Friday, November 13, 2009

Seputar isu keluarga kecil kami

Assalamualaikum w.b.t



21 hb ni kan saya akan keluar 40 hari masturat bersama suami, tepatnya kami akan keluar di kawasan Sungai Petani.


walaupun saya dah cakap dengan suami mungkin saya tak boleh menggenapkan jumlah 40 hari tapi pak haji suh doa juga moga2 Allah pilih. Itulah saya dah doa dah...Allah pilih atau tidak tak taulah...harap2 Allah pilihlah...


Asalnya saya setuju keluar 40 hari sebab saya ingat mula kerja 7 januari. Elok sangatlah top up dan perbaiki iman dan jaga amal sebelum mula kerja ni. Tapi tiba2 dapat maklumat mula kerja 7 disember. Nak patah balik saya serba salah sebab nama2 couple yang nak keluar ni dah dimajukan ke markas Tabligh [masjid] seri Petaling. dah diluluskan pun sebab masa tu takde apa2 masalah berbangkit!


dan jemaah untuk kami keluar ni pun dah dibentuk, akan join dengan jemaah dari Trengganu sebab dari Negeri Sembilan ni ada 3 couple jer...


Saya dengan suami, pasangan guru dari jelebu dan pasangan pengusaha susu soya dari Senawang. Campur beberapa couple dari Trengganu dan markas dan tetapkan kami ke utara, kawasan sungai petani....


Walaupun jemaah tabligh ni bukan organisasi berdaftar tapi dari pemerhatian saya, kerja2 mereka semua ada sistem, ada laporan, ada kertas cadangan [utk keluar ni] sebab usaha ni bergerak satu dunia...tu yg saya pelik + kagum tu... dalam pada ada segelintir yang selebet2 tu, semua hal sedalam2nya diperhalusi termasuklah menangani masalah kecil, elders di markas akan pastikan anak bini terpelihara masa suami keluar..dan berapa belanja mereka untuk keluar, siapa ahli marhalah yg akan ziarah mereka dan berapa keperluan yang ditinggalkan juga kena diisytiharkan ... sebab nak elak fitnah dalam buat usaha agama ni...


dan say ecara diam dah bincang dengan Rika dan hani yang hani dan Rika akan dihantar balik ke kampung. dah bagitau mak pun. Semua pun okay berjalan lancar...hani suka sesangat nak main2 dengan sepupu dia kat kampung.


Saya pun teruja juga sebab saya nak dia rasa hidup kat kampung lama sikit..biar dia rasa zaman kanak2 yang indah, ada memori dan kenangan manis untuk dia ingat bila dia besar nanti....


Sedangkan di rumah saya ni apalah yg ada sangat, kenanagn main games, kenangan tengok tv, cd....naik basikal pun hani tak pandai lagi. Kalau duk kampung saya percaya yang dia akan merasa semua yang indah2 sahaja...


lagipun tahun depan dah darjah satu, jadual harian dah pack sangat dah. Apa yang saya tau sekolah ABIm ni memang pack ada 18 subjek. pagi petang. Ada bekas pelajar tadika MURNI yang hani sekolah ni menangis taknak sekolah sebab tak tahan, kerja sekolah banyak, masa lama kat sekolah, masa tadika tengahari boleh tido tapi dah darjah satu, petang mengaji, hafalan, sirah, bahasa arab dll....tu yang awal2 saya nak kasi hani rest betul2...


Tapi tiba2 semalam bincang secara detail perancangan masa keluar ni, pak haji cakap suh hantar hani ke PD.....dammm!!


terkejut beruk jugak saya....sebab takde hint apa pun dia bagi...sebab kan dia tau saya dengan kak aza perang dingin....yerlah takdelah cakap perang depan dia tapi dia tau kami takde sms lagi cam dulu2 tu....



Yang lagi buat saya pelik, dia siap dah tanya kak aza dah, eh bukan tanya dah bagitau kak aza dah ypun ang dia nak letak hani kat PD. kak aza dah setuju pun , takde masalah cuma kak aza taknak si Rika pulak. Dia nak hani jer....mesti dia meluat dengan rika yang kerja lembap dan payah nak faham arahan....[tajuk ni nanti saya citerlah..memang dah tak tahan sangat dah ni sabaaaar jer!]


Jadik pak haji dah cakap kat agen, selasa ni rika akan balik rumah agen dia. januari baru ambik balik. Bila saya mula kerja dan dah balik keluar 40 hari...


lagipun disember ni saya akan berulang dari seremban-putrajaya. Mungkin febuari akan dipertimbangkan untuk carik mana2 rumah sewa ataupun mohon duduk kuarter ajer. Buat masa ni bagi hani sekolah kat SRI ABIM Seremban dulu. nanti baru recce kot2 ada SRI ABIM kat area Putrajaya, Serdang, bangi atau mana2...


Dan selepas tu mungkin nilai balik keupayaan saya dari segi tenaga, kos dan masa samaada berbaloi untuk duduk seremban ulang alik atau lebih elok carik rumah sewa jer...


