Sunday, October 17, 2010

Sudut Pandangan hani

Assalamualaikum w.b.t



Saya kerap juga berbincang dengan Hani tentang perasaan dia....


Tentang rasa dia tentang apa-apa sahaja...kadangkala di luar kemampuan budak 7 tahun


Tapi dengan siapa lagi saya nak berkata-kata....kalau tak dia


Walaupun kadang2 dia balas....."apa ami cakap ni, kakak tak fahamlah"


Saya kata, takper, kakak tak perlu faham sangat, dengar pun cukup...."


Masalah rumahtangga pun saya share dengan dia...


Khususnya terhadap situasi saya sekarang ni


tentang penceraian khususnya


Tapi dia cool ajer...


Dan jawapan dia pun berbeza2 ikut suasana semasa


Mula2 dulu ada tanda2 yang menunjukkan dia berbelah bagi nak jawan pendirian dia


Bila saya tanya, apa pandangan kakak kalau ami-ayah bercerai


Dia kata kakak tak kisah, tapi kalau ami-ayah tak bercerai lagi okay...


Kakak nak dua-dua ada.... ami ada ayah pun ada


Bila saya kata ami bukan nak pisahkan kakak-ayah


Cuma ami-ayah jer yang berpisah....kakak masih anak ayah


Darah yang mengalir dalam badan kakak masih darah ayah


Tapi ami dengan ayah bila2 masa hubungan tu boleh terputus....


Ami boleh kawin dengan orang lain, ayah pun sama....


Tapi akhir-akhir ni, lain pulak pendirian dia


Hari tu, saya bincang dengan dia pasal sms ayahnya tu....


Yang malam rancangan semanis kurma tu....


Saya bagitau dia, rancangan tu tajuk dia, "kenapa suami sukar melafazkan talak"


Macam biasalah, saya semua benda saya bincang dengan dia...faham tak faham kemudian cerita


Dipendekkan cerita, dia minta saya terangkan tentang talak


Saya pun yang memang suka bercerita dan menerangkan sesuatu konsep dengan panjang lebar


Terangkan satu persatu pasal konsep kawin-cerai-talak-rujuk


Dah lepas tu lain cerita plak timbul2...


Isu TALAK jadik bahan gurauan pulak


Hani tanya saya, kalau ami, ami nak berapa talak?


Saya jawab, satu pun cukuplah...


hani plak jawab, kalau kakak biar 3 terus....


Apasal pulak?


Kakak tau kan kalau talak 3 tak boleh rujuk balik...


Yerlah...tau, pastu ami kawinlah dengan orang lain pulak.... tak abis situ....pastu kan ami cakap boleh kawin balik dengan ayah....


Saya geli hati dan gelak jer dengan keletah hani...dia ni kalau kita terangkan satu2 konsep dengan segera dia apply pada situasi semasa


hari tu saya cerita konsep period bagi wanita....dan lepas tu adalah cerita pasal hal nak kawinkan dia cepat...hal kesuburan....(hal kesuburan dah lama dia tau sebab saya terangkan sebab tak dapat anak mungkin ami xsubur)


Pastu siap menyampuk, kebetulan saya tengah cerita dengan sapa ntah, hal nak cepat kawinkan dia lah...


Terus menyampuk, kata dia, ami....macamana kakak nak kawin kan kakak tak period lagi?


tu satu hal..sebelum ni dia pernah tanya, kalau suami yang ayah carikan kakak tu kakak tak cinta macamana?


Ada satu hari tu, dia tanya saya kenapa saya nak kawinkan dia cepat2...


Saya selamba jawab.....sebab ami nak dapat cucu cepat..dah nak dapat anak pun susah


Dia jawab, kalau betul ami nak dapat cucu takperlah..kakak nak beranak jer tau


Cebuk berak, kencing mandikan ami buat tau....sebab ami yang nak sangat dapat cucu....


over betul dia,kan?


Pastu semalam, masa kami makan kat alamanda ada lah anak2 dara gedik2 makan satu donut suap2 mulut kawan2..pastu ambik gambar..nak masuk FB lah kot...


Pastu gelak2..memang over sangat lah kan....yerlah kami duk meja sebelah dia, langsung tak ada rasa malu gedik sungguh anak2 dara bertudung tu...


Pastu hani plak cakap....kalau kakak, kakak malu....makan gelak2 bising2 pulak kan....


Kalau kakak dah besar nanti, kakak taknak keluar dengan kawan2 macam tu...baik kakak keluar dengan suami kakak jer....


Wahhh....jauh misi dia tuuuu......


Apapun alhamdulillah dia usia 7 tahun, dia dah ada imaginasi positif tentang alam perkahwinan dia.....


Ntahlah.....tak tau nak kata benda macam tu bagus ker tak bagus...terlalu awal dedahkan atau dia memang dah boleh terima benda tu semua....


Disebabkan anak seorang maka saya terpaksalah try and error semuanya...betul atau salah didikan saya, tak dapat saya buat kesimpulan sendiri...


kita tengoklah nanti, outputnya macamana.....


Pada masa ni segala contoh yang buruk dan baik semua saya tunjuk kat dia.....


Saya takut betul tengok remaja hari ni...kita mak ayah ni yerlah cita2 nak anak jadik macam2...


Nak anak masuk U, nak anak belajar hidup sendiri, berkawan2....


Tapi macam remaja yang depan mata saya semalam sedih betul, nampak2 gaya macam student...tapi cara mereka memang tak mencerminkan akhlak yang tinggi


semalam singgah maghrib....ada dua anak dara lepak2 kat perhentian sebelah senawang, lelaki adalah dalam 5/6 orang, perempuan 2 orang


Parking betul2 sebelah kereta saya, pastu yang lelaki duduk bersila ramai2 atas ruang parking tu...motor ada, kereta pun ada


yang dalam kereta ada 5 orang, tiga lelaki dua perempuan....yang perempuan mula2 sorang tu bertudung, dah agaknya terasa malu...dia tak bertudung pulak dah...dah bukak! dari berdiri kat luar kereta tepi pintu terus masuk duduk2 (boleh dikatakan baring2)


Yg perempuan dua2 tu baring2 macam patah pinggang kat seat driver (penyendar depan diturunkan) mengadap ke lelaki lak tu....(bersentuhan bagai pastinya) yang lelaki pun baring kerusi sebelah driver dan ada dua lelaki baring kat belakang kaki masing2 terkeluar....dengan asap rokok berkepul2...


Masa saya tunggu mak saya sudah solat saya tengok mula2 yang dua perempuan tu bertukar2 duduk atas motor sambil yang lelaki ambik gambar....


Ya Allah hai.......malu saya tengok!


Agak2 mak ayah mereka tau tak?


Agaknya depan mata ramai orang buat begitu, belakang orang ramai bagaimana pula?


Jujurnya saya tak berani nak lepas hani sama sekali!


Katalah apa sahaja....kalau namanya masuk U (awam/swasta), duduk kampus dan bercampur gaul dengan remaja lain, saya tak mampulah nak letakkan dia dalam suasana tu....


Yang saya tengok gelagat remaja ni sekarang, hani plak masuk 10 tahun akan datang.....lagilah teruk agaknya...


Tak nak ambik risiko....


Tapi mungkin saya berubah di masa depan, siapa tau?


Kalau agaknya Hani masuk tempat2 lain macam Darul Quran mungkin lain situasi agaknya....atau nanti di masa depan saya boleh aturkan dia balik setiap hari itu mungkin akan mengubah fikiran saya ni!


Nak2nya, pergi mana pun kebanyakan (takdelah semua yer) akan toleh dua kali pandang hani, yang lelaki baik tua/muda pun sama paling kurang akan senyum pada hani


Yang ramah mulut pasti akan tanya darjah berapa, nama apa...


itu budak kecik tu..kalau dah anak dara dengan aset yang ada (maksud saya manalah tau body bergetah nanti) ditambah dengan malu2 alahnya...saya rasa ramai akan cuba mengurat....


Owhhhh....harus saya merancang dari sekarang...saya harus tentukan perancangannya bermula sekarang...tapi kalau di masa depan ianya berbeza tak taulah saya.....yang pasti saya takkan ambil risiko..


jangan kata bahawa alah...kalau perangai elok tak layan lelaki takde nya terjerumus benda2 tak elok....ataupun nasihatkanlah dia....kalau iman dia kuat, mesti okay punya...


Tak..tak...saya sebagai ibunya cuma taknak ambik risiko.....biar dia jadi katak bawah tempurung daripada tau semua benda tapi syariat kemana....


Lantaklah orang lain nak jadikan anak dia 'orang' atau 'somebody' bagi saya Hani saya tetap akan bagi didikan agama semata2....harap kalau berubah fikiran masa depan pun (mana tau mesti saya akan fikir macam2 sudut sesuai suasana masa tu) saya masih tetap akak meletakkan akhirat sebagai keutamaan utk dia..takyah jadik doc, lawyer dll kononnya utk fardhu kifayah ker....jadi isteri dan ibu tu pun dah jalan mudah nak ke syurga...amiiinnnnnn


Wassalam

1 comment:

Maryam said...

kak wa,
insya Allah bila Hani faham konsep ihsan dan CCTV ALlah, dia dapat konsisten dengan pendirian dia.

9 tahun berjauhan dengan keluarga, alhamdulillah saya masih sama macam saya tinggal dengan keluarga.

saya doakan hani. :)