Thursday, November 5, 2009

Macam-macam hani

Assalamualaikum w.b.t


Gambar setahun lalu.....



Sekejap jer dah bertambah setahun lagi usia dia...





sejak lepas bulan puasa hari tu ada satu tabiat hani yang agak menghairankan dan menimbulkan tandatanya pada saya dan juga si bibik Rika.

Tabiat makannya menjadi-jadik! Bukan makan biasa tapi makan dalam kadar luar biasa!


Pelik sungguhlah budak perempuan 6 tahun boleh makan nasik 4 kali [tak campur sarapan + susu + biskut]...


Bayangkan di sekolah dia makan jam 12.30 tengahari, jam 1 saya ambil dia. Selalunya saya sendiri akan makan lepas zohor, dalam jam 2.30-3.00 ptg [makan malam sekali] dan dia akan makan sekali jugak!


Kalau saya tak makan pun atau makan lebih lewat lagi, saya perasan yang dia akan minta nasi dengan Rika....kalau tak makan pun paling koman dia nampak saya atau rika makan dia akan mengecek [minta] juga macam minta sekor/sepotong ikan atau sepiring udang....


Pastu dalam agak2 nak maghrib atau lepas mandi dan pakai baju tido sekali lagi dia akan minta nasi...dan kalau saya tak makan lewat, macam lepas maghrib atau lepas isyak..w.pun dia dah makan....dia masih juga dok ushar kalau nampak saya makan, mengecek tepi kepala lutut saya nak suh suapkan ikan/lauk....eiiii geram sesangat!!!


Saya pulak memang pantang kalau ada orang dok menempel...tak kisahlah masa saya dok kat PC ker, masa saya makan ker..menyampah betul! Rimasss w.pun anak sendiri jer pun yang ushar...


Tu sebab saya akan siap2 suruh Rika bagi dia makan sebelum saya makan. Kalau pak haji ada lain citer memang kami makan sedulang takpun sepinggan [pinggan besar] dan pak haji dengan senang hati melayan buah hati dia ni...siap suap2 kan lagik...








Tapi dengan saya....dah umur 6 tahun ni takde layanan macam baby lagik nak suap2 bagai....dah lama saya perkenalkan kat hani perkataan berdikari...semua yg mampu kena buat sendiri...antara kerja2 yg dia buat sendiri sekarang~ambil baju, buka suis lampu/kipas/a.cond...dulu setiap kali mandi saya yg sabunkan badan syampukan rambut...nak gosok gigi saya letakkan ubat gigi siap2, so senang nak kesan kalau member tak gosok gigi, sekarang semua saya suh buat sendiri lepas mandi datang cek kat saya...cium bau mulut, cium rambut...


Walaupun ada Rika, dia tetap ada tugas, dah makan pinggan masuk sinki, nak air semua kena ambik sendiri..pandai dah sekarang dia siap2 satu botol air mana2 pergi dia bawak....ke depan, ke bilik semua ada botol air...hani ni pencinta air masak...tak hidup dia kalau takde air masak! Kalau minum air masak macam seolah2 perut tempayan tak penuh2...macamana dia boleh minum banyak2 ntah???



Kadang dia bebel jugak dengan saya...ammie...kak Rika bibik ker kakak ni bibik? Yerlah semua benda utk diri dia saya suh dia buat sendiri, kadang apa2 untuk saya pun dia jugak yg kena buat, contoh..kakak ambikkan ammie hp, ambikkan ammie air, on kipas, off lampu depan, kunci grill...cek suis pc dah off ker belum.....ada jerlah tugas2 semasa saya suh dia buat!


Pastu sekarang mana saya pergi dah pandai cek, asyik call jer...lama lagi balik tak, kenapa lama sangat ammie pergi...pastu dah pandai ngadu, bila saya takde rumah ada apa2 kak Rika tak kasi buat cepat jer dia report...hari tu Rika malas nak bawak dia gi main taman depan rumah...tu pun call mengadu...terpaksa saya cakap kat Rika...rupanya dah hujan renyai...pastu semalam susu dia habis...tu pun call merengek2 suh beli susu...ada2 jer anak gadis ni...



dulu2 selalu ada masalah berebut pc dengan dia...sejak beli wireless modem ni masalah tu dapat di atasi cuma bila pak haji ada nampak gaya samaada saya atau dia kena beralah...pak haji memang dan sah2 guna pc...yerlah dia kalau duduk depan pc kaki yang stroke tu nak kena landing atas kerusi sebelahnya jugak...pastu dengan tangan sebelah menaip kat keyboard lappy ni memang melambatkan dia...



tapi sekarang ada satu masalah yang sangatlah besarnya pada saya....masalah tempat tido...hani tersangatlah tak sesuainya tido dengan kami lagi...bukan sebab ada adegan xxx tapi masalahnya dia tido sangatlah ganas dan memerlukan ruang yg besar...pastu sesuka hati tangan kaki naik atas muka dan badan kita!



