Wednesday, December 31, 2008

Terus sabar

Sabar dan terus sabar


Assalamualaikum w.b.t


Ntah kenapa kak aza, dari semalam sampai hari ni dia call saya jer. Pagi ni dia call bagitau sebahagian anak2 ikan tu dah mati pulak.


Terpaksalah menambah kerja dia kena buang pulak anak2 ikan yang dah mati tu...senang ker saya jawab kat dia, Allah dah berkenan dengan permohonan akak lah tu, tu pasal Allah matikan anak ikan tu.


Dia pun mengiyakan. Yerlah dah kak aza tak sedia nak bela anak ikan tu, dan macam nak marah suami sebab letak kanvas tu kat porch, makanya senang cerita allah ambil jer nyawa anak-anak ikan tu.



Saya rasa lebih baik macam tu. Ni ayah nak keluar 40 hari, angah belum tau lagi mampu ker tidak nak menjaga dan ambil berat pasal anak2 ikan tu semua. Ikut kata kak aza rasanya taklah kot...sebab ada beberapa kes yang dia minta tolong angah tapi harapan dia meleset sebab apa dia harap angah tak dapat laksanakan.



Sedangkan harapan ayah pada angah. Semalam masa on the way balik dari serting tu saya ada cakap kat ayah senang2 kahwin kan ajer si angah tu. Masalahnya angah tulah pulak keperluan tak cukup. macamana nak sara anak orang...



Saya kata, dah kawin nanti baru dia ada komitmen nak kerja dan carik rezeki betul2 agaknya. Masa macamni dia banyak ebrgantung pada ayah jer...kak aza kata sikit2 minta duit kat kak aza. ayah terpaksalah bagi duit juga, kalau tak nanti tak taulah apa pulak si angah buat.



Sekarang ni eloklah dia ajar bebudak tu mengaji, mengajar secara percuma, hanya bagi sesiapa yang nak beri atau sedekah duit barulah ada rezeki dia, mana yang kurang tu ayah top uplah.



Lagi satu kak aza merungut jugak kat saya pasla kereta mini minor yang ayah habis beribu betulkan, sekarang angah yang bawa kereta tu, tu yang kak aza tak berkenan. Asalnya kereta tu ayah kak aza yang punya, suami beli dengan harga RM 5k, sekarang angah pulak pakai sebab steringnya keras suami tak sesuai bawak...



banyak pulak masalah yang kak aza cerita, lepas tu petang ni ada pulak siteri karkun [panggilan utk org tabligh] sms katanya nak datang pd esok nak berubat secara homeopathy di PD, mungkin nak datang rumah saya...sukanya....



Amalan ziarah dan menerima tetamu ni sunnah. Allah suka orang yang suka terima tetamu. kak tim nama kakak yang kalau jadik nak datang esok tu. tak taulah saya ni suka dan sesuai benar kawan dengan orang2 berusia. Keluar yang baru ni kawan dengan kakak usia 50 tahun, yang gi nusrah rumah kak aza tu pulak close dengan kak tim umur 46 tahun.



Sesuai bangat dengan mereka ni. Kak tim ni takde anak, sian dah lama kahwin, rupanya suami kata kak nani [bekas isteri petama suami] pernah keluar masturat dengan kak tim kat sabah 15 hari lama dulu.



kak tim bekas guru yang berhenti kerja 24 jam sebab dia nak jaga iman dan amal. sekarang duduk di rumah, baguslah kalau dengar dia cakap2 iman, terus jer masuk dalam hati saya...kalau dia buat muzakarah cakap pasal allah berkuasa makhluk takde kuasa, confirm meleleh air mata keinsafan saya. Bila kita dengar orang yang banyak korban jalan allah ni bercakap nak2nya mereka yang iztiqamah tahajud ni, mesti cair hati kitalah....sebab allah bagi mereka kelebihan lidah hikmah....saya dah ramai jumpa dah..bila dengar dia cakap atau sebut beberapa ayat jer hati kita dah syahdu....





Saya suka keluar jalan allah, sebab dia dapat charge iman kitra kasi up sikit..ghairah nak buat amal lepas balik tu...rasa dunia ni sementara jer...dah nampak depan mata kuasa allah...semua yg kita doa akan dapat...syaratnya doa dengan yakin dan ikhlas...bulan 3 saya azam nak keluar dakwah jalan allah untuk 15 hari pulak....



Hal kak aza ni rasanya saya akan gi rumah dia esok kalau kak tim tak jadik datang, kenan bincang2 balik dengan dia..banyak benda kami tak settel ni khususnya hal2 suami....sabar jerlah kan....saya kalau org cakap kat saya suh sabar sy rsa cam takde nilai dah sebab saya dah buat lebih dari sabar...cuma serah dan redha pada allah jer....itu lebih baik...

No comments: