Wednesday, December 24, 2008

Beralih arah

Assalamualaikum w.b.t
BERALIH ARAH



Entah kenapa minat memblog sedikit terjejas. Serasa nak on PC pun tidaklah seghairah dulu. Rasa lebih banyak benda penting lain yang perlu diutamakan.



Pelik juga, tapi mungkin asbab kasih sayang dengan suami bertanbah erat maka bila dia ada sekarang saya memang tak sentuh PC, duduk dengan dia jer macam dulu2...perghhh tak sangka rasa yang dulu Allah beri kembali.



Kalau dulu dia suruh urut barulah sibuk nak urut tu pun asyik cilok2 dan mengulau, urut2 sambil baring sebelah dialah, kalau gitu memang bukan urutlah,kan...macam gosok2 jerlaha...adaker sambil urut sambil baring, tu macam ada motif lain jer...selalu nya urut sambil baring ni memangler sekejap jer serius pastu lain plak kerjanya...



Tapi sekarang, ikhlas jer offer diri mengurut, duduk urut betul2....sampai agak2 dia dah puas hati baru berpindah urut ke tempat lain...dengan motif yang lain pulak....hahahaaa janganlah pandang serong lak yer...benda halal dan wajib nih!



Semalam, tak jadi khidmat masak, tak tau kenapa suami tak benarkan saya masak, taknak susah payah kan saya agaknya, maka seorang karkun lain telah sudi memasakkan nasi beriani gam dan kosnya ditanggung oleh saya. Takper, sama juga ganjarannya, moga2 Allah beri pahala yang sama.




Dari hari gaji 17 hb hari tu saya tak keluarkan duit gaji pun lagi, entah macam takde benda nak beli, malas nak keluar pun yer jugak, tapi hari tu balik malam dari PD tu singgah 7-11 tengok eh dah ada ATM pulak dalam 7-11 ni, check gaji ada bonus penuh rupanya, patut 1/3 bonus saya kena tolak bayaran tunggakan gaji yang kerani saya salah kira, patut pergerakan gaji bulan 10 tapi dia dah bagi mula bulan 1, maksudnya seribu lebihlah kena tolak untuk 9 bulan pergerakan gaji.


Tapi tak tolak pun gaji ni, tahun depan dah tak boleh nak bayar semula, maksudnya saya berhutang dengan kerajaan sekarang ni...



So malam tadi lepas maghrib ajak suami kononnya nak beli Microwave Oven, senang nak bakar kek, tapi bila survey di Giant, suami berkenan yang samsung RM769, saya yang biasa pun okay, tapi suami saya memang suka yang the best....dan katanya akan tanya kawannya yang ekrja samsung mana tau dapat diskaun staff price...



Microwave tak beli pun, yang saya beli benda bukan2, banyak barang2 rumahtangga jerlah, bila balik tengok makanan satu pun tak beli rupanya, banyak beli perkakas sekolah hani dan Uda, anak kak aza yang suami memang ada bawa dari hari isnin hari tu.



Dalam pada benda2 kecik macam storage box felton, kasut hani dan uda, floor mate bilik air, tool box, mainan uda dan hani, dan adalah benda2 kecik leperluan rumahtangga ni tengok2 jumlahnya RM 459, sikit lagi nak RM 500.



Dalam kereta siap kena perli, sebab cadangnya nak beli whistle kettle tu sebab hitter bentuk jug tu orang kata bilnya tinggi, kalau sehari dua kali saya jerang tak taulah berapa bilnya kat situ. Termos dahlah kecik, kalau ayah ada pagi petang buat airm hani pulak sehari 2/3 nak susu, memang kena jerang banyak kali jugaklah. So nampaknya kena shopping sekali lagi carik kettle dan termos besar sikit. Cerek manual ada dulu, pastu lama tak pakai rupanya dah bocor...termos besar pulak sebelum ni bawak balik kampung, bila tengok mak pun guna so bagi jerlah kat dia....



Bulan ni juga, ada kerja penyelenggaraan rumah lagi, bahagian dapur, jenang dan pintu dapur yang dimakan anai-anai nak ditukar, jugak tukar sinki yang dah senget dan berlekuk bahagian tengah sebab sinki tu sinki asal, dah 10 tahun berkhidmat. Pastu saya nak tambah bidai kat bahagian belakang tempat sidai baju sebab payah nak jaga aurat kat belakang ni, kadang takat nak buang sampah jer, atau nak hantar selai dua baju kotor terlupa nak pakai tudung, takut2 walaupun orang takde kat luar, mana tau jiran2 ni nampak dari balik cermin dalam rumah mereka, tu yang nak tutup guna bidai tu...kalau nak buat binaan kekal banyak kosnya, lagipun alang-alang jer buat sebab kalau nak renovate biar besar-besaran sekali, tunggulah kelayakan pinjaman kerajaan lepas 5 tahun pembelian rumah ni, ni pun dah nak masuk 3 tahun...



Pagi ni kan, pak haji dah balik lepas 2 malam bermalam di sini, masa nak balik tu cam biasalah memang saya akan bersalam, dan cium pipi kiri kanan, selalu ciuman ni macam biasa jer. Yerlah sebab amalan biasa dah nak masuk 8 tahun, takdelah beriya-iya nak cium semuakan..tapi pagi ni, bila saya salam terus jer suami yang cium pipi saya dulu kiri kanan kuat sekali....sungguh membuat saya rasa dihargai...



Sempat juga malam tadi cerita-ceriti dengan dia kenapa yang dia sms saya pasal cerai tu dengan kata-kata "lagi cepat lagi bagus'. Katanya dah saya yang nak sangat terpaksalah dia balas macam tu...masa cakap ni siap gelak besar2 lagi tu...so saya kata memang saya nak sangat dan dah putuskan memang nak failkan 25 nov tu, tapi dah abang datang serah diri siap buat adegan subuh hari patung cendana tu, terpaksalah saya fikir dua kali....



Dia plak kata, dah tengok muka saya monyok jer malam tu, [sebenarnya bukan monyok tapi serius], tu yang dia kesian. Saya plak kata, "napalah susah sangat kita ni dah banyak kali cubaan nak bercerai setiap kali itulah ada jer perubahan, kuat betul jodoh kita ni kan bang....agaknya kita ni cerai mati jer kot...." gelak2 lagi kami....macam2 benda baru nak borak semula, sebelum ni malas nak borak sebab semua benda boleh jadik pertengakaran tapi sekarang alhamdulillah nampaknya dua2 hati kami terbuka berbincang....



Entahlah, nikmat Allah datang dalam pelbagai bentuk, nikmat kasih sayang ni pun satu ujian juga, moga2 allah terus merahmati rumahtangga saya...

No comments: