Tuesday, November 17, 2009

Maid~ akukah yang terlalu mengharap atau diakah yang tidak sempurna?

Assalamualaikum w.b.t



Tadi saya dah hantar Rika ke terminal One seremban, sepupu dia ambik bawa ke KL. Lega dan rasa bebas dalam rumah sendiri. Saya selalu rasa begitu bila ada maid. Walaupun ada rasa lega sebab rumah kemas dan teratur....walaupun kemas dan teratur tu tak capai standard kita harapkan namun okaylah daripada sepah eloklah kemas walaupun bukan semacam kehendak kita...



Sebab dia takde baru selesa nak kutuk dia...bukan nak kutuk sebenarnya tapi sekadar nak luahkan rasa. Berkongsi dengan anda semua mana tau ada idea boleh bagitau saya cara selesaikannya???


Letih dah saya ni cakap, tapi respon sangat mengecewakan. Bukannya apa, macam rasa cakap dengan hani lagi cepat faham dari cakap dengan Rika ni. adakah saya ada masalah kumunikasi atau dia yang tak faham bahasa? mungkin juga bahasa yang berbeza, budaya dan cara fikir yang tak sama buatkan kami selalu rasa canggung juga....


Ginilah pendek cerita...benda2 simple saya cakap kat dia tapi tetap dia tak boleh ingat, faham dan buat! Camna tu?


Macam baju, saya cakap kat dia, baju nak basuh tu kalau terbalik batulkan dulu sebelum rendam, kalau ada kotoran kan lebih bersih bila kita terbalikkan baju tu....tapi sampai sudah sampailah saat saya mandi baru kejap ni saya sarung baju kelawar yang saya sedang pakai ni masih terbalik jugak! dengan kedutnya toksah cakaplah..main lipat2 takde sistem ikut kepala dia jer....


Sudahlah masa basuh terbalik, masa sidai pun dia tak betulkan, masa lipat pun sama, dengan terbalik dengan kedut2 semua tak diregangkan main lipat ajerr...bukan tak pernah cakap dah banyak kali cakap dah! So, lama2 letih nak bercakap sampai rasa nak naik angin jer...so baik diam bebel depan laki jerlah.... baju2 kurung, jubah, baju pak haji semua saya suh sangkut kat hanger, tak payah lipat buat sakit hati tengok cara dia lipat! Orang indon ni tek lipat baju ker ek?



Hal dalam bilik pun sama, saya cakap nak sapu sampah angkat tikar pasal tikar dalam bilik tu jenis kayu ukir2 ada kotak2 lubang memang perangkap sampah lah...tapi sampai ke sudah macam tu jugak dia sapu...sekali angkat tikar tu memang sah2 habuk berkepul bawah tu....dan setiap kali angkat saya akan mengarahkan dia sapu dan mop semula......jadik kerja pulak kan? kalau saya tak angkat memang bawah tikar tu jadik tempat sampahlah...


Hal pokok2 kat depan pulak, saya dah cakap dah siram pokok tu pagi2....banyaaaak kali cakap tak jalan lama2 saya pulak pi angkat pasu2 bawak belakang susun tepi pagar belakang supaya senang kerja dia dah depan mata tak siram tak taulah...tu pun kadang saya ingatkan juga....saya kata masa basuh baju tu siram2kannlah pokok2 tu....barulah dia siram...yang berbaki tinggal kat depan tu sebab pasu besar tak boleh nak angkat memang nasiblah keringlah kalau tak hujan....


hal basuh depan pun sama....takde inisiatif langsung....kalau suruh baru basuh..dalam sebulan takde sekali....walhal patut bila keter takder jer kat porch tu cepatlah bertindak basuh porch tu....ni bila keter saya ada keter pak hj ada takkan nak suruh basuh lak... patut masa saya gi kelas basuh jer ataupun cakap jer suh saya park kat luar bukan susah...takdenya otak dia boleh fikir ke situ!


