Friday, October 22, 2010

Dan akhirnya menitis juga...setelah cerai dipersetujui!

Assalamualaikum w.b.t


Failkan Penceraian


Akhirnya kata putus diberi


Walaupun semuanya saya yang pinta


Namun naluri wanita tetap tak boleh dibohongi


Sedih bila pasangan yang kita peluk cium selama 10 tahun ini


Tanpa ragu dan menunggu lama memberi setuju


Selepas saya sms menyatakan yang saya akan memfailkan permohonan penceraian


Pantas dibalas persetujuan....


Saat itu saya harus akui jiwa saya bergelora


Sehingga air mata gugur tanpa dikawal


Semuanya di depan Miss Sinar semalam


Saya pinta bantuan miss sinar hantarkan ke showroom nissan di presint 15


Sebab semalam kereta saya siap dan boleh diambil


Dalam perjalanan itulah saya melepaskan rasa sedih dan mengadu pada miss sinar


Saat hati gembira menerima kehadiran kereta baru


Selepas rentetan semua masalah kembara


Seharusnya semalam saya gembira


tapi semalamlah saat saya terasa sangat2 sayu dan hiba


Korban 10 tahun lenyap sekelip mata


Rumahtangga saya bakal punah begitu sahaja


Saya tak mengharap apa2 sebenarnya


Tapi jawapan sepantas kilat tentang provokasi saya uintuk failkan permohonan cerai


Seolah2 disambut gembira....tuntas memberi restu!


Umpama pecah dan dihiris2 hati saya


Nissan Sentra


Dalam titisan air mata yang masih membasahi pipi


Dengan disaksikan Miss Sinar...yang terkejut


Sebab dalam saya berkata2 melayan kesedihan saya


Tetiba hati saya dirundung sayu gila..terus menangis dan menangis


Miss Sinar mula2 tak sedar.....tiba2 dia menoleh terkejut dia....."puan...puan nangis ker?"


Dah..dah...cuba bayangkan nak dapat keter baru ni.....


Saya gelak tapi air mata meleleh juga....


Sampai depan nissan showroom terus nampak dah parking tepi tu WUM 673


Bibir tersenyum tapi air mata masih turun dipipi


Sambil jalan masuk ke showroom beriringan dengan miss sinar saya menyapu pipi


Masuk2 tu dengan mata merah buat2 lupa apa yg baru berlaku


Terus sign itu ini, keluar check sana sini, ambik gambar sana sini


Terus bawak miss sinar round keter baru


Pergi isi minyak pastu patah balik ke presint 15 sebab Myvi miss sinar tinggal


Saya lupakan seketika masalah dan kami makan semakan2nya di Secret resepi


Terus saya pening kepala sangat.....tak masuk office saya petang tu


Sungguhpun dah dapat keter baru....


Tapi dalam hati hanya tuhan yang tau betapa pecahnya hati saya!


Sampai rumah, tak terasa langsung nak raikan kereta baru


Buka baju terus saya baring dan tertidooooo....perasaan sangat letih!


Ntah jam berapa saya terjaga....


Terus bangun dan mandi dan tak boleh nak melelapkan mata semula


nak berblog, broadband tinggal di pejabat


Saya bermenung dan berfikir sahaja....yang saya boleh buat hanya update di twitter (sila search nama hanisumayyah dan bagi yg ada acc twitter follow lah saya...)


Bangun pagi tadi, cepat2 saya buang rasa sedih dan sayu dan cuba untuk merai seberapa boleh kereta baru...


Pagi ini pejabat sunyi pula, kebetulan kawan baik saya Mr K (yg pernah saya ceritakan dulu yg saya sgt close dgn dia masa di N9- back to 2003-2005) ajak saya minum pagi sebab katanya nak merasa naik kereta baru


Saya on jer...sebab saya pun perlukan bantuan dia


So, dia tolong hantar kereta merc (yg tinggal dipej) ke rumah dan kami ke Putrajaya Sentral ambil kereta dia (yg semalamnya ditinggalkan semasa di ke KL)


Kami breakfast di Presint 9 dan masa makan dia banyak nasihatkan saya


Dari sudut pandangan lelaki pula, dan memang kebetulan dari Hani takde di dunia ini dia tau masalah saya...dialah yg teman saya dengan perut membusung menyiasat ke tempat jauh2 dulu...selain dia ada sorang lagi yg saya rapat sekarang ketua mengetuai unit siasatan di Johor...


Kata dia, seeloknya saya ambil masa bertenang, jangan failkan dahulu....


Dia minta saya bersabar....kalau saya harus menunggu pun tak tau berapa lama....mungkin cepat dalam usia pak hj 56 tahun, berapa tahun ajer lagi yang dia akan ada...


Saya balas dengan katakan yang saya tak mahu kedua2nya berdosa....yg saya mengutuk pak hj yang pak hj pulak tak dapat laksanakan tanggungjawab dia...


Tapi kata Mr K kenapa selama 10 tahun saya boleh sabar?


Paginya, kak Liza pula call saya sengaja nak update tanya macamana saya


Saya kata pada dia yang saya nak failkan segera sebab saya dah ke JAKIM tanya prosedur dan dapatkan info ( sekarang semuanya saya dah tau)


Tapi kak Liza juga suruh saya bersabar...katanya sekurang2nya sabar sehingga saya habis uzur....lepas tu solat istikahrah dan solat hajat minta petunjuk jalan keluar terbaik


Betul cakap dia juga....


Period tak datang 4 bulan


tau tak yg saya tak period sejak 4 bulan lalu....


memang dalam hati takut juga...dah dua kali buat pregnancy test (-ve) pastu cadang nak ke Hamid Arshad sebab kawan saya kata ada dua kemungkinan samaada fibroid atau mengadung luar rahim...


Tapi dalam hati dok fikir nak lepaskan tempoh bertenang 4 bulan takaful tu supaya melayakkan saya claim takaful...


tapi atas cadangan Miss Sinar saya mula makan evening primrose oil dan alhamdulillah masa kat Colmar saya period...rindu betul nak period sebab dah 4 bulan tak cuti solat...puasa pun tahun ni sejarah betul sebab tak cuti langsung....


So saya akna ikut juga cakap kak Liza dan Mr K...saya akan akmbil amsa bertenang


Dan bila saya consult dengan miss sinar (dia gi main futsal dua hari ni) tak masuk office


dia pula minta saya ambil masa bertenang yang lebih panjang iaitu setahun dua...


Saya pun tak tau nak kata apa...


3 yang ada disekeliling saya, semuanya suruh saya bertenang...


Baiklah, saya akan bertenang sementara waktu ini!
















Wassalam

3 comments:

kakLuna said...

kak, matlamat hidup kita ialah mendapatkan keredhaan Allah walau apapun status kita samada bujang,berkahwin,bermadu,bercerai atau apa, matlamat yg 1 tu tetap lah x berubah..

dulu,berbakti dan membuat pahala sbg isteri, kini berbakti sbg seorang janda..tiada beza nya dr ukuran Allah.. yg beza ialah tingkat amalan masing2.

mintalah kebahagiaan dan ketenangan dr Allah pasti Dia akan memberi.

Hanisumayyah said...

Luna,akak tau yg paling utama adalah utk mendapatkan keredhaan allah tapi macam yg akak pernah share dgn luna sejarah akak sebelum ini akak rasa menjanda bkn pilihan yg terbaik utk akak.

Ummi said...

wa, ambil masa bertenang, mungkin wa perlukan ketenangan, tenanglah dalam membuat keputusan :)