Sunday, October 4, 2009

Ditinggal lagi tetapi tetap setia menanti

Assalamualaikum w.b.t


Sepanjang Ramadhan hanya satu malam sahaja suami ada di rumah saya dan sehingga setakat hari ini dalam bulan mulia syawal ini juga hanya satu malam sahaja suami bermalam di rumah saya. Cepatnya masa berlalu...kesunyian dan kekossongan semasa dia tiada pun hampir saya dah terlupa rasa deritanya. Terasa sungguh mahal masanya untuk dihabiskan bersama kami berdua.



Jika difikirkan...hmmmm macam tak bersuami jer gayanya. tapi apakan daya! kalau difikir secara negatif maka makin negatiflah jadiknya. Tapi kalau fikir positif maka pozitiflah jadiknya. Tapi tu pakar motivasi kata. pada saya, tahap masalah cam saya ni takde ruang pemikitran positif nak masuk dah....sebab pemikiran negatif dah mendominasi otak ni!



Mula2 saya fikir, dek kerana saya 'hilang giliran' hampir 2 minggu, dapatlah saya qadha' giliran, sekurang2nya 3 malam disini. Itu harapan saya. tapi takdenya pemikiran macam tu dalam kepala suami saya.




Malam pertama bermalam di PD tu dia dah cakap dengan saya weekend ni dia dah ada program nak ke Penang dengan kak aza dan anak2, sekurang2nya 5 hari perginya tu...makan hati saya dengar... maklumlah baru nak berbaik,kan?




Tapi bila dia kata nak ke Penang dengan kak aza sekeluarga, hancur luluh hati saya. Luluhnya hati saya tu memberi tindakan refleksi pada badan, entah kenapa saya rasa taknak berdepan dengan suami, takde kata2...terus saya berpaling muka dan badan ke arah lain, dalam erti kata lain saya memelakangi suami....sedih sangat, cuma saya tahan jer air mata saya ...mujur samar cahaya lampu jalan, dapatlah saya sorokkan kesedihan wajah saya....




Tapi beberapa saat jer saya berpaling, terus teringat yang malaikat mengutuk isteri yang tidur membelakangi suami. Insaf sekejap, berpaling semula, tapi kali ni badan jer berpaling, muka tetap pandang ke dinding....sedih yg tak mampu nak disorok, saya tak pandai nak berpura2...




Suami tahu perangai saya, dan agaknya dia pun tak tau nak kata apa....cuma dia cakap perlahan, "benda ni abang dah rancang awal...." saya diam jer...kalau saya cakap mesti sesuatu yang 'teruk' akan keluar dari mulut saya....pastu terus dia bangun ke toilet....





Ingat malas nak layan dia cakap dah..tup2 lepas bangun dia carik tongkat tak jumpa pulak, dalam hati tengah marah ni, tapi kesian plak kat dia tercarik2 tongkat dalam gelap, nak taknak saya tolonglah jugak carikkan...dalam cari tu terus saya dah lupa isu nak ke penang dan semuanya kembali normal. Puas juga saya mengubat hati bila sesekali rasa geram dan marah sebab dia buat perancangan langsung tak fikirkan saya dan hani...





Semalam jer kami bermalam di PD. Khamis tu kami balik...ingatkan suami nak balik sekali ke rumah saya. Rupanya hampa lagi, masih juga nak bermalam di PD. takut sangat bini sana agaknya?




Suami kata Jumaat esoknya siap kerja semua dia akan datang. esoknya Jumaat dari jam 10 am saya dah mula memerhati kot2 dia balik ke....dalam hati sedih juga, sedih amat sebenarnya sebab asyik saya yang menanti2....rupanya penantian saya dari 10 pagi tu sia-sia. jam 3 petang saya harap lagi dia balik dengan andaian dia bertolak dari PD selepas solat Jumaat. tapi hampa lagi...




Akhirnya saya malas menanti, dalam hati saya agaknya lepas isyak baru kesini kot? Sebab mungkin dia nak bermalam dua malam di rumah saya.




Tapi dalam jam 6 lebih dia sampai ke rumah. Dengan muka biasa takde rasa bersalah apapun. Juga dengan gaya potongan rambut yang baru.




saya pulak gatal tanya, eh...kenapa potong kali ni berbeza? Dia jawab, potong sendiri....




Saya sedih lagi, sebab kalau potong sendiri maksudnya kak aza yang potongkan...anda tentu tak boleh bayang kan sedihnya kalau suami kita dipotong rambutnya oleh madu kita....sebab hari tu Jumaat, bukan sahaja potong rambut, malah kak aza juga akan potongkan suami kuku tangan dan kuku kaki. jangan bayangkan ia hanya perbuatan biasa, bagi suami aktiviti begitu selalu jadik gurauan....suami kan suka dimanja2...




hakikatnya saya jarang berpeluang khidmat benda ini pada suami, sebab hari jumaat adalah bukan giliran saya! ya..saya sangat hampa...dan sedih juga ... bagi yang ada suami tu tolonglah hargai dan buatlah perkara ini kalau anda selama ini tak pernah potongkan kuku tangan dan kaki suami..rasailah nikmat melayan suami bagini...banyak pahalanya....




Saya tanya suami, balik sana hari apa? Jawabnya tanpa rasa bersalah, esok lepas asar...abang ke mesyuarat pastu terus balik PD...



saya sedih lagi, tapi apakan daya saya...nak melawan takmampu nak bergaduh lagi, maka saya beralah dan pasrah jerlah.



Buat mengubat hati saya agaknya, lepas isyak dia ajak kami keluar makan. Hati saya masih sedih juga, sampai saya tak selera, makan roti canai kosong saja. Tu pun share dengan suami. pastu dia makan kuew teow cantonese, tiba2 saya terbuka selera pula. Sudahnya saya yang makan banyak dia terpaksa beralah. saja saya nak test dia, dan macam biasa, dalam hal begitu dia sabar ajer layan saya...malah apa2 yang sedap dalam mee tu diberi pada saya pula..walhal dia tak makan tengahari tu....kadang2 perkara kecil tu buat saya sayu dan ingin saja maafkan dia....




Air kosong jer saya order, tapi bila melihat saya pandang air MILO dia, terus disua pada saya dan dia ambil air kosong saya....sekali lagi saya rasa dia begitu mudah bertolak ansur dengan saya....apa lagi saya nak saya harapkan dan minta?





Malam tu, saya rasa baik saya teruskan perancangan saya walaupun esok dia takde, perancangan menjemput dua tiga kawan datang beraya....maka dia cadangkan buat nasi ayam....macam biasa, kalau bab masak, saya suruh dia ajer, dan dia macam biasa, hal2 kecil begitu sungguh tidak menjadi masalah pada dia...maka hidangan nasi ayam semalam dengan 2 ekor ayam dan 12 pot nasi dialah yang memasaknya....tapi dibantu saya dan Rika...




Lepas masak, saya minta pula diajar drill dinding. Dah lama beli penyangkut langsir, tapi takde drill nak tebuk lubang. Semalam pak haji dah bawa tool box, so semalam dia ajar2 saya, dan akhirnya proses mendrill, memilih skru dan seterusnya saya dah pandai dah. walaupun simple jer tapi kesabaran dia ajar satu-satu sampai akhirnya elok terpasang penyangkut langsir pun dah buat saya teruja dan menghargai adanya suami....lepas ni apa2 projek mendrill boleh buat sendiri dah...oh ya, kak aza tak pandai dan tak minat drill sendiri..suami dengan sebelah tangan tu dipaksa mendrill...kredit utk saya dalam kerja DIY ni....




Pak haji ke penang kerana menghantar anak kak aza, uda 10 tahun ke madrasah di balik Pulau. Mengambil sedikit masa kerana perlu di temuduga terlebih dahulu dan perlu menunggu seminggu u tuk keputusan berjaya masuk atau tidak. tapi pak haji akan minta dipercepatkan. Mungkin 3 hari, katanya rabu dia akan balik...entahlah saya malas nak percaya sangat..tunggu punya tunggu rabu nanti saya yang kecewa dia tak balik2....








Wassalam

7 comments:

Cool said...

Dulu sebelum beranak, kerja saya dok cuci rambut koben kak.. sampai kecut mecut jari ni dok melayan movie sambil cuci rambut.

Ni ada anak rasa mcm malassssssssss je.


*insaf neh..*

Cool said...

