Tuesday, October 6, 2009

Misi dipenghujung semester

Assalamualaikum w.b.t


Kisah belajar

Rasa malas sangat dah nak study. Hishhh mula ayat jer dah negatif. Tulah...takde motivasi dah ni. PAsal cuti banyak sangat dan lama sangat. memang dah lari trek jauh sangat dah ni.


Terlupa yang saya ni sedang belajar. Ntah apa2lah saya ni. Dikala ini rasa nak kerja jer. Sebab malas nak siapkan tesis yang rasanya entah apa2 tajuknya tu.


Maklumlah tajuk rasuah ni kalau dibincangkan secara ilmiah memang sangat boring. Mula2 dulu minatlah. Bila sendiri nak kena buat kajian mulalah rasa hmmm malasnya.


Semester ni takde ujian takde exam assignment dan tesis sahaja. Tu yang payah nak score tu, saya ni kan kalau study tu kira leh tahanlah boleh gak pulun baca...masih masuklah..tambah dengan pandai mengarang....tapi kalau kerja sendiri buat kajian sana sini tu aduh malasnya. Sebab ambil masa dan kena jumpa orang pulak tu...


Hmmm...masa nilah rasanya nak kerja jer...yerlah macam saya ni takde nak kena menyiasat [yg sgt mementakan dan memerlukan focus yg sgt tinggi] dan hanya menyelia dan mengetuai operasi jer...bolehler mengarah itu ini...dan setiap minggu hanya kena sedia mental fizikal untuk di torture top management di state [peg turus dari hq pun kena dijawab juga] andainya kalau kes tu bila ditanya kita tak finger tips fact of evidence nya...haha rasakan...


tapi masih juga kita kerja team work...tapi belajar ni semua kena sendiri..tu yg menyampah tu...hai cepatlah habis...dahlah belajar menyampah rumhatngga plak macam ker hapa jer...terutama akhir2 ni... yg saya perhatikan masa belajar ni banyak betul dugaan dalam rumahtangga..rasa masa kerja dulu sibuk dengan kerja saya tak fikir sangat hal suami dan madu...hmmm ada hikmahnya juga saya sibuk dengan kerja...


nak harap mengandung masa belajar ni tak juga, nak harap dapat spend masa banyak dengan suami pun tak juga, cuma rasanya saya dapat habiskan banyak masa dengan hani..tu jer....apapun kena syukur jugaklah...rehat setahun setengah ni kira berbaloi lah untuk saya refresh balik semangat kerja dan rasa bila masuk kerja ni mesti ada semangat baru terutama kalu kena posting tempat baru....semua sifat2 malas dan boring kerja yg dulu kena buang jauh2....


Bila kerja sebenarnya ruang untuk fikir benda lain dah terhad, so bagi saya yang asyik ada fikir tentang suami dan perasaan rindu dan geram ni elok sangatlah perasaan tu diganti dengan fikirkan kes, OKT, bicara dan segalanya yg lain yang berkaitan....ada hikmahnya saya kerja dengan jabatan ni kot...harap2 bahagian yg saya kerja nanti takler asyik melangut...harap biar sama bz macam tugas saya di unit siasatan negeri sembilan ni....


Minggu ni dua hari court case....dapatler jumpa kawan2 lama...sebab yg terlibat dengan kes majoriti semua dah transfer...yg lemah bila bicara ni nak kena baca / refresh memory kejadian yang dah bertahun2 berlalu...nak kena detail plak semuanya tu....masalahnya selalu kita dah lupa....Azwa taulah ni...kadang hafal ikut statement...bila kena cross tu yg bahaya tu..sebab dalam kepala banyak tak ingat dah....terutama cam saya yg banyak masalah hidup ni...pastu dalam kepala banyak sangat kes yg saya terlibat selalu terkeliru antara satu kes dgn kes lain..yerlah sebab semua kes rasuah kan..bezanya jumlah wang rasuah dan OKt nya...


Kisah duit raya

Hani dapat banyak jugak duit raya sebab tahun ni saya rajin gi raya masa di kampung dan hani pulak sakan beraya satu kampung sampai 3 hari raya dan raya ke 4 pulak siap ikut group marhaban sekolah agama sepupu dia...sebelah malam pulak beraya rumah sedara ikut kami adik beradik...sampai demamlah dia...


tapi ni sya nak cerita hal duit raya yang dia dapat dari ayah dia. Berapa agaknya? Ikut hani dia taknak minta..konon atas alasan tak nak menyusahkan ayah. tapi saya paksa. Sebab kan rumah tumpangan tu ada group UMNO duduk 10 hari, suami charge 1.5 K dan dibayar on the spot, so agak2 bolehler bagi hani duit raya kan?


Ni kejadian hari rabu lepas masa kami terjah ke rumah tumpangan di PD tu....punyalah malam tu saya ajar dialog suh dia minta kat ayah..anatara dialognya.."ayah bagilah duit raya...kak Rika pun bagi kakak sepuluh ringgit tau"...tapi dia punyalah malu...saya dah bagi signal berapa kali dah barulah malu2 cakap...pastu yg geram siap tambah ayat sendiri plak tu ..."ayah bagilah berapa2 pun kakak tak kesah, asalkan ayah bagi"..hishhhh....geram jer



pastu kan tau tak ayahnya boleh bagi seringgit jer....huiii saya dalam hati punyalah macam2 terlintas nak cakap tapi takdenya saya nak keruhkan keadaan yang masa tu baru jer berbaik...coner line jer ni...pastu ayahnya boleh cakap..ayah bagi banyak pun nanti ammie yang ambik kan?


Heyyy...saya ambik ker tak ker...tu urusan saya. Pasal saya yang beli susu Hani, w.pun dah 6 tahun dia masih menyusu sustagen 6+, 3 kotak besar sebulan tau...satu kotak jer dah RM 47++...yuran sekolah dah dekat RM400, pastu saya savekan untuk Hani dalam tabung haji tetap RM150 sebulan...ayahnya bagi hapaaaaa????



Alah kalau cerita belanja raya untuk hani 6 tahun hidup ni pun dia tak tercover...tu tak masuk kos belanja seluruh hidup hani...kira pulak dengan kos masa penat lelah sakit pening saya bersama hani...hah dan raya ni saya belikan jubah dia pun dah dekat RM50....saya dah hani hapa pun dia tak beli...waima kuih sebalang mahupun kain seurat benang.....


Tulah....takkan setahun bagi seringgit jer? Mau tak geram? Dah tu saya pulak dia bagi 100 out of 1500 yang dia dapat tu??? What? Tapi saya senyum dan redha jer...dan syukur sebab dia bagi jugaklah penat lelah saya mengemas dan kalau nak kira modal saya keluar toksah cakaplah..harga iron board dan iron philips baru saya beli utk rumah tu pun tak lepas....walaupun seratus tu hanya 2% jer dari gaji sebenar saya..tapi saya tetap terima dengan suka hati...



kira peristiwa tu macam bulan jatuh ke riba jugaklah...dan saya pun tak jangka dia nak bagi saya....sebab dah boleh baca dah dia camana....dan terbayang jugak sebelum dia keluar 40 hari tu saya ada bagi dia RM500 untuk road tax merc dia....tapi sampai hari ni dia tak bagi2 pun saya guna merc tu...sungguh ironis kan??? Tapi saya tetap saya...sabarrrrrr....tetap guna kembara buruk saya...w.pun minyak bocor lepas dia hantar ke bengkel sebelum dia keluar 40 hari tu...masih boco sehingga hari ni malah kos saya kena bayar kos dekat RM300...utk maklumat kembara saya adalah dipandu oleh dia sebelum ni....


Dengan semua yang berlaku ni adakah saya dikira masih berkira lagi dengan dia??? Adakah saya ini berdosa? Tidak cukup taat pada dia? Walaupun cerita ini semua buka pekung didada, saya hanya cakap ini sebab hati saya sakit...kalau dia layan saya dengan adil dan bagi saya perhatian w.pun sedikit dengan hanya sms sebaris dua pun saya akan redha...saya akan sanjung dan puji2 dia...


Tengoklah nanti..balik ni kalau dia okay maka mulalah saya lupa diri dan dialah suami yang terbaik, tersoleh, terpandai melayan isteri, bapa mithali...hah biasalah siapa tak kenal saya....tapi tulah saya..cepat marah dan cepat jer sejuknya...tapi kalau kena cara lah...






Wassalam

9 comments:

Pnut said...

wa..lagi dok baca lagi geram lak saya kat pak haji ni...

betul macam wa cakap, udah la giliran tak betul, pastu udah berjauhan, kot nak sms or call pun idak juga...

mgkn faktor umur kot wa..lelaki dah baya pak haji tu dia tak reti dah nak tunjuk kasih sayang melalui panggilan telefon, sms.. bertanya kabar..

saya dok baca kesah wa dah lama, dalam geram-geram saya kagum juga semangat wa ni.. bertahan dan bertahan..

hubby saya pun tahun dah 40 umur dia, dulu rajin gak call tanya kabar kalau kita tak tempat kerja, skrang idak le..faktor dia sibuk satu, pastu kata dia tak tau nak ckp apa..boleh gitu...ehehhe

tapi kalau bab yang satu lagi tu, makin menjadi-jadi lak, hahahaa mgkn yang itu orang dok kata kat lelaki, life begin at 40, bab tu le kot,
eheheh

Zareda Norman said...

salwa

bila baca wa berkorban bukan saja bab perasaan dan giliran tapi bab bab duit ni.. hai hangen jugak kak zar baca. Yelah besar pengorbanan isteri tapi tak dihargai suami.

Mungkin betul kata pinut, lelaki baya baya pak haji tu dah kurang mesra alam dengan isteri isteri tapi sebagai manusia kalau dia tahu dia beristeri dua dan muda muda pulak tu, dia pun kenalah berubah sedikit untuk makmurkan perkahwinan tu.

* ambouiii pinut.. ekekkekkek

Cool said...

Bab duit ni mmg boleh buat kepala berapi fikir. Tapi mengenang nasib baik laa dia tu suami kita ni isteri.

Adalar terlepas jugak.

Entah la kak.

Sya pegang satu je pesan kak wa time bergadoh cepat cepat fikir 'baik' dia.

Saya kalo bergadoh ngn koben.. hish menyampah betul rasa nak sepak sepak je!!!!!

Tapi bila dia dtg kat kita gosok kepala.. kapuuus hilang dah marah.

Laki bukan tau kita ni mudah sebenarnya.

Cool said...

Bab duit ni mmg boleh buat kepala berapi fikir. Tapi mengenang nasib baik laa dia tu suami kita ni isteri.

Adalar terlepas jugak.

Entah la kak.

Sya pegang satu je pesan kak wa time bergadoh cepat cepat fikir 'baik' dia.

Saya kalo bergadoh ngn koben.. hish menyampah betul rasa nak sepak sepak je!!!!!

Tapi bila dia dtg kat kita gosok kepala.. kapuuus hilang dah marah.

Laki bukan tau kita ni mudah sebenarnya.

Irfa said...

suka baca komen.hehe..kalau boleh nak suruh kak wa apdet blog ari2..

Hanisumayyah said...

Pnut...

sabar...sabar, jangan geram...cam saya kata saya ni mudah jer memaafkan...

Lepas solat subuh tadi [dgn mata yg bengkak menangis mlm td] saya sms dia..saya kata "saya nak sambung meroyan.." pastu saya sms marah2 lah...dan-dan pulak member balas katanya.."bukan taknak sms cermin mata takde tak nampak huruf dengan jelas sorry" [ada salah eja sy dah betulkan]..tak kisahlah tu alasan ker hapa..saya terima dgn hati terbuka...

Yerlah saya tau sgt keadaan PDA dia tu, pak haji pakai PDA dopod lama, yg nak taip sms kena gelungsurkan dulu keypad dia..dahlah keypad tu hurufnya kecik dan rapat2...jari dia plak besar2..kena pulak lapik sesuatu kalau nak taip sebab dia sebelah tgn..camana nak pegang...mmg susahlah bertambah susah sebab takde cermin mata plak...hr tu sy dah sms bagitau spek mata [mahal] tinggal sini, dia xbls sy ingat dia ada standby murah2 punya ker...


Dia bknnya kenis tegar malas nak sms, kalau keluar dakwah rajin plak sms tp hal2 cakap iman, nasihat, tanya solat dan amal jaga ker tidak...hal remeh temeh jrg dia minat..kalau sms pertanyaan pun simple, 'apa citer?', 'iman turun ker naik?', 'anak buat apa?' gitu jer....tp sms camtu tu pun sy dah senyum sampai telinga..memadai sgt dah...


Hal bab yg satu tu toksah cakapler...lelaki selagi blh angkat sebijik kelapa selagi tulah kemahuannya ada!


Kak Zar...

Korban duit dan lain2 ni saya dah takde hal..dah latih diri dari awal tapi kalau ada ketika yg sesuai pd saya takde salah dia bagi sesuatu kat anak...tapi tuler...sy tau kos tu utk guna anak sana jer..saya pun rasa zalim juga kalau paksa dia tanggung saya dengan pencen tak seberapa tambah2 dia pun tau gaji saya ada berlebih kalau takat tanggung kami berdua..tu yg dia lemak tu...

Hal pak haji ni nak suh berubah toksah mimpilah..dia ni dah jenis 'kalis bini'...dah 3 bini kak zar...semua bangsa dia rasa, yg first dulu campur cina, kak aza campur india saya plak malayu+ jawa + bugis..hah memang tegar dah pengalaman dia...tambah2 dia dah rasa bercerai, lagilah tak kesah...dan dah sakit plak tu...baik layan diri dia ajer...apapun sayalah kena sabar...give and take...letih gaduh ni!


Jiji...

Akak sikit sebanyak boleh dah tolak ansur bab duit cuma pak haji ni selalu sensitif terlebih...kalau dia pandai ambik ati mau kad2 gaji kasi kat dia dan terfikir juga nak bagi satu kredit kad kat dia utk berulang macam dulu tapi tulah dia masih tak nak jaga hati akak ni...bak kata Jiji pun mudah jaga kita sebenarnya tapi suami ni tak nak ambik tau...

Akak plak kalau gaduh bila jauh mmg geram tapi dah depan mata geram lain plak! :)..menyampah dgn diri sendiri..wakakakaaa

Jiji pun sama ek..tewas...tu baru gosok kepala tuuu...hahahaha


Irfa...

Baca komen2 tu betul2 boleh jadik pengajaran tuuuu....yg buruk jangan dimabil plak...

Luna said...

orang yg hebat, ujiannya juga hebat dan ganjarannya juga hebat.

selalu nya yg sy tgk, bila akak kene uji besar2..lps tu akak pun dpt juga ganjaran besar2.betul?

sy rasa kan..mungkin waktu akak bahagia bkn skrg...hidup ni berputar..mungkin masa akak bahagia ialah bila hani dah besar nanti.jd kalo akak boleh bertahan dlm 10thn perkahwinan ni, bertahanlah....tapi bertahan kerana Allah, bkn kerana sesiapa. mana tahu Allah nk bagi bahagia pd akak tu 40-50 thn selagi hayat diizinkanNya..Allah mengetahui apa yg terbaik utk kita.

waktu skrg ni Allah tahu akak mampu menghadapinya maka Dia 'tahan' lagi bahagian utk akak. bg kak aza pula, dia x sekuat akak, dia x kan mampu hadapi kalo benda yg sama blaku pd dia.sbb tu, kalo dia 'berganjaran' pun...seadilnya lah dgn dirinya.

maybe dia dpt 'banyak' (perhatian, belanja, layanan) dr pak haji tp akak tgk lah keadaan dia dan anak2. dgn zubir yg sakit dan degil, dgn dia pun akal x panjang juga, pkran x sematang akak...dia x dpt 'semua' kan...dia dpt apa yg layak dia dpt...cuma cara berbeza ..dan ukurannya hanya Allah yg menentukan.

akhir kata, setelah akak berusaha, berdoa dan sebagainya, sandarkan sahaja pd Allah kerana Dia Maha Melihat semua yg berlaku dan sudah pasti ada sebab2nya berlaku setiap sesuatu.

Maryam said...

saya tak tau apa yang boleh umpan hani. tapi pengalaman saya, bila dah besar ni pandai-pandai lah mintak duit ayah banyak-banyak. mak ayah saya dua2 kerja kan.. tapi ayah payah benar nak bagi duit kat ummi.

kadang-kadang ayah tu cakap je tak ada duit. hari tu kes pc kat rumah tu monitor rosak. adik beradik saya pakat2 kumpul duit dan beli monitor baru. sudahnya dia bayar balik duit adik2 saya tu.

pastu sehari sebelum raya, kami request nak beli kamera digital baru. kitorang pun faham, tahun ni tak ada bonus tapi nak beraya sakan dengan kamera juga. so kumpul lah duit yang kami ada. cuma nak beli gajet elektronik ni kena cakap dulu. main beli, nnt kena sembur! ayahanda tu mulut sama laser ngan anak2. ehehehe.. cakap sekadar minta izin, tapi dia siap bagi jumlah yang diperlukan. selamat duit poket kami. dah dapat kamera, ummi pulak bising. katanya ayah tak bagi apa-apa pun kat dia. adeh!! so adik saya ahmad, beralah bagi duit dia jadi imam terawih ramadhan pada ummi. duit tu lah salah satu bahagian nak beli kamera.

saya harap sangat hani pandai manipulate status dia untuk minta duit. bukanlah nak suruh jadi materialistik. tapi cukuplah jadi kenangan bahawa ayah dia ada memberi. kadang-kadang kena minta, sebabnya walaupun kita redha, ketua keluarga tetap akan dihisab.. takkan masa tu baru nak sedar tak mampu menanggung? minta jumlah yang sesuai pada waktu yang sesuai.

Hanisumayyah said...

Luna...

Yerlah benar semuanya apa yg Luna tulis tu. kalau difikirkan kak aza dah melalui banyak dugaan hidup, dia menjanda kematian suami tatkala umur 25 tahun dengan membawa perut hamil 8 bulan dan seorang anak lelaki usia setahun...pastu ujian menjanda 5 tahun, pastu setahun bermadu dengan kak nani, setahun jer senang ati pastu terpaksa bermadu dengan akak pulak...dapat pulak anak nakal2 dan susah dengar cakap, dahlah tak dapat rest langsung nak mesra2 dengan suami sebab asyik beranak kecik jer...lagi besar ujian dia tu...macam akak dapat hani yg senang dibentuk...yerlah kena fikir positif ni...


Tulah Luna, iyer tak yer jugak kot..mana tau lepas ni ada rezeki yang datang...takper kita tunggu tengok apa yg datang bergolek nanti......amiin tq sesangat nasihat ni...

Maryam...

hani ni kalau akak bincang dengan dia nak suh ayah buat sesuatu katalah on the way balik sini nak suh ayah belikan susu ker apa ker..tu pun dia marah..katanya nanti menyusahkan ayah ammie ni tak kesian ker kat ayah... dia ni betul2 anak ayah..dan lagi satu sifat dia dia memang betul2 gunakan ayah semata2 untuk manja2 dan peluk2..borak2 tak lebih dari tu....nak minta2 ni memang tak pernahlah ..mungkin sebab tak pernah diterapkan budaya tu ..yerlah dia mana ada pergi kedai dengan ayah, jln dengan ayah, shopping dgn ayah coz ayahnya mana leh gi kedai sendiri...so memang takde ruang dan peluang nak suh dia pergunakan ayah dia...lagipun semua dia nak akak dah belikan...memang dia tau apa nak semua ammie...tambah2 masa dengan ayah mmglah terhad...so berlapang dada jerlah...