Saturday, October 16, 2010

Perkembangan lepas sebulan menjadi ibu tunggal!

Assalamualaikum w.b.t



Diam tak diam saya hidup berdua ni dah lebih sebulan...


Cepatnya masa berlalu, tak rasa langsung yang hidup sunyi kosong dan rindu (macam yang Kak Engku rasa lepas pisah dengan Adzmin), wah over bandingkan diri dengan artis2 lak...


kalau takde rasa apa kekurangan maksudnya begitulah jugak dengan masa depan insyaallah saya akan dapat menjalaninya dengan baik...harap2 begitulah hendakNYa


Dan syukur juga Allah menghantar seseorang menemankan saya dengan hani


semuanya tidak dirancang


Selepas raya seminggu sahaja Along terus duduk dengan saya


Automatik saya kini ada pembantu


Tu sebab saya tak rasa langsung kekurangan


Kan dah banyak kali saya ambik/hantar kembara ke bengkel due to problem gear, hose dan kipas yang tak settel


So, Alonglah yang membantu.....samaada bantu hantar dan juga masa nak ambik balik kembara tu


Tak perlu dah bantuan miss sinar


Last week selasa rabu saya ke kursus di Hotel Maya, Along jugak hantar hani ke sekolah...saya jam 6.30 dah keluar rumah nak kejar ERL awal pagi dan nak cepat sampai KL central, pagi tu hani siap sendiri dan along hantar sekolah naik motor


Walaupun pagi tu Hani sms dan pastu call bagitau Along tak bangun lagi sedangkan dia dah mandi...tapi kiranya adalah juga seseorang, Along tempat saya nak mintak tolong apa2...


balik ikutkan dia jugak ambik tapi saya sempat sampai sebelum jam 6 dari Putra LRT maka saya ambil hani


Minggu depan saya ada bengkel di Bukit Tinggi pulak.....bengkel 3 hari...isnin sampai rabu...


Esok nak balik kampung ambil makwe (mak saya) untuk tolong jaga hani....boleh juga kalau bagi Along jaga tapi tak sedap ati pulak


Zaman ni kan macam2....hani ni pun dah 7 tahun, Along dah 22 tahun...takkan nak tinggalkan berdua jer dalam satu rumah utk 3 hari....tak percaya saya...


so along akan hantar Hani pagi2, petang balik kerja dia juga akan ambik....hari rabu iaitu hari yang takde KAFA tu saya akan minta bantuan Miss Sinar jer...hantar balik sebab makwe ada kat rumah....


NISSAN SENTRA & KEMBARA


Isnin ni dapat keter. Asalnya nak beli nombor lawa. hari tu SA kata dapat hujung bulan


Tapi isnin ni saya ke kursus bila pulak nak gi masuk tender hantar borang nombor pendaftaran tu


So kesimpulan cakap kat SA tu proceed jerlah...dengan apa2 nombor


Ikutkan nak nombor 2 angka takat bawah seribu bolehlah lagi....


Dalam hati cita2 nak nombor macam merc tu PCM 55, sekali tengok kat portal JPJ tu nombor memang mahal gila lah....


Paling kurang saya dengar dari kawan saya yang pernah beli nombor, angka 55 ni kalau nak masuk tender paling kurang dalam RM20,000....mampus...mahal gila tambah sikit dapat kancil tuuuu


Owner lama (Dr dari Penang) bagitau pak hj dia beli nombor ni dengan harga RM4,000, tu masa tahun 1997 ketika keter ni baru keluar


Sekarang dah 2010, mesti naik lagi kan....so pasrah jerlah lagipun kebetulan minggu depan sya dah takde, terima jerlah apa2 nombor....cadangan nak ambik no melaka pun terbatallah...


Kembara saya dah putuskan yang saya akan bela dan pakai.


Semuanya sebab saya rasa yang daripada saya buang RM10.6K untuk topup jika nak trade in baik saya guna 10.6 k untuk benda lain...


Memang saya dah stand by duit tu....mujur juga hari yang saya cadang nak bayar terus kat SA tu dia kata akak simpan dulu, ada lah jugak masa saya berfikir...