basuh keter satu hal...langsssuuuuung takde inisiatif nak minta tolong basuhkan keter ker..walhal saya dah bagi hint cakap kat dia....dah lama saya tak basuh keter ni ...sebab saya selalu basuh sendiri jer....bila suruh barulah buat...selama 4 bulan ni sekali jer dia basuh keter saya! patut dah buat kali pertama teruskanlah.... tu pun basuh cincai...dalam2 dashboard tak basuh langsung...cermin2 dari dalma tak lap...bahagian dalam keter tu lagilah rasanya tak sentuh langsung!


dalam 2/3 minggu lepas saya suruh dia vacum serena, memang agak besarlah van tu kan, tapi sebenarnya lagi mudah pada saya kalau nak vakum sebab kita boleh masuk berdiri membongkok sikitlah kalau nak vacum tak macam keter kembara ke merc ker kena vakum dari luar....


lama jugak dia vakum sampai saya pun terpaksa sound dia suh berhenti2 kan vakum tu sebab dia jenis vakum non stop vakum tu sampai termatilah enjin dia sebab panas sangat kot..tambah2 vakum tu jarang sangat digunakan...beli pun brand khind murah punya.... saya fikir lama vakum mesti bersih ni...sekali esoknya saya masuk keter saya tengok alahai pasir pun tak disedutnya....anatar tenpat duduk pemandu dan sebelahanya langsung tak divakum...bahagian tengah tempaty duduk pun sama...so apa yg divakumnya? saya malas nak tanyalah...baik saya vakum sendiri....antara langit dan bumi!


Blender pun camtu, dia boleh blend cili dari mula on tu sampai cili tu lumat dia tak berhenti2kan blender tu...saya cakap kasilah rehat.....jangan sampai panas enjin tu sangat...yerlah blender lama beli masa 2001 lepas kawin dah 9 tahun...kalau dikerah enjinnya sampai lebih 10 minit non stop teruklah member.... yg peliknya sampai sekarang cili dia blender masih ada biji lagi...sedangkan saya kalau blender takde bijik langsung? Tulah takkan blend cili pun saya nak buat sendiri???



pastu hal masak memasak, bila Rika ada ni barulah saya tau yang memasak ni walaupun simple tapi kalau takde skill memang hancusss...macam goreng ikan, pada kita simple kan? Goreng ikan bilis pun sama...tapi kalau bagi kat Rika, boleh jadi ikan tu luar masak garing tengah merah lagi isi ikan tu....terlah mana taknya, keluar2 peti ais terus dia tau nak goreng jer....pastu bukak api sikit punya besar nak kasi cepat garing kononnya...sudahnya luar masak tapi dalam berdarah lagi...


Goreng ikan bilis pun sama tau....kalau bagi kat dia goreng sekali pandang cantik garing kuning macam nak hangit ikan tu tapi sekali makan tak rapuh..ada liat2 tau..sebabnya api dia bukak besar sangat ikan tak garing tapi warna dah kekuningan...hah sapa cakap goreng ikan senang??? Cuba bagi kat orang tak reti ke dapur camtulah jadiknya.....kalau bagi Rika goreng cekodok pun sama....buruk jer rupa cekodok tu tau....macam tak garing tapi dah kuning kulitnya....bila makan isi dalam macam tak garinglah....tak sedap!


Tu sebab goreng ikan bilis [bila buat bubur nasi], goreng ikan, bahkan goreng telur mata kerbau saya rela buat sendiri....malah siang ikan yang dia buat pun sampai hari ni tak sampai standard saya ajar lagi. Walhal bukan susah siang ikan, dah berkali2 ajar dah...tapi kenapalah dia tak boleh buat macam saya ajar? Saya suh dia potong pipi ikan tu cantik...tapi sampai gondol pipinya tak selari dengan potongan badannya..tak cantiklah bila goreng..pipi dia macam takder...


Tu sebab saya rela siang sendiri..puas hati...saya dapat Rika ni macam saya nak ajar anak gadis sunti baru nak belajar ke dapur...semua serba tak tau....kalau ambik kunyit dalam bekas tu sampai nak meleleh2 keluar tepinya sedangkan yang bahagian dalam dah lekuk kena ambik..takkan benda2 tu saya nak ajar suh betulkan jangan sampai kunyit tu melimpah? saya plak kena betul2kan semua tu..kasi nampak kemas dan cantik...tak ker haru tu?



kalau peti ais tu toksah cakaplah....ilmu berkenaan peti ais ni tak taulah bila dia nak pandai..remeh dan banyak kerja sebenarnya...itupun mujur peti ais saya tu kecik satu pintu...tang peti ais tu memang saya letih dah nak cakap....memang tak masuk kepala dia kot? pertama kali jumpa peti ais agaknya...


