Thursday, November 12, 2009

Lepas subuh dah gaduh...

Assalamualaikum w.b.t



Wahhhh....dapat naik kuda emaslah disyurga nanti untuk kami suami isteri sebab saling kejut mengejut buat solat malam [ada hadith yg kata suami isteri yg saling kejut mengejut utk solat malam akan diberi naik kuda emas mengelilingi syurga], sajer jer citer bagi motivasi kat kawan yg baca ni, sampai terkujatlah suami siap jeling2 jer saya pagi2 ni masa bawak sejadah dan telekung solat kat tepi dia...wahhh pertama kali saya bangun bersekali dengan suami sejak akhir2 ni...kalau tak hmmm agak2 dia nak balik surau solat subuh tu barulah saya bangkit...dasar bini payah betul nak didik ni


kalau tak dia jerlah yg gigih dalam terkesot2 jalan tu subuh sapi'e dah ke bilik air buat persiapan tahajud dan terus ke surau...selalu saya memang terbangun awal sebab suami memang set alarm kat hp dia awal sangat selalu gaklah menyumpah dalam hati sakit teling bunyi alarm tu tapi takde plak bangun terus, kadang saya matikan hp tu...pastu mesti lentang lentung dia buat kerja, kalau saya tak siapkan persalinan dr malam siaplah terpisat2 kena bangun jgk gi ambik jubah/seluar dia kat bilik lain....pastu bukan gi ambik wudhu' siap leh tido balik tu!


Kadang geram jgk tak masuk subuh dah bising2 kejut saya...suh tahajud lah tu saya selalu jarang bangun, tapi tak leh tido gak sebab dah bising terutama masa dia buka mangga grill dengan sebelah tangan dia...dengan bunyi kunci lah...


Saya plak punya style kalau dia ada saya tak suka tunjuk2 nak bangun solat tahajud ker hajat ker..entahlah....taknak nanti dalam hati ada perasaan macam nanti buat tu sebab suami ada....[jgn ikut saya sebab sebenarnya kita buat amal mula2 kena paksa w.pun pura2, lama2 baru datang ikhlas] saya plak masa dia takde baru saya selesa nak bangun malam solat ni, lebih khusyuk....tambah2 takdelah subuh sapi'e lagi dah nak kena mandilah apalah...tapi suami gigih tu, sebelum subuh2 dah mandi [tp dgn air panaslah...dia pantang air sejuk sejak stroke ni]


pastu kan....pagi2 ni, lepas dia balik surau dia tengok saya dah mengadap lappy...siap perli.."buat tesis ker tu?" sajalah tu dia nak guna tu..pc takleh pakai, mouse punya USB pc takleh detect...so takde mouse takleh pakailah pc tu....tu yg berebut lappy lak! Mula2 syok2 jer borak dna bincang siap booking online lagi tiket ke Phuket untuk Jun tahun depan...nak gi jalan2 dah lama tak jalan,kan sejak kena stroke ni mana ada gi jalan macam dulu?


Dan pagi ni jugak kami suami isteri dah gaduh. Geram betul, dah lama tak gaduh sya iyerkan ajer kata2 dia selalunya tu...tapi tadi sampai saya give up terus gi dapurlah.


Tapi sama saya nak jalan nak gi dapur tu sempat gak saya bebel kat dia..."kalau bidang abang tu takperlah, ni bidang saya...kasi chan lah saya menang...abang tu tau apa...., teknikal abang taulah...kalau cakap pasal undang-undang tu kalau abang nak cakap abang bacalah akta tu dulu"..


Saya dengan suami memang tak sebulu kalau bincang hal2 politik, hal semasa dan hal2 kerja saya. Memang macam langit dan bumi!


Maalahnya kalau gaduh dia taknak kalah tu yg tak tahan tu! Walhal terang-terangan fakta dia bagi tu banyak auta dari fakta! saya taulah kan...bidang saya...


saya cakap ikut law...dia pulak cakap petik ikut media alternatif, ikut blog....ala kalau media mainstream pun sekarang banyak dah yg buat lapor salah/berat sebelah/ tak ambil dr sumber yg sah dan berautoriti...main cedok jer...


bagi masyarakat yang tak tau memang banyaklah benda dan diorang plak tak usaha dapatkan info dari banyak pihak maka makin banyaklah persepsi negatif...


Sudahnya pagi2 ni kami berdua yang gaduh...selalu saya diam jer iyerkan ajer tapi kadang2 geram tul! Kalau diam makin dikutuknya pulak?


kalau dia tuduh macam2 [...alah sama jerlah cam tuduhan dalam mana2 blog alternatif] pasal kerja kami bidang kuasa kami...memang saya naik angin sikitlah! yerlah tempat kita cari makan...sikit sebanyak sayang jugak w.pun tak cinta sepenuh jiwa,kan?



kenapa tak charge orang tu, kenapa orang ni boleh lepas, alah orang bpr tak buat kerja....pergilan siasat 'R*smah *ans*r...apasal boleh naik kapal mewah tahap jutawan arab?


Apasal tak charge khir toyo, tu azalina sa*d, Khali* Ibrah*m.....macam2lah dia asak saya dengan persoalan2...


Alah kalau buat kerja pun tak betul...sampai orang kena siaat pun mati!!!!



Amboii dah lebeyyy tu...tu yang malas nak gaduh dengan dia, kita cakap ikut law...dia main bedal jer....



Pastu dia lak tengah baca kat malaysiakini Nik aziz kena taja gi haji dia kata takleh siasat...saya kata boleh...kata dia biarlah...dah orang nak bagi..ambik jerlah..bukan ada kepentingan...



Hah tulah cakap ikut sedap mulut lagi....tu tu...abang tengok buku akta depan mata abang tu sikit....abang jangan main cakap jer...baca...baca...pastu baru bincang ek...


Ahh..malas nak layan abanglah....abang bukan tau Akta...main hentam jer...tak nak kasi chan langsung wan menang ek???



Pastu yang geram tu....dah gaduh2 pastu sedap jer cakap...dah..dah..gi buat cekodok ikan bilis....


Amboi lepas besar2 tekak gaduh dan juling2 mata pandang saya boleh plak terus arahkan buat cekodok!



rasa nak cakap jer..."taknak,....abang buatlah sendiri....nak sangat menang,kan?


tapi saya taklah sejahat tu....dengan penuh hemah dan kasih sayang dalam hati bengkak jugak ni mengadun cekodok...pastu siap2 hidang terus hantar hani ke ekolah..hani lak hari ni kena gi cepat, 7.30 kena ada kat sekolah sebab nak rehearsal di hotel untuk konvo sabtu ni...


Seronok bukan main lagi...seronok dapat naik bas....pergi dan balik hotel tu....


Wassalam

No comments: