Thursday, October 8, 2009

Dan perlunya setiap kita muhasabah dan kemudian berhijrah

Assalamualaikum w.b.t


Setelah drama sedih berkahir, kesannya ada di dalam hati. Ada beberapa nasihat kawan2 terkesan sangat, dan terasa yang saya 'banyak' salahnya. Yerlah bila kita cakap banyak maka akan banyak salahnya.


Macam tulah saya, makin lama terserlah yang saya ni banyak kekurangan. Dahlah banyak kurang nak salah2kan suami pulak. yang kurang dia tu lantaklah. Biar dia baik sendiri bukan tugas saya.


Kepada Luna khususnya, nasihat yang baik tu pelan-pelan akak ikuti. banding dulu sekarang memang saya dah pandai sangat tunjuk pemberontakan. kadang otak letak kat mana ntah bila rasa nak marah tunjuk depan2.


Sampai hari tu, anak saya sendiri pandai cakap, ammie ni suka paksa-paksa orang tau, sukatilah kakak nak buat ikut hati kakak sendiri....


Dia pun ada cerita yang ayah dia ada cakap kat dia masa dia dating berdua dengan ayah kat PD hari tu..."takkan kakak tak kenal ammie tu memang suka paksa2 orang...". Dua beranak tu bincang hal kami bergaduh dalam kereta, ayah tanya Hani, ammie ada cerita apa2 tak? yang hani senyum2 cakap takde apa2..." yaha dia cakap lagi, "cakap betul2..ada ni...ayah tau..." pastu baru hani cakap...'ha'ah..ada..ammie cakap ayah dengan ammie nak berpisah"....tu yang timbul kata2.."ammie tu memang suka paksa2 orang'...


So, saya malas nak memaksa dah..saya akan back to salwa yang asal. yang rajin doa dengan Allah kalau gaduh..yang rajin baca surah Ar rahman untuk bagi orang yang kita sayang ingat selalu kat kita, yang rajin baca Yasin untuk dapat apa sahaja yang kita nak, yang rajin baca surah at tahrim..iaitu surah yang sesuai untuk orang bermadu...dan juga yang rajin zikir "Lai salaha min dunillah hi kasyifaah' semasa mengacau lauk yang dimasak supaya yang makan tu dapat berkatnya....


banyak benda saya tinggalkan tanpa disedari..terutama baca yasin setiap kali lepas solat fardhu. Banyak fadilatnya. Saya mengandungkjan hani juga selepas sebulan saya baca yasin tanpa gagal selepas setiap solat fardhu...benda simple yang mudah dibuat tapi kita pandang mudah juga...


Amalan yang saya mula cuai sekarang adalah amalan membaca zikir Al Ma'thurat..antara doa2 Rasulullah yang terpilih...


saya pelik juga, dulu saya mungkin banyak dosa sebab hari2 keluar rumah, dengan aurat tak jaga penuh, banyak bergaul dengan lelaki bukan mahram di pejabat sampai malam dan ke pagi...cakap benda2 lagha...tapi sekarang lain saya duduk antara empat dinding, keluar rumah pun hantar/ambik Hani dan untuk cari lauk jer..sesekali jer ke kelas tapi Pak haji tetap tak ubah2 pandangan dia pada saya..tetap kata saya kena muhasabah amalan kalau kami bergaduh...akhirnya saya dapat rasa w.pun dah banyak duk rumah tapi amalan pulak dah slack...kalau amalan dah slack terserlah melalui perbuatan dan hati pun samalah jadik hitam gak...


Tu jer saya nak cakap hari ni...kalau hubungan dengan Allah tak jaga sempurna maka hubungan dengan manusia pun terjejas sama. Bagi yang takde pengalaman dia takkan rasa dua benda tu berkaitan...bagi yg pernah rasa macam saya memang dapat kaitkanlah...so takyahlah harap dengan manusia macam saya ni yg akhir2 ni makin bergantung dan berharap nak bahagia dari suami...akhirnya makan diri...nak harap pada Allah jerlah, nak minta pun minta dari allah jerlah ebab Allah yang berkuasa manusia ada apa??? Habuk pun takde semua pinjaman belaka!




Wassalam

7 comments:

Luna said...

ALhamdulillah..tugas kita mmg berpesan2...sy pun baru dpt tarbiyyah Allah ni...mmg ada satu dosa dan mmg sesuai amat Allah kifarahkan sy begitu.

Cool said...

betul la Kak Wa, saya fikir kalo kat saya laa, let saya bercerai.. nanti rasa mcm... nak menyesal dah terlambat... lebih baik mempertahankan dari melepaskan. Biar la apa dia buat.. urusan dia ngn Allah. Lagi pon kita bukan bergantung 100% kat suami kita.
Makan hati kat dunia kat akhirat esok tak.

Zareda Norman said...

Kalau salwa redha, itulah sebaik baik yang perlu salwa lakukan. Bermunajat pada Allah SWT, mohon keredhaan dan kekuatan utk menghadapi terus gelombang rtangga ni.

cuma sebagai manusia yang serba lemah, kadang 2 kita terlepas kawalan juga, mendahului nafsu dari akal. Macam kak zar ni ler, kengkadang rasa akal ke depan, kengkadang rasa nafsu kedepan, perlu lebih dan tingkatkan amalan juga ni..

Hanisumayyah said...

Luna...

Tulah, apa Luna cakap tu betul...walhal dulu akak tak macam ni tak tau napa terpesong jauh sangat dah...mujur Luna cakap semua2 tu...bukan pelik bagi akak pun cuma maca, 'terlupa' benda basic tu...asyik harap manusia jer...

Ji..

Harap betullah apa yang kita nak dan minta...mungkin cuma Allah nak uji buat masa ni, mana tau akan datang ada hikmahnya...cuma belum sampai masanya ajer...dan akak pu tak mau menyesal....

Hanisumayyah said...

Kak Zar...

Saya rasa saya jadik camni sebab dah takde benda nak buat..tak kerja, belajar pun tak sungguh2 dengan cuti lama sangat...jadik balik2 fikir laki...terutama sebab dia pulak takde 40 hari sebelum ni dan saya pulak terlibat dalam jaga kak aza dan anak2 sakit hari tu..rasa dah letih buat macam2 tapi tak dihargai...tu yg kronik sangat tu...

Skrg dah normal..sebab mood buat tesis dah mari!

Irfa said...

saya tumpang baca.dan mendapat manfaat drpdnya.tq semua

Hanisumayyah said...

Irfa...

Ya ambil yg baik jer, yg buruk tu semuaaa kelemahan akak....