Sunday, November 1, 2009

Dan mengapa mereka dimurahkan rezeki bab ini?

Assalamualaikum w.b.t


Bukan saya mengeluh dan bersangka buruk dengan rezeki yang Allah beri tetapi sebagai manusia biasa saya rasa sungguh sungguh sungguh sedih bagai dihiris hati saya. Takde sesiapapun yg boleh dipersalahkan dalam hal ni saya jer yg emosi terlebih...


Ceritanya begini.....jumaat lepas saya ke pejabat, nak photostat ic dan minta pengesahan.


Sampai jer borak2 dengan operator/pegawai khidmat pelanggan nama jawatan ni sekarang...cam biasa berita semasa dan terkini budak2 pejabatlah selalu jadi topik perbualan.


Dan kakak itu yang tau saya akhir2 ni begitu terdesak dan kepinginkan anak akan terus zoom tajuk anak dan mengandung!


Dikhabarkan 3 orang lagi mengandung dipejabat ini. Yang baru ni seorang dah mengandung. Maksudnya 4 orang mengandung dalam satu masa.


Yang satu tu saya taulah sebab dia best friend saya, dah setahun cuba conceive kira baru ni berjaya, anak pun dah 4 tahun....saya tak kisah sangat! nampak gayanya bertambah beban jugaklah dia tapi apapun tentu rezeki allah bagi bertambah2 lepas dapat anak ni...cadangan dia nak beli rumah pun terbantut jugaklah masih terpaksa duduk di rumah mak dia lagi..mujur suami pun tak kisah duk dengan mertua....yerlah dengan gaji seorang kerani [umur dia 25 tahun] dan suami kerja kedai telefon, tentulah agak sukar buat loan nak beli rumah, sebab nak harap pay slip dia jer...dengan gaji seribu lebih sikit...tapi allah nak bagi dia anak tetaplah jugak ada rezeki anak tu...


yang satu lagi tu, baru jer bersalin....anak baru 3 ker 4 bulan kot.......baru jer kerja dah nak bersalin lagi.... Anak yg baru bersalin sorang tu pun tumpang kat rumah pegawai lain minta tolong maid kawan tu jagakan....suami isteri sama pejabat dan dua2 gred 17....mujur jabatan upgrade maka dua2 dah dapat naik gred 29....rezeki anak kot....dengarnya dia tak happy bila tau dia mengandung...tapi selalunya pasangan lepas anak pertama tak merancang sebab tak tau lagi kepentingan merancang ni...hah sekarang menyesal pun tak guna juga...apapun adalah hikmah allah bagi anak tu...


yang sorang lagi ni masa dia datang sini dulu Hani dah setahun, dia tengah sarat masa tu, sekarang dah 4 anak dia, dengan 2 anak yang agak spesial [sorang autisme dan sorang lagi dah 3 tahun lebih sepatah pun tak bercakap2]....dan yg last bersalin hari tu baru setahun lebih...dah ngandung lagi....bayangkan yg tua 5 tahun...bawah dia ada 3 adik dan coming soon satu lagi. Jenuh kawan pejabat nasihat suh merancang..tak dipeduliknya...pastu dah termengandung takut plak nak citer kat kawan pejabat...heheheee...dah tentu ada sorang kakak senior [50 thn] akan sembur dia!


yang masalahnya, suami dia selalu takde, dia anak yatim piatu, hari tu jatuh terjelepok tepi bank terus patah kaki..dahlah masa tu dalam pantang anak no 4...di gagahkan diri jugak ke bank, buat akaun anak yg baru lahir tu...mana tak member geram, benda yg boleh tangguh dia keluar jugak dalamm pantang2 tu, sudahnya terjelepuk jatuh tak boleh bangun langsung..kawan2 pejabat jugak yg tolong masa tu....pastu mc dekat 4 bulan...


Ni baru nak start enjin dan buat kerja secara komited...tup2 ngandung lagi...anak ke 5 beb...saya memang jeles dengan dia ni, dahlah ovari sebelah...boleh ngandung non stop tu...tapi kami rakan2 sepejabat boleh nampaklah betapa masa dia mengandung dia akan letih penat sesak nafas [ada asthma] dan sangat mujahadah juga [sebab ada anak kecil lain]dan sering juga mengadu dia terbeban dengan kewangan dan anak2 sebab suami takde dan kalau ada balik weekend hanya pandai menonton tv jer...lagi kesian kat maid dia kurus kering! Dahlah maid dia ni kena jaga pulak kawan yg kat atas saya citer tu punya anak yg 4 bulan tu [katanya utk dapat side income]...


