Saturday, November 14, 2009

Hari terakhir persekolah Hani....detik sekali seumur hidupnya...

Assalamualaikum w.b.t



hari ni 13 November, insyaallah hari terakhir hani ke sekolah. Sebenarnya sekolah hani ni takde istilah cuti melainkan cuti umum. Cuti semester pun diorang sekolah juga sebab target sekolah ni adalah juga untuk memudahkan ibubapa bekerja yang bukan guru. Takdelah bila cuti sekolah melilau nak cari tempat letakkan anak....anak tetap sekolan cam biasa dan belajar cam biasa....


Dan hari ini saya yang sengaja bagi hani cuti awal sebab saya malas nak hantar ambik dia ke sekolah....dan salah satu sebab saya nak keluar dah.....o bagilah dia rehat awal....dah dua tahun sekolah penuh....jemu jugak kot....nilah wajah Hani Suhailah pada hari terakhirnya...hari ni datang pun lewat...

Senyum manis berdepan dengan guru, nak mula mengaji dah ni....dan seterusnya baca story book, Ladybird

Ni suasana kawan2 kelas yang sungguh happy tiba2 ada mak yang menempel nak ambik gambar anaknya....sekadar catatan dari kiri, Sharif, Amirul..lain2 tak ingat nanti update tanya hani...
Ni kawan kelas perempuan....jaja, Iman, Batrisya, Dina, hana, Sarah, hanania, Hana dll....atas meja bersusun tu buku pesanan ibu/bapa-guru, datang jer sekolah buku pesanan kena letak atas meja utk cikgu baca dan tandatangan...tulisler apa sahaja benda nak tanya cikgu dan macam2 maklumat anak, pengumuman, hadith, adab dalam tu cikgu tulis utk mak ayah baca kat rumah...bagus sekolah MURNI ni....saya suka sistem ni...kita tau hari2 apa anak belajar dan buat kat sekolah....


Hani dah standby nak mengaji, saya sengaja belikan Quran berkilat memancar2 sebab Quran jenis ni seni khat/tulisan dia sangat senang untuk kanak2 6 tahun baca, takdelah huruf2 berbelit dan bersimpul.....hasilnya hari2 Hani baca lancar sejak naik Quran ni....


Hani lagi...actually dia malu kena ambik gambar ni....tak pun malu kot dengan perangai maknya ni yg sanggup masuk kelas minta izin cikgu nak ambik gambar anak tunggal saya nih...tu yg taknak pandang kamera tu...





Ini cikgu Imah....beliau pun ada anak sorang jer....dah lah sorang special pulak tu....bagus cikgu ni, saya suka....bukan guru kelas hani tapi esekali ajar jugak ngaji...



Dan ini baru guru kelas hani, Cikgu nasreen aka Reen....cikgu paling garang sekali, pernah hani balik cakap nak berhenti sekolah sebab cikgu reen garang sangat....heheee...tapi saya sms cikgu tanya apa citer? Benda kecik jer, cikgu bukan marah dia pun....jiwa sensitif hani ni....menurun ayahnya lah tuuu...



Esok, 13 November sekolah hani Konvo di Allson Klana Resort Seremban...hani masuk tarian Oh Mickey, percussion band, nyanyian DO RE Mi [sound of music], nyanyian lagu membaca gaya wawasan dan persembahan solo membaca doa menaiki kenderaan.




Dia sedih sebab tak terpilih dalam persembahan solo dalam setiap lagu tu..asalnya Teacher Malar suh dia masuk poem, tapi cikgu reen kata tak boleh ebab dia dah masuk 'baca doa' pastu balik hani bebel2 kat saya katanya Amirul boleh pulak masuk banyak acara...




Saya tanyalah kenapa yang suka sangat nak masuk solo tu...alaahaaai katanya sebab dapat pegang dan nyanyi guna mikrofon...tu jer???





pastu saya keluarkan speaker dan mikrofon yang memang ada, speaker dan mic ni guna untuk jemaah datang, masa bayan memang penceramah akan guna mic....so sakan lah hani berjoget berdondang menjerit sana sini pakai mic.....




Bila saya nak cakap dengan cikgu reen suh kasi can mana2 persembahan tambahan kalau solo ataupun gantikan sesapa yg agak2 tak mampu, hani tak benarkan saya call cikgu pulak...so tu jerlah acaranya yg dia masuk...
Pak hj ada sini lagi ni tapi esok tak nak ikut ke konvo....dia tak suka pasal ada dengar nyanyi2 menari apa semua...memang dia menyampah semua tu...so esok pergi dengan si Rika jerlah....

Wassalam

2 comments:

Zareda Norman said...

good luck untuk Hani Suhailah

nanti nak naik darjah satu lagi sebak tau... kak zar dulu siap nangis sebba rasa dia baby lagi tapi sebenarnya dah mula melangkah ke alam persekolahan dah.. tahun depan Ika dah darjah 3 , sgt cepat masa berlalu

Hanisumayyah said...

Kak Zar...

Tulah kan mak2 lak terlebih emo...yang anak selamab badak jer...zaman sekarang budak2 berdikari dah...uia sekolah tadika pun diorang dah matang....


Saya tak sabar nak tengok hani masuk darjah 1...