Kadang malam saya bangun semata2 utk alihkan badan dia...walaupun tido berdua sama jugak lasaknya..adalah normal saya bangun malam dan mencari port lain atas katil demi keselesaan sebab dia suka betullah menceroboh kawasan kita! Dari tepi sini saya terpaksa jalan pusing katil tukar tepi sana pulak. dah lama dah tido malam tak diganggu ni bila dia tido makin lama makin ganas terasa terganggu tidurku!



Selalu jugak kaki di terjuntai kat bawah...tapi tak pernah jatuh lak tu..lama posisi kaki terjuntai ni boleh lelap pulak! Lagi satu sekarang dia pun malam malam dah pandai bangun tarik atau carik selimut kalau sejuk...kalau dulu dia bangun macam mamai mamai gituu...tapi skrg dah macam orang dewasa pulak bangun2 boleh fikir nak carik selimut, carik bental peluk....pastu selalu bila terbangun dia akan duduk sebentar pandang saya pastu saya kata..meh tido kat ammie terus datang sondol kepala bawah ketiak!


Haih...kena hargai moment manis ni..rasanya setahun ni jerlah dapat rasakan..agak2 dah darjah dua malu tak dia nak tido bawah ketiak mak lagi? rasa miss pulak nanti..sekarang ni saya nak tengok pepe* dia pun jarang dah...member dah besar, buka baju dalam bilik air, keluar2 dah pakai towel pastu pakai panties pun sarung masa tak tanggal towel...owhhh anakku dah besar rupanya!




Malam tadi, dalam kereta nak keluar makan dengan ayah, ayah tanya hani apa pandangan dia pada sikap kami berdua, siol jer cepat jer dia jawab tanpa fikir panjang...bila ayah tanya macamana sikap ammie pada pandangan kakak....ayah bagi contoh...penyayang ker apa ker...dia boleh jawab..."pemarah" pastu ayah? Terus dengan terujanya dia cakap 'penyayang"...eiiii geram jer...


tapi saya akui saya ni memang cepat pemarah dengan anak....kalau dia lambat dapat pun saya dah marah...dalam kereta balik ambik dia sekolah tadi, dia cakap kat saya, ammie kalau kakak 7 tahun nanti, bila kakak sekolah SRI ABIM boleh tak kakak nak bawak duit patu kakak nak beli sendiri makanan2 yang jual kat sekolah tu...pastu saya jawab boleh tapi dengan syarat..."kakak kena pandai kira duit sendiri dan tau macamana nak bilang baki duit tu!"


Pastu dia tak tau..so dari dalam kereta tu saya ajar dia...susah gaklah sebab rupanya dia tak faham lagi konsep sen dan ringgit! Dia tau ada duit kertas dan dia kenal semua duit syiling dan kertas base on tulisan pada duit tu..tapi nak convert duit kertas pada nilai sen dia tak reti...of courselah kan budak 6 tahun...tapi kalau duduk kampung dan hari2 gi kedai takat congak jer duit RM50..macam anak2 buah saya kat kg...hal duit ni memang advance!


dahlah tadi saya tengah drive, takde contoh duit, pastu saya nak ajar jugak dan dia pun memang nak tau sangat [tak sabar nak naik darjah 1 nih!]...tapi sebab takde alat bantuan mengajar memang agak susahlah...dia asyik kena marah jerlah...dan as usual saya kalau ajar memang dan-dan tu saya nak dia faham, sampai rumah tak kuar keter, dok dalam 15 minit dalam keter semata2 nak ajar jugak dia...tapi hasil kegarangan dan ketegasan saya akhirnya dia dah faham dah konsep duit...RM 1.00 kalau bagi dia, dia dah taulah kira...kalau aiskerim 30 sen, berapa baki kena ada kat tangan...sampailah RM100...kira dah oklah konsep dah tau kira takdelah kena tipu darjah satu nanti kalau membeli keropok lekor ker, jajan ker...cuma kena ulang ajar lagi pakai alat bantuan mengajar lak...


Tulah saya ni kalau mengajar automatik lupa yg saya ni mak dia...segala jenis tone suara saya keluarlah...tu pasal bila ajar zubair saya memang tak boleh pergi sebab dia kaki leleh, dahlah payah beebaor fahamnya dahtu yg faham seminit jer lupa balik...hani dah faham dan dah kebal! Tu pasal gakanya dia cop saya 'pemarah'...



