Tuesday, December 16, 2008

Insaf

Assalamualaikum w.b.t

Menyelusuri dan menyelongkar blog-blog lain di alam maya ini membuatkan saya insaf seketika. Insaf kerana saya masih di sini. Sedih melihat pelbagai perkara mungkar dan bertentangan dengan syariat berleluasa.

Kadang-kdang terfikir, alangkah banyaknya tugas dakwa yang perlu kita lakukan. masih ramai yang tidak mengamal ajaran islam sebagaimana syariat. masih ramai yang teraba-raba dan mencari-cari sinar dalam kehidupan mereka.

Ada yang berjumpa sinar kegembiraan dipusat membeli-belah, membeli barang yang bukan keperluan....tak kurang juga mengisi masa lapang di panggung-panggung wayang. Malahan ada yang bosan terus ke kelab2 mendengar live band, keