Monday, December 22, 2008

Bila doa dikabulkan

Assalamualaikum w.b.t


Satu masa dahulu saya pernah berdoa kepada Allah agar didatangkan sedikit perasaan benci pada suami. Benci sehingga boleh membebaskan saya dari rasa derita bila bontang ditinggalkan bila kami bersengketa.

Saya mohon kepada Allah begitu kerana saya merasa sangat derita pada setiap kali kami bergaduh dan acapkali bila kami ditinggalkan, maka setiap kali itulah saya sendiri memendam perasaan, bukan bertambah benci tetapi bertambah sayang pada suami.

Sampai pada suatu ketika saya merasa adakah saya telah di manderem? maka itulah titik mulanya saya mohon sunggu2 kepada Allah agar ada sedikit rasa benci moga-moga tidaklah lagi saya derita sengsara bila ditinggalkan begitu rupa....


Maka Allah yang Maha Adil lagi Maha mendengar rupanya menunaikan permintaan saya. maka itulah dalam pergaduhan kami yang terbaru itu, raas benci itu dijelmakan didalam hati dam perasaan saya sehingga tempoh sebulan lebih tanpa suami saya masih selamba, dan tidak terkesan sebagaimana kes-kes terdahulu.

Namun, kesan sampingannnya selepas berbaik2 saya merasa benci itu masih ada, kalau tidak sepenuhnya tetapi cukup buat saya kadangkala meluat melihat dia. Sungguh saya tidak tipu, sebab itu yang saya rasa akhir-akhir ini.


Walaupun hubungan kami berjalan seperti biasa dan ada 'karan'nya tetapi roh dan jiwa tidak sama seperti dahulu. Saya sudah lupa bagaimana dahulu setiap kali lepas bersama, maka saya tidak pernah lupa ucapkan "terima kasih abang kerana memberi saya kasih sayang"....itu dahulu...kerana kata2 itu meluncur semulajadi dan terbit dari rasa dan jiwa saya mengahrgai dia.

Sejak sekian lama ini, kami menjalani kehiudpan sebagaimana memenuhi tanggungjawab sahaja, roh yang dahulu entah mana hilangnya.

Jujur saya katakan, pada hari ini bila suami saya balik ke sini, saya terasa lain benar gayanya. Terasa malu2 pun ada. Dan sekali lagi, tiba2 meluncur kat2 terima kasih abang atas kasih sayang abang"....


Saya tidak sangka yang Allah masih memberi saya rasa sayang seperti ini. Rasa sayang yang benar2 sayang, kerana Allah, rasa sayang yang terbit dari hati dan jiwa, bukan berlandaskan nafsu.

Saya luahkan semuanya kepada suami, agar dia tahu bahawa kasih ini makin bersemi dan kami sama-sama perlu bajai. Kini...saya boleh declare yang saya saya sayang suami saya seperti masa mula2 dulu kami bersama....

Dan hari ini, saya memanjatkan syukur kepada Ilahi atas kurnia seorang suami, yang berada di landasan ini, landasan yang mencari redha Allah...

Esok saya akan sedikit sibuk sebab saya berazam untuk khidmat masak untuk jemaah dari Myanmar ini...saya ingin belajar khidmat supaya saya dapat redha Allah....

Tadi petang saya ke rumah masturat yang menerima jemaah ini, sebelum tu saya hantar suami ke surau dahulu, wah sekali tengok jemaah ni punya kenderaan punyalah hebat [tapi allah lagi hebat] sebijik toyota Alphard dan sebijik lagi merc 230E....dua biji tu pun harga dah dekat setengah juta, sapa kata tabligh ni pentingkan akhirat jer... dunia pun dalam tangan mereka juga....moga2 harta dunia yang dapat tu asbab jadik asbab untuk mereka mudah keluar di jalan Allah.

1 comment:

payarumput21 said...

Salam..

Alhamdulillah.. akak tumpang gembira untuk kamu.. mudah2an jodoh kamu berpanjangan dan berkekalan dan sentiasa hidup dalam aman damai.. Insya Allah..