Friday, October 8, 2010

Saya rasa sungguh tertipu...please advise me!

Assalamualaikum w.b.t


Kan saya citer hal beli nissan kan?


Tetiba saya rasa macam tertipu...


Bukan tertipu secara langsung tapi secara teknikal...


Mungkin saya salah faham atau cara jurujual (Saleh) tu terangkan tak jelas


Tapi at the end saya rasa macam apa dia cakap tu tak sama dengan apa saya faham...


Kan saya ada tulis kat sini yang dia nak ambik kembara tanpa saya perlu top up apa-apa kan?


Ingat tak? Saya memang faham macam tu, tu sebab saya sanggup nak beli nissan tu...


yang saya faham begini...


Saya beli nissan sentra, 10% saya akan bayar sebagai down payment nissan tu....harganya RM85,ooo++ dan 10% adalah RM 8,500 dan saya dah bayar booking RM500...


Then rebate RM8,000 yang nissan bagi tu akan digunakan untuk cover hutang kembara...plus dengan market price kembara yang dia sanggup beli dengan harga RM8,000 maka all in RM16,000 dan SA tu cakap yang used car Tan Chong akan tampung beza tu (sebab saya ambik Tan Chong punya keter~biasalah tu)


Tapi kemudian lain plak versi cerita dia...


Mula2 dia suruh saya bayar RM500, tu biasalah untuk booking nissan tu...


Pastu dia suh saya kontra jer...10% down payment nissan tu, guna duit rebate RM8,000 (so saya lepas tangan tak perlu bayar apa2 utk nissan tu) dan 10% yang saya nak bayar tu bagi kat dia...


Then terbaru semalam, dia kata manager tan chong Bangi nak tengok kembara dan nak tentukan berapa nilai kembara tu....


Semalam dah bawak dah kat showroom nissan....manager Tan Chong pun dah tengok dah...tapi saya tak dengar perbincangan SA dengan manager tu....


Lepas tu baru Saleh ni cakap kat saya manager tu nak ambik RM7K, masa bincang ni dia bawak saya masuk meeting room siap tutup pintu bagai takmo manager tu dengar perbincangan kami


Tiba2 ada cerita lagi satu, dia panggil satu lagi jurujual situ, kawan dia....


Dan dia tanya saya nak jual kereta tu kat used car kawan dia tak?


Saya pun pelik mula2...dan dia terangkan elok akak jual kat used car melayu daripada jual kat Used Car Cina (maksud dia used car under Tan Chong)


Budak used car kawan dia nama Man tu pun terangkan, dia pun akan ambik RM7K kembara tu, dan setelah dikira2 dengan hutang kembara saya RM17,600, dia akan ambik RM7K, saya kena topup RM10,600....dan jumlahnya RM17,600 dia akan setelkan ke Ambank...


Saya tanya dia market price kembara saya (1.3 Auto EZ, 1999) google RM9,000 tapi kenapa ambik rendah sangat....


Dia kata kembara keter sejuk, tak laku...walhal sebelumnya dia kata dah ada buyer keter tu sebab tu dia nak beli...


Dan saya ada juga google harga jualan kembara tahun sama, tengok2 harga dia RM22k-RM20K....


Maksudnya dia keluar kos RM7K (saya plak topup RM10.6K) tapi dia akan jual keter tu dengan harga RM 20k minimum....


Kalau calculation macam ni, berapa untung dia? Adakah ikut kiraan bodoh saya ni untung dia dalam lingkungan RM 12-13K???


kalau begitu, patutlah dia sungguh2 nak ambik kereta tu...macam tak sabar2 sangat...


kenapa saya kata tak sabar sangat?


Petang semalam juga dia nak ambik kereta tu...


saya kata tak bolehlah keter baru tak dapat lagi...merc saya plak kat bengkel...


Pastu saya call bengkel katanya dah siap dah kereta tu....


Masalahnya Along lak ke Shah Alam....takde sapa nak hantar ke Bangi...


Then diorang sanggup nak hantarkan ke Bangi pulak....pastu saya naik merc dia akan ambik terus kembara


Saya pulak tak fikir panjang terus setuju8...tapi saya balik dulu untuk maghrib...


Sampai rumah fikir semula...


Macamana kalau bumper merc tu saya tak puas hati? Duit dah keluar RM850...


Nak letak semula saya lak patah kaki nanti....sebab kembara diorang dah ambik


Kata man tu dia nak latak kat showroom dulu kembara tu...


Pastu nak cepat sebab nak repair mana2 yg kurang lagi...


Saya pun fikir logik jugaklah....tapi yg takis edap tu nissan dijanjikan hanya "within this month'


Saya peliklah..takkan lamaaa sangat....


Yang jadik kegusaran takut pak hj minta merc tu dalam seminggu dua ni..apa alasan saya?


Sudahnya saya minta tangguh...dan dia kata esok pagi dia akan ambil kereta tu kat pejabat


Saya ni tau2 jerlah kan office hour memang takde masa nak berangan...ada jer kerja menunggu


Dia call saya bertubi dan sms suh saya tunggu dia di Bangi (kat bengkel merc tu) dia akan ambil RM10.6K yang saya memang dah standby dari semalam...


Kembara dia akan ambil terus dan bawa ke Bahau untuk setelkan baki hutang RM17.6 k tu.... sebab saya ambik kereta tu guna loan AM bank Bahau....so kena setel sana utk ambil geran kat sana....


Saya ni walaupun dah siapkan awal2 RM10.6 K tapi dalam hati rasa was was sangat... takkan nak bagi jer RM10.6K serta kereta tu.....ni semua main cakap mulut jer dulu


Nama saya sebagai owner pulak takkan tukar nama selagi keter tu kat showroom used car....lepas ada buyer maybe 2 month baru nama akan tukar pada owner baru tu....


Kenapa akhirnya kesimpulan yang saya buat seolah2nya penerangan awal dia dengan apa yang berlaku berbeza???


kenapa saya perlu top up RM10.6K hutang kembara sedangkan pihak used car hanya bayar RM7K?


Dari awal cakaplah yang nissan 0 downpayment (sebab 10% dah dicover oleh rebate) dan beza harga pasaran dengan hutang kembara saya kena topup sendiri...kan senang saya faham dan saya boleh buat keputusan awal?


Tapi dari janji dia kata semua hutang kembara used car akan tampung....saya hanya perlu bayar 10% nissan jer...kan macam lain versi dia tu?


Sekarang saya sangat serba salah....rasa tertipu dan rasa diperbodohkan


Saya akan kena bayar RM10.6K untuk cover hutang kembara


Sedangkan saya boleh ajer tak perlu ambil nissan dan bayar jer habis kembara tu....RM17.6K


Dan satu aspek lain pulak....kembara saya kekalkan dan RM10.6K saya gunakan sebagai down payment keter lain....dah tentu bulan2 nanti dah kurang bayarnya


Tapi ni dahlah bayar topup RM10.6k pastu bulan RM917...


Atau adakah saya ni terlampau kronik berfikir dan asyik nak untung jer....


Tolonglah tak reti betul nak calculate untung rugi kes saya ni


Saya dah call dua kawan lelaki yang agak mahir dalam hal ni sorang sokong saya trade in kembara sorang lagi lak suruh saya survey kembara punya market price kat used car...kalau ada offer lagi tinggi dia suh saya tolak kat kedai tu...


Ada tak sapa2 yang boleh bantu saya fikir logik dan yakinkan saya tindakan saya tepat dan betul serta beri keuntungan jangka panjang...


Dalam hal ni terasa2 perlunya seorang lelaki dalam hidup untuk bagi guide dan nasihat serta bantu meyakinkan saya dalam buat keputusan


Juga sebagai teman bila nak deal hal2 begini...takdelah orang berani nak tipu2....


Oh yer..saya tak maksudkan lelaki itu adalah pak hj...no..no...pak hj takde dalam kamus hidup saya dah!!!


So, petang tadi saya sms Saleh nak minta masa nak fikir pasal trade in kembara ni....beli nissan tu pun sebenarnya serba salah.....tapi saya dah sign perjanjian pinjaman tu...rasa macam nak batalkan jer...(teruk betul ni.....tak tau nak fikir apa dah..walaupun saya tau nak dapatkan sesuatu tentu ada kos melepasnya kan?)


Ada yang pandai kira2 untung rugi dan kos yang terlibat....please lah..buntu dan takde sapa dah boleh saya tanya pendapat.....kotler ada yang pandai2 dalam ba2 ni...bantulah sikit bagi idea dan yang penting bagi saya keyakinan untuk buat keputusan supaya saya rasa keputusan tu adalah yg terbaik kalau tak pun menghampiri yang terbaik bagi situasi saya ni....

4 comments:

Zareda Norman said...

wa
sebab itu daripada awal lagi kena berjaga jaga bila nak beli kereta. Kak zar dah lalui ragam beli jual kereta ni mcm mcm. kerata spektra kak zar top up 16k tau.. bukan sikit duit..Jangan deal dengan salesman yg kita baru kenal, at least yg kawan2 kita rekemenkan atau mmg kita kenal.

kereta seken hand memang jatuh harganya. tapi 7k tu mmg agak rendahlah.. cuba survey dulu kat used car tapi kalau tolak used car kena amik kerata lain kat dia.. bukan boleh tolak gitu aje.

tengok agrrement masa bayar booking 500 tu.. last solution.. salwa baru bayar 500 jer kan.. cuba acah acah kata rasanya macam tak jadilah amik nissan tu.. tengok respon dia.. sellaunya salesman akan meloncat dan offer macam macam pula kalau kita nak batalkan pembelian. apapun kak zar doakan semoga semuanya dipermudahkan buat salwa

Hanisumayyah said...

Kak Zar...

Akan ikut cdangan kak zar ni...

lynna said...

Salwa,

Cuba survey lagi kat used car mcm kwn awak kata tu. Kalau ada duit 10k tu, ambik used car yg agak baru punya.Kalau kita trade in kat used car n amik keta dia, munkin boleh dapat better deal.

Saya pun itu hari nak trade in my kenari for a new persona tapi janji salesman tu dah berubah lepas keta dia dah nak keluar. dari 21k jadi 18k.terus saya cancel wpun loan dah lulus tapi saya belom sign agreement lagi. bengang jugaklah salesman tu.
Apa-apa pun harapnya your problem akan selesai segera. good luck

NANI SHAHABUDIN said...

jangan berlembut pada salesman2 ni. banyak penipu! u can always cancel the nissan walaupun dah booking.
Banyak juga 2nd hand car yang masih elok & baru yang u boleh survey. pastu boleh tolak kembara pada dorang