Tuesday, December 30, 2008

1430 hijrah


Salam maal Hijrah

Assalamualaikum w.b.t

Saya baru balik dari Serting, Felda Raja Alias. Baru sangat2 ni, baring tak sampai 2 minit hp dah bunyi DPP dari HQ call pasal kes. Pastu ni saya terus bangun balik dan terus on PC.

Baru tengah layan perasaan sedih dan meleleh air mata jadik terbantut sebab hp punya gangguanlah ni.

Saya menangis sebab dahlah keluar jalan Allah 3 hari ni sekali jer jumpa suami, pastu sampai rumah suami kata nak balik PD pulak, esok baru balik sini, katanya esok baru ambik anak hantar rumah saya.

Sedihnya, ingatkan dia nak bermalam sini. Rupanya malam ni kat sana pastu baru balik sini. Dahlah malam ni sorang2 hani takde. Mula2 tadi saya tak faham...ingat dia nak balik rumah saya...tapi hampa jer sebab dan beli anak ikan sembilang 500 ekor takkan nak simpan jer dalam plastik tu....

Hantar saya tadi terus tak mati enjin sebab nak balik ke Pd terus. Tak masuk rumah pun. Patutlah masa tarik pagar tadi nak bagi keter masuk dia macam pelik, rupanya tak nak singgah langsung rumah saya.

Perjalanan balik tadi singgah Simpang Pertang beli ikan keli 500 ekor, nak bela kat belakang rumah kak aza, siap beli makanan 2 guni lagi. Kanvas saiz 4 X 10 kaki dah tempah dah...

Kalau nak marah dan nak umpat suami banyak sangat rasanya. Sedihlah nak cerita, buat tambah dosa saya jer.

Kadang2 rasa elok berpisah tapi bila fikir Allah yang merancang dan mengetahui apa hikmah sebaliknya saya fikir lebih baik saya sabar.

Tadi saya tolong jawabkan [pegang hp letak kat telingan suami] sebab dia drive pastu amsa nak letak balik tu terpandang mesej angah tanya bila ayah nak balik, pastu bawah tu ada pulak mesej kak aza yang juga tanya bila ayah nak balik...sebab dia nak bawa anak ke klinik...

Peninglah saya..anak besar tanya bila nak balik, bini tanya bila nak balik...walhal suami masih dengan saya tu...hishh tak habis2 saya ni merungut...tak bersyukur ker lagi saya ni?

Takutnya saya ni kufur dengan nikmat Allah....asbab suami nanti amalan saya tak diterima pulak...harapnya sabar lah lagi dan lagi sampailah saya mati...


Suami tadi nampak saya tak cakap banyak dia taulah saya sedih...atau dia fikir saya marah agaknya, tapi sebab saya pakai purdah dan dia tak nampak riak wajah saya, tak ketara sangatlah wajah saya yang sedih sebenarnya tu...

Mula2 ikut hasutan syaitan saya masuk hantar handbeg lepas tu saya tunggu ker kat dalam, dia tak mati enjin baru saya tersedar yang dia taknak masuk rumah, saya pun tak tanggal purdah keluar semula ambil beg saya ...pastu hantar beg, dia masih tunggu juga!

Saya taulah dia tunggu saya nak salam dia lah tu. Saya pun tekan nafsu marah saya, saya keluar juga, terus salam dan dia tarik tangan saya sebab nak cium pipi...pun saya tak tanggalkan purdah...pastu senyum2 tanya saya pakai minyak wangi apa...

Itulah nasib isteri kedua...sedih jer sepanjang masa...kaadng2 terasa juga kena bercerai juga saya ni..selagi berjodoh ni macam takde jalan keluar jer...tetap saya terketepi dalam apa hal sekalipun...tapi allah juga yang mengetahui. sedang pergerakan sebutir pasir dipantai pun tetap dalam pengetahuan dan arahan Allah apa lagi hati2 manusia ni...mungkin ini ujian untuk saya...

Masa keluar ni, ada 4 couple jer, semuanya 9 couple tapi 5 ke gemas, kami 4 ke serting...kali keluar saya takde sangat nangis2 kerana allah, berbanding nusrah jemaah dari Myanmar hari tu..entahlah banyak ketawa jer sebab yang keluar2 ni ramai yang baru2 joint usaha dakwah ni...ada sorang tu ketua wanita UMNO lagi..kelakar sungguh kakak tu, yang asalnya kaum melanau dari sarawak..anak buah ketua menteri sarawak rupanya [baru suami cerita dalam kereta]...tapi dia ni usahanita ada bela lintahlah, bela ikan kelilah..macam2 bisnesnya...suami bekas komando plak tu...

Tapi saya banyak belajar hidup yang 3 kakak lagi tu, belajar macamana mujahadah mereka, semua tak kerja saya jer yang kerja, macamana mereka hidup sederhana, usaha menjahit baju suami dan anak2 sendiri untuk dapat pahala...belajar dari mereka yang istiqamah tahajud nangis malam2 masa mengadap Allah...macam para sahabat dahulu yang siangnya macam singa lapar memerangi orang kafir dan menyebarkan dakwah tapi malam hari didepan Allah menangis macam bayi kecil di depan allah seperti fakir miskin kelaparan yang meminta sedekah...

Tu jerlah..sedih hati saya masih bermaharajalela ni, tapi tadi suami ada cakap, kalau sempat lepas asar dia akan hantar hani ke sini...saja nak pujuk saya lah tu agaknya...kadang2 rasa tak wajar juga buat macamtu..tapi saya tak reti nak hipokrit...kalau sedih dan marah memang dan-dan tu terpancar...kesian juga kat dia ulang alik PD seremban...keter saya plak road tax mati...petang ni baru nak gi bank...

Ada kakak tu bagi cara nak tambah kasih sayang suami pada kita, amalkan baca surah At tahrim [sebelum surah Al mulk] setiap lepas solat subuh....subuh tadi saya dah baca dah...kita tengok nanti macamana kesannya...

2 comments:

oren said...

thanks sbb sudi invite saya..

kakLuna said...

akak, Sarah yg saya citer tu agaknya mmg takdir bermadu, tp bkn dgn saya. cuma skrg tgh berpikir mcm mana nk bgtau kat isteri orang tu..

sy tgk org tu mmg baik, mampu dr segi kewangan dan juga memberi didikan agama

cuma skrg ni belum bgtau isteri dia saja. takut isteri dia x leh terima sbb wife dia tu tak bekerja...hmm..maybe pemikiran nya beza sket dr wanita yg bekerja..

hmm apa pdpt akak?