Friday, October 30, 2009

Minta pandangan sahaja, itupun jika ada!

Assalamualaikum w.b.t


Semalam masa hantar hani sekolah, ada orang call, missed call sebenarnya, so cam biasa saya call semula, sebab pak haji tgh drivie dan hp xde credit.


Mujur gak saya call, bau tau citer, ada orang nak sewa rumah pak haji yg di PD tu. Kan dah baca rumah tumpangan napa nya yang nak sewa jugak tak paham2 bahasa!


Pendek citer petang tu saya dapat khabar pak haji macam jadik nak sewakan rumah tu. Saya rasa terkilan sangat.


Sebab dulu kenapa beriya nak betulkan rumah tu itu ini. Saya pun daj suka, sanggup laburkan duit. Saya dah keluar kos pasang tiles dari tangga hingga ke seluruhan tingkat atas & repair bilik air [4k], pasang 2 a.cond [3k], beli pinggan mangkuk, sesikit perabot, langsir dan seangkatan [lebih 2k] dan pak haji sendiri beli perabot 5k, tapi baru 3 bulan operasi dah nak sewakan.


Kalau sewa 600 ratus mungkin berbaloi, ini sewa RM400 sebulan. Kesan pada rumah sepanjang sewakan tak tau pulak nanti...terutama penyewa tu peniaga ayam...bukan kerja bank ker, kerja kerajaan ker, mesti perkakas berniaga jer melambak.


Sebab orang tu nak sewa simple jer, sebab sebelah rumah pak haji ada space untuk parking keter. Tu jer!


Dalam hati saya, sedih gaklah, tak puas lagi lepak kat rumah tu. Kalau nak kata homestay tu tak dapat sambutan, baru sangat lagi, baru 3 bulan, tak boleh nilai lagi, tu pun dah 2k pulangan dia, kalau sewakan nak dapat 2k kena tunggu 5 bulan baru dapat.


Sejak beroperasi ni belum tempuh cuti sekolah, dan belum ada lagi orang kawasan tu yg buat kenduri kahwin. Bulan 12 ni ada jiran nak buat kenduri kahwin dah tanya sebab dia nak sewa rumah tu. Sabarlah dulu...


Saya tak terkilan kalau saya tak menyumbang apa2 dulu. tapi cara dia yakinkan saya tentang projek homestay ni buat saya sanggup korban duit saya.


Tambah2 pulak saya bolehlah menumpang melepka kat sana sesekali sekala. Baru jer minggu lepas pasanga pip shower kat porch depan rumah tu. Tangki atas pun baru betulkan. Dan peti ais 2 pintu pun kak aza dah letak situ.


Barang2 tu pulak pak haji nak jual semua pada penyewa. Saya kata takkanlah nak jual semuanya...kata dia, apa yang saya nak ambillah...mudahnya cakap! Mana pulak saya nak sumabta rumah saya ni dahlah kecik, memang tak perlu dah semua2 tu...lagipun tak naklah saya perabot2 semua ni.


Cuma penat lelah saya kemas, jahit langsir, susun dan segalanya tak terbayar lagi ni. Baru jer minggu lepas saya beli towel 6 helai buat ganti towel yang diambil oleh group UMNo yang duduk masa pilihanraya hari tu. Dah siap dah saya basuh dan simpan dalam dressing table. Bulan lepas pun baru jer saya beli sabun kecik2 macam hotel utk letak dalam bilik air dan beli pewangi bilik dan ubat gegat penyerap bau yg letak dalam toilet tu...saya beli tu pun sebab pak haji suruh...bukan suka2...dan modal cam biasa saya jugak keluarkan....mana saya taks edih..suka2 jer buat keputusan...



Bagi saya, setakat 400 tu tak abwa apa2 makna sangat. banding dengan gembiranya Hani dan saya kalau lepak2 sana...bukan selalulah tapi walaupun sesekali tapi susah nak cari dan beli kebahagian tu. Bila duduk sana rasa dekat jer dengan pak haji. Baru rasa acam nak beli basikal so masa duduk sana bolehlah saya kayuh2 basikal kuruskan badan sambil bawak hani jalan2 pusing kawasan...



Malam tadi saya terfikir, macam saya jer nak sewa rumah tu, tapi saya nak minta kuranglah, saya nak sewa RM300 sebulan jer...pastu saya usahakanlah jugak promosi kalau ada sesapa, kawan2, sedara atau orang kg nak duduk situ ker...sebagai duit sampingan.


Agak2 pak haji setuju ker tidak? Tapi saya pun berkira jugak ni, kalau nak bayar sewanya saya hanya mampu tahun depan, sebab tahun ni komitmen dah banyak dah...nak standby yuran hani sekolah darjah 1 [lebih seribu juga khabarnya], persiapan nak beli baju2 untuk masuk kerja semula tahun depan.


tapi tak tahulah ok ker tidak cadangan saya ni, ikut hati memang saya nak biar lantak jer...tapi sok sok apa2 berlaku pada saya juga dia mengadu cerita masalah dan saya juga yang baik hati ni serah diri tolong itu ini. saya dah tau sangat saya ni...sah2 semua masalah pak haji akan cerita kat saya...kalau yg baik2 tu kongsi dan citer kat kak aza jerlah...


Ok ker ni cadangan saya ni? Setakat 300 saya mampulah kot sebab tahun depan dah mula dapat elaun semula sebab dah kerja dan mula bulan ni pun dah dapat anjakan gaji...rasanya 300 tu boleh jugaklah...sesekali saya ni terfikir nak berhentikan si Rika tu sebab bayar RM450 macam tak berapa berbaloi dengan kerja yg dia buat + saya kena kuar kos makan dia [tak seberapa pun] tahun depan sedangkan kami dua beranak dua2 takde rumah siang hari tahun depan..yerlah hani sekolah sampai petang, saya plak kerja. Lainlah kalau saya ada baby mungkin dia sgt diperlukan...


Rika ada ni banyak jugak pembaziran, hari2 masak, pastu terbuang nasi lauk...malam kadang makan kadang tak...banding dia takde, kami makan sempoi jer..kadang makan luar..sejak dia ada, stok lauk memang sangat larap [cepat habis]...biskut pun kena ada jer...eh bebel tajuk lain lak...ok bagi pandangan ok, kalau elok saya biar jer pak hj sewakan bagitaulah...






Wassalam

4 comments:

Zareda Norman said...

salwa
kak zar fikir, sayang jugak kalau nak disewakan... sesak sangat ke pak haji sampai nak income tetap bulan bulan gitu? kalau pak haji setuju, molekler salwa aje yg sewa then sesekali boleh jadikan rumah tumpangan.

kengkadang keuntungan ni bukan dari wang ringgit aje..

Ummi said...

macam zar cakap, sayang sangat kalau nak sewakan, kadang-kadang bile kita fikir, duit bukan boleh buat bahagia pun, derita adalah, tak ada duit susah hati

kalau susah2 macam zar cakap salwa aje yang sewa dan buat homestay :)

Luna said...

bila kita berhasrat jd baik, mmg kita akan diuji,kan kak?

aritu akak ingat x akak berhasrat nk jd isteri yg taat wpun terpaksa blakon jd baik tp saya kata, apa salahnya blakon jd baik, bkn buat jahat...malah memberi kebaikan pd diri akak juga.

sy rasa kes kali ni pun bkn sbb pak hj x terpikir pengorbanan akak ke atas umah tu dan x pk ttg btapa happy nya sesekali spend masa kat PD, tp ni la ujian nya pd niat kita nk jd baik. cuba akak tgk, selepas akak dh baik smula ni, ada x lg ujian2 yg tjadi...belum kan? tp akak dpt byk peluang buat pahala terutama dlm berdakwah..maka mungkin inilah masanya diuji pula...

kalo ikut sy mmg sy akan hujah lagi dgn pak hj sy x setuju begitu begini. tp agaknya jln akhir yg sy amik, ikut saja aliran nya. dh tau mcm mana sblm ni jd kali ni pun sama juga lah....ikut keputusan pak hj pun bukan rugi 100%, masih ada hasil dan x semestinya penjual ayam tu akan mengotorkan kawasan umah akak.

hmm tu lah, kalo ikutkan mmg sy fhm apa yg akak rasa dan mmg sy pun rasa gak penat lelah yg belum berbayar tu..cuma sy komen ni utk akak lihat aspek yg lain..kalo boleh membantu lah...

apapun, kalo boleh diperbincangkan lagi, bincang lah lagi dgn rasional bkn emosi krn penat lelah atau apa.

kalo pak hj masih berkeras....redha dan tawakal aje lah...

boleh jd kamu menyukai sesuatu pdhl ia amat buruk bg mu dan boleh jd kamu membenci sesuatu pdhl ia amat baik bagimu...


hehehe :)

Hanisumayyah said...

Kak Zar...

Ikut sesak rasanya memang dia sesaklah kak zar...anak 4 orang, yg nenyusu ada, pampers pun pakai lagi, yuran sekolah anak bulan2..sedangkan pendapatan berapa sangat?

Tengah fikir cara nam bincang ni..


Ummie..

Memang cadang gituler...


Luna...

Akak pun cuba ambil positif jugak...tengoklah macamana nanti...sejak akhir2 ni akak perahatikan banyak jugak pak haji buat keputusan yang silap!