Monday, October 11, 2010

Assalamualaikum w.b.t





Sabtu Ahad lepas memang masa penuh kat jalan jer.





Tak duduk rumah langsungm, sekejap2 jer kat rumah...





Sabtu bermula dengan ambil Iza yang turun di komuter Serdang dari Seremban.





Asalnya dia nak naik motor jer tapi tak jadik pulak takut sesat...





Dah saya suruh dia turun Serdang, makanya terus jerlah kami ke The Mines





Tengok wayang pastu makan2 dan balik rumah...





Lepas solat asar bergerak ke Alamanda pulak....tu yang balik rumah dekat 2 pagi..terus masing2 lepak sungguh





Tapi Hani bawak kenangan indah menonton magika...





Masa menonton tu tak senang duduk dia happy sungguh...





Mujur Iza sangat sangat hebat melayan adik dia...





Hani pun mula2 malu2 kucing masa Iza baru sampai





Tapi lama-lama dia lak yang over...





Iza lak sampai letih melayan dia





Iza menyakat dia kata mak nenek lah...mulut murai lah...





Dalam panggung wayang, saya dilanda kepeningan...dari the mines sampailah ke Alamanda...





Pening saya tak kurang2...





So, Izalah yang melayan hani bercakap





Tau jerlah budak2 semua benda dia kalau boleh nak tanya nak tau





Iza lah yang jenuh tukang jawab...dan mujur dia tak jemu2 dan senyum meleret jer dia tengok keletah adik dia





Saya pening tu bersebab.....nanti saya cerita (bukan ngandung yer!)





Ahad pulak....asalnya Iza nak balik pagi sebab nak ke kenduri kawan di Nilai tapi cancel





ada missed comunication dengan kawan dia





Saya apa lagi dah dia cancel cepat booked dia suh teman gi KLCC





Lepas google dna print map ERL dan LRT kami gi breakfast kat presint 9 terus gi ERL





Hani tersangatlah excited.....suka yang amat..berkali2 tanya kita nak naik apa ni?





Saya memang membawa pening dari rumah...





Izalah yang pimpin tangan dan jaga dia sepanjang perjalanan kami tu...saya bawak diri jer...





Jakun sungguh kami dua beranak naik ERL pastu naik LRT pulak lepas sampai KL central





Pastu sampailah ke KLCC buat pertama kali seumur hidup......





Sebenarnya gi KLCC tu sebab nak survey hotel Maya tempat saya nak berkursus 2 hari esok





Kursus ulang alik takde penginapan....tapi bayar bukan main mahal lagi...dua peserta RM7,900...





Saya dicalonkan ganti boss no 3 sebab dia ada kursus lain dan saya kena pergi dengan pengarah bahagian saya, Dato' K....dato' muda ni, baru 43 tahun.....dia orang KL takde masalah





Nak bawak kereta...ya ampunnn...tak reti jalan dan takut jem lah pulak





Makanya solution terbaik naik pengangkutan awam...tu yang suh Iza tunjukkan tu...





Saya pun tak tau camana Iza boleh expert pasal pengangkutan awam ni sedangkan setahu saya dia selalu naik kereta mak atau along dia....dia sendiri pun ada viva....





Dalam pening2 tu mujur berdaya untuk berjalan....jenuh Iza serius dan bersungguh2 menerangkan kat makciknya ni





Dia tengok saya blur jer..yerlah kepala dah pusing....apa Iza cakap angguk jer....





Kejap2 dia kata, "makcik...makcik ikut jalan ni tau..... pastu terus jer ke kaunter..... jangan makcik ikut kanan pulak...bla bla bla....." macam2 pesan dia....





Lepas dah tau jalan mana nak ikut dan segala neka kami terus keluar KLCC carik hotel maya....dalam map tunjuk dekat jer dengan KLCC...tu yg nak tengok, kalau tak boleh jalan kaki ambik teksi jerlah cadangnya...





Sekali tanya teksi terus teksi tunjuk straight jer..alahai dekat jer dengan KLCC....tapi jalan peluh jugak kot....





Dah tau hotel Maya, kami masuk KLCC, solat zohor dan terus ke Petrosains....





Iza terkejut sebab dia tengok saya macam tak larat pening sangat tapi sanggup lak masuk petrosains





Sebenarnya memang tak berdaya kepala nyut nyut...tapi kenangkan Hani jarang amat berjalan2





Dah kebetulan sampai, terlanjur tu masuk jerlah Petrosains....