Camana taknak marah, kalau tak marah anak2 ni taknak dengar cakap...tapi bukan semua benda saya marah...tapi yg wajib saya marah macam kalau tak solat, tak mengaji, tak ikut sunnah...ni memang dia tau dah...dia kan kalau tak solat lagi bila ayah dia balik, sanggup menyorok dalam bilik rika tak keluar..malu+takut kat ayah!







sekarang dah pandai...suh solat dia jawab nak solat dalam bilik kak Rika, sama kak Rika, walhal rika dah solat dia dok buat hal sendiri...yerlah budak kecik dalam kepala ingat main jer... tu sebab sekarang dari maghrib saya berdua kurung diri dalam bilik...susah nak didik anak ni, kalau kita sendiri tak sama2 buat apa yang wajib!


Bila saya mengaji hari2 lepas maghrib dia pun akan mengaji sama...sejak 6 tahun ni saya tak berapa monitor pelajaran dia...tapi bila baru ni saya cek balik buku prestasi mengaji dia hari2 lancar saya pun rasa pelik juga! Sekali dalam sebulan ni saya hari2 suh dia baca quran...sekarang dah juz dua dah...saya tengok harkat ntah kemana, yg satu harkat jadi dua harkat...yang dua harkat jadik satu harkat, yg tempat boleh berhenti dia dok mengaji macam orang kena kejar lembu sebab nak curik nafas...pastu sementara nak sabung bari baru, dia berhenti hujung barisan....mengaji mana boleh camtu..makna tergantunglah..suka2 dia nak berhenti....tulah terpaksa polish balik....tapi overall okay dahlah bacaan dia...


tapi sesekali saya akan rasa terkesima jugak dengan hani ni...sebab dia ni dalam pada selalu buat saya marah, ada banyak benda jugak buat saya sejuk hati...dalam pada susah nak suh jaga solat tu terutama maghrib [dia sama rika layan citer TV3, dulu Matahari...kadang kartun la ni nenek kebayan] tapi kalau dah solat tu siap dengan solat sunat dua rakaat lagi tu...dan tak lupa ujud akhir tu panjaaaang sujudnya!


Pastu rajin pulak bentang sejadah ammie, lipat/sangkut sejadah ammie...keluar2 bilik air ambik wudhu1 jer tengok dah siap terbentang sejadah...siap solat maghrib saya zikir2 dia dah siapkan meja, quran dia dan buku taklim atas katil untuk baca lepas isyak....kadang lepas maghrib dia rajin jugak baca yasin [w.pun kadang satu dua mukasurat jer tapi usaha dia nak baca yasin tu pun saya dah anggap sesuatu yang baik]


dan satu yang saya suka hani ni, dia macan alarm clock...cakap jer kita nak buat apa...pastu suh dia ingatkan....setiap saat lepas tu dia akan ingat dan berkali2 cakap kat kita...contoh macam saya suh ingatkan saya makan ubat sebelum tido....maka tiap2 malam dia akan ingatkan...kadang benda yg kita tak suruh ingatkan tapi dia tau dia tetap juga jadik alarm...macam dia tau saya takleh minum air batu...kalau nampak saya minum memang dia berleterlah...



kalau gi kedai sama jugak...semua benda yang dia nampak saya selalu beli dia akan tanya nak beli ker tidak...contohnya: ammie kicap kita ada lagi tak, tepung ammie taknak beliker...ammie minyak yang untuk ayah ni ada lagi ker [minyak jagung atau bunag matahari]...yerlah kanak2 kan macam sponge menyerap ajer semuanya...maka hani ni sangatlah boleh digunapakai kalau bawak dia ke kedai, tak yah tulis2 cakap kat dia jer suh ingatkan kita....pandailah dia!



Saya rasalah kan pemakanan hani menyebabkan otak dia agak cepat menerima memori... saya agaklah sebab hani ni sejak kecil teramatlah kuatnya makan ikan..ikan kan banyak protin..kalau dia makan ikan sekor memang tak cukup sehari kalau dua kali makan lebih dari dua ekor...kuat sangat makan ikan...ayam dan daging dia tak suka tau....tapi bolehlah sekadar makan...pastu hani tak makan junk food...memang dia tak suka....seskali jer dia makan...tu pun kalau saya teringin nak makan miter potatoe ker...


Air pulak kegemaran dia air masak...air2 gas ni memang tak lakulah kecuali air 100 plus...kalau demam memang bagi air 100 plus ni [ada yg kata adalah bagus bagi 100 plus dari bagi paracetamol], air kotal pun dia tak minum...sesekali kalau nak dia hanya minum apple juice marigold...dan orange twister...coklat dan gula2 memang dia tak sentuh...


jadik bolehlah dikatakan hani ni mengamalkan pemakanan sihat! kat sekolah dia selalu ada jer bawak balik jajan bungkus harijadi kawan2...yerlah lebih 60 orang pelajar memang selalu lah ada jer mak ayah celebrate birthday anak kat sekolah...so yang makannya sayalah...kalau ada jajan tu masuk keter jer cepat2 cakap senyum2..."ammie hari ada jajan...ammie sukalah tuuu..." terbalik pulak kan...mak pulak yg makan jajan..kalau dia tertinggal kat sekolah jajan tu punyalah terkilan...alah ammie..ada jajan hari ni, kakak tertinggal pulak....




Tulah dia kesah anak gadis kesayangan hamba...catatan ni bertujuan untuk buat kenangan..nanti2 dia dah besar takut saya lupa pulak..ni pun banyak sangat kisah hani saya tak catat dalam blog...selalu ada dialog dia yang saya rasa wowww!! impressive sungguh rasanya tapi bila buat entry lupa nak citer hal anak asyik citer hal diri sendiri jer...yerlah dah namanya dunia bermadu dunia sayalah kan...



Gambar dan video ni barulah saya jumpa, lepas masukkan dalm pendrive setahun lalu terus saya takde buka2 lagi dah...ni cek balik pen drive nak buang file yg tak perlu tertengok...masa ni zaman saya tersangatlah sibuk dengan assignment dan periksa final exam semester 1 dan tengah pulun jugak study utk PTK...dan ini juga maa saya gaduh dengan pak hj yg dia tak balik sebulan lebih tu....sebenarnya ada berbelas rakaman video 60 saat dia merepek2 ni sebab saya sengaja rakamkan supaya dia tak kacau saya tengah buat assignment...letak camera atas meja pastu tekankan punat jer...dia dah saya siapkan pakaian...malam ni adalah malam yg pak hj nak datang ambik dia tp xjadik..dan juga malam yg saya jadik patung cendana tu.....touching sungguh....masa ni hani tgh jiwa kacau....berbeza betul dia dgn sekarang...w.pun hanya setahun bezanya..cakap pun pelat2 lagi....

5 comments:

Luna said...

sebijik cam Luqman, dari bab makan, bab berdikari dan bab tido lesak.

kalo bab makan x henti tu sy kata 'ni makan x baca doa le ni..'

kalo bab berdikari..tgk mood! kdg2 pandaiiii sgt amik hati, x pyh suruh2 smua dibuat tp bila mood x elok, ada je nk jd sebab nk meleleh.

bab tido lesak..hmm mmg tido bwh le jwb nya..tido tilam sdiri..selesa :D

Irfa said...

budak2 ni ada angin.jap okey..jap lagi ko.so far si kakak selalu okey je.yg x okey ialah myhero yg selalu hangin xtentu pasal..pepgi buat umie hilang sabar.kakak pun slalu komen'ee kenapalh adik ni selalu sentap kan umie?'..hehe

Hanisumayyah said...

Luna...

Eii sama sangatlah ngan Hani...agaknyab budak anak tunggal gituler...tapi yg pelik makan banyak badan maintain gakkan? Mana ntah pergi sumer2 yg dimakan tu?


Irfa...

hani dah lama tak pandai sentap2 ni....tapi maa bawah umur 4 tahun dulu memang rutin dia menyentap sahaja!!! tension gila babi masa tu....dahlah sorang2 nak handle...

Zareda Norman said...

salwa

masa Ika umur setahun kak zar dah start bagi spirulina lebih kurang protein jugak.. memang daya ingatan dia superb.. sampai sekarang,, benda yg dah 3-4 bulan lepas, sekecik kecik ayat kita cakap dia amsih boleh ingat..

anak tunggal memang cam tu kot manja tapi berdikari tambah dapat mak bekerja cam kita ni.. dia kena tinggal out station dah jadi rutin.. tak jadi hal.. memang kak zar rimas tengok kalau anak dok melekap kat mak dia..

Hanisumayyah said...

Kak Zar...

Saya setakat ni takde bagi apa2, selalu bagi makan kismis dan bagi madu yaman dengan scott emulsion jer...budak2 kecik ni memang pengingat, yerlah otak sedang berkemabang...

Saya pun memang camtu, masa manja memang manja abis tapi kalau nak melekap jer memanglah tak suka...lagipun dengan ayah dia dah memang manja sangat so balance lah...