Wednesday, November 4, 2009

Main pondok2 belakang rumah!

Assalamualaikum w.b.t


Semalam balik dari UKM dah petang dah...dekat2 nak sampai rumah ada call masuk. Kak Dayang rupanya {jiji:kakak yg datang malam2 makan nasi ayam tu}, rupanya dia dah masuk hospital nak bersali rupanya. Awal 3 minggu.


Walaupun dah sakit2 tapi suara dia relax jer, dia nak tumpangkan anak dara dia tido rumah saya. Saya on jer...suka terima tetamu ni sebab tetamu kan datang bawa rahmat, pergi bawa dosa2 kecil tuan rumah, [Nota: sahabat kalau tetamu takde datang rumah diorang 40 hari nanges...~sedih]


So, balik tu dapat report dari Rika, buk...beras abis, susu kakak abis, gas abis, cili kering abis, ikan bilis abis, kicap manis dan masin pun abis, bawang tinggal sikit jer..."...saat2 awal bulan begini dengan gaji seawal 8 hb hari tu hmmm dengar barang2 dapur habis ni terbayang gaklah terbang duit aku dalam nak berjimat2 ni...


Tapi apakan daya, tetamu nak datang kenalah jugak buat persiapan kan...yang ada kat rumah ni telur jer...pagi2 sebelum ke UKM saya pesan Rika masak nasi banyak sikit buat nasi goreng, bagi kakak makan sampai pagi & tengahari...


Lepas rehat2 [sempat hadap blog dulu sekejap], terus ke kedai, beli gas dan lauk pauk dan segala macam barang yg dah abis tu...balik kedai tengok anak kak dayang dah sampai dah [ayah dia hantar] saya pun terus pasang gas....dah biasa dah pasang sebenarnya, tapi tak tau kali ni kenapalah agaknya ada kebocoran pada kepala gas...banyak betul gas yg keluar bila kita nak pasang dan tak bergenti22...selepas percubaan berpuluh2 kali masih juga gagal..anak kak dayang, Hidayah nama dia pun cuba tak boleh jugak....pasrah jerlah!


Semalam bendera merah datang, frust jugak sebab kan lepas period lepas saya gila2 hari2 makan segala macam ubat, folic acid, bidadari, Q shee, Nu age, herba cina, set2 biodex cuba sekali lagi, dan yg paling syok atas nasihat org berpengalaman dapat anak banyak (laki ku yg tersayang lah) siap 'pasrah jer' masa projek malam2, dengan niat membantu dan memudahkan persenyawaan [cehh ayat melampau..kata blog private!]tapi membazir!!!!

Dan saya jugak berpantang nimun ais sebulan ni...so semalam lepas geram beli coke dengan aisk kerim vanilla [nak buat float] so ajak hidayah minum float jer dengan kepek pisang tanduk...buat alas perut.


Pak haji petangnya call tanya balik bila dr UKM, sebab malamnya dia nak datang sebab ada mesyuarat ada jemaah luar negara nak datang, dia kena ada nak putuskan mereka perlu pergi ke masjid mana....so saya ingat tunggu pak haji balik jerlah tengok apa yg tak kena dengan kepala gas ni...


Lepas minum dan makan2 tu, borak2 dengan hidayah, badan jer besar tinggi dari saya rupanya umur 14 tahun, dari umur 11 tahun dah belajar madrasah di pendang, Kedah...balik untuk khidmat jaga emak dia nak bersalin dan dalam pantang ni...anak kedua kak dayang, kakak dia madrasah lain, mudir madrasah tak benarkan cuti...bagusnya anak kak dayang ni, lemah lembut an sopan sangat budaknya...


Lepas tu dia minta izin nak buka kaset kat radio saya [jarang buka kaset, guna utk hani tengok cd jer]...hidayah nak buka kaset nasyid kanak2 arab yg dia beli di madinah [bulan mei hari tu kak dayang sekeluarga buat umrah], hani sukalah, tapi tanpa disedari rupanya tempat kaset dah rosak [punyalah lama tak guna, zaman ni mana ada kaset2 ni]


So hidayah duduk2 jerlah...pastu saya kata buka jerlah TV...kena tanya gak dia, hidayah ni dah hafal 19 juz quran, budak2 hafiz/hafizah ni kena jaga makan, mata, telinga...tak berapa digalakkan tengok benda bukan2 takut hilang hafalan...tapi hidayah tak kisah, katanya kat rumah memang takde Tv, tapi kalau ke rumah nenek tengok jugak katanya...so dia lepak tengok tv dengan hani...


Saya masuk bilik mandi dan tido kejap sementara tunggu pak haji balik. Sedar2 tengok jam dan 11.15, terus call pak haji, lorrr kat PD rupanya, siap dengan suara sofiyyah lagi...tak jadik datang, ada org lain handle mesyuarat....marah kak aza agaknya malam2 saya call..hiksss...tak tau tak jadik dtg...tengok2 ada missed call 'RumahPD' ptg tu kat hp tak sedar!


Mata memang ngantuk terus tido jerlah, teringat jugak tetamu ni tak jamu makan nasik lagi..tapi tadi tanya dah makan katanya, so saya teruskan jerlah tido...teruk betul..teringat jugak nak ajak dia kuar makan, tapi terfikir pulak hidayah ni berpurdah susah nak carik tempat tersorok...pastu nak kuar sorang malas pulak!



So pagi2 tadi saya bangun...ada gak terfikir nak carik kepala gas baru tapi pepagi syapie' ni mana kedai bukak! So saya pun ke belakang rumah, kebetulan memang ada papan2 pintu repair pintu dapur dulu, dan ada gak kayu2 lebih dulu2 buat pacak tanam sayur...saya ambik parang/pedang pak haji bawah katil [katanya sunnah kat rumah kena standby parang/pedang sebagai persedian dajjal ker yakjuj makjuj datang akhir zaman nanti...nanti saya check lah!]


So saya mulakanlah proses nak buat tungku nak masak dapur kayu..besar cita2....mujur ada 3 ketul batu bata...saja ambik rumah PD dulu buat penghadang pintu pagar dan pintu dapur...mujahadah jugak nak hidupkan api...dahlah kayu banyak lembap/basah...mencabar..mujur makcik salwa ni anak jati kampung..yg dah terdidik susah payah duk kampung..cabaran menyalakan api dapur kayu senang ajer kutangani!


Hani teruja sungguh menengok mak dia dengan kak rika sibuk belah kayu dan nyalakan api dapur kayu....menyibuk tanya ammie buat apa ni...cakaplah...buat apa ni susah2 ni...saya jawab..ammmie tengah main pondok2 masak2 ni....dia ingat memang main pondok2 betul2 lah tu...tu yg suka sangat sibuk nak tolong kipaskan api...


Walhal masa ni dah siap uniform sekolah...pastu saya tenggek kuali, buat sambal udang dulu [makan tengahari punya lauk sekali harung] saya hantar hani dulu...balik tu sambung masak, pastu goreng nasik dan siap goreng suh Rika goreng ikan pulak...sekejpa jer siap!


Air saya suh Rika jerang dalam peruik nasi jer...mujur gak periuk nasi digital yg banyak fungsi tu, slow cooker....utk buat porridge...so jerang air dalam tu jerlah..kettle kecik saya dah lama hantar rumah pd pulak...(eh...tetiba lak ni baru teringat pak haji ada kettle besar dalam beg ta'am kat stor ...beg set masak dan makan utk keluar dakwah]


So, dapatlah saya jamu tetamu saya tu dengan nasi goreng udang, sambal udang dan ikan selar goreng panas2 dari dapur kayu hari ni...alhamdulillah...kamera jer takde nak tangkap gambar....saja tangkap kasi bukti kat pak haji..bini dia ni berdikari sangat2 campak jer mana2 leh hidup [cewwah..ayat riak~tiru Pnut]...tak rugi buat bini...


Selesai makan, suami kak dayang pun datang...jemput anak dara dia..saya teruja juga tengok hidayah ni, sopan santun lemah lembut tutur bicara [beza dengan mak dia ada ganas sikit]...bertambah ayu dengan purdahnya...menjengah dari sliding melihat suami kak dayang dalam kereta[saya mana pernah tengok suaminya, masa keluar masturat dengan hijab penuh sopan tundukkan padangan jer...wah2...] muka tak nampak jelas tapi nampaklah suaminya yg berkopiah putih dengan janggut sederhana panjang [FYI saya memang suka tengok lelaki berjanggut ni dr remaja lagik]..mujur lakiku pun berjanggut!


Dan kak dayang khabarnya belum bersalin...dah teruk sakitnya..saya doakan kak dayang selamat bersalin...


Dah...dah...nak buat kerja sekolah ni....tadi ni sempat jengah blog ni sebab saya sedang standby nak kena gi court pagi ni, kes yg jalan ni saya jadik IO...so DPP kata nak jumpa, saya cakap dengan peg jaga kes tunggu sampai mention case baru bagitau saya jalan ker tak jalan malas nak buang minyak dan masa nak gi court...tapi baru jap ni peg jaga kes called kata kes dah tangguh...so legaaa takyah rush ke sesyen court...ni sapina ada 4/5 berderet lagi kes ni...menyampah!





Wassalam

2 comments:

Cool said...

Akak dok ceta anak orang mudamuda berlajar sana la sini laa.. rasa risa dalam hati.. memikirkan anak dara yg sorang ni..

anyway.. kem salam pada kak dayang.

Hanisumayyah said...

Jiji..

akak pun sama, kalau risau dari sekaranglah kena dibentuk...