Friday, October 29, 2010

Kisah saya dan MM dan sms the series

Assalamualaikum w.b.t


Bercinta dengan MM separuh mati tapi nikah dengan orang lain

Masa saya 'bercinta' dengan MM ni watak pak hj tak wujud lagi. Semuanya berlaku tahun 1999/2000, masa ni umur saya 25/26 tahun dan MM umur 33 tahun.




Saya akui saya sangat naif semasa peristiwa percintaan ini berlangsung, saya yang tak pernah bersosial dengan lelaki malah bolehlah dikategorikan yang saya anti sosial dan tidak bercakap sama sekali dengan lelaki.




Tapi bila kenal MM saya mula diperkenalkan dengan dunia seorang lelaki. Dia melayan saya dengan baik dan saya sangat terasa yang hidup ini sangat bermakna. Ada teman berkongsi rasa...




Walaupun seakan-akan bercinta....tapi saya tak suka dengan keseluruhan pakej MM masa ni sebab walaupun dia ado-ado dan berharta serta bergaya, dalam umur 33 tahun dia dah pakai perdana, ada 2 biji kereta lain, ada syarikat sdn bhd lak tu, dah tu ada income macam2 sumber....tapi amal dia kelaut...




Solat tak jaga, pergaulan lelaki perempuan tak jaga, malah lebih teruk masa ni dia ada perempuan simpanan lain (saya agaklah). Nama kakak tu tak salah saya Rabiatul Adawiyah ker something camtuler bunyi dia...memang cantik gila...




kakak ni pun kadang2 ikut jugak assignment kami, sekali tu kami gi ceramah umum PKR sebelah malam, wan azizah punya ceramah sempena pilihanraya umum 1999....kakak ni memang comel macam artis, taulah orang banjar kan hidung mancung kulit putih dan lemah lembut...




dan kakak ni pun ada MM sewakan rumah berasingan....saya tak pasti betul kakak ni duduk atau tidak...sebab dia ada sewa apartment jugak di banda Hilir....


Ada sesekali MM akan bawa kakak ni bercuti, masa ni saya tanya macam2 kat MM tapi dia tak mengaku bercinta dengan kakak tu...tapi ada gambar saya terjumpa dalam kereta, mesra pulak

MM ni takut jugak dengan Kak Enon, so dengan saya dia suruh saya simpan rahsia





Ntah apa2, ada juga saya dibawa shopping tapi bukan beli belah untuk saya, beli 2 set satu untuk kak enon dan satus et lagi untuk kakak banjar...






MM sangat hormat dengan kak enon dan tengok perangai dia takkan sekali-kali dia menyakitkan hati kak enon..sangat jaga hati kak enon...sikap kak enon yang tak banyak cakap buat saya rasa hormat sekaligus kesian dengan kak enon

Mungkin tu salah satu sebab saya tak nak kawin dengan MM






Tambah2 walaupun MM kata dia takde apa2 hubungan dengan kakak banjar sekadar tolong orang merantau, tapi saya tak percaya...






Sebab kehadiran kakak banjar nilah saya tolak MM....biar dia merayu menangis pun saya tak suka! Yerlah baru sekarang saya terfikir kenapa dulu saya sabar sangat....dan kenapa saya tak jumpa dengan kakak banjar ni tanya terus terang? Entahlah masa tu rasa masih mentah kot..takut nanti MM marah pulak...






Masa saya bagitau MM pasal saya ada kenal dengan pak hj dan dia propose nak akwin dengan saya, memang MM terkejut badak..yerlah masa ni hubungan saya dengan MM dah agak2 sejuk tapi MM lah menaruh hati lagi...





Tujuan asal saya sungguh2 interview nak masuk BPR pun adalah disebabkan MM, disebabkan nak lari dari suami orang, tapi tak sangka akhirnya dengan suami orang juga jodoh saya?






Bukan senang nak masuk BPR, ada ujian kecergasan, ada ujian poligraph dan ada interview lisan....3 bentuk interview..siap kena berkawat bagai...dan saya pulak 2 minggu sebelum ujian kecergasan saya dah training joging setiap pagi petang...






Saya dicabar oleh MM katanya saya takkan berjaya (masa ni dia cakap sebab dia sedih saya nak tinggalkan syarikat dia) dengan harapan saya down dan stop training joging tu...tapi dia tak tau sebab kata2 dia tulah saya sungguh2...





Masa ni MM belikan saya sebijik motor Honda untuk kegunaan saya ulang alik kerja...pada masa sama saya cuba ambik lesen keter tapi bebal sangat terus gaduh dengan instructor dan stop macam tu jer...dengan motor MM tulah saya senang ke padang majlis bandaran di bukit piatu untuk joging every morning dan balik kerja






Masa ni siap bawak persalinan pakaian, dari joging saya masuk pejabat, mandi dan tukar pakaian. Awal pagi saya buat tu sebelum orang lain datang pejabat..masa ni share pejabat dengan Yayasan TEKUN dan Perbadanan kemajuan Negeri Melaka, kami sewa satu ruang pejabat kat situ...

Tak sia2 pengorbanan saya, akhirnya berjaya dipanggil masuk kerja dari beratus2 orang tu. Walaupun sedih MM tetap hantar saya ke rumah kawan saya, Kak Jue.






Malahan awal2 kerja saya di BPR, kami ada kursus lakonan drama (macam pelik jer, tapi betul saya ikuti lakonan drama ni) dan perjalanan nak ke kursus tu masa pergi tu saya ketinggalan bas....masa ni saya dah kenal pak hj, so nak tak nak saya minta tolong dia hantarkan...walaupun masa ni tak mesra sangat tapi saja saya test dan dia sanggup datang dari Kuala Pilah untuk hantarkan....






Jangan terkejut dengar cerita saya ni....ya satu ketika dulu mungkin kerana terdesak saya pernah lakukan ini...dan mereka ni tak tau kenapa ikut jer telunjuk saya....pak hj yang hantar saya naik ke genting...sampailah ke tempat kursus tu..rasanya dekat2 institut Aminudin Baki....






kami berborak sepanjang jalan...masa ni pak hj dah lama buka mulut ajak kawin, saya yang taknak, kan dia mula ajak kawin sebelum kami jumpa lagi....tapi masa ni saya dah mula terima idea dia untuk nikah di Thailand...tu sebab saya nak test dia samaada sanggup tolong saya atau tidak....dan dia sanggup, masa ni saya anggap dia bolehlah berkorban untuk saya....eh..masa dia hantar ni ada sorang kawan lagi yang tertinggal juga, so dia tolong hantarkan kami berdua lah....






Pada masa sama, MM masih cuba meraih perhatian saya. Bila dia tau (saya bagitau) pak hj hantarkan saya ke genting untuk course tu, dia pulak offer nak datang ambik saya masa habis kursus tu...

Saya mulanya taknak, yerlah apahal pulak dari melaka nak datang sampai genting datang ambik saya.....tapi saya tanya kat pak hj, dia kata cuba tengok, kalau dia sanggup datang tu maksudnya dia betul2 sayang saya...





Dan atas nasihat pak hj dia suruh saya bincang betul2 dengan MM samaada betul atau tidak nak kawin dengan saya....so habis kursus pagi tu, MM datang dan dia bawa saya naik ke genting, tulah kali pertama saya naik kereta kabel....dengan MM....entah saya tak ingat sangat masa ni apa perbualan saya...





Tapi macam saya cakap, MM ni sangat sayang dan hormat dengan kak enon...bila dengan saya biasanya kami bersama makan jalan dalam waktu kerja sambil buat assignment, tapi kali ni diluar waktu kerja nampak sangat dia tak selesa takut2 kak enon carik dia mana...





Saya masih ni memang memerhati gelagat dia...dan saya tanya dia betul2 kalau serious nak kawin dengan saya ... katanya ya, memang nak kawin dengan saya tapi bagi dia masa, walaupun katanya yang dia sayang saya tapi dia taknak kak enon terkejut tiba2 jer nak kawin takde angin ribut takde apa tiba2 nak kawin






Pada saya dia pengecut, terang2 kak enon dah bagi izin dan saya tanya dia betulker dia sayang saya, saya kata, mak ayah saya ikutkan memang tak setuju tapi mungkin boleh cuba, dan susah2 saya kata kita nikah jer kat sempadan sebab nak poligami...tambah2 saya kerja kat KL mesti mak ayah saya tak tau..





Rupanya dia tak macam pak hj yang sangat gentleman dan dengan berani ajak saya nikah kat sempadan utk halalkan hubungan, tapi MM macam takut2 dan fikirkan implikasi lain kalau kami bernikah...pada saya terang2 saya cakap dia taknak ada komitmen, taknak ada tanggungjawab tu sebab dia tak berani nak nikah dengan saya....





Perjumpaan saya dengan MM di genting tu dijadikan benchmark oleh saya untuk tengok kesungguhan MM, dan saya simpulkan yang dia sebenarnya hanya sayang pada mulut sahaja, atau mungkin dia sayang sebab saya pernah kerja untuk dia dan banyak korban untuk dia dan mungkin teringin nak berbini dua....untuk korban lebih dari itu saya tak nampak potensi dia...





Tapi pak hj berbeza, mungkin pengalaman mematangkan dia dan mungkin kekosongan yang ada sebab binis edia da asyik balik rumah mak dia buatkan dia rasa takde masalah kalau beristerikan saya....





Makanya rentetan dari perjumpaan di Genting itulah saya akhirnya bersetuju memilih pak hj sebagai suami. walaupun masa tu hati saya berbelah bagi, Masih ada sayang pada MM dan masih ada terkilan dalam hati terhadap sikap MM yang nampaknya takut2 nak ambil tindakan....walaupun dia menangis depan saya tapi tanpa tindakan yang tepat selepas itu ianya masih tak dapat menyelamatkan apa2... kerana pada masa tu yang saya perlu adalah suami bukan kekasih...





Malah, sampai ke sempadan golok hati saya masih berbelah bagi, sebab masih ada sayang pada MM, tapi sikap MM yang tak berani buat keputusan buat hati saya kecewa. Sebelum kami bertolak melintas sempadan imigresen, saya minta izin pak hj untuk call MM

kami bertolak lepas maghrib dan sampai ke Golok awal pagi, so awal2 pagi tu saya call dia dan saya tanya dia, betul tak nak kahwin dengan saya...dia ajwab betul..





Saya kata kalau betul, bagilah persetujuan untuk kahwin, bawak saya ke sempadan pun takper...saya rela asalkan dia berani mabil tindakan untuk memperisterikan saya...dia kata dia tak mampu lagi....dia minta saya sabar dan saya pula cabar dia untuk bawa saya nikah di sempadan asalkan saya boleh jadi isteri dia....berani sungguh saya kan...keadaan memaksa agaknya





Saya cabar dia lagi, kalau dia tak berani nak nikah dengan saya dalam amsa terdekat saya terpaksa memilih pak hj...dan dia minta saya sabar dan sabar..saya kata tengoklah apa cerita selanjutnya...




Rupanya kan...baru ni saya tau lepas saya bercakap2 telefon dengan MM baru2 ni yang dia rupanya ingatkan saya bergurau. Bila saya bangkitkan pada dia yang kita takde jodoh dan saya kata dulu saya pernah offer, saya tanya ingat tak yang saya pernah call tanya sanggup tak nikah dengan saya kat sempadan, awak cakap suruh saya sabar....tau tak masa saya call tu saya dah kat sempadan..saya kat Golok...





Mengucap panjang dia, kenapalah dia tak tau, dia betul2 ingat saya main2...

Masa saya cakap kat telefon dengan MM ni pak hj pandang dan tunggu saya dengan sabar...





Bila saya kata MM tak sanggup dan minta masa dan suruh saya sabar saya cakap kat Pk hj kita on jerlah....so tulah citernya yang kami sampai nikah ke Thailand tu...





* Ada banyak lagi cerita2 kecil sebenarnya, lepas saya berhenti kerja dengan MM, hubungan kami masih ada, tapi agak jauh sampailah satu ketika tu saya bagitau MM yang saya ada pilihan lain (lepas saya masuk BPR), dan MM tanya apa kurangnya dia, saya bagitaulah ciri2 pak hj ada yang dia takde, sedih betul dia masa ni....saya buat dia down giler...dan baru ni saya tau yang dia perang dingin dengan kak enon lepas kak enon tau yang saya dah nikah dengan orang lain yang juga suami orang walhal dia dah bagi kebenaran MM nikah dengan saya...seminggu Kak enon tak bertegur dengan dia...ahh banyak lagi benda baru saya tau baru2 ni, kalau saya cerita nanti anda baca lagi pening..

Ini kisah sms pulak!

Ok balik citer sambung sms tu....

tau tak, bila dia tuduh saya pasal jantan lagi, saya betul2 hilang sabar.




Saya jawab;




"Apa kau cakap ni, jantan mana? Jgn ingt aku macam kau, blh try and error smata2 nak tmbh bini. Xinsaf2, aku dah tua, xde masa nak jumpa jantan. Hidup aku untk anak klau kau fikir aku ada jantan mmg fikiran kau dangkal. Umur jer tua, fkr xmatang, patut ada ati sms janda org. Klau org matang bnyk fikir xkan sanggup sms mazni? Amir apa jadahnya? Ckp je open blh bincang, peerah blum cakap apa2 dah melenting lari, xjumpa lagi laki org lain perangai teruk mcmni. Hutang tu aku xnak bayar spya tanggungjwb kau ringan, aku akan halalkan di pdg mahsyar nanti nafkah anak yg slma ni kau lepas tangan terus . sapa ajar buat hukum sendiri, tggungjwb bapa terhdp anak trlepas jka maknya mampu? Aku mmpu dan xkesah kalau kau iktiraf korban aku, ucap tq ke, ni lgsg xdihargai"




tapi dia balas sms saya dengan sms pertanyaan pasla jantan tu lagi...ayoooyoooo, dah cakap dah jantan mana..balik2 dia tanya lagi...ni dia sms jawapan pada sms saya atas ni;





"Jawab soalan mana kau pergi? padang mahsyar masalah semua!



Bila dia jawab gini, umpama dia perangkap diri sendirilah...ko cakap padang mahsyar eh..meh sini, ni dengar lak ceramah aku ni....sepantas kilat saya balas.....;

Nanti saya sambung lain entry..sebab hp yang ada sms tu tak tau mana pulak...salah letak lah tu....


Wassalam

No comments: