Tuesday, October 20, 2009

Cerita weekend yang panjang lebar tapi best!

Assalamualaikum w.b.t

Kalau sekadar duduk sehari dua tu okaylah...tapi kalau mencecah 3 malam memabg saya mula rasa boring.


Tu yang malam tadi lepas solat maghrib tiba-tiba desakan nak balik membuak-buak. Dah rasa tak tahu nak buat apa dah...suasana PD sapa tak tahu..memang panas lah kan....tu yang menambah rasa hangat jer...


Ikut pak haji dia suruh saya stay sampai rabu, sampai hari giliran saya seterusnya. Tapi takkan nak pontengkan hani sekolah sampai 3 hari..memang buang duit jer bayar yuran sekolah bulan-bulan.


Lagi tambah kronik saya tertinggal charger hp kat seremban, internet takde, hp takde lagilah rasa parah dan rasa terputus hubungan jer...


Tapi kali ni memang rasa puas giliran kali ni...dari khamis sampai ahad...khamis bermalam rumah saya, jumaat lepas isyak baru balik PD.


Jumaat malam tu, singgah giant nak beli gas yg dalam botol tu, utk masak guna dapur mobile tu...tengok2 gas tu dah habis pulak...terus pak haji ajak ke Econsave..baru buka jer econsave ni kat seremban. Saya okay jer...memang suka survey pusat membeli belah ni...saja nak bandingkan harga...


Pak haji gi solat isyak kami bertiga ditinggalkan di econsave, lepas solat dia joint kami. Asalnya janji jam 9 dia tunggu kat keter. Tapi dalam 9.05 kami keluar dia pulak dah sampai pintu masuk. So masuk sekali lagi teman pak haji pulak.


Asalnya tadi dah belanja 80++ beli barang keperluan untuk rumah PD...bila pak haji masuk dia beli lagi...buah2an,sayur, telur dan ntah apa2 lagi...sudahnya kita jugak yang bayar..beli makanan2 jer untuk 2/3 hari duk PD dah seratus lebih...saya pulak tak tersampai hati nak beli jenama 'econsave' beli gak yang jenama biasa...rasanya harga takdelah save sangat...lebih murah beli di Family store kat rumah saya tu...susu hani sustagen Kids 6+ pun lebih mahal dari FS...dan lagi jauh mahal dari kedai sensei cina...kadang2 susu hani saya beli di kedai ubat cina, harganya lebih murah RM2 dari kedai biasa...


Kami ampai rumah PD dah 11 pm ++, terus tido...esoknya sabtu pun sambung tido2 lagi..mana tak puas giliran kali ni..asyik tidoooooo jer...hani pun sporting...tido dengan kak Rika bilik satu lagi...petang keluar gi bandar carik barang...


Rupanya sepeninggalan kami minggu lepas, rumah PD dimasuki orang. Saya syak budak2 main bola tepi rumah ni yang masuk. Tak banyak benda hilang tapi benda yang hilang tu berguna lah jugak. Yang diambilnya periuk dalam rice cooker, indoor aerial, pinggan2 mangkuk, sudu2 dan garfu, sardin, biskut, teh dan bekasnya sekali, dengan beras berterabur, maggie...dan ntah apa lagi pun saya tak ingat dan tak dapat kesan.


Puas jugak saya dan Rika carik keliling rumah tapi takde rezeki. Agaknya budak2 tu masak nasi dan sardin dan masak maggie...pastu bawak jauh2 dan makan dengan gembiranya. Yang kami jumpa kotak biskut jacobs jer tepi longkang.


Sudahnya kami nak masak nasi guna rice cooker tak boleh dah. Rice cookernya ada, periuk dalam tu yang disonglapnya. TV pun takleh tengok dah, aerial takde...


Mula2 kami sangsi jugak camana budak2 tu boleh masuk. Agaknya dia umpil cermin tingkap dan masukkan tangan sebab tengok cermin nako tu terangkap sikit. Tapi bila saya check balik saya rasa kami yang cuai, saya dan rika tak check betul2, rasanya kami kunci pintu tapi lupa nak engselkan pintu atas bawah...tak double check, kalau saya sorang saya check semua tapi bila Rika ada, saya selalu tanya dia jer tak check sendiri..tulah padahnya...


maka petang sabtu tu keluarlah ke bandar beli aerial, baliknya nak singgah pasar malam tak jadi sebab masa tinggal setengah jam sebelum maghrib. Saya pulak sebab tido banyak sangat siangnya jadi pening kepala. Tapi hati tu berhajat jugak nak ke pasar malam ronda2 bukan nak membeli apa pun...suka tengok kot2 ada kelainan dari pasar malam lain...


Pak haji kan sepatutnya sabtu malam ke markas seremban, tapi 3 orang di PD yang dia call nak ajak gi sama [pak hj nak tumpang lah kononnya] semua ada alasan tak pergi makanya masa pun habis, pak haji dengan sedihnya takdelah pergi ke markas malam tu...


Yang happynya sayalah...sebab bila tak gi markaz bolehler layan kehendak bininya ni. Lepas isyak malam tu dalam pening2 kepala tu boleh pulak gi jalan lagi...tiba2 dalam kepala dok terbayang sup ketam. Blog mana ntah saya terbaca dia kata sup terbaik adalah sup ketam!~ Gila betul saya boleh terbayang berhari2 sup ketam lepas baca blog tu...



Pusinglah dari telok kemang sampai ke Batu 2 nak carik kedai terbaik nak makan sup ketam, tapi saya ni banyak songeh lah pulak, ada jer tak kena, suasana kedai ramai orang taknak, yang kurang orang takut tak sedap pulak...sudahnya balik ke batu 4 semula. Ada satu ekdai tu macam ramai orang yang area uptown tu, bila duduk nak order boleh pulak adik ambik order cakap sea food tak de, dah tak de menu tu...yang ada goreng2 dengan ayam golek...


Kepala dahlah pening....terus cakap kat dik tu macam nak marah2...apasal kat menu board ada gambar ikan ketam semua? Pastu cakap kat dia..macam ni akak tak jadiklah makan sini...terus blah, mujur pak haji yang jalan macam siput tak sampai lagi...parking agak jauh...so kami patah balik jerlah...tengah jalan nak ke kereta jumpa pak haji tengah tergaya2 jalan dengan tongkatnya...tersu cakap kat dia gi kedai lainler...


Kebetulan ada kedai Dino Pizza kat situ. pak haji terus cakap jom makan pizza. Saya pun on jerlah..kepala dah pening malas nak jalan lagi...terus duduk dan order. Ehh sedap pulak pizza dia, saya order mushroom soup dengan garlic bread jugak.... pemiliknya orang sweden dan isterinya melayu...resepi dari sweden katanya...fasih betul tokey sweden tu cakap melayu....memang bestlah jugak makan pizza ni takde heavy sangat...


Tapi tekak tetap terbayang sup ketam. Walhal bukan pernah makan sup ketam pun...punyalah hebat penangan blog ni~ lepas makan pizza pak haji tanya nak ke mana lagi, saya jawab nak ke Baden2 bundle...sajer nak tengok apa ada.


Seminggu lepas cikgu hani tanya hani ada gown ker..sebab persembahan nyanyi lagi sound of music kena pakai gown...so saya kenalah beli takpun tempah...tulah manalah tau baden2 bundle ada gown yang sesuai ker...yerlah setakat pakai sejam dua takkan nak beli mahal2 punya gown...


Jalan2 hani bukan pakai gown pun...sudahnya takde gown yg sesuai..yang sipi2 sesuai jer ada..beli jugaklah...alahai RM5.00 jer pun..pastu si Rika lah yang beli baju, jeans dan saya pulak belek2 jer...


Ahad pagi pulak lepas sarapan, pak haji dah nampak gelisah nak balik ke rumah kak aza sebab dah ada 3 missed call kak aza. Nak call back dia takde credit, hp saya pulak bateri kong....sudahnya dalam kepala dia dok mengagak jerlah apa halnya kot?


Dalam jam 10 saya pun hantar lah dia, asalnya dia nak balik sendiri, tapi nanti kang kalau dia balik bawak keter saya sini pulak melopong takde kereta, sebab kembara saya tinggal di seremban. Kami datang bawak MPV sebab ada sangkar kucing pastu nak bawak comforter 4 set yang sudah dibasuh...banyak makan ruang tu...


Di rumah kak aza pak haji guna merc lama dia lah...dalam perjalanan ke rumah kak aza batu 8 teluk kemang saya bukak balik topik sup ketam...tiba2 erfikir nak ajak pak haji ke pasar pasir panjang, kat sana banyak ikan baru naik termasuklah ketam...


Pak haji setujulah pulak..sukanya....sampai sana terjah gerai yang jual ikan baru naik tengok2 ada ketam siap spitnya bergerak2 lagi, ikan sembilang, gapang, duri, selangat semua baru naik...berkilat dan bergerak2 lagi.


Kami beli ikan sembilang dua ekor, ikan gapang dan ketam [yg masih hidup]....ikan sembilang utk kak aza dan pak haji pilih ikan gapang tu untuk saya sebenarnya. Nama jer asing2 tapi semua saya bayar jugak....tapi ntah macamana masa nak turun pak haji salah ambik. Patutnya ikan sembilang utk kak aza, saya minta pastu pak hj bagi 4 ketul utk saya nak rasa...tapi masa turun dia bawak bungkus ikan gapang sekor tu dengan ikan sembilang 4 ketul tu...


Bila balik saya tengok banyak pulak ikan sembilang, siap dengan telur2 dia semua, kepala dan ekor pun ada...dalam hati saya terdetik..."eh banyak pulak laki aku bagi ni..baik pulak hati dia"....so saya masak asam pedas dan ketam saya buat sup...petang tu kami turun pantai pulak mandi-manda....ramai pulak orang tapi lantaklah....pastu siap carik kepah..banyak pulak dapat tu..malamnya saya buat goreng berlada masuk serai..sungguhpun kecik sangat kepah tu [ker lala?] bolehler kami bertiga buat makan ratah2 sambil tengok tv...


Malam tu saya suh Rika kemas2 sebab isnin lepas subuh nak balik dah cadangnya. Tapi tengok2 subuh2 buta pak haji datang...terpisat2 jugak saya bangun rasa cam mimpi jer...rupanya betul dia sebelah saya kejut suh bangun solat subuh...member siap datang kejut tuuu..pastu dia cakap salah bagi bungkus ikan...yg aza punya terbagi kat saya...asalnya ikan gapang nak bagi saya sembilang bagi aza...katanya lagi sib baik tak bagi gapang tu sebab tak sedap [tak berapa segar rupanya, agaknya bukan baru naik sangat..pak haji tertipulah kot]...dia tanya, banyak ker telur ikan sembilang..saya jawab banyaklah jugak..sedaplah saya makan sorang sebab hani geli telur tu...kalau nak tau sedap tau telur ikan sembilang ni... bijik telur dia besar2 dan lemak plak tu....[eh dah macam lucah sikit pulak,kan :)]



Pastu pak haji kata tak payahlah balik...tunggulah sampai rabu...saya pun okay jerlah. Pastu sayapun solatlah subuh..tengah solat saya dengar keter pak haji dah start...aiseyyy..blah lah pulak...tunggulah kejap lagi kan? Takkan takde motif datang, semata2 nak kejut solat subuh jer???


Siangnya kami jalan sekali lagi ke kedai bundle...saja cuci mata dan kebetulan baju Rika terbeli semalamnya tu terketat...pastu balik makan2 saya masak telur masak kicap dan sardin jer dua2 lauk permintaan hani, ikan ada lagi tapi cili boh habis dah...blender takde, nak ke kedai malas, buat sardin saya suh Rika jer tumbuk cili basah...petang tu ala2 boring plak sebab bila on pc nak buat kerja hani sibuk nak main game pulak, takde online dia minta nak main game biasa [solitaire]...mengacau jer budak ni tau...agak tension jugaklah disituuu...


Malamnya lepas solat maghrib...bersiap2 lah kami nak balik. keputusan on the spot jer...pastu masukkan sim card saya lam hp Rika, sms pak haji...tak balas2..so tunggu lagi kang merajuk plak dia kalau datang tengok kami dah blah...lepas isyak call lagi...baru jawab..dengar suara zubir sekali..pastu pak haji kata baliklah....saya ingat dia nak tahan saya suh stay lagi..rupanya idak....macam suka pulak saya balik...


Tup2 tadi tengah taip entry ni dia call lah pulak...borak2 pastu dia cakap ingat subuh ni nak datanglah...sebab saya asyiklah cakap dan tekankan kat dia ikut kiraan saya tarikh subur saya...selasa, rabu dan khamis ni...ingat stay kat PD adalah sesuatu...tapi ni saya stay kat PD pun pak haji takde dtg dan kerja saya plak tertangguh...maka samalah jugak!


Pak haji kata lagi...nak datang camana, saya dah balik...yerlah orang tak sudi katanya...hishhhh...dia tak tau saya dah boring dok sana....nak call dia pun takdapat saya dah bagi no Rika kot2 dia nak call pun takde...so pepandailah balik rumah sendiri...pastu baru lak dia nak bagitau malam tadi baru nak top up hp, nak contack saya pastu saya called cakap nak balik plak...hmmmm ... dah terlambat baaaang....


Apapun...weekend ni agak puas hati lah jugak...dapat bagi hani happy ke pantai, dapat bersama2 pak haji agak lama lah jugak...dan dapat pulak makan sup ketam...


Okay tamat kisah weekend saya yang panjang....dah balik rumah sendiri ni maka back to the routine....jap lagi nak masak....hari ni menu tenggiri masak kari dengan terung, kailan goreng dan ulam raja...best tak? Akhir2 ni saya suka masak kari sebab rasa cam banyak kali masak dah tapi tetap belum capai standard...eh rempah cap apa yg paling best sebenarnya ni...baba's, Adabi?




Wassalam

8 comments:

Irfa said...

mmg pjg pun en3nya..bila membaca, mcm saya pun ada sekali berhari minggu ngan kak wa.

tp en3 kali ni buat saya teringin sesuatu,telur ikan sembilang tu sedap ker?masak apa yg sedap?mana nak cari ni?

Hanisumayyah said...

Irfa...

Aduuh....siannya mak buyung ni..akak beli di Pasar Pasir panjang, Port Dickson...ikan sembilang yang nampak besar perutnya tu...sure ada telur..biasanya ni sembilang laut...kena cari dipasar2 adalah kot..akak pun tak familiar ikan ni, pak hj beli barulah akak makan...dulu tak biasa sebab mak ayah tak makan ikan ni...

Nak ker akak belikan, tapi kena tunggu weekend lah kot...

Luna said...

umah sy kalo x sup ayam, sup ketam lah menu nya. mmg sedap sbb ketam ni kan manis isi nya.

kalo serbuk kari tu pulak umah sy pakai serbuk kari dan serbuk cili Baba's.

Irfa said...

eh xyah susah2.nanti saya suh akwna belikan kat pasar.sbb dia selalu gi pasar,sy mmg jarang dan buleh kata mmg x pegi ke psr basah.selalu beli kat mini market sbb beli sikit jer,utk makan 2 3 hari..sbb tu jrg jumpa.hehe

Cool said...

Gulai ketam masalk cili api campor nenas!!! nyummm@!~

Sup ketam tak berapa suka.

Zareda Norman said...

kak zar pun tak suka sangat buat sup ketam ni.. suka goreng rangup jer.. boleh gigit smpi lunyai ketam tu..

Rempah kari kak zar tak suka babas, pedas.. dari dulu smpai sekarang memang beli rempah timbang kat penjual india.. super sedap..

MOKCIK AZWA said...

entry panjang tapi mokcik baca dari mula sampai ke hujung cerita hehehe...ingatkan teringin sangat sup ketam tu adalah sesuatu ermnn...belum rezeki lagi la tu.

mokcik pun suka sup ketam, tapi yg chinese style punya.

kari...setakat ni mokcik guna adabi punya sajork. asalkan sedap pada tekak ni kira ok la hehehe

Hanisumayyah said...

Luna...

Akka slalu masak lemak cili api jer...lepas makan sup ketam ni rasanya cili api lagi sedap&puas...

Sesekali guna gak Baba's. selalunya ADABI lah...

Irfa...

Kalau nak minta bantuan cakap jer yer...mana lah tau susah nak cark kat pasar tu..


Jiji...

Akak pun suka masak lemak cili api..memang best!


Kak zar...

saya tak pernah cuba lagi rempah timbang ni, tapi kalau masak dagung kambing memang suami pakai rempah timbang ni khususnya menu kambing masak gulai kawah...memang meletup...tapi rempah tu jual kat melaka jer...bila balik baru eh beli...


Azwa...

semalam guna adabi gak, dan okay dah kari saya, adalah peningkatan...dah capai standard tekak ni..hari ni beli bawal hitam nak amsak kari lagi...