Tuesday, November 10, 2009

Perang dingin dengan maduku?

Assalamualaikum w.b.t



Entah macamana benda ni bermula sukar saya nak jelaskan. Dan tak taulah bila ia akan berakhir?


Mungkin perang dingin ni bermula dari tarikh saya ke homestay paang penapis air tu. dan mungkin juga sebelum2 tu. Entah?


Saya salahker?


Mungkin saya salah sebab saya tak banyak cakap dengan dia masa saya datang tu.


Tapi kenapa dia pun tak cakap apa2 dengan saya? Musykil!

Baru2 ni saya terbaca pesanan kak aza dalam hp suami dia suruh suami bawa balik alas untuk PU zubir.


Alas getah tu dia bagi masa zubair duduk sini dulu untuk buat alas kalau zubir tekencing masa tido. tapi zubir taknak gunakan pun.


Pastu pak haji ada cerita buku cahayaku 1 zubir dah habis baca [guna suhailah punya buku dulu], dan sepatutnya dia kena sambung buku cahayaku 2 dan buku tu ada kat rumah saya..suhailah punya....dan pak haji nak saya bagi buku tu kat zubair tapi saya cakap suh kak aza sendiri minta kat saya...jahat tak saya?



Dan saya pulak nak minta semula sangkar kucing saya yang pak haji bawak balik sana masa saya beri kak aza rabbit dulu...masa ada kucing siam hari tu saya minta dan guna semula sangkar tu pastu kecoh2 kak aza minta pak haji bawak balik ke PD semula sebab tok [mak dia] nak guna nak baw akucing ke klinik nak di KASI.



So bila saya pesan dengan pak haji bawak balik sini semula sangkar tu, pak haji taknak cakap dengan kak aza, dia siap cakap, kalau berani cakaplah sendiri dengan kak aza.


Tulah saya ingat saya nak sms dia petang ni, supaya esok pak haji balik dia boleh bawa sangkar tu. Kesian kat kucing saya bersesak malam2 tido dalam satu sangkar!


saya pun tak taulah kenapa jadik begini, walhal dulu bukan main baik lagi...tulah betullah orang2 tua cakap, buat baik berpada2...buat jahat jangan sekali.


Ni hah dah terbuat jahat sekali, tak tegur dan borak2 dengan kak aza hari tu..sekarang dah perang dingin pulak?


Dia pun satu, dah tau saya macam marah hari tu..boraklah cam biasa,...ni dia pun buat macam nak gaduh jer masa saya datang homestay tu...kan dia dah tau yang saya bergaduh dengan suami tak jumpa dekat 2 minggu...tanya2lah apa yang patut...ni matikan diri jer...


Entahlah, kalau ikut pengalaman dulu2 semua saya yang beralah dulu....saya akan pergi rumah dia...buat muka tebal...dan perkara tu akan berlalu macam tu ajer..macam takde apa2...


Tapi kali ni saya betul2 takde rasa nmak ergi rumah dia, hari tu ambik suami pun saya tunggu depan pagar jer, langsung takde hati nak masuk salam2 peluk2 dia...dan dalam hati teringin jugak nak tengok perkembangan sofiyyah tapi bila ingatkan perbuatan kak aza pada saya terus tak jadik!


dan akhir2 ni saya perhatikan kak aza langsung tak call dan sm suami masa giliran saya...meliankan betul2 perlu. tak taulah kenapa? saya pun pelik dan pak haji pun sama langsung tak call kak aza....tak macam dulu....


kaau dia 3 hari kat rumah saya betul2 solid untuk saya....dan bertambah pelik lagi kalau dia kat rumah kak aza dia akan call saya pulak! macam terbalik.


Tapi kan....boleh nampak sangat perbezaan yang ketara antara dia call kalau kak aza ada dengan masa kak aza takde.


Saya suka menyakat suami kalau dia call saya, saya kata..."hah..haha..bini takde lah tu berani call saya ni?"


Dan sesuatu yang pasti kalau kak aza ada mesti suara dia serius macam perbahasan kat parlimen...tapi kalau kak aza takde mesti dari cara dia bagi salam pun kita dah tau bini dia takde kat situ...patu ayat2 dia semua bernada bergurau dan menyakat saya...tapi kalau kak aza ada pulak, dia kurang cakap..tanya pendek, pastu kalau saya tanya jawapan dia standardnya ok ajer..walhal soalan saya perlu penerangan panjang tapi dia tetaaaappp jawab okay jer...memanglah saya dah pelik kan dan taulah saya yang kalau jawab ok tu maksudnya bini dia ada kat situ...hehehe senag jer nak trap dia...


Mungkin tu satu cara dia hormat kan kak aza...tapi taulah pulak kalau tu sebab dia takut kak aza....dua2 boleh jadik kot?


saya cuma harap yang kami boleh berbaik tapi kalau berbaik saya nak buat ala kadar jer, malas nak berbaik cam dulu sampai berkorban jiwa raga sedangkan dia bukan bagi apa kat saya pun...dan saya taknak citer apa2 dah berkenaan perasaan ...sebab agaknya sebab dia tau macamana 'hubungan' saya dengan suami tu yg sampai terjadi macam sekarang ni....mungkin dia dapat tengok macamana suami pun sayang saya juga macam sayang dia..suami manjakan saya ...dan suami suka bergurau dengan saya....dan banyak pula masa takmacam dia....yerlah mungkin sepanjang duduk2 kat rumah saya macam2 dia perhatikan....


Saya boleh buat andaian sahaja...tapi apa ada dalam hati kak aza saya sendiri pun tak boleh agak....mungkin dalam hati dia sebaliknya...tapi saya musykil kenapa dia tak berhubung terus dengan saya macam dulu..kenapa tak sms saya suh bagi kat abang alas PU zubir, kenapa tak minta buku cahayaku hani dari saya terus....dan kenapa pulak pak haji juga taknak sampaikan pesan saya pada kak aza supaya bawak sini sangkar kucing saya...adakah apa2 komplot di situ?


Wassalam

6 comments:

fazemy said...

Kak..kdg kita tak sedar silap kita. Kdg kita tak tahu punca org marah kita. apapun dlm kes akak ni sbb dh berkongsi suami..tentu byk kesilapan yg msg2 buat tanpa menyedari kita melukakan hati satu pihak lg. apapun saya rasa yg madu akak ni jenis org yg pendam perasaan...dia baik mmg baik..byk mengalah. tp hati dia yg terluka sdiri. Appaun klw dia berdingin mcm tu..akak bila jmpa dia buat2 mcm biasa. Biarlah dias enyap seribu bahasa..akak celoteh itu ini..nnti elokla dia balik tu.

Hanisumayyah said...

Fazemy...

Betul jangkaan fazemy tu, kak aza memang jeni pendam perasaan.dengan suamimpun sama...dia simpan lama2 sebab malas nak gaduh depan anak2 katanya...tapi sekali meletup memang hebatlah...

Akak pun sebenarnya tunggu masa jer nak cari ruang berbaik semula...cuma keadaan belum sesuai lagi...

Irfa said...

sejak bila yer kak aza berubah?
rasanya sblm kisah home stay tu kot?oh mgkin juga masa akak suh ambik zubair tu.mmglah kalau dah baik sgt,bila ada kes kita akan malu sendiri utk beramah mesra mcm biasa.
sbb tu org tua kata kalau baik tu berpada2,buat jahat jgn sekali...
kena buat jahat byk kali..(gurau jer)

MOKCIK AZWA said...

Hmnn...susah juga ya..tapi barangkali untuk berbaik semula, kalau disana tak mahu mulakan, biar salwa mulakan langkah tersebut. Tak perlu kot dicari sebab dan sejak bila perang dingin bermula..yang penting salwa pandang ke depan dan teruskan seperti biasa. Kalau disana enggan berbaik, sekurang2nya tanggungjawab salwa sudah terlaksana kan.

Tentang cara bercakap di telefon itu, hmnn...kalau diperhatikan semua orang lelaki begitu, biar beristeri satu atau lebih. Biasanya kalau seseorang lelaki itu bercakap secara formal dan sesingkat yang boleh sedangkan hari2 biasa ( kalau isterinya tak ade) boleh bergurau senda, kita pun faham la masa itu ada halangan untuk dia bercakap lebih2.

Hanisumayyah said...

Irfa...


Akak sendiri pun terlupa, mula2 kes mak dia datang tido rumah akak tu pastu plak kes dia ambik zubair tu...pastu kes homestay pulak...

nampak gaya akak kena mengorak langkah dulu...banyak gak kes ni....

Hanisumayyah said...

Azwa....


Saya pun sukar juga mencari sebab untuk saya ke sana...dan suami pun macam menyokong jer kami2 ni perang dingin...langsung takde offer saya suh datang sana, hari tu masa jemaah masturat ada bayan kat sini, saya ada offer suh dia jemput kak aza datang rumah saya tapi dia kata tak payah...hmmmm tak tau nak buat apa dah?


Hal suami tu,kan?..yerlah mungkinm takut ker hormat kat bini kot? Atau kebanyakkannya taknak timbulkan masalah dengan isteri...


Tapi banyak kali juga aya tengok, lelaki kalau depan kita call iteri bukan main tunjukkan kemesraan lagi!