Thursday, November 19, 2009

Kering kontang VS Basah lencun

Assalamualaikum w.b.t


Semalam kan seharian dari pagi ke petang hujan memanjang. Mujur sekejap lebat sekejap teduh takdelah banjir sangat kat depan ni...tapi mode orang kat dalam rumah asyik nak makan jerlah....



Alamak cakap hal makan teringat lak rendang ayam semalam tak panaskan lagi...jap eh nak ke dapur....





*gi panaskan rendang jap*





Okay dah....saya heat untuk 10 minit....biarkan dalam M.wave tu...





Balik citer hal semalam. Semalam kan beras dah habis, biasalah saya ni selalu jer beras dah habis barulah gi kedai beli. takdelah cam sesetengah orang, tak habis dah siap2 beli baru. Tapi takdelah selalu beras habis baru dibeli. Almaklum lah musim kering kontang ni haruslah bertahan dulu....





Hari yang last habis beras tu saya masak bubur jer, buat sambal sotong, goreng kacang dan goreng ikan bilis.





Makan bubur ni walaupun makan dua mangkuk tapi cepat lapar balik! Dalam zohor mulalah ke dapur carik benda boleh makan. Pastu teringat ada tepung kastard dan ada jugak jagung tin, hah apa lagi buatlah kastard jagung.







Sambil kacau kastard otak jalan fikir nak buat biskut chocolate cips pulak, memang dah lama dah nak buat dari lepas raya lagi. terus panggil Rika siap2kan bahan....bahan buat kuih memang semua disimpan dalam satu bekas besar [dulu buat tempat isi beras] memang banyak lagi bahan buat kuih sebab hari tu buah dah chocolate chips ni sedap gak tapi semua dah bawak balik kampung pastu saya beli bahan lagi konon nak buat untuk kat rumah punya tapi dah malaslah pulak.





Hal2 buat kuih ni Rika cemerlang sebab majikan dulu ambik tempahan buat cup cakes. Resepi segala kuih muih memang ada kat kocek tepi alas peti ais....tinggal rika baca dan susun bahan jer...





selesai masukkan katard lam loyang terus sambung bancuh choclate chips jer, satu bahan jer takde kalau ikut resepi tu iaitu 50 gm nestum...hari tu ada nestum agaknya saya dah makan kot...saya memang makan nestum dan quaker oat...[asalnya belikan hani, tapi dia kan pemilih makan dua2 takmo maknya yg makan plak]





siap2 bancuh cam biasa bagi Rika bakar, tunggu dan susun lam tupperware...saya plak buat kerja lain. Saya kononnya nak jahit kain batiklah pulak. Test mesin jahit sekali buat hal pulak. Tak tau bila bermasalahnya last guna hari tu okay sesangat! Agaknya bawak sana sini pindahkan dia merajuk kot? patut okay jer sebab last saya jahit langsir dua hari sebelum raya prestasi adalah tip top!





Kalau hari hujan saya ni ada kebengangan sikit sebab takleh bertenet takut modem disambar petir lagi. Awal bulan hari tu kan dah keluar kos beli modem baru....tu pasal asal hujan jer cecepat saya off kan dan cabut wayar telefon...





Tu yang buat macam2 kerja, so nak taknak jahit tangan jerlah kain batik tu....siap jahit tepi juga jahit tangan lagi. Dua helai plak tu...nak pakai masa keluar 40 hari nanti....masa saya jahit ni hani pun sibuklah nak jahit gak...memandangkan maknya sekarang seorang mak yang positif dalam mendidik dan memberi peluang pada anak maka hani pun dapat pegang jarum dan menjahit...wah tak sangka boleh pulak dia menjahit sampai jadi satu tempat isi barang2 dia....





Eh...biskut chocolate chips tu sedap tau..macam rasa chipsmore lak...kali ni saya tak guna tepung gandum biasa, saya guna tepung superfine....tu pasal sedap agaknya, pastu isi badam [tumbuk kasar] dan saya tambah sendiri kismis campuran...memang sedaplah..badan dan coklat cips merata2....kamera takde pulak nak ambik gambar...rupa dia pun cantik...macam biskut2 orang putih buat tulah...sedap buat makan sambil bertenet dalam renyai hujan .....







Semalam lak, barulah saya gi kedai...nak beli beras lah kononnya...tapi hani plak tetiba nak sangat makan ketupat dan rendang....tulah pasal gi kedai nak beli ayam buat rendang. Ketupat segera memang dah ada balance buat open house tu...balik kedai terus jer sinsing lengan rebus ketupat segera dan buat rendang ayam...fuuuuh dalam hujan2 makan rendang ayam cili api dengan ketupat memanglah sangaaat sedap! dapat plak makan depan tv sambil tengok citer apa ek semalam....ohhh citer sicantik dan siburuk rupa.....sampailah santak ke petang....malam sambil tengok Nur kasih ulangan kami pun mengulang lagi makan ketupat tu.....nyamaannn...





Eh saya nak citer hal kering kontang ni benarnya kocek saya ni...dah dua minggu ni hidup atas 'belas ihsan' pak haji...tiap kali datang dia kasi saya duit....dah saya nak usaha 'carik duit dari apa2 sumber yang ada' dia tak benarkan. So harapkan dia bagi duit jerlah..kebetulan barang2 dapur hari tu dia sponsor jugak sebab masa ada bayan masturat dia ajak ke Econsave saya pun ambik sama barang2 dapur mana yang takde.





Jadinya hujung2 bulan macamni saya dok umah jerlah. Masak makan apa yang ada....kat rumah ni stok makanan ada cuma takdelah dapat nak makan2 kat Mc d ker pizza ker....masak2 makan kat rumah jerlah. tapi masa pak haji datang saya ajak gak makan luar...cuma pak haji ni malam dia makan simple samaada tosei, roti nan atau roti canai jer..saya pun sama ikut jer menu dia....







Tulah masa2 berjimat cermat ni tekak ni ada jer terasa nak ke secret resepi lah..terasa nak ke Mcd lah, pizza hut lah....tapi takdelah cakap kat pak haji..tempat2 tu kami duaorang kkalau pergi dirahsiakan dari pak haji, dia kan tak suka kami makan kat situ..tapi saya dan hani on jer....selalu pun hani nak makan bubur Mc d jer...





nampaknya sessi kering kontang ni sampai ke rabu depan lah. dah tu rabu depan dah keluar 40 hari, manalah saya boleh keluar dah duk dalam rumah jer masa tu, nampaknya ATM card bagi kat pak hj jerlah untuk settelekan bil2 rumah, bayar keter, api air....





Nak nyesal pun tak guna gak...saya terasa sangat yang saya ni selalu sangat belanja tak berhemah...kadang betul cakap pak haji pendapatan saya lebih sekali ganda dari dia tapi mana duit saya ntah? kata pak haji saya kalau dapat gaji atau ada duit cam hilang akal sekejap [selalu dia perli saya tau!]...main beli apa suka..tak ingat hari belakang....



yerlah sebab masa bila lagi saya nak dapat pow pak haji nya duit kan..masa hujung2 bulan ni lah saya merasa....tapi saya kalau dapat gaji tak lokek belanja dia, dengan isi2 minyak keter dia sekali pun saya bayarkan..makan toksah cakaplah...asal gaji jer mesti bawa makan luar yg anggaran kos RM100 kebawahlah...makan ikan besar sikit....hal belanja kos untuk rumah memang sayalah kan....belanja isi rumah jer bila dapat gaji dah cecah dekat empat lima ratus...tak masuk bil kan...kadang fikir bukan boro sangat saya ni...tapi semua tu sekadar perbelanjaan meneruskan hidup...fuuuuuh...


tak taulah tahun depan camana dengan kos tol dan minyak keter.....gajinya tak bertambah..sekadar tambah elaun yg tak dapat masa cuti belajar ni jer....kalau elaun tambah tu kurang dari kos berulang takper takut elaun yg tambah ni sikit tapi kos yg keluar berulang besar....kita tengok jerlah nanti samaada kering kontang ker tidak?


Wassalam

5 comments:

MOKCIK AZWA said...

Salwa,

huhuhu...sama la kering kontang jugak poket nie hahaha. Cuma pasal makan sy takde problem sebab dok sorang kan. Beli beras pun tak buka lagi. kalau malas nak beli makanan saya alas perut dengan nestum oat sajork. Cuma kat sebelah cik abe saya lebihkan sebab dia kena jaga makan minum 6 orang rakyat jelata tu, beli susu hadi, bayar sewa rumah serta upah orang buat rumah.

semalam gi la gagahkan diri cucuk atm, tengok2 claim dah masuk...bestnya...terus bayar bil2 tertunggak. eh gaji bulan ni 23/11 bukan 25/11 sebab nak raya kan.

Hanisumayyah said...

oh yer ker? yerlah saya ni tak ker..ketinggalan maklumat... ingat 25hb lah....cam biasa..bagus gak tu...

Hanisumayyah said...

ker=kerja

Amir Syafiqah said...

Salwa,
Saya ni dah 2 minggu mintak ehsan kat suami duit makan kat office. Duit awal2 gsji lagi dah kontang sbb bayar mcm2.. Hi bila la yg 'mcm2' ni nak settle...

Hanisumayyah said...

Amir syafiqah..


Tulah...saya pun sama :(...dah lah suami pun tak kerja..aduyaiii memang sesak betul bulan ni...tapi takdelah sampai nak makan pun susah...cuma kehendak tu tak dapatlah dipenuhi...terasa2 nak kerja cepat! Cepat jer rasa dah gaji tak kerja ni cam membilang hari jer....