Pada bahagian pintu tu, kalaulah ada tertumpah sesuatu, jangan haraplah dia nak bersihkan...samaada tak tau atau tak nampak saya tak pasti? tapi kau memang bukak hari2 takkan tak nampak. lama2 saya yang bukak segala bersila depan peti ais dan basuh sendiri ...pastu komponen2 dia saya suh dia basuhkan....so dia pastu tau yang semua komponen tu boleh bukakkan? tapi kemudian terjadi lagi kekotoran kat situ takde pulak dia buat ikut cam saya buat??? Dia biar jer.... Apa maknanya tu?


pastu kalau hal menyimpan benda dalam peti ais memang banyak kali cakap dah.....tak masuk2 kepala....kalau saya beli sayur macamana sayur tu macamtulah disumbat...kalau orang melaka kata 'lagi boleh dia hendal dia hendal' segala mak nenek dalam tempat sayur bawah sekali tu!


Ni baru jap saya cek tempat sayur saya tengok sebungkus roti canai segera [kawan suami buat] dia masukkan tempat sayur...mana boleh...dah tu saya tengok dah berkulat dah.....baru jer saya buang sebungkus 5 keping ni....pastu saya ni pengumpul tupperware..memang banyaklah tupperware kat rumah ni....dia bukan reti nak isi sayur2 dalam tupperware...main sumbat jer...sekali tengok kat bawah2 tu dengan tomato pun terhempap bawah tu...patut tomato masukkanlah dalam tupperware..dah cakap dah!


Cili kalau kita beli dalam plastik kalau tak cek atau tak cakap sampai cili tu busuk dok dalam tu...setiap kali beli saya pulak jadik kerja cek semula pastu basuh salin semula dalam tupperware yang sesuai....mula rajin jugak saya bagitau tapi lama2 letih baik buat sendiri ..kadang saya bagi arahan suh dia buat depan saya juga....tapi tulah bila saya cakap baru buat....dah lepas2 tu macam lupa....ker dia ada penyakit lupa?


SATU benda yang sangat saya pantang dengan dia dan banyak kali dia kena marah dengan saya ialah hal bila kita bertanya tentang sesuatu berkaita benda2 dalma rumah dia akan bantai semua jawapan dia dengan "TAK TAU:" sakit hati tak?


kau yang lipat baju, kemas dapur, kemas bilik, sapu rumah, pendek kata segala dalam rumah ni dengan 4 bulan kerja dia pasti akan tau duduk semua benda dalam rumah ni.... ikut logiklah....tapi sayang semua yang kita tanya majoriti jawapan dia tak tau! memang sakit hati nak tanya dia tapi terpaksa jugak tanya ... dah tu nak tanya sapa lagi?


Contohlah ni...hari tu kakak konvo kan memang dapat tudung baru sehelai untuk pakai dengan jubah....petang ni dapat esok saya tanya dia, dia jawab tak tau...saya kata eh takkan tak tau sah2 benda tu ada tadi..baru jap kakak cuba...lagipun tudung tu baru lain dari tudung sekolah dia..sebab tudung sekolah di dah buruk ...pastu saya suruh dia cari.....jenuhlah dia buka drawer cari sana cari sini! takper kita kasi can dia carik lagi...


agak2 lepas 15 minit saya tanya lagi sebab saya tengok dia dah dok bersantai atas katil..tak jumpa buk...katanya..kakak yang simpan sebab dia main tadi agaknya....amboi! sedapnya..memang kakak ada pakai taapi kekak ni feel dia bukannya reti nak simpan elok2...saha2 dia takkan simpan punya mesti ada kat mana2...


saya pun start carik dalam drawer kakak yang bahagian letak tudung2...saya dah agak dah kalau dia yg simpan mesti dia simpan dalam kakak punya drawer bahagian tudung....hah tengok memang sah2 ada kat situ elok terlipat...dialah yg lipat tu...boleh dia bantai kata tak tau! Ni satu contoh kes, banyaaaak lagi kes yang similar....semua bantai tak tau!


