Friday, October 9, 2009

Bila dia ada saya pula tiada...dan belajar lebih gigih!

Assalamualaikum w.b.t


Kalau pak haji takde saya memekak jer [via sms], bila dah ada saya pulak asyik takde kat rumah. tapi bukan salah saya...dia yang tak baca sms saya..atau baca tapi tak ambik tindakan...


Pak haji balik dari penang selasa malamnya, rabu sebelah malam lepas mesyuarat baru nak datang sini katanya [via sms juga]. Pastu saya balas sms, "rabu pagi wa ada kelas kat MACA, ptg bicara s'ban, khamis ada discussion kat UKM, jumaat ada bicara lagi, apa kata blk sini sabtu jer? wa ada plan nak jalan2 sabtu...sian kat anak, ok ker?" ...tapi standard pak haji takde balas pun...ko tungguler, senyap sampai ke sudah!


Malam rabu tu dia balik, saya plak masih gagal menyorokkan emosi 'meroyan' hari tu...baring lam bilik tak keluar2...teruk betul saya ni!


Anak dara kecik yang sambut ayah...jerit2 suka.."ammie ayah dah datang..ayah dah datanglah ammie"... tu dialog dia..bayangkanlah sorang anak bukan dia cakap ayah dah balik, dia gunakan istilah ayah dah datang ayat tu macam ayah tu tetamu jer kat rumah ni kan?


Saya keluar jap jer..salam, pastu baring lam bilik...ayah terpegun tengok depan sebab saya dah ubah susun atur lagi...meja makan kat dapur bawak depan. One stop centre saya tu diubah sebab nak dapat mood belajar.


Ayah terus ke dapur, makan nasik goreng, nasi yang saya goreng untuk berbuka puasa siangnya. Saja malas masak. Letih sebab siangnya ke kelas di KL..mujur juga bicara tangguh, mulanya kul 2 petang pastu hakim tangguh jam 4 pastu call PO minta excuse...mujur dia kata tak payah..lega!


Bukan suka2 sebab lepas kelas saya kena jumpa penyelia tesis. Memang tension sebab saya tersangatlah sudah ketinggalan...dua lagi yang sama penyelia dengan saya dah buat bab 4...saya masih terkedek2 lagi...sudahnya hari tu penuh dengan ketensionan. Dah lah puasa tanpa sahur...


Tu yang balik jumpa peyelia petang tu terus baring2, tension beb...jam 6.45 petang baru bangun goreng nasi. Lepas berbuka terus kerah tenaga saya dan Rika hangkut meja belajar [meja makan sebenarnya] bawak ke hall.


Sejak kucing ada, saya tak boleh duduk dapur dengan tujuan nak study. Tapi mengadap Pc untuk blog boleh plak! hahahahaa



Sebab pintu dapur kena tutup takut kucing lari. Saya rasa macam lemas dan terperangkap bila tak nampak pemandangan luar....pastu pening kepala...walhal kucing tu keluar pusing2 ambil angin jer tapi si Rika takut masuk pagar rumah sebelah terus tak dapat ambik pulak...tu yg bertutup jer pintunya...


Bila dah kat depan ni automatik, rajin belajar...sebab siap bukak aircond lagik, pastu meja tu letak betul2 depan pintu sliding..sungguhpun takde pemandangan cantik pun tapi luas jugaklah pemandangan mata ni....senang ati...kepala pun segar!



Tu yang malam tu pak haji balik saya keletihan, sebab siangnya dahlah gi kelas, pastu petang jumpa penyelia, ditambah pulak sebab puasa siangnya...balik siap buat pemindahan dan susun atur macam2 pulak, dapur2 sekali saya susun...semak sangat dapur tambah2 si Rika ni takde kreativiti...nak tunggu saya jugak masuk campur...



malam tu pulak hani tahap bermanja berlebih2an..mengada sungguhlah...sampai saya malas nak gaduh [rebut ayahlah maksud saya]. Ngada2 maksudnya nak tido tengah2...langsung taknak beralah...kira takde peluang langsung saya nak sentuh ayahnya. Dan saya dalam keadaan hati yang agak masih teremo pun terus tido jerlah...sampai ke pagi pulak tu!


Khamis tu pulak ada group discussion dengan classmate, saya janji selepas lunch sebab saya nak ambik hani sekolah dulu, pastu baru pergi. kalau saya pergi sebelah pagi nanti pak haji tinggal berdua dengan rika pulak..tak manis. So ambik hani hantar dia balik baru saya ke UKM. Sekurang2nya hani ada teman ayah kat rumah, takdelah pak haji berdua jer...pagi tu dah ke pasar dan saya siap2 masak ikan terubuk dan makan berdua dengan pak haji dulu...sedap sangat saya masak tu tapi sebab masa terhad dan terubuk banyak tulang tak dapat hayati sangat kesedapan tu...



Disebabkan kami nak siapkan jugak tugasan tu, yang kena present pada 14 okt ni perbincangan sampai jam 10...pastu baru pecut balik. balik2 tengok pak haji tengah ngadap PC...ditemani hani...dua2 dah makan...


saya pun dah makan dengan tuan haji tahir, 59 tahun [classmate saya tulah] kat cafetaria UKM...FYI tu orang tua yg sangat semangat tinggi tu, dah pencen boleh sambung buat master atas belanja sendiri tau!


Balik tu borak2 dulu pulak....pastu kononnya barulah nak solat isyak masuk2 bilik air..hempeh tul..bendera jepun lak....sakit hati betul! siap keluar bilik air berlakon buat2 nangis kat pak haji...hmmm dia dah tau dah lah tuuuu....pastu kena gelak lah dengan pak haji...hahahahahahaa....


Tulah ceritanya saya...pagi ni lepas hantar anak ke sekolah, kami berdua terus ke Seremban 2, destinasi ke kompleks mahkamah sebab ada bicara...dah nak sampai call PO tanya kes jalan tak..tapi tak jawab plak, tanya pegawai yg jaga kes, hmmm PO demam lah pulak...mohon tangguh..so kami terus gi breakfast kemudian ke Jakel Seremban 2 sebab nak ambik kad ahli....balik tu pusing2 bandar beli apa yg patut dan bayar bil apa yg patut dan balik jerlah..melopong jerlah giliran kali ni...


Yerlah dah cakap dah awal balik hari sabtu...tapi tak dengar nak balik gak....konon petang saya nak projek buat reban kucing [atas bimbingan pak haji], nak gi kedai hardware tapi rasa cam malas lah...sudahnya pak haji ajak gi nusrah jemaah masturat Sri Lanka yang baru datang semalam di sini....rasanya ke sana sampai malamlah kot...esok ada dua jemputan kenduri kahwin kawan pak haji di tampin dan Seremban, malamnya pulak ada jemputan open house office mate...


Pak haji balik jemputan kawin terus balik ke PD sebab katanya kakaknya [dari isteri pertama bapaknya] dari Kuala Selangor nak datang, wahh kakaknya tu orang kuat PAS yer...nak datang teluk kemang raih undi... dia akan tido rumah kak aza, kakak dia ni dulu dah pernah datang rumah saya dah...agak tua dah pun..baya2 mak bapak saya...yerlah pak haji anak dari isteri ke 3, kakaknya mak dari isteri pertama...jauh beza umur tu...pak haji takdelah pulak ajak saya ke sana...jumpa2 kakak dia ker..saya pun diam jerlah...lagipun saya dah buat appoinment nak berurut naikkan peranakan weekend ni...usaha jerlah mana yg boleh...lagi usia tak cecah 40...






Wassalam

2 comments:

Irfa said...

kak wa..
maaf tadi ym tu sy x jawab akak tegur.baru belajar ym.dan x pandai sgt online ramai2..tu psl x perasan akak tegur.harap dpt ym ngan akak next time yer

Hanisumayyah said...

Irfa...

okay...takde hal..