Btw, N. Ayam tu mmg kick-ass punya sedap!

Kredit utk pah haji :P

Irfa said...

salam kak wa..
susahnya yer,terpaksa korban perasaan dan hati sendiri.saya rasa kak aza ada memainkan peranan besar dlm kes kali ni.jahatnya.
mcm menghasut lak saya ni.hehe

kalaulah lelaki sempat berfikir bukan senang nak memuaskan hati seorang isteri apalagi pd yg beristeri lebih dr satu mesti diorang pikir byk kali nak kawin lebih.

Pnut said...

wa...awak ni memang mengagumkan..boleh buat filem kisah awak ni...

cannot imagine kalo tak jumpa hubby saya berhari-hari-hari-hari tu...

awak memang kental la.. i cannot iamgine kalau tak jumpa suami berhari-hari-hari-hari... rindunya alahaiiiii duk jumpa tiap hari pun rindu-rindu gak..ehehh terutama masa bulan puasa, dia pegi terawih, mengaji, rasa cam lama je tak dilayan bagai puteri..ahaks..ngada sungguh aiihhh...

bab yang satu tu pun ye jugak, dua-dua sama gatal je kami ni..hehehehe

Hanisumayyah said...

jiji...

Wah tu lagi hebat tu...kena teruskan nih...sekalik kan dengan buat facial...hehehee :)

Hal nasik ayam tu...semedang jer orang akan cakap air tangan pak haji tu sedapppp...hmmm kalo cakap kat dia tentu senyum meleret siap kembang2 vontot lagik...


Irfa...

Sebenarnya akak ada buat entry hal 'keterlibatan kak aza' dalam krisis kali ni, tapi tak sampai hati nak publish takut tu semua sangkaan buruk akak jer...dan takut jugak jadik fitnah plak...so akak peram utk bacaan sendiri jerk...:(


Hal lelaki kwin lebih ni susah gak nak cakap, sebab selalunya alasan pasal dah jodoh... bila akak dan terjebak poligami ni akak rasa betul-betul faktor jodohlah...bukan suka nak kawin laki orang @ lelaki nak kawin lebih tapi sebab dah terjebak dan takleh patah balik daaa...so hati2 jaga suami tuuuu....cegah sebelum parah!


Pnut...

Tu lah kental tak kental kena hadapi gak! tu yg kalau suami ada tu maleh nak cakaplah camana berebutnya saya dengan hani nak 'meleseh' kat suami...sampai gaduh2 kami dua beranak tau....


dan itu jugak faktor saya selalu meroyan kat suami sampai kadang jadik gaduh dan perbalahan jugaklah...


tapi rasanya sampai ke sudah hal giliran dan hak saya sebagai isteri kedua ni takkan berpenghujung sebab belah kak aza banyak komitmen...dan saya terlalu dianggap 'berdikari' dan tak memerlukan bantuan suami....what to do?

Zareda Norman said...

kak zar pun tak tahanlah kalau tak jumpa suami berhari hari, bukan sebab nan satu tu sangat tapi lebih nak meleseh mengada. Nak dimanja manja.. yelah kalau tak suami manjakan isteri, siapa lagi tak?

Apapaun jodoh pertemuan semua di tangan Allah. Bila berpoligami ni, selagi lelaki tu adalah manusia, bagi kak zar lah sekuat mana pun pegangan agama nyer pasti ada gelincir juga sikit sikit bab adil tak adil ni.. Salwa, ingat jer.. balasannya di sana nanti

Hanisumayyah said...

Kak Zar sebenarnya saya ni sangat sabar dag...biarpun takde saya kira dah boleh bertenang takdelah cam dulu, siap nangis2 rindu, siap spare dan cium baju busuk dia semua...cuma sekarang bila dia takde saya harap at least hubungi saya tanya khabar atau sms pun cukupler..bukan keluar kos, tenaga dan masa yg banyak pun..tapi tu pun dia tak mampu buat...kadang saya top up kan kredit dia kotler habis kreditkan....tapi punyalah payah nak terima sms...macam tunggu bulan jatuh ke riba....


Kalau ikutkan balasan, kat dunia lagi dah jalan senget dah...tapi dia kata stroke tu sebab lain...ntahler..susah saya nak komen...