ntahlah sy tak berapa suka idea beranak tak berhenti2 ni, at least rancang sendirilah...sebab kita bekerja, kalau mak2 dulu ok jugak..ni dah 5 tahun non stop...sampai pegawai ni terlepas dari 'beban' tak diwajibkan masuk unit siasatan sebab dia asyik mengandung jer..pastu cuti...camana nak bagi kertas siasatan dan camana nak menyiasat dengan perut memboyot...bila dah bersalin nak menyusu anak pulak....yg sesuai dgn dia hanyalah jadi pegawai unit pendakwaan, jaga kes, jaga sapina,jaga barang case dan mention case jer...untung badan!


Hishhhh teruk betul saya ni...orang allah bagi rezeki pun saya bebel...saja lepas geram jer ni...apapun saya tau Allah bagi tu pada yang mampu. Walaupun mata kita tengok rasa macam dah tak mampu sangat dah....tapi dah rezeki diorang apa nak buat...mungkin ini ujian untuk saya...semalam gi taklim, asyiklah orang tanya...bila nak tambah..takkan sorang jer...yerlah sebab saya dah lama tak pergi, banyak yg dah lama tak jumpa saya...tengok2 lepas 2, 3 tahun datang anak tetap maintain sorang..peliklah diorang kan sedangkan kak aza dah tambah dua anak lepas hani...hmmm saya diam jer malas nak layan..habis2 saya senyum jerlah...nak2nya bila nampak diorang ni berderet askar..tau2 jerlah isteri2 orang tabligh ni kerjanya buat anak jer..mana tau rancang2 ni...



Tapi tetap alhamdulillah saya ada juga anak seorang kan...dah lah sorang comel pulak tu [perasan kena lebih, untuk kasi up sikit citer ni]...ke mana2 pergi dari dulu lagi mesti jadik jelingan orang [serius tak tipu], kalau gi pejabat tu...kerani2 kerumun kat dia nak interview dia...sebab saya jaraaaaang sangat bawa dia ke pej sekali datang diorang tengok dah besar, pandai cakap...pandai melawa pulak tu...tulah kena syukur banyak2 saya ni... pak haji pun selalu cakap, syukur dah ada anak sorang cerdik pulak tu....yerlah, yerlah saya syukur sebenarnya cuma bila dengar org yg taknak mengandung termengandung tu yg saya ter emosional lebih tu....



Wassalam

6 comments:

Luna said...

sy selalu pk...Allah bagi satu kat kita tapi Dia bagi yg terbaik.. :D

Hanisumayyah said...

Akak pun rasa benda yang sama....tapi kita tetap berharap agar ada yg kedua dan seterusnya...

Irfa said...

salam kak wa..
ayat pujuk ati yer..
'takpelah satu jer,sbb dah dpat yg terbaik'..oklah.

kalau dah termengandung tu jalan jelah..nak wat camner lagi kan?

kdg2 saya terpikir jugak,mampu ke kami bila ank dah bertambah ni.tp tetapkan dihati rezki di tgn Allah.

Hanisumayyah said...

Irfa...


setiap anak tu Allah beri dengan rezekinya sekali...so jangan bimbang adalah rezeki untuk anak tu nanti...usaha dan tawakal...

Zareda Norman said...

salwa

kak zar pun sorang aje dan rasanya kekal sorang.. Bagi kak zar senang jer, satu pintu rezeki (anak) Allah tutup untuk kak zar tapi Allah buka 1000 lagi pintu rahmat buat kak zar.. dapat suami baik, diberi semula kesihatan setelah sakit teruk, diberi keluarga yang sayang dan caring pada kak zar. So Allah Maha Adil.. syukur.. bab bab anak ni tak jadi hal dah pada kak zar tapi macam salwa jugak, geram tengok org beranak ramai berderet deret then mulalah beri kesan pada kerja, pada orang lain ...

Hanisumayyah said...

Kak Zar..

Saya pun bila dok rumah takde terasa sangat yg saya ada anak sorang jer, tapi bila jumpa org yg suka sangat tanya kenapa tak tambah tu yg tension sangat tu...dan-dan rasa nak anak sesangat....

Dan tambah kronik bila madu kita tambah anak, kita kekal jer...dan lagi rasa jauh hati bila suami cerita keseronokan dia mengagah dan main anak kecik yg kat sana... :(...dan kata rumah kita sunyi...tu pasal terlebih emo sekarang ni...