Giliran pun dah diperbincangkan. memandangkan saya kerja dan berulang, pak haji akan balik Jumaat petang sampai isnin pagi dia balik PD semula. Dapat 3 malam pun jadikler kan?...cuma dok fikir ni lagi kecillah kebarangkalian nak dapat anak....masa makin kurang, letih dan stress lagi...eh cakap macam tak redha dan yakin dengan Allah jer...eh tak2, apapun kita usaha, Allah tentukan okay!


tahun 2000 dan 2001 memang saya berulang serdang-jalan duta pastu seremban-Putrajaya, tapi itu dah berlalu 10 tahun dulu. masa tu baru kawin muda belia, emangat nak berulang sebab nak jumpa laki....tapi sekarang umur dah meningkat, larat ker tak larat itu persoalan utama dan saya taknak nanti saya hormon tak stabil pastu marah2 dah penat berulang saya salahkan pak haji plak...


So secara dasarnya idea untuk duduk putrajaya atau kawasan berdekatan mungkin akan dipertimbangakan cuma tindakan akan diambil selepas saya mencuba berulang dahulu dan juga bergantung nanti kepada tempat sekolah Hani jika ada lah, adakah yang sesuai!



Okay, balik citer hani, okay ker kalau saya jadikan ini batu loncatan untuk berhubung semula dengan kak aza. Tadi pagi suami cakap kak aza takde apa, saya jer yang emo lebih....dia buat macam hari tu [kes zubir dan kes homestay] atas dasar dia taknak masuk campur hal pergaduhan kami, takut nanti jadik lagi besar!


Tu suami cakap....saya tak tau betul atau tidak sebab kak aza bukan suka cerita soal hati dan perasaan dia [berdua heart to heart] dengan suami, hanya seputar soal hati dan perasaan sebagai ibu dan sekitar isu yg melibatkan anak2 mak dia dan kakak dia...jarang dia bincang macam saya..yg asyik tanya, abang sayang saya tak? mana anak abang yang abang sayang lebih? Ada tak ketikanya abang rasa menyesal kahwin banyak? kalau kita gaduh tu takkan sikit pun abang takde rindu kat saya? hah saya dengan pak hj memang cam budak2 dan suka merepek tanya bukan2....selalu tanya soalan2 macamtu sajer kasi sesak dada suami nak jawab!



jadik, saya pasti yang kak aza tak ada cakap apa2 kat pak haji, mesti pak haji yang buat andaian. saya kenal sangat dengan kak aza tu....dia lebih boleh cakap soal hati dia dengan pak haji pada saya daripada cakap dengan pak haji....sebab dia pernah cakap camtu kat saya...sampai saya pernah nasihatkan dia baik akak terus terang jer cam saya ni...tapi dia kata dia tak boleh...yerlah masing2 kan lain cara....cara dia tunjuk sayang dengan masak, jaga rumah, jaga anak2...saya pulak tunjuk sayang dengan tanya, borak, belek, pandang, peluk...yerlah bayangkan masa saya dengan pak haji memang solid dok berdua hampir 70% masa...sebab hani kan sekolah..malam jer...pastu siang saya mana ada kerja sangat [kerja rumahtangga semua Rika buat]...so saya dok borak dan belek pak haji jerlah..



Patut ker tidak yer saya letak hani kat PD...??? saya takut aa isu berbangkit nanti....sebab saya kalau letak hani saya akan bagi duit upah jaga sekali. tapi kali ni macam takde keinginan nak bagi upah jaga...saya nak bagi kat mak saya plak...tapi nak engkar cakap suami memang saya takkan mampu...harapa2 allah bagi petunjuklah sehari dua ni....ikhlaskan hati saya dan harap saya dapat berlapang dada dengan kak aza....









Wassalam

4 comments:

Cool said...

Alar kak, kasi can le hani balik kg.

Suami akak pon kasi cadangan je, bukan perentah..

Hanisumayyah said...

Jiji...


Cadangan dia tu bolehlah ditafirkan 'perintah' dengan kata lainnya...

Bukan tak nak lawan, dah selalu buat dah [lawan] tapi at the end mesti ada something bad yang terjadi...so better taat jer...buat suami suka nanti allah pun suka...tu jer prinsipnya...mula2 benganglah lama2 nanti akak reda dgn sendiri jer...

siti noriza saleh said...

kkdg bila baca blog ni, cm klako juga kak...he he he....bab cdgn yg kkdg jadi perintah tuh pun, siti setuju...mcm kkdg, hubby ajak gi ikut mak dia gi jmputn, siti lak mals nak amik cuti (sbb bila anak sakit, kita gak kene cuti)...dia akan ckp, takpe...tapi abg bawa anak"..sajerlah tu..dia tau siti takleh kalau takde anak depan mata....kiranya, dia mmg "prntah" suruh ikutlah tu....

Hanisumayyah said...

Siti...

Tulah akak malas nak gaduh..benda2 kecik kalau nak gaduhkan memang banyak tapi kan lagi baik kalau kita sabar...