Wednesday, October 14, 2009

Jejak kasih

Assalamualaikum w.b.t


Semalam ronda-ronda blog ntah sapa-sapa. Entah macamana termasuk dalam satu blog novelis ni, kemudian masuk lagi dalam list blog dalam blog dia tu.


Tiba-tiba termasuk dalam blog adik ipar saya plak. Rupanya penulis novel lah adik ipar saya ni. Adik pak haji sebenarnya.


Lamaaa sangat tak jumpa dia ni. Last jumpa masa arwah mak mertua meninggal. Tu pun dia balik lambat. Dah kebumi pun. Masa tu dia duduk di London. Tapi daripada blog ni dia duduk di Istanbul. Kawin Mat saleh...


Memang suami saya ada cakap 'Lijah' duk di Turki. Tapi saya bukan ambik tau sangat. Adik dia bukan adik saya.


Bila dah terjumpa ni dan baca kelakarlah pulak...boleh terjumpa di alam maya, di dunia nyata tak dapat jumpa.


Sebenarnya pernah saya bertamu ke rumah dia, di KL. Siap tido semalam lagi masa baru kawin dulu.


Yang paling tak tahan tu, saya boleh tak kenal dia mula tu, mujur ada gambar 2 anak perempuan dia....siap saya call on the spot suami [tapi tak jawab lah pulak] .....nak cerita lah kononnya....adik ipar saya ni bertudung dulu...tapi sekarang takde dah.


Dah ada dua novel nampak gayanya...tapi malangnya saya tak berminat membaca novel2 begini...


Itulah kisahnya...macam yang diketahui...suami saya ni ada 28 adik beradik, dari 4 ibu. Lijah ni adalah seibu sebapa dengan suami, satu2nya anak perempuan dan anak bongsu dari 4 beradik suami....tapi kalau tengok gaya, pemikiran, penampilan nya sangat jauh dari suami...


Malamnya suami called saya citer kat dia....dia pun cam sedih jer bila saya cakap gitu gini hal adik pompuan dia yang sorang tu...yerlah dulu sebelum kawin omputih elok jer bertudung...tapi luaran lah tu..mana tau dalaman dia tambah kuat iman ker....entahlah





Wassalam

4 comments:

Maryam said...

laa... kak wa, saya dah baca novel dia tajuk camar yang pergi tu.. patut la boleh tulis cerita berlatar turki, duduk turki rupanya..

Zareda Norman said...

salwa

boleh plak menjejak kasih kat blog ya.. hehheh. peulis novel pulak tu.. dah ada adik kat turki ni kot boleh jalan jalan ke sana.. mana tahu kot kot dapat baby made in turki pulak :)

Luna said...

hehe dulu akak penah citer kat saya psl dia ni..yg sampai skrg sy x tercari pun yg mana satu novel nya?

sy pun dh jd kurang nk mengulit novel2 begini..ntah lah..sy tgk skrg novel2 sgt klise kisah org kaya, blajar atau duduk oversea, blk malaysia bukak syarikat..itu saja. tp nak wat camne kan, topik2 gitu yg ada pasarannya.

ttg dia yg dh berubah hmm susah nk ckp mmg kita yg keliling org Islam pun ada yg x mau mengikut inikan pula di luar negara. di london atau di turki ramai bkn Muslim ataupun sekular. mudah2an keluarga akak atau pak hj boleh menegur dan membimbing dan boleh pula nnt dia mengikut.

Hanisumayyah said...

Maryam...

Tulah dulu Iris Ixora ni [nama dia Halijah, kami panggil Lijah] duduk London..pastu pindah turki ikut suami...dengarnya semalam suami citer dia baru jer beli 2nd home kat KL...dengar2 suaminya ni banyak duit...

Dan suami kata dia masih di malaysia lagi...katanya nak datang rumah suami di PD tapi tak datang2 pun...

Best ker novelnya tu..katanya wataknya nama Dilara...akak baca blog dia ler tau tu semua tu...


Kak Zar...

Dah lama dah dia ajak gi Turki..tapi sedia fahamlah Pak Haji kan ker sukar nak jalan jauh2 ni...tapi ada gak cita2 nak ke Turki tu...tengokler stahun dua lagi...dalam blog dia saya tengok abang sulung diorang [abang suami dan Iris ni] sekeluarga ada ke Turki...yerlah Kapten Kapal banyak duit bolehler jalan2...yg adiknya pesara terhormat..manaler nak cekau duit...


Luna...

Novelnya nama damai kasih dan camar yang pergi, akak pun baru tau dari blog dia..sebenarnya hampir terlupa yg dia penulis novel sebab tak dengar2 lhabar berita...rupanya dah 2 novel dikeluarkan...terfikir pulak cam nak suh dia tulis novel kisah akak...auwww..bolehker ek? Tapi kalau dia baca abang dia akak citer macam2 gitu gini mau dia tak caya kot? Dia bukan main sayang abang dia ni...siap jumpa peluk cium semua...


Suami baru jer citer yg kakak diorang yg datang PD hari tu pernah tegur dia kata kat dia, awak ni islam ker bukan islam dah gaya hidup cam bukan islam jer? lepas kena tegir barulah dia sarung selendang....walhal bekas guru berijazah tu...