Wednesday, December 24, 2008

Maduku

Assalamualaikum w.b.t

MADUKU


Kak Aza, seorang yang detail dan sangat teliti. Kalau ada jemaah datang ke rumah dia selalunya sayalah yang dia harapkan tengok2 apa yang patut.



Bukannya apa, dia bersistem orangnya, barang2 seperti pinggan mangkuk, gelas dan sebagainya untuk jemaah semua dia dah siapkan dalam satu bakul dan dia tak suka barang2 lain atas rak dia disentuh.



Jadiknya yang tau perkara ni semua selalunya sayalah. Kak aza kalau kain buruk di dapur pun ada kategorinya. kain buruk yang dia basuh dan bentangkan atas dapur tu khas untuk lap2 dapur jer. Kain buruk yang gantung/jemur kat tingkap tu untuk lap lantai kalau ada air tumpah. kain buruk untuk lap pinggan kat kitchen kabinet.



Penyapu pulak memang dia simpan dalam stor. yang dapur punya kat belakang pintu dapur. Yang tu saya tau, sebab saya dah kena tegur jugak sebab salah guna yang hall punya penyapu saya sapu dapur. Rasakan! Dia masukkan balik dalam stor penyapu yang jemaah guna kat dapur tu, dia tanya mana diorang tau penyapu dalam stor, saya acakap saya yang bagitau...sipa pesan ngan saya suh diorang mabik penyapu belakang pintu dapur.....sabar jerlah...



Mop pun sama, untuk depan punya ada lain, yang dalam punya lain. jangan sesekali tersalah guna....dia mop balik nanti...
Peti ais pun camtu jugak, satu untuk barang2 kering dan yang tidak hanyir dan satu lagi khas untuk barang2 basah dan ikan2 dan barang2 yang berbau.



Maka kalau jemaah datang memang kronik sikitlah kak aza ni, dia memang monitor dapur dia pagi2 dan malam2, apa yang tak settel dan tak kena kat mata dia semua dia uruskan sendiri. Maka dia akan jadik penat. Kadang2 lelah dia menyerang. Sebab dia cakap kat saya. akak ni yang paling penting dapurlah..kalau dapur tak settel tak boleh tido akak....



Dan hari tu kan kak aza cerita kat saya pengalaman bersalin hani sofiyyah..susah rupanya dia bersalin siap dengan tumpah darah dan sofiyyah pulak Hypo, kurang gula dan tak menangis masa dilahirkan. Kak aza pulak pengsan, sebab tumpah darah tu, dengan sakit yang lama sebab tali pusat terbelit kat leher walaupun bukaan dan 10 cm, tapi push2 tak mau keluar jugak...lepas bersalin jer dia kena injection....xtau pulak apa namanya injection tu..



Tulah pasal dia cakap kat saya, dia kena gak pergi ke jumpa doktor, saya tanya kenapa [untuk apa jumpa doktor] selamba jer dia jawab, "hishhh tak jumpa doktor nanti keluar pulak sorang lagi sofiyyah tak tahan akak wa...."



Dan sofiyyah budaknya sangat baik, serupa pulak dengan suhailah masa baby. Ramai yang tanya memandangkan kak aza ni ala2 kajol [hitam manis tapi hiudng mancung] ramai jemaah wanita pelik napa sofiyyah cerah...hahahahahaa rupa2nya semua agak ni mesti ikut bapak...yerlah diorang mana kenal suami kami...




Satu lagi cerita kan...kalau ada jemaah datang rumah kak aza atau mana2 rumah yg kebetulan kami ada, msti dia orang pandangs emacam, camana kami boleh baik....tapi kali ni ada kakak sorang tu dari Puchong direct jer cakap mula2 bila dia tau saya ni madu kak aza terus dia pandang serong dan pandang buruk kat saya. Macam perampaslah.




Tapi dalam keadaan tu saya kena juga cerita sebenar, yang kak aza asalnya isteri kedua, barulah diorang takdelah pandang buruk sangat saya ni dan diorang pun tau macamanan kami boleh baik sangat...kiranya tengahari masa program free tu baring2 saya dengan kak aza selalu cerita2lah bukan pasal apapun pasal suami kami, anak2 tiri, pasal kambing...macam2lah...semua yang ada tu pelik jer tengok kami, dengan anak kak aza, syakirah tu yang manja dan asyik merengek dengan saya, nak ikut baliklah, suh belikan jubahlah...



Kadang saya pelik anak2 tiri saya iaitu anak2 kak aza ni, diorang tak boleh langsung bezakan anak betul dengan anak tiri, apa saya belikan suhailah semua diorang nak sama. Terlalu baikkah saya. Macam syakirah, saya bawak buku dan mainan hani ke PD [utk isi masa dia], semua dia tanya kenapa tak belikan kakak satu? Yang si Uda pun ke Giant malam tadi, saya belikan hani colour Faber Castle yang 24 kaler tu dengan harga RM28.90, dia pun nak benda yang sama jugak.




Saya terpaksa cakap kat dia, Uda darjah 4 takkan nak pakai kaler banyak2 macam tadika, sudahnya beli faber castle yang 12 kaler harga Rm 9.90, pastu berebut dengan saya sebab kaler tu dapat percuma beck pack lawalah kalau tengok gambarnya. Geram jer saya bila dia cakap, Uda takde beg sekolah lagi tau makcik....makcik pun nak lah uda makcik gi kelas [un takde beg sandang lagi...



Bila gi kaunter tengok2 beg tu dah habis dia bagi beg sandang lain, sudahnya dua2 kami taknak...pastu Uda beli kasut, pencil box semua mahal2 jer. Mainan hani pun saya sayang nak beli yg mahal, sebab mainnya sekejap jer, tapi sebab uda semalam nak beli Hot Wheels tu kopak gak RM 24.99 untuk 5 bijik hot wheels tu...kang katanya mak tiri kedekut walhal dia dah nampak saya kuarkan duit kat ATM, ayahnya tunggu dalam keter jer...



Pastu suh belikan syakirah punya barang2 sekali, katanya syakirah dah ada, tapi saya tau mesti syakirah marah kalau tau makcik beli untuk uda jer, pasni nampaknya kena belikan syakirah pulakler. Jubah dia suh beli pun saya tak belikan lagi. Semalam kalau ada masa ingat nak belikan Sofiyyah overall tu tapi dah nak tutup pla, belikan sofiyyah stokin baby yang ada kartun2 seketul atas dia tum belim 3 pasang..cutenya...hari tu cakap kat kak aza, napa tak barutkan, asyik sendu jer sofiyyah, takde barut katanya, so saya dah suh mak saya buat 5 barut gantung untuk sofiyyah...



Tengoklah anak2 tiri saya ni, semua ingak makcik kaya sebab makcik kerja..lagipun dengan umi nya garang sungguh, mana ada can nak jalan2 tengok tu tengok ni, uminya kalau shopping ambik2 terus bayar kan ker uminya berpurdah takkan nak berpeleseran kat pusat membeli belah...



Hari tu, masa jemaah ada tu, kak aza terlupa dan dia terlepas satu hari appoinment dengan doktor. Maka dia tinggalkan sofiyyah pada saya, dia abwa hani shakira dan hani suhaila jer, sebelum pergi tu siap pesan2 kat saya, penyapu ni jangan guna..bla..bla..."kau bukan tak tau akak kau ni wa...., kau tengok2kan eh"



Satu lagi bab makan, dah lama dan saya report kat suami supaya tempat makan jemaah tu dipindahkan dari dapur ke ruang depan, dapur tempat jemaah makan tu adalah laluan depan kitchen kabinet, memang taks esuai, kalau nak mabil2 barang apa2 macam air basuh tangan ker, terpaksa sempit2 lalu belakang jemaah. kalau jemaah badan besar memang kesianlah sebab tempat jadik sempit sesangat.



Tapi suami suh makan kat depan tu langsung kak aza taknak ikut sebab katanya tak nak semut. Kalau makan kat depan nanti, semut dah datang susah nak suh semut pergi, lama pulak prosesnya nak hilangkan semut tu. kata kak aza lagi, semuat bukan boleh disembur, berdosa nak membunuh semut2 ni.



Tapi hari tu, sebab yang datang nusrah dah ramai, memang lorong dapur tu tak muat, terpaksalah jugak hidang kat depan, jiran kak aza, kak huda [yg baru resign sebagai pensyarah utk jaga amal~ kagum seyyy] tanya saya, "wa, boleh tak hidang kat depan ni", sebab dia pun tak berani nak hidang nanti takut2 kak aza tak benarkan...



Saya kata, nak buat camana dah ramai tak cukup, hidang jerlah....
Pastu malam2 tu borak2 ngan kak aza tu yang dia cerita kalau dah semuat datang susah, yang nak tido kat situ pun jemaah jugak, nanti malam2 gigit semut....saya senyum jerlah...maduku..maduku..detailnya alahaai...



P/s : kadang saya cakap ngan kak aza, kak laki kita camana...dah makan ubat ker, ada hari tu diorang citer pasal stroke so saya tanya kat kak aza depan semua orang, kak dia punya stroke teruk macam laki kita ker?...dah semua orang pakat2 gelak kat saya...sebab selamber jer cakap 'laki kita'....

1 comment:

kakLuna said...

kdg2 kan (tgk org nya jugak le)...sy rimas gak dgn org yg detail ni.