hari tu nak buat kek, nak guna pengacau kek untuk kacau dalam mixer tu..saya baru jer beli bulan puasa hari tu tak rasmikan lagi sebab raya takde buat kek....saya ada nampak benda tu kat rak pinggan hari tu...sah2 dalam hati saya Rika lah simpan ni sebab benda tu dah takde kat situ. pastu tanya dia dia bantai gak tak tau, jenuh nak terangkan baru faham..pastu carik tak jumpa2..saya plak nak cepat buat kek sebab pagi tu ada bayan masturat, nak goreng kuew teow lagi, nak rebus kacang kuda lagi nak kukus kek lagi....sudahnya saya guna senduk kayu jer....


Pastu dah selesai semua saya mulakan carian lah..sah2 dia yang simpan benda tu dalam stor malah dia dah carik tempat yang sama dsaya carik tapi saya jumpa macamana dia boleh tak nampak...saya carik baru jumpa! Apa nak cakap lagi?


Dah tercakap hal stor ni kena lah citer hal stor ni plak. haaaaiii tak taulah nak cakap pasal stor ni, mula2 dulu kemaslah pastu apa segala benda mak nenek dia main campak jer..langsung takde inisiatif nak susun bagi sistematik sikit....sampai kaki nak melangkah pun susah!


dah tu kain buruk semua dia main campak jer... ni kain buruk yang dah basuh saya citer ni....kain buruk pun satu hal gak..sampai hitam dia dok pakai taak basuh2 sampai dah kena sound baru reti nak basuh! dah basuh tu simpanlah elok2..bukannya maijn campak jer belakang pintu stor....namanya jer kain buruk tapi kadang2 kita buat lap periuk, pinggan, dulang, meja...haruslah kain buruk pun kena bersih..janganlah kain buruk alas kaki kau gi campur kain buruk lap mengelap. Ni ni main bantai jer semua dia rendam sekali. hangin tak???


satu hari tu saya panggil dia saya ajar satu satu, saya ajar kain buruk tu apa konsep dia..saya ajar dia lipat satu2 simpan dalam plastik elok2...entah tikus ker lalu pijak kain buruk tu kalau ko main campak jer dalam stor...hishhh masa taip ni geram tak sudah ni! Dah lah kain buruk main campak, pastu apa benda dalam stor pun sama, dengan mesin rumput main letak, dengan saprah makan untuk jemaah pun situ..hari tu disebabkan sikap dia main campak jer sampai saya punya oven butterfly jenis bulat ada cermin kat tengah tiba2 tengok melopong cermin dah takde...sekali tengok cermin tanggal ada kat dalam oven tu..rupanya dia hempap oven tu dengan benda lain...huii geram saya mujur dapat saya betulkan...hal ni saya malsa nak marah dia dah..dapat darah tinggi pulak nanti!


Pastu satu lagi dia tau main ambik jer kain lama dalam plastik hitam baju2 lama...tak reti langsung nak bertanya, sekali saya nampak gown hani yang saya tempah RM 35 dan beli kain cotton pun harga mahal gak, dia buat alas kaki, walhal cantik lagi baju tu....sama gak dengan baju tidur saya yang saya lama tak pakai mana ntah dia dapat dia buat alas kaki bawah sinki jugak...hal tu saya malas nak cakap lah! T shirt pak hj elok lagi pun sekali tu kak aza tegur saya, wa kan abang pakai lagi baju tu napa buat kain buruk? Apa nak cakap, takkan nak ambik basuk balik?




banyak lagi ni, mau bersiri2 kalau nak tulis....hal Tv tak citer lagikan? kerja kat rumah ni sebelah pagi jer...bila siap masak [saya selalu masak pagi2], dia bantai tengok tv mula2 sambil lipat baju pastu dah selesai hah mengadaplah TV dari pagi bawa petang berhenti masa maghrib pastu ke malam....saya dengan hani lepas maghrib dah berkurung dalam bilik dah...lepas baca taklim isyak barulah hani dilepaskan...baru dia join tengok tv....dari petang ke malam memang rika takde kerja melainkan masukkan kucing dalam sangkar dan buat susu hani sebelum tido!


Ni januari ni ambik Rika balik, saya nak buat jadual betul2...taknak bagi dia can rehat2 badan pun makin gemuk tau!











Wassalam

10 comments:

Irfa said...

sbb tu saya x leh ada maid
(plus x mampu pun..hehe).penah
ada anak buah duk ngan saya 2 tahun.sakit hati dan sakit segala2nya.sbb saya jenis x pandai suh org buat keje,saya nak dia pikir
sendiri.suh byk kali tp masih jugak sama..baik saya yg buat.last2sy yg penat.baiklah x de lgsung

siti noriza saleh said...

aduh kak...siti lak yg penat baca bebel akak ni...he he he,..

oren said...

teruknya kak...

antara sebab saya takleh amik maid, ialah tak reti nk bagi arahan berkali2..kalo tak ikut gak, mau ada maid yg mati didera..hahaha...

buat masa nih, biarlah letih camanapun, umah selerak, asalkan hati tak sakit..lgpun, risau kalo nak tinggalkan anak2 pada maid..dibuatnya jadi apa2, nyesal tak sudah..

Hanisumayyah said...

Irfa...


Akak pun sama, bagi arahan akak okay tapi kalau orang tak dengar arahan akak bengang...pastu tak faham arahan satu hal...terlupa arahan lagilah akak tensi! Tapi dah pak hj suka sangat nak ada maid biar jerlah buat masa ni...setakat ni yang akak harap dia jadi kawan main hani lah...


Siti...

Siti tu baru bebel, kalau Siti berdepan lagi penat tau...


Oren...

Akak ni kesiankan hani sebab kalau ada maid dia ada kawan dan teman berbicara..ada geng tengok tv....akak ni pemalas sikit nak bercakap dan bebel banyak2...

MOKCIK AZWA said...

Adus salwa...sebab masalah macam ni la mokcik malas nak ambik maid nie...tapi ada juga maid yang ok, cumanya mana nak cari huhuhuhu...

Hanisumayyah said...

Azwa...

Nasib2 jugak, yang okay part ni hal lain plak tak okay...macam2...dalam 5 maid ada sorang jer saya cukup suka dan puas hati tapi lepas kerja setahun nak balik plak dah..mak sakit katanya...ada maid ni kita kena rajin ajar dia...letih...

Ummi said...

wa,

ummi boleh ambik maid, mak ummi punya weekend maid memang kena control dengan ummi kalau ummi ada

memang ummi pandai nak buat maid tu tak leh dok diam

tapi ummi memang tak nak ambik maid, sebabnya ummi takut maid tu kurus kering sebab sibuk bekerja :)

hehehehe, tak nak lah orang2 indon ni, tak capai standard yang kita nak hehehe, boleh darah tinggi nanti lagipun takut sungguh dengan ilmu2 yang diaorang ada

marah diaorag kalau tahu :)

Hanisumayyah said...

Ummie...


saya plak bukan takleh bagi arahan saya jenis bagi arahan memang totally straight, takde nak terang satu2...tapi kesannya mesti Rika menangis...dah banyak kali nangis dah depan saya..merah2 mata hidung dia...pastu malas nak pujuk balik...tapi nampaklah kesannya pastu berkurung jer lam bilik...saya takut gak kalau dia moody nanti lari ker nak berhenti ker...kos dah keluaar...sayang gak duit tu...so mode bertahan jerlah ni...


Hal ilmu tu rasanya si Rika ni terlalu naive...memang takde ilmu apa pun...

Zareda Norman said...

sebab tu jugak kak zar tak amik maid.. puas hati buat sendiri. Kalau weekend maid datang pun tak reti kak zar nak arah arah .. last last kita sama sama terbongkok bongkok basuh toilet ngan dia..

tengok jiran jiran kak zar, semua ada amasalah ngan maid. haru biru

Hanisumayyah said...

Kak Zar...


Memang saya pun tak suka ada maid, tapi demi perkembangan emosi hani elok ada maid..ebab saya takde keluarga sini...kat rumah ada gak hani kawan kan....tambah2 nanti fikir nak kerja..susah jugak kalau nak harap kak aza jer jaga Hani...