Kegembiraan dia hari Ahad tu rasanya tak boleh dibayar dengan kos yang saya keluar dua hari tu....syukur dan terima kasih pada Iza sebab layan Hani





segala belanja Iza dua hari saya tanggung....kiranya dia datang rumah saya dia tak keluar sesen pun melainkan tambang komuter diaseremban ke serdang...





Sebelum masuk Petrosains tu sempat gak pusing2 KLCC...wah barang branded sesajer....macam tak layak jer shopping situ...





Dalam Petrosains, saya pantang nampak tempat boleh tenggek bontot terus carik port baik duduk berehat





Iza dan hani pulak explore segala macam kat situ...jadik jer dua beradik tu...





Apa yang ada semua dicuba....saya surrender.....





Dan sabarnya Iza terangkan dan bagi peluang hani faham segala pameran kat situ....apa Hani tanya dia jawab dengan sabar...





Dan kegusaran dia tentang hani melampaui kegusaran saya





Saya memang dah fahama sikap hani yang suka lari2 dan tak ambik port mana saya...





Yang dia tau teruskan mana dia nak pergi/tengok....dan sebab dah kerap macam tu saya tak heran...pandailah dia carik mana maknya nanti....dari kecik memang suka hilang2





Tapi Iza kegusaran dia tahap cipan...sikit2 carik hani...dia ikut jer hani....macam mak2 sikap dia...suker saya





Terasa macam kehadiran dia tu memenuhi peranan yang sepatutnya ayah dia mainkan....





Sepanjang perjalanan kami dua hari tu, dialah yang mengorder makanan, dialah yg beli tiket (wayang/ERL/LRT/Petrosains), dia pegang tiket, bila nak slot baru bagi kat kami sorang satu pastu ambik semula dan dia simpan..."biar akak simpan, kang hilang susah"<--dia bebel kat hani yang sibuk nak simpan tiket sendiri.....





Dia jugak yang beratur beli makanan (org punyalah ramai) dan ikut kehendak adik dia yang mula2 nak makan wiped potatoe kat KFC, dia sanggup beratur panjang semata2 nak beli tu jer satu lepas hani merengek lapar2...(walhal baru breakfast) dan saya kuti (cubit) lengan dia....pastu nak balik hani merengek lapar lagi, kali ni dengan kak iza... dia tak berani cakap kat saya, yang Iza lak sanggup beratur beli fries di McD dan ice cream utk hani lagi...pastu beratur belikan saya (saya tak larat dah duduk tunggu kat satu tempat) hot dog 1901....budak dua orang tu jer merayau2...





Terharu saya....sungguhpun ayah hani tak pernah buat macam ni kat kami (mungkin takde peluang dan ruang ...dia pun tak pernah ada kesempatan untuk bawa kami jalan2 tempat begini)

....tapi syukur tanggungjawab tu dapat dipenuhkan sedikit oleh Iza.....gembira hani bukan kepalang siap tanya bila kak iza nak datang lagi....





Khairin Nak kawin





Masa kat rumah saya, ada kawan iza dari penang cal, dia tanya betulker dia nak kawin.....





Rupa2nya suami kawan dia tu bagitau pak hj tengah cari calun suami untuk anak dia, so kawan dia ingat yang nak kawin carik calun tu adalah untuk Iza





Sebab setau dia iza jer anak perempuan besar ayah dia...sekali Iza bagitau tu mak tiri dia punay anak....





Pastu kawan tu kata, eh..ayah kau ada berapa isteri sebenanrnya? cepat2 Iza tukar topik...saya yang suruh....pastu budak tu tak puas hati dia katam eh bukan lepas mak kau dia ada kawin dua kali lagi?





Hahahahaaa..iza malas nak layan....saya suh terus tanya input pasal pak hj...memang sah diorang duk balik pulau..pak hj pun ke markas penang mesyurat sebab suami kawna iza selalu ajumpa





Geli hati dengar khairin nak dikawinkan...walhal budak tu nama jer dah 17 tahun tapi boleh main pondok2 dengan hani dan syakirah...siap boleh jahit batu seremban dan main dengan adik2....camana nak kwin tu? kalau dulu2 takperlah, zaman ni lelaki sanggup bersabar ker?





