Friday, December 12, 2008

Sejujurnya

Asslamualaikum w.b.t

Sejujurnya saya ni seorang yang suka berterus terang, kalau dalam bahasa buruknya saya ni bermulut tempayan. Kalau boleh semua benda saya nak cerita, taknak sorok2. Dipanggil transperent ataupun telus pun boleh jugak,kan? Tu yang bahaya tu!

Tapi buat masa ni sesambil sambung master ni bolehlah agaknya saya bermulut tempayan. Itu pun bukan bersangkut orang lainlah, hanya seputar diri saya dan keluarga saya ajerlah. kalau tak dilepaskan, memang berat jugak penangggungannya, tapi apakan daya inilah pilihan saya.



Tapi nak lepaskan pada semua orang pun kena berkira-kira jugak,kan? Takdelah teruk sangat sampai satu dunia saya nak kompangkan, "hai tengoklah amsalah rumahtangga aku ni?" <--buruk benarlah perangainya kalau gitu,kan?



Sebab perkiraan tentang halal haram dan dosa pahala ni jugaklah saya fikir2 semula, memang tak patut saya nak war-warkan keburukan rumahtangga saya, tapi niat saya macam saya cakaplah tadi, sekadar melepas perasaan.



Sebenarnya diri saya ni banyak buruknya, itu kata pak haji. Tapi kalau meneliti pasal keburukan sendiri memang saya tak nafikan saya banyak buruk dan perangai negatif. Kalau takat pak hj cakap, "kau kena tengok perangai sendiri, kau tengok family kau pun tak suka kau" <-- tu memang biasalah, sapa tak sedih kalau suami sendiri cakap macam tu?



Mak saya yang besarkan saya takkan dia tak tau perangai saya, ni dia yang kawin ngan saya tak sampai 10 tahun pepandai nilai saya...entahlah susah saya nak cerita kat sini. Kalau nak pulangkan paku buah keras nak bagitau kelemahan suami memanglah banyak tapi takkanlah sampai hati saya nak bagitau dalam keadaan dia tengah marah, kang dilafazkan talak serta merta susah pulak,kan?



Bukan saya tak nak bercerai tapi saya tak taulah kenapa nak sampai ke tahap bercerai tu payah bebenor. berapa kali dah kami mencuba tapi tuha maha kasih dan penyayang dipanjangkan lagi jodoh kami berdua. Hani hanyalah sebagai alasan semata-mata. Bukan saya sahaja gunakan 'anak' sebagai alasan menidakkan langkan bercerai ini tapi bila ditanya pada pak haji itu juga alasannya menangguhkan atau lebih tepat enggan bercerai.



Mungkin ramai yang menganggap ohh betapa kami bermain-main dengan 'cerai', sebenarnya itulah senario perkahwinan kami. Perkahwinan 'try & error', tidak pernah kami menjangka yang perkahwinan ini akan kekal begitu lama. Saya pada peringkat memutuskan hendak berkahwin memang bersedia sungguh-sungguh untuk bergelar janda. takde masalah pun pada peringkat itu...

No comments: