Thursday, October 15, 2009

Apa gaya anda dirumah?

Assalamualaikum w.b.t


Saya rajin gak baca blog Alex Lacey...akhir2 ni banyak betul perubahan dalam diri dia...sungguh bermotivasi beliau....dan dalam semua perkara saya melihat beliau sangat positif. Memang patut dicontohi...



Kalau dia baca blog saya mesti gamaknya dia fikir..kenapalah saya ni asyik fikir negatif dan fikir buruk orang dan asyik berburuk sangak jer yer???? Mesti banyak benda dia nak motivasikan kot...


Tapi dalam banyak2 benda dia tulis tu saya takdelah terkesan sangat {dasar malas mencuba benda baru}..yerlah saya pun baca sepintas lalu jer...sekadar mencedok ilmu tapi tak sampai lagi tahap nak amalkan apa yang ditulis tu...



Cuma baru2 ni ada ditulis tentang sentiasa berfikir diri cantik dan berpakaian cantik. Bukan untuk orang tapi untuk diri sendiri. Dan saya memang terkesan dengan penulisan dia...


Cuma bab nak praktikkan apa yang ditulis tu sedikit masalah juga timbul pada saya. Terasa malu/janggal pulak nak melawa2 tanpa ada apa2 matlamat/tujuan. Walaupun salah pendirian begini tapi sesuatu yang kita dah buat sekian lama memang sukar diubah. Macam tulah saya..bila dah berpakaian basahan kat rumah macam ni..hah macam nilah selamanya...dah membudaya dan mendarah daging.



Nak pakai lawa2 rasa pelik pulak. Macamana dengan anda semua...kat rumah melawa tak atau pakai pakaian basahan yang selesa ikut sesedap rasa. Kalau cik abang suka tengok kita melawa ada gak motivasi nak melawa kat rumah...kalau cam pak haji takde herannya dia...pakailah apapun....



Tapi bak kata Alex Lacey kita melawa untuk diri sendiri...tak payah lah fikir untuk orang lain...so macamana gaya anda di rumah? Seksi? menggoda? atau apa?


Saya adalah sangat simple kalau di rumah. Saya memang tak melawa langsung. bedak pun idak...apatah lagi celak/lipstik...t shirt dan kain batik pun selalu gak tersarung...senang nak ke toilet kalau berkain batik ni...dulu saya tak pandai jugak ikat kain molek2 tapi sejak umur 30 an ni dah terbiasa pulak...w.pun kain batik saya 5 helai jer, tu pun beli masa nak bersalinkan hani, saya pusing2 pakai yg tuler...tapi ada kain batik tak jahit dalam almari banyak jugak...sayang pulak nak pakai utk diri sendiri...saya suka bagi cenderamata kain batik kalau org datang rumah...tu sebab saya standby jer kain batik baru...



saya rasa makin tambah umur makin jadik typical orang kampung gaya saya ni...tak kisah nak berkain batik corak luntur dan pakai kaftan siang2 buta...


Tapi bila baca Alex Lacey tu terkesan jugak nak ubah penampilan diri kat rumah untuk datangkan aura positif dalam diri...cuma nak kena melaburlah sikit beli baju2 basahan baru...saya ni memang tak kisah hal baju basahan...baju2 t shirt awal tahun 2000-an dulu saya masih pakai sungguhpun dan berlubang kecik sana sini... sayang nak buang kalau t shirt tu sedap dan sejuk pakai...



P/s: Petang ni saya ubah sikit penampilan sebab pak haji balik petang ni, saja pakai blouse kain cotton agak jarang dan terbelah agak panjang bahagian dada [sebab segan masih gak cover plak dengan brooch] dan muka pulak siap berbedak...hahahahaha kelakar plak saya....saja nak test kot2 dia perasan...hempehhhh...seperti dijangka....idak menegur langsung...so nampaknya usaha mengubah penampilan dengan mengharapkan faktor daya tarikan luaran idaklah berjaya..kenalah saya gunakan faktor dalaman jugak...come on salwa...just do it!
Wassalam

10 comments:

Cool said...

Kelakar la akak ni!

Lepas ni try pakai boxer dan t-shirt putih.

Kat rumah: Sejak ada anak dara ni, senang pakai kain batik, semumur hidup tak pernah ada, sejak tukang urut tu ajar cara pakai kain patik ikat depan, hari hari dah pakai kain batik.

Takpon selalu pakai boxer dan T-shrit. Tapi susah selalu kena raba/geletek.

Luna said...

hehe kalo nak berubah jd lebih baik tu sy sokong aje..

Hanisumayyah said...

Jiji...


Jiji urut dengan sapa...ok tak dia urut?


Antara sebab akak buat entry ni pasal nampak style Jiji dan mama Jiji tu harilah...'lain dari yg lain' style tu..ahakkkss...walhal sendiri pun sama gak...cuma bezanya akalu org datang akak sarung jer jubah dalamnya kain batik lusuh jerr...

Weyyy...boxer dengan t shirt putih [pagoda ker?] seksiii tuuuu!!! eh kalau akak pakai gitu boria dengan pak hj tau sebab tu rutin pakaian dia kat rumah...melainkan akak pakai pagoda jenis singlet putih tu...ahakss...kelakar2...sebab lemak sana sini tuuu...


Luna...

Kadang terfikir camanalah dalam drama2 TV tu masing2 pakai sempurna sangat..memang cantik dan menggoda kita tengok tapi tak panas ker?

Harap lepas ni dapat style 'terbaik' gaya untuk di rumah ni...ahaaaa semata2 nak bagi laki suka balik...melampau akak ni...takper2 usaha...

Irfa said...

salam..
adui..gelak saya yg membaca.
kat umah saya mmg xdelah nak mekap2lipstik bagai.tp selalu ngan tshirt tanpa lengan dan seluar 3suku bawah lutut.tp sejak peknen lebih selesa ngan baju kelawar..
mmg x pakai kain batik kecuali balik kg..hehe

Zareda Norman said...

wa,
kak zar memang tak reti dan tak pakai kain batik pun kat rumah.. selalu sarung kaftan dan bila nak tido baru pakai baju tidur yg seksi meksi tu.. tak deler mekap sakan kat rumah tapi mmg sentiasa wangilah..

Kengkadang lelaki ni dia perasan perubahan kita tapi saja buat dek, dorang kan jenis selamba tapi sebenarnya suka kalau kita bergaya dan berhias utk dorang..

Hanisumayyah said...

Irfa,


Oh seksi gak tu...tulah akak teringin jugak nak pakai cam krim kasi muka nampak bezalah sikit...pastu pakai lip gloss tapi rasa cam bazir plak sebab pak haji bukan ada dan kalau pakai untuk diri sendiri jer, rasa cam terpelik...tengoklah pelan2 ubah..


Kak zar..

Malam2 pakai seksi tu saya belumler buat lagi, dan kalau tanya pak haji okay tak kalau saya beli baju tido gitu gini, dia akan jawab...tak payah...tak pakai baju pun takper...beli lawa pastu bukak jugak..membazir....hahahahaaaaa tu yg malas tu...

dayangbest said...

tapi rasanya betul kot kak
dulu masa belajar saya selekeh sangat

bila dah kawin dan kerja start jaga penampilan, memang keyakinan bertambah, especially arwah hubby suka memuji kalau pakai cantik2.

sekarang even dia dah takde pun, nak selekeh pun rasa x selesa, rasa kena pandang jek

Hanisumayyah said...

Dayang...


Yerlah betul dayang cakap tu...akak sejak tak kerja ni alahai selekeh jer rasa...terasa rendah diri bila ambik hani sekolah bersekali dengan mak-mak lain yg bergaya balik kerja...tapi nak bersiap sakan ambik anak buang masa dan tenaga pulak..tunggulah bila kerja nanti bergaya semula...hehehe

NANI SHAHABUDIN said...

Assalamualaikum,

Saya pernah baca satu blogger ni, she's a housewife tapi dia cintakan high heels. Bila dia baru beli kasut, dia akan pakai kasut tu dalam rumah sambil buat housework. why not kan!

Hanisumayyah said...

ANNE...

Yer ker? wah dahsyat tu...kalau saya mau terpelecok..mungkin kena cuba benda lainlah kot...like short pant ker short skirt ker...wah...