Agaknya pak hj dah bosan tengok khairin ada jer kat rumah....mesti asyik gaduh jer.....tu sebab cepat2 nak kawinkan kot..hahahahaa..rasakan...





Kalau cik ayang dan tok tau ni mesti melompat diorang......ntahlah malas nak campur hal orang, takde kena mengena dengan aku larrr....





Ok...saya pening tu bukan apa.....minggu ni saya baru mencuba pakai premium beautiful corset....





Mula2 nak pakai hari bekerja....memang rasa tak selesa, tu yang cuba pakai hari cuti, tak selesa jugak rupanya...





Nak kata nyesal beli tak jugak...tapi tak sangka seksa pulak memakainya....





Tapi demi nak dapatkan bentuk badan yang berbentuk sikit demi kepuasan diri berkorban dan menderita sikitlah, tengoklah tahap mana mampu tahan





minggu ni saya cuba juga pakai gi kerja tapi separuh hari dia buang dah..tak tahan dan tak boleh nak buat kerja..mengah dan terganggu pastu perut rasa gatal dan tekak lapar tapi sebab pakai nak makan rasa nak terkeluar semula..agaknya laluan sempit nak masuk makanan tu....





lepas ni sapa2 nak beli contact saya yer...saya jadik ahli dah...





Ahad tu kali pertama gi KLCC kan..tapi tadi gi lagi....tapi kali ni meeting dan lawatan tapak ke dewan Filharmonic....









Wassalam

7 comments:

Irfa said...

wah..macam2 citer ada dalam satu entri..suka pulak baca kisah hani dan iza.syukur ada iza,mesti hani sgt gembira..

mahal tu corset beautiful..
berangan nak beli tapi dlm mimpi je la..byk lagi bende lain yg lebih penting..hehe

Amir Syafiqah said...

Salwa,

Pasal Beautiful tu kan, kalau nak selesa, kena amik ikut saiz badan kita, jgn amik yg kecik, siksa diri tu.. Saya pun ada satu, tapi masa saya beli tu, badan size M, lani dah L, mmg tak selesa..Kena tukar nampaknya..

Anonymous said...

Suka saya baca pasal Hani gembira ke Petrosains - kat situ memang macam-macam ada, dan anak saya yang besar pun kalau pergi ke sana memang kalau tak 2-3 jam, memang tak sah. Saya main lepas aje (ye lah diorang dah besar kan) whilst saya dok lepak je kat bangku-bangku.


Nanti boleh bawak Hani ke muzium, planetarium, pusat sains dan juga library.


MA

MOKCIK AZWA said...

Seronoknya berjalan ke KLCC dgn Petrosains...masa cuti nanti nak bawa anak2 ke sana.

hehehe salwa...kalau dah pening pakai corset tu bukak jer la..masa beli bukan salesgirl dia datang ukur dulu? anyway, mokcik punya pakai sekali sekala...cuma yang bengkung dia saya rajin sikit pakai sebab senang nak tanggalkan kalau dah tak selesa huhuh

Pnut said...

bagus la Wa teruskan je hidup macam ni.. tak yah tergugat nak patah balik kat pak hani tu..
enjoy besarkan hani sendirian lebih bermakna dari hidup makan hati..

sorry terlalu berterus-terang...

kalau nak kawan shopping..jalan-jalan..eheh leh ajak saya..hehehe

Ummi said...

akak ada pakai jugak, tapi bukan beautiful, akak selalu rasa gatal dan pening

akak pakai sekali sekala aje bila teringin nak pakai

seronok dengar hani seronok :)

Zareda Norman said...

salwa
set beautiful tu kalau org tak tahan mmg loya sbb ada infra red kan. Kak zar pakai crony tak de infra red dan selesa. kalau tak pakai pulak kak zar rasa perut boroi.. mulakan pakai sejam dua dulu.. pas tu dah biasa dan selesa bolehlah terus 8 jam. memang figure badan akan terbentuk balik. Macam kak zar wpun berisi, pinggan I 29 inci aje okeh.. hehhee sebab ada bentuk badan

bagus untuk Hani.. dia perlukan perhatian dan tumpuan dalam usia nak membesar ni.. harap salwa dan hani dapat menruskan hidup baru tanpa pak haji..