Monday, October 5, 2009

Kalau dapat diputar masa

Assalamualaikum w.b.t


Kadang-kadang saya rasa hendak sahaja saya memasuki terowong masa macam citer masa kecik2 dulu yang berkaitan Time Tunnel dilakonkan oleh Michael J.Fox yang membolehkan seseorang menuju ke masa depan atau pun berpatah balik masa silam.



Kalaulah agaknya kita boleh membuat pilihan! Saya akan pilih berkahwin lelaki bujang. Kenapalah saya tak sabar sangat menempuh usian 20 an...dengan bersabar melalu kehidupan membujang? kalaulah saya sabar sedikit dan tidak terpengaruh dengan hasutan nafsu muda yang gedik nak berkahwin agaknya ada juga peluang saya mendapat lelaki bujang.


Baru2 ni terjumpa satu classmate saya dalam FB, lelaki, surprisingly dia masih bujang, dia sebelah kampung saya jer....saya sempat sekelas dengan dia masa form 4 dan form 5 sahaja. Sebab dia asalnya dari MRSM tetapi khabarnya kena buang sekolah [rumors]. Pelajar ni memang lain dari yang lain. sangat pandai matematik, modern math sangat kacang pada dia, add maths pun dia scored A1...apatah lagi fizik, kimia memang mudah sgt bagi dia. saya mula kagum dengan kebijakan dia masa minggu2 pertama form 4 dia jer yang masa tu yang dapat bagi jawapan dan tau nama penuh untuk DNA masa subjek biology...kagum sangat rasanya....yerl;ah saya kan sek kg jer...


dia juga satu masa dulu rajin betul menyakat pelajar perempuan terutama yang malu2 macam sayalah....percaya tak yang saya tak bercakap langsung dengan pelajar lelaki melainkan wajib/perlu tambah2 pulak dalam kelas masa tu 5 orang jer lelaki [seorang Cina]....maklumlah masa tu kelas 4 & 5 sains 1 [kelas paling pandai lah kononnya]...selalulah dia cakap..."salwa balik nanti kirim salam mak yer...kalau jadik nak hantar rombongan meminang"...apalah punya gurauan kan, gatal jer bunyinya walhal baru ting 5....mana pelajar perempuan yang malu2 dan jual mahal selalulah kena sakat....


tulah terfikir ada juga kawan lelaki yang masih bujang dalam usia macam saya ni...bila saya tanya kenapa tak kawin katanya takde yang sudi....dan saya tengok pada gambarnya nampak kerjanya established dah...yerlah budak pandai campak mana pun hidup...sebab lepas SPM saya dengar dia masuk Asasi sains UM...pastu tak tau kemana haluan dia....

Dan dialah satu2nya sahaja kawan sekolah menengah yang saya dapat kesan dalam facebook...kawan2 lain samaada sibuk jaga anak ataupun tak terdedah dengan FB kot? entahlah...


Saya tidaklah berharap berjodoh dengan kawan ni cuma saya terfikir kenapa saya tak berfikir mendalam dalam melalui kehidupan di zaman usia 20 an...awal sangat kawin dengan suami orang..walhal baru jer usia 26 tahun...patut membujang jer kot? Apapun dah jodoh....dan dah pun dapat hani, apapun kalau saya tajk kawin pak haji besar kemungkinan saya kawin juga suami orang yang lain, dan namanya Raffie....yer dia dulu yang wujud dalam hidup saya sebelum hadirnya pak haji menyingkirkan dia....fuuuuhhhh macam hebat jer bunyinya kan?



P/s : Sebenarnya saja nak pujuk hati, lepas isyak tadi menangis sakan [lama dah tak nangis], sejak pergi pak haji langsung tak call dan bila saya sms, 6 sms hanya dua yg terawal dibalas tu pun satu tu tulis 'ok" dan satu lagi "ya"...tak makan hati tu...rasa cam nak meroyan dan hilang akal kejap dan rasa nak telan jer dia....pastu saya serang dia dengan 2 sms masing2 5 pages...lantaklah apa katanya..saya luah apa saya rasa..w.pun tak dapat luah habis tapi sekurang2nya dia fikir lah kot...hmmmmm......tapi habuk pun tak balas...agaknya malas nak layan saya yang asyik nak memberontak ni?

Wassalam

2 comments:

Zareda Norman said...

salwa

sedangkan tak berpoligami pun banyak rumahtangga huru hara, apatah lagi berpoligami ni. Tapi semangat salwa memang kental ler.. sentiasa beralah dan bersangka baik walhal kalau kak zar baca, kak zar sendiri dapat rasa pedihnya diperlakukan macam tu, memang hazab ler suami kak zar kalau dia buat kak zar macam tu.. adik beradik akak takkan berdiam diri punya.

Salwa, selagi boleh bertahan, usahalah.. sometimes banyak hati perlu difikirkan sebelum melangkah lebih jauh sebab hidup kita berkaitan dengan banyak orang, anak, ibu bapa, masyarakat. org perempuan ni sanggup korbankan hati sendiri kan demi utk org lain.

Hanisumayyah said...

Kak Zar...

satu2nya yang buat saya bertahan adalah saya tak pernah cerita apapun pasal rumahtangga pada keluarga. Blog jer satu2nya tempat saya meluah...tu sebab saya anggap blog ni terapi saya dan pembaca blog ni dah macam akwan rapat semuanya w.pun tak pernah kenal di alam nyata...dapat berkongsi dan nasihat saya..ambil yg baik dan jadikan pengajaran yang buruk2 tu...semua kelamahan dari diri saya juga...sebab setiap kali saya mengeluh suami minta saya muhasabah diri [dia tak pulak?]..sesekali saya teringin suh dia baca blog tapi rasa cam benda ni dah menggunung..kalau dia baca pun dia tak ingat dah apa dia buat kat saya selama ni...