Thursday, October 28, 2010

Pengakuan

Assalamualaikum w.b.t


Dengan satu balasan sms tidak cukup untuk saya menjawab tuduhan dia berkaitan jantan tu, saya sms satu lagi...yerlah memang panas hati dan menggelegak jiwa saya bila analisis tuduhan dia tu...


Alang-alang menyeluk pekasam biar sampai kelengan, alang2 dah gaduh ni, biar saya lepaskan semua geram, marah, sakit hati dan gelodak jiwa saya selama ni....


Selama ni kalau gaduh macamana teruk pun, saya masih bertapis dan berlapik cakap sebab saya tau status saya yang masih isteri, taknaklah dah berbaik nanti jadi sesalan dan boleh pulak nanti jadi isu bila dah berbaik.....


Tapi kali ni dengan kata2 melampau dan dengan tusuhan bukan2, dalam hati sya memang rasa dia sms macam tu bertujuan untuk melepaskan saya.....so takde sebab lagi untuk sya telan dan simpan apa yang terbuku selama ni....


Tu yang saya jawab tohmahan dia, sekaligus saya hentam dia balik...jangan dia ingat dia maksum, takde salah...jangan dia lupa yang dia tu pemimpin.....kalau saya salah, kena tengok salah dia dulu, patut fikir dulum muhasabah, introspeksi, "salah tang mana aku ni sampai bini aku jadi macamni"


Bukan satu bini yang dia tak puas hati dan dia anggap salah memanjang....sejak zaman kak nani lagi dia masih tak mengaku yang dia ada salah....balik2 modal dia cakap kak nani salah...bila time aza pulak, sama masih salahkan aza..... salahkan campurtangan keluarga aza lah dan bila tang saya pulak balik2 bangkitkan hal sikap taknak berubah, hal jantan......yang salah kau sendiri takde pulak?


So, pendek citer, berturut2 sms tu saya balas.....lepas satu sms xpuas hati saya taip satu lagi terus send...sebenarnya saya nak hantar lagi dan lagi smapai puas hati aku, tapi lepas sms bawah ni dia cepat jer balas sms lain pulak.....so terbantut!


"xpayah nak citer buruk ayahnya, semua dlm kepala diorang. Kluar dakwah beribu kali pun, lgsg xmgubah sikap. Makin teruk. Xde sifat muhasabah diri, nak minta maaf jauh sekali, mana sifat nabi?sndiri punya salah xprnah mngaku, salah bini2 bgtu jaguh tegakkan! pelik? patut lg lama kluar lg bagus, tp sbaliknya, muka dpn bini masan, tarik mka selalu, ada je xkena, ckp sket semua salah. Merajuk lari. Ni trade mark pendakwahker? Cba duduk diam tgk diri, jgn hbungan dgn Allah jer jaga, kalau ckp dgn kawan2 dlm hp gelak gurau dgn bini membentak, apa bini ckp jawab -ve, sfat ikram pndai cakap jer, praktik kelaut?



Saya pasti ada yang tertanya2 kenapa asyik timbul isu 'jantan'....ada cerita sebenarnya....sy dah pernah cerita dlm entry2 lama2 dulu......tapi kali ni saya nak buat pengakuan....


Dan sebelum saya buat apa-apa pengakuan disini berkaitan hal 'jantan' tu, mari kita lihat apa yang bermain dalam pemikiran pak haji sehingga baik-balik dia takde modal lain asyik cakap hal jantan-jantan-jantan...


Ni yang dia balas kepada saya selepas saya sms dia tanya "Demi Allah, fitnah apa ni? dan sms yang kat atas tu.......apapun hakikat sebenarnya memang saya terkejut bila timbul isu 'jantan' pada masa ini! [kalau dulu isu ni timbul saya memahaminya] apatah lagi isu utamanya dia yg nak pindah Penang dan macam2 isu lain yg dia lgsg tak bagi peluang sya bangkitkan....(giliran, nafkah, layanan pada saya dll)



Sms ni masih sekitar isu 'jantan'...fuhhhh letih nak menangkisnya......ada hati jugak saya nak menangkis fitnah dia pada masa ni sebab saya tau duduk perkara diri saya, takkankalau takde jantan lain dlm hidup saya takkan saya nak create kata ada pulak,kan? yang pelik dia pulak lebih tau,kan?



Ni sms jawapan dia;


"Bagi peluang utk baiki diri xjadi juga kalau abang kau boleh ****kan dan ****kan apa ada lagi pada kau lagi! Masa kawin anak mak rose hani ada dikampung aku keluar 2hari kau hilangkan diri mana kau pegi aku sms kau bising ni jumpa jantan? Jgn nak cerita banyak le lepas kawin dgn kau semua simpanan aku habis?"


[yang saya bintangkan tu tak tergamak saya nak tulis, lagipun apa kaitan abang saya masuk dalam ini cerita, malah kredibiliti abang saya takde correlation langsung dgn isu gaduh ni, bangang ker hapa tulis benda ni.....mana dia dapat idea tulis macam tu xtaulah?]



Masa kawin anak mak rose? mak rose ni pengasuh hani dari lepas pantang sampai umur hani 3++ yrs.... punyalah terkejut badak saya pastu siap tergelak sinis saya dok membayangkan betapa lamanya isu ni....anak mak rose yang kawin tu sorang dah anak 3 dan sorang lagi dah anak 2, tu 2 tahun yg lalu skrg dah bertambah kot?....boleh bayangkan tak berapa lamanya isu ni dia peram dalam kepala hotak dia???


masih segar sangat dalam kepala saya ni, anak dia yang pertama kawin, ju....kami laki bini pergi...yang saya ingat sebab masa tu pak hj tak stroke lagi...hani lak masih baby....terbayang lagi saya belikan hani baju warna putih sepasang dengan topi baby comel giler! tapi masa kami makan tu, ada sorang makcik geram tengok hani terus ambil dan dukung dia.....


katalah kalau saya sorang pun pergi..isu nya saya memang pergi, dengan hani lagi! mana pulak timbul isu Hani kat kampung?


Anak yang kedua kawin nama dia Fazli, yang ini pun saya pergi....tapi saya tak ingat saya bawak hani ker tidak....betul2 tak ingat... kalau betul Hani kat kampung lah masa ni, saya pasti sebab saya hantar kampung mesti ada sesuatu yang penting...samaada saya ada kursus atau Aza taknak jaga....


Saya tak ingat langsung......tapi yang dia kata, mana saya pergi dengan jantan? Eh ni bukan tuduhan main2 ni....kalau betul saya ikut jantan, memang peristiwa besar tu....mesti terpahat dalam kepala saya....


Ayat dia tu seolah2 tuduh saya ikut jantan dan saya tak balik rumah? Macam tu ker? Atau dia ada sms saya saya tak jawab sebab saya dengan jantan lain? Macam ni ker?


Eh..memang saya pelik sungguh....sebab takde apa peristiwa penting pun dalam ingatan saya....jauh sekali ikut jantan....dahsyat sungguh tuduhan dia yang satu ni....


TAPI


Saya tau kenapa dalam kepala dia macam ni.....terfikir isu jantan ni..... memang ada relevannya sedikit sebanyak tapi pada masa ni tak relevan dah.....


Apapun, tajuk entry ni kan pengakuan..... sebenanrnya saya nak buat pengakuan berkaitan isu jantan ni bagi yang tak ikuti cerita saya dari dulu, pengulangan jer ni saya dah citer kat dalam entry dulu2 dah pun..sebab takde apa pun yang terjadi antara kami....


Dalam hidup saya, selain pak hj pernah ada dua lelaki yang juga suami orang singgah dalam hati saya....nak kata bercita geli geleman pulak...tapi pernahlah rasa seolah2 perasaan orang bercinta....

Suami orang yg pertama, saya namakan Macho Man (MM)....saya kenal tahun 1999....lebih 10 tahun dulu...boss saya sebenarnya....setahun saya kerja dengan dia, tapi setengah tahun jer kot rapat dengan dia....rapat tu sampai saya boleh ke rumah dia, borak2 dengan isteri dia, kadang2 assignment kami (masa tu saya wartawan) kak Zainon (isteri Macho Man) akan ikut.....masa ni hari2 kami makan sama, yerlah sebab walauoun dia boss saya pekerja, tapi bila kerja dia jadik cameraman saya jadik wartawan..so wartawan bolehlah arah2kan cameraman sebab saya yg akan buat story.....

saya suka (cinta?) dengan MM dan MM pun nampaknya cintakan saya.... malah lebih mengejutkan Kak Zainon suka sangat saya....satu ketika tu dia ada ikut assignment kami ke A famosa World resort....perasmian Mini Zoo (saya masih ingat lagi) A famosa baru2 jer nak naik masa ni.....sementara tunggu perasmian KM, kami borak2....

Dia cakap kat saya, kalau boleh salwa teruslah kerja dengan MM, akak suka, janganlah berhenti sebab masa ni dia ada dengar2 ura2 saya nak berhenti sebab saya ada apply kerja lain (SPA8) tapi saya sengih jer....sebab masa tu dalam hati saya, saya rasa bahawa dia seolah2 bersekongkol dengan MM nak pergunakan saya..yerlah saya masa ni degree holder dengan pengkhususan dalam kewartawanan sedangkan dia bagi saya gaji RM800 jer basic...elaun saya tak ingat pulak...dari RM800 tu saya bagi kat mak RM600..mas ani susah betul hidup....barang kemas abah beli zaman kecik2 habis saya gadaikan....rantai leher & rantai tangan..pastu mana ada duit nak tebus....sedih!

Eh..masa dah kesuntukan ni...tau tak saya sekarang ada di Royal Puteri Resort, Tangga Batu, Melaka. Malam tadi hampir jam 12 saya sampai. Hani pun ada sekali ni. tak tau mana nak letak dia, mujur exam habis semalam, hari ni dan esok pontenglah.....mujur juga bilik ni jenis aparment...ada raung tamu, dapur meja makan semua....

Ada bengkel KIK sampai jumaat ni....



Wassalam

4 comments:

oren said...

aiseh..tgh syok baca, potong lah plak :P

kak, dah kalo pak aji dok kata ada jantan lain, iyekan ajelah..tu kut point kuat utk dia ceraikan akak..tapi ada gak sisi negatif..nanti pihak pendakwa salahkan akak plak sbb main kayu tiga (pdhal takde isu pun..)

geram sungguh baca :(

lynna said...

Memang geram betul! Ikut suka dia je nak tuduh bini ada jantan lain. Tak tau hukum ke nak main tuduh tanpa bukti?

Kalau iye dia percaya tuduhan dia tu,macamana plak boleh dia tido ngan orang yang dia syak ada hubungan ngan org lain (hehe boleh faham ke ni)???

Ada one of my friends dulu pernah lari ke rumah saya masa gaduh teruk with the husband. tengok2 mengandung plak. Boleh the husband tak ngaku itu anak dia. tup2 keluar anak jantan sebijik muka dia cuma putih melepak ikut maknya.

Memang typical jantanlah pak aji ni yg senang2 nk tuduh. ingat pompuan ni senang je boleh tido merata2 mcm diorg

Zareda Norman said...

iyelah tengah siok baca potonglah pulak..

Bila bab dah jantan jantan ni siap ckp kawin dengan ko simpanan aku habis.. ewah ewah.. sesedap mulut jer kan.. macam macam hal timbul... tapi bagus jugak wa, at least salwa tahu apa sebanranya yang ada dalam kepala otak pak haji tu.. selama ni memmasing memendam rasa aje..

ayt ayt power pak haji tu jadikan penguat semangat wa.. semangat untuk terus berdiri dan melangkah ke hadapan

Hanisumayyah said...

Oren,

Oren jantan dia maksudkan tu tak relevand ah...dan akak ras akalau masuk court dia bangkitkan isu tu senang sangat akak patahkan....tapi nampak gaya kalau isu tu timbul kena carik lawyer lah kot...


Lynna,

Tu yang saya anggap dia takleh jadik pemimpin saya. takkan benda lama dari hani kecil sebab tuduhan dia tu masa anak mak rose kawin tu memang dah lama. Dan dia boleh diamkan benda tu berterusan bermain dalam benak dia....dan pada masa sama boleh bersama saya....eh saya takleh terima lah fakta ni!


Kak zar...kawin simpanan aku abis tu saya malas nak ulas...kalau ulas panjang pebar gila berkajang2 tak cukup nih! So kita tutup ceriat hal duit habis ni....patut ayat tu saya yang keluarkan!