalau hari raya kita ditinggal suami, di rumah takde sapa tetamu yang datang, kita pula pening terbaring dalam bilik sentiasa, sampai saya tak tau apa yang Rika buat, saya bangun pagi hantar Hani, berkurung masuk bilik, tengahari saya bangun ambil hani, masuk bilik semula. makan pakai hani pandai2 Rika.




Saya bangun sekejap tumiskan sup ayam, suh Rika celur bihun, hari yang lain pula saya suruh Rika rebus ketupat segera, saya bangun goreng sambal tumis, saya suruh dia siapkan bahan buat bihun goreng, kira saya masak jer makannya tidak ...kononnya biarlah suasana hari raya tu terasa sikit dan dapat mengubat duka lara hati yang sedih sayu pilu.




Dilain2 masa saya baring, pusing kanan tak tentu arah, pusing kiri tak tentu arah, sebelah bantal siap2 satu remote aircond, satu remote kipas, kejap bukak aircond kejap bukak kipas, beratus2 kali dalam 24 jam tu saya tukar sana tak kena tukar sini tak kena....ntahlah saya pun tak tau saya nak sejuk ke nak angin ker...dua2 buat kepala saya tambah pening....eh bukan, sakit berdenyut2....sakit yg amat sakit! siang malam sama jer sakitnya....





Dalam kepala otak pulak tak boleh langsung nak pikir selain dari pikir nasib diri yang nak dicerai suami di bulan syawal tanpa sebab yang konkrit! Tapi macam biasa saya langsung tak boleh nak menangis, sebab perasaan saya tu lebih dari sedih, agaknya kalau saya rasa sedih, mungkin otak bagi signal suh keluarkan air mata tapi ni signal ke otak lebih dari rasa sedih so memang takde setitis air mata pun! So stuck kat otak tu yg pening kot?





tambah2 pulak saya ni konon nak bagi surprise kat suami, dah lama beli cadar dan comforter baru konon raya nak pasang, selama ni simpan secara rahsia dalam almari....pasang tu konon boleh merangsang mood lah di hari raya ni....punyalah imaginasi hebat..selama ni beli yang 100% cotton jer, corak absrak tapi kali ni konon beli silk lah pulok....kaler hijau lumut lagi...dengan corak bunga2...ada mood pengantin baru lah konon lepas 9 tahun kawin ni...




Tapi bila berlaku macam ni, berbaring atas comforter baru yang diangankan lain pulak jadiknya...tambah pening! tambah2 pulak, langsir bilik tidur pun baru jugak, selama ni corak abstrak jer, tapi kali ni konon nak ubah 'mood' beli english style corak bunga hijau samar2....tapi semuanya hampa belaka...mana tak pening kepalanya!!!





Nak tau napa pening berganda2....sehari sebelum raya tu sebelum 'gaduh' ni saya pulun dari lepas sahur sampai zohor, potong kain langsir dengan sheer sekali untuk sliding dan tingkap hall, terus jahit, duduk mengukur, potong, jahit, pasang, alter, pasang balik....letih sesangat lah...sebab semuanya buat sorang, tambah2 mesin jahit buat hal pulak, mau tak meroyan...siap tersilap jahit [corak terbalik]....kaler coklat pilihan saya kali ni lepas menggunakan langsir yang sama 7 tahun.... konon nak nampak eksklusiflah....dan nak bagi surprise kat suami masa raya nanti, tapi hasil susah payah saya tu bukan sahaja pak haji tak tengok bahkan tak mungkin akan tengok selama2nya....sebab kami akan bercerai....mana tak gila saya memikirkannya?






tapi dalam pening2 saya tu, hari isnin tu saya rasa macam okay sekejap w.pun masih ada pening lalat, ada pulak kawan pejabat nak datang rumah, alang2 masak saya jemput semua guru2 tadika Hani datang sama, tak sangka rupanya baik seketika tu tipudaya ajer...lepas zohor beli barang2 nak masak, berdenyut2 siap muntah2 bagai...sambil kacau sup ayam sambil sapu minyak cap kapak kat kepala...syahdu sungguh!




Menu simple sangat, bihun sup/soto dan soto nasik, saya buat jugak sambal tumis ikan bilis, dan cadangan nak beli kuah kacang kat samuri senawang terbantut asbab kepala pusing tulah....cadangan nak buat rendang pun tak kesampaian. Mujur juga makanan yang ada tu berselera mereka makan. Sesuai jugak untuk anak2 cikgu tu yang berderet2 kecik....Cikgu2 Hani dan anak2 mereka datang dari jam 8.30 sampai ke jam 11 berborak2...saya punyalah pening tadi, sampai terlupa sekejap peningnya...





Mereka balik, duniaku berpusing kembali. Seterusnya sampailah ke selasa, makin kronik pening saya. Saya tak carik panadol sebab saya tau pening style gini makan panadol baiknya sejam dua pastu akan pening semula. Saya fikir saya kena carik penyelesaian. Saya kena ambil langkah proaktif. saya tak boleh mengalah. Saya dah takde jalan keluar dan tak tau nak bercerita dengah siapa.




Sudahnya yang tahu duduk perkara sebenar Rika jer, saya minta pendapat Rika, buk...teruskan berjuang buk..hingga ke akhir garisan...gampang ajer buk...fikir saya bagus jugak budak ni! Dia bagi idea, saya ikut nasihat dia....apalah punya pikir saya ni..belajar tinggi2 pun tak guna....maid pulak tolong fikirkan...yer sebenarnya kalau kita buntu kita tak boleh fikir waras, tu sebab bukan tahap pendidikan yang membolehkan kita fikir dalam masa crucial macam ni, tapi kewarasan...hahahaa kat situ lah si Rika ni ada kewarasan...






Wassalam

No comments: