Wednesday, December 31, 2008

Maduku

Maduku

Assalamualaikum w.b.t

Semalam lepas solat zohor kak aza call, ingatkan ada hal penting ker pasal anak. Sebab hani kan masih kat sana. Rupanya kak aza tanya kenapa saya tak datangs ekali ambil anak.

Tu intro jer rupanya. Dia nak mengadu kat saya sambil nangis2 lagi tu. Rupanya dia tak suka suami bawa balik ikan keli tu, tak larat nak jaga, sebab dengan anak lagi, kalau dah pagi petang mengadap ikan keli katanya, bila masa nak tambah amal dan nak tingkatkan iman.

Akak dah tak pandang dunia ni, kalau boleh tahun bari hijrah ni biarlah iman kita meningkat takkan nak tahap tu jer. Saya pun tak tau nak cakap apa. Sebab tu semua minta dan harapan suami.

Kita isteri nak bantah nanti katanya tak taat suami. Penting sungguh taat suami ni dalam islam, selagi benda tu ikut syariat adalah hikmahnya, sebab tu semua mungkin ujian allah agaknya.

Makanya saya cakap kat kak aza, saya ni pun kak terimajerlah apa abang buat kat saya. macam akak cakap dulu suami tu perantara ujian allah untuk kita.

Kalau ikutkan saya dah lama nak cerai ta[i dah allah kata jodoh saya masih panjang, kita terimalah.

Akak sabar jerlah...tu jer yang saya boleh cakap. Dia menangis saya pun menangis. Isunya mungkin angah agaknya.

Sebab suami bela ikan tu nak kasi angah isi masa tapi kanvas tu letak kat belakang rumah kak aza, dah tu airnya kena tukar seminggu sekali. Takkan angah tu tak keluar masuk rumah kak aza epanjang2 membela ikan tu.

Kak aza detail orangnya, nanti tukar2 air dah sepah...dia mesti nak kemas punya, sudahnya amal kemana, ibadat ke mana..itu agakanya dalam fikiran kak aza.

Dia kata dia dah solat hajat dan tahajud mohon allah bagi petunjuk, tapi tak dapat izin agaknya, tak tau dah nak cakap apa, sebab suami katanya ego tak mau dengar pendapat isteri...

Entahlah saya tak reti nak cakap apa dalam isu ikan ni, tapi dalam isu rumhtangga yang saya boleh cakap kat kak aza, kita kena belajar banyak sabar dan taat...

Petang sikit kak aza sms, dia kan selalu guna bahasa berbunga, budi bahasa tinggilah katakan...sudahnya saya tak berapa jelas apa yang nak dia suruh saya buta, "ada mata pandang, ada telinga dengar..bla bla...bla...." saya tak balas lagi, agaknya dia nak kata jangan saya cerita kat suami tak?..entahlah...

kak aza dah gunting rambut hani, dia minta izin dari suami sebab hani ada kutu, so semalam masa call dia ada cakap pasal rambut tu, sebab hari tu saya sms dia bila suami bagitau kak aza nak gunting rambut hani, saya sms suh gunting lepas bahu. Lepas dah gunting dan mandi kak aza kata, rambut dia jadik pendek paras bahu pulak sebab kan rambut hani kerinting..jadi bergulung ternaik ke atas, tu yang dia bagitau saya takut2 saya marah sebab gunting pendek sangat....dia pun puji2 hani baik, tak macam anak2 dia semua nak kena marah2 baru buat...biasalah anak tiri cuba kalau dengan saya hani mesti nak melawan jugak...

hari ni suami balik sini bawa hani dan hari ni dia mula keluar 40 hari....ingat esok nak ke Pd ziarah kak aza dan ikan2 tu, boleh tengok sofiyyah dan terus balik kampung lepas tu. Kakak saya yangcikgu dari johor dapat pindah melaka, buat masa ni duduk dengan mak, meriah sikit ramai kat kg....last week kakak no 2 dah call suh balik, nak masak2 kuih katnya makan ramai2...saya takde tak best, tapi saya cakap saya nak keluat 3 hari..tu yg dalam kepala terbayang2 nak kumpul adik beradik ni...
Nak cepat taip ni, ada hal nak kena ke pejabat...

2 comments:

izawani said...

Dah masuk...

Irfa said...

SALAM KAK..
banyak yg terlepas baca.tp saya tersentuh pasal en3 rezki di tangan Allah.spt kata akak
'semakin dikejar dunia,semakin kita rasa susah'..