Thursday, October 22, 2009

Lagi-lagi Streamyx punya masalah!






Assalamualaikum w.b.t


Hari selasa hari tu hujan tersangatlah lebatnya di seremban ni, beserta ribut petir sama. Air mengalir deras masuk kawasan rumah membawa bersama sampah sarap [ni selingan jer]...sampai cina belakang rumah komplain [dengan Rika] kenapa banyak sangat air dari rumah saya masuk rumah dia..walhal air masuk dalam kawasan rumah saya lagi banyak.... dari kawasan perumahan atas ni...tak taulah dengan kapasiti rumah yg padat kenapa longkangnya kecik sangat?




Kebetulan search dalam PC ada gambar tahun 2006 ker 2007 [tengah hujan~masa tu ambik gambar ni utk tunjukkkan pak haji] ] ...tapi ni sikit sesangat air ni, semalam saya keluar ke bandar, balik2 tu memang hujan tengah lebat, turun2 van atas porch keter tu tengok paras air atas buku lali...air [dan sampah]memasuki ruang pagar tu sederas2nya...sangat membimbangkan takut air masuk rumah kalau hujan sejam dua lagi...





Ni lagi gambar lama menunjukkan baru berapa peratus jer air penuh ni...longkang habis tak nampak, kalau teruk dengan pasu2 tu pun berlaig tunggang-langgang dan kaki lima rumah sah2 tenggelam jugak...tembok pagar pun separuh ditenggelami air...



Jiran sebelah dah buat aduan tapi takde tindakan...sekadar beberapa bulan sekali ada pekerja membersihkan longkang...tapi tak cukup, setakat bersihkan buat apa, kena besar atau dalamkan atau tambah longkang lagi...khususnya kawasan perumahan atas ni...mangsanya kami rumah2 belah bawah nilah...mangsa keadaan betul.


Jiran sebelah dah renovate rumah tinggikan kawasan porch dia dan buat alur air yg proper ke longkang depan rumah ni, maka rumah dia tak terjejas sangatlah. Jiran sebelah lagi kebetulan tanah dia tinggi sikit dari rumah saya, so selamat juga di situ. Tambah2 rumah dia berdepan padang. takde rumah teres....jadi air mengalir dan bertakung di atas padang dahulu...sebaliknya rumah saya, air banyak sebab air tersekat laluan hanya terhad lorong belakang rumah2 teres dan terus menuju masuk melalui pagar rumah....pagar rumah semua bertembok, pintu pagar jer yg boleh bolos air...



Disebabkan hujan ni jugaklah maka talian streamyx saya hancussss...malamnya bila nak online...tak boleh puas godeh sana sini tak boleh jugak. Minggu lepas kena gak..tapi lepas saya godeh bolehler pulak. Kali ni gagal. Pakar [pak haji] pulak takde....hancur harapan, sms kat dia pun tak jawab...esok paginya baru dia call tanya khabar hal banjir dan streamyx.






Macam biasa saya akan call 100 w.pun servis macam hapa2 ntah. Seperti biasa, kali pertama call dia takkan mau buat report...macam2 dikatanya dan disuruh kita setting, gi kat start pastu gi run, taip cmd pastu taip ipconfig...semua dah hafal dah... pastu tak keluar ip adress, media disconnected katanya sebab pc takleh baca modem, terus dikatanya kabel rosak, modem ok sebab semua lampu modem nyala. Lampu LAN jer kelip2. Pastu masuk stor carik kabel berpeluh2 tak jumpa [rasa cam ada spare] call sekali lagi, kali ni katanya modem @kabel rosak, setahu saya kabel jarang2 sangat rosak [pak hj bagitau]...pastu dia taknak ambik report sebab guarentee dah habis [saya masuk streamyx tahun 2005] tapi modem yang ada ni baru 2/3 bulan pakai....cikai betul modem ni...asyik rosak jer..







Pastu ada disuruhnya saya gi rumah kawan yang ada internet suh test kabel kat rumah kawan...heyy dah jam 10 lebih hapa jadahnya nak ke rumah kawan....pastu budak lelaki tu suh pulak test kat lappy sebab katanya mana tau pc akak yang rosak motherboard dia kena petir...jenuh on lappy [bil hp jalan ni]....sesambil tu saya cakap kat adik tu streamyx ni napa teruk sangat, u baca tak blog majoriti bermasalah dengan streamyx, tak puas hati servis korang....u tau tak...slow jer dia cakap 'tau....'Lappy pun sama takleh on tapi dia show error 651, masa pc tu error 678...lain2 lak error dia...lama 2 takde penyelesaiana dia taknak buka report so saya kata, membazir jer akak call TM ni, baik akak beli modem baru jer dik....







Semalam pergi PD ambik pak haji, balik tu terus pecut kedai komputer. Test kabel pastu test modem, kabel ok modem yang rosak rupanya....pastu tanya2 pasal modem, paling murah pun RM169 yang siap router boleh wireless dalam rumah tu. hari tu dah tanya kat kiosk TM kat Econsave, asya kena upgrade pada pakej 100++ sebulan baru boleh dapat modem dan router utk wireless. Tapi sebab sayang pakej staff TM yg bayar RM45 sebulan unlimited ni tak jadiklah nak ambik pakej wireless tu.






Semalam tanya kat adik tu, tak boleh kurang ker...akak dah ada router ni beli setahun lepas seratus lebih gak dik...mana ntah akak letak, suami akak setting tak dapat pastu tak tau mana pi dah...ada yg murah modem single tanpa router tu taknak pulak saya ni! Sebab nak ada wireless tu...semata2 malas nak berebut dengan hani dan pak hj...kalau kami bertiga ada memang berebutlah tunggu giliran masing2..hani kalau ayah ada tocang dia naik, mesti ayah bagi chan dia mengadap pc...dengan saya sekali tengking [kalau buat kerjalah, kalau bloghoping saya bagi dia bertenet] terus tak berani minta lagi...so lepas ni takdelah berebut, semalam hani mengadap pc ayah plak guna PDA..yerlah kata dah ada wireless kan?






Kat kedai tu saya bincang baekkk punya ngan adik tu, dia kata kalau dia datang rumah servis, dia boleh bagi harga RM130 [cakap pun cam bisik2 taknak tokey kedai dengar]....wahhh sukanya....terus bagi no hp...balik tu happy...jam 8 lebih camtu adik tu datang, terus setting kat pc dan lappy....wah dua2 boleh guna dah sekarang. Ntah kena tipu entah tidak tak tauler...tapi pak haji kata RM130 tu okay dah...brand lain lagi mahal...






Tapi lappy ada masalah sikitlah...masa beli lappy tu [2nd hand] mamat tu guna Windows 7..walhal kat malaysia tak launch lagi tu [sekarang dah ada trial pakej]...mesti pirate lah tu. pastu katanya nak emailkan pin/password sebab benda ni sentiasa kena renew license dia [iyer ker, camtu lah gayanya] tapi masalahnya, dia tak email2 pun, pastu no dia kami tak save, tambah2 masa tu berderet owner nak jual lappy kat mudah.com kami call, tak tau mana satu no dia...yang saya tau nama dia najib kerja TV3....tak tau nak tanya sapa...kebetulan dia tertinggal satu pendrive banyaklah gambar2 dia dengan artis2 dan selebriti TV3 dan gambar2 dia semasa event TV3 [mujur takde gambar bogel...hanya gambar2 dia dan makwe dia ala2 seksi dan seksa jugaklah]




kalau nak carik boleh ajer tanya ada juga kawan2 kat sana macam Mazlin Nordin {wahhh...kawan ker...hahahaha takdelah pernah borak2 jumpa kat KLIA dan tukar name card], Kalijahwati kasim [dulu penerbit nona, bersamamu, dll [kawan satu team debat dan pidato masa form 6] dan ada juga kak Liya kawan blog...yg kerja TV3..tapi nak tanya kenal Najib tak? ntah berapa puluh nama Najib kat TV3...tu yg malas tuu...







So, pendek citer saya format balik lappy tu ke window Vista...tapi saya dah test w.vista, saya prefer window 7....vista ni agak berat tapi lappy saya berapa gig ek...4 ker?...adik tu kata lappy ori dan versi baru so vista adalah okay..lantaklah dik....adik tu bawak balik lappy saya dengan pertanyaan "akak caya ker bagi saya bawak balik laptop akak ni?" saya jawab, "ko tak hantar akak carik kau kat kedai tu"....kebetulan adik tu ada cakap kat saya masa setting pc tu, "kak tak semua orang saya bagi harga camni kak, yang terpilih jer..."



Eh apasal, boss marah ker?" Dia jawab, "taklah..saya pun tengok orang jugak kalau yg tunjuk pandai tu taknaklah saya tolong...akak pun tak tunjuk pandai nampak baiiikkk jer..." wah...tips di disitu...ada masa elok jugak kalau kita tunjuk ala-ala bodoh & lurus.....pastu borak2 dia tanya akak kerja apa, saya kata BPR...terus berhenti terkejut...toleh kat saya.... eh kerja BPR ni macam polis ker kak...akak kerja camana kak, bolehker pompuan kerja BPR kak? hah kau macam2 soalanlah pulak......





Wassalam

3 comments:

Irfa said...

sib baik air x masuk rumah.kalau tidak lglah byk keje kena buat.

agaknya budak tu takut bila dgr akak keje BPR..hehe

Zareda Norman said...

salwa. tergelak kak zar baca ayat ayat hujung tu. yerlah kengkadang kita ni ank tunjuk ek sikit, dari org nak tolong langsung org menyampah so bak kata pepatah, ati mau baik, mulut mau manis kan..

Hanisumayyah said...

Irfa...


Setakat ni pernah sekali jer air masuk rumah...tu pun akak takde rumah, cuma kesan bila tengok alas kaki semua basah dan langsir pun sebelah bawah ada kesan serapan air...

Hal adik tu, takdelah adik tu tak takut puuunnnn...cuma dia excited kot sebab tak pernah jumpa orang kerja BPR agaknya...


Kak zar...

Sebenarnya saya hal pc dan internet ni memang slow pun..tu sebab tanya soalan2 basic tu memang hal2 IT ni agak naif sket!