So, fikir punya fikir, dan tanya pendapat di forum kembara.net, terus saya buat keputusan simpan jer kembara ni...


Along pun tetap dengan pendirian taknak kembara ni, tetap jugak teruskan booking keter Myvi..walhal hari tu dia dah booking di Shah Alam, dah proceed loan tapi kena tolak....


Tak putus asa dia, terus booking dari jurujual di internet pulak....setakat ni dah 3 hari booking tapi tak dapat call dari bank lagi....


Saya asyik provok dia...macam2 dah saya cakap...pro and cons beli keter baru ni...saya cerita pengalaman saya


Dia pulak, dari belajar UiTM ayah dia dah belikan motor...(bertuah badan)


Balik2 dia cakap pengalaman makcu 10 tahun dulu...tak sama dengan hari ni


Saya bagitau dia saya bermula dari naik motor pinjam YAMAHA 110 cc(motor ayah dia) selama 6 bulan...ulang alik sorang diri dari Taman Seri Serdang sampailah ke Jalan Duta atas bukit nun (sekarang dah jadi Akademi Pencegahan Rasuah Malaysia)


Lepas 6 bulan, ayah kau ambil balik motor tu, makcu beli motor second hand Honda C70 dengan harga RM700 jer....tapi repair lebih dari RM400 kot, kali ni berulang dekat sikit dari Taman Seri Serdang ke Putrajaya...syukur sangat2


Along cakap, naik motor bahaya makcu, makcu tak tengok accident kena gilis lorilah apalah...


Eh....makcu setahun bawak motor sama jugak, berhati2 jerlah...hujan panas makcu boleh tempuh....setahun makcu boleh sabar walaupun perempuan...takkan ko lelaki tak boleh sabar


Makcu masa tu gaji dah dua ribu lebih (masuk elaunlah) pun tak yakin nak beli keter, sebab tau mak abah susah...tiap2 bulan bagi RM600.....tolong abah bayar keter dia


Ni kau tak kesian kat mak ayah kau bukan orang senang....gaji pertama pun belum nanmpak bayang, dah booking kereta...


Ada satu tahap tu kan dah rasa macam geram sangat, so saya cakap kat dia..takpun ginilah, ko tak yah bayar apa2, kau pakai jer kembara makcu ni...


Ni semua saya buat sebab nak selamatkan duit gaji dia jangan RM550 burn macamtu sebab nak bayar Myvi tu sedangkan ada pilihan lain....


Saya cakap, duit gaji tu bagi mak ayah lebih sikit...


Hmmmm, dah offer free pun dia tak nak! Tetap juga tersengih2 tak jawab apa2....


Agak2 bila dia boring, siap cakap...alahai makcu ni tak abis2 lah......terus gelak2 masuk bilik tutup pintu!


Takper, saya nak tengok, slip gaji pun tak dapat lagi, mana taknya kerja start 28 Oktober hari tu.....makan dia pun saya tanggung, ada hati tu nak terus pakai keter baru....nilah cerminan anak muda hari ni...sedey....takleh langsung nak hadapi cabaran...


Saya yang perempuan ni pun, dengan kerja tetap masa tu, masih pakai motor, lepas setahun baru pakai kancil tu pun second hand installment RM312 sebulan...lepas 5 tahun barulah up sikit tukar kembara...installment RM433...


Ni dia dahlah kerja co swasta...tak sampai sebulan, gaji pertama pun tak dapat lagi...cita2 tersu besar ambik kereta baru...


Bila saya offer ajak dia gi used car, kita trade in kembara ambik keter lain sebab nanti bolehlah dia ambik kembara tinggi sikit....tu pun dia macam tak bagi respond yang positif...hmmm takleh kata apa dah


Dalam kepala dia takde bayangan lain dah...bayangan Myvi SE jugak yang muncul...malas dah saya nak offer dia...


So, dua hari lepas saya pun bayarlah kereta tu untuk lebih kurang setahun punya bayaran, RM5,600....so anggaran bodoh2 saya bayaran kembara saya kena lunaskan dalam dua tahun lagi bersamaan RM12k


Saya bayar awal2 sebab dapat bayangkan lepas ni beban nak bayar dua kereta, Nissan RM917 dan kembara RM433...so dalam setahun ni saya belajarlah adjust mana yang mampu dulu....


Kalau saya bayar secara ekspres saya rasa akan kurang lagi dari 12k tu...hari ni saya nak check outstanding balance kereta tu, banyak mana baki dia...


kembara tu saya bercadang nak hantar kat bengkel yang betul sebab menurut forumer kembara.net mereka kebanyakannya hantar kembara tu kat bengkel di subang jaya....memang budak melayu tu repair kembara semata2....dan saya pun dah berhubung dengan dia tu forum tu cuma nak tunggu masa jer nak hantar...


Dan kembara tu saya cadang nak sewakan. Hasrat ni disokong oleh Along. Sebab katanya masa kat UiTM memang ramai student yang sula sea kereta hujung minggu.....


Bila bagitau Iza, dia pun setuju sangat dan katanya dia boleh tolong promote pada student KUIS....


Dan paling koman saya boleh letak iklan kat UKM ataupun masukkan dalam mudah.com atau iklan dalam OXL.....tengoklah macamana....


Semalam saya sms pak hj bagitau merc dah siap tapi ambil next week, saya nak pakai gi Bukit Tinggi Isnin-Rabu....pastu dia balas...."Sentra tak keluar lagi?"


Aduuuuhhhh.....dia tau pulak....ni mesti bank yang called nak kepastian masa saya proceed loan tu walhal masa bank call saya untuk tanya rujukan tu saya bagi nama Along dan ayah Along....tapi memang dia ada tanya nama dan no hp suami, saya beri tapi saya tanya dia, awak akan call ker..dia kata tak...saya pun pesan cakap tolong jangan call suami saya yer...saya taknak dia tau saya beli keter baru, saya tak bincang hal beli kereta dengan dia....


Tapi mana lak pak hj tau ni...gabra sekejap....terus call Iza, dan Iza pulak kata...habislah...kalau ayah dah tau makcik beli keter baru, mesti dia nak berbaik semula....


Tulah..saya kata kat Iza, macamana pun makcik tak nak berbaik semula....dia kata alahai..benda baik makcik sabar jerlah berbaik semula....hiskkkk ko ni, doakanlah biar makcik macam ni dah okay dah takde masalah....


So sms tanya pasal 'sentra tak keluar lagi?' tu saya biar kan jer tak nak jawab...ikut hani dia suh tipu jer, dia suh jawab, "tak jadik ambik sebab nak tolak kembara kena topup tinggi."..<--hani boleh cakap ayat gini, nampak sangat yang dia betul2 jadi rakan kongsi masalah saya...siap blh keluar ayat macam ni lagi....


Wassalam

5 comments:

Anonymous said...

Tu dia, Hani lagi bijak !! and I think she is right too.

maryam said...

best betul jawapan hani...

dan along pula, bagi saya menolak tuah... :) err along belajar guna pinjaman tak, kak wa? kalau ada pinjaman, pesan kat dia fikir hutang belajar. dengan PTPTN jangan buat main, takleh keluar negara. lagi cepat hutang belajar habis, lagi baik. boleh la nak melaram lebih-lebih. kalau takde pinjaman, memang sedap lah dia... :D

Pnut said...

boleh lepas ke along nak buat loan tu? slip gaji bukan dia nak 3 bulan ke? susah nak lepas loan skrng

wa, jangan le ko patah balik wa... jangan le....

Zareda Norman said...

wa, cuba happy happy sikit kereta baru nak keluar ni... abaikan pak haji okehhh

Luna said...

Along tu..hmm typical budak skrg le kak..kat opis sy ni pun sama, gaji x tara mana, baru masuk dah amik kete baru..pelik la, mana dorang ni dpt duit. kita yg gaji Ok 'sikit' dr dia pun pening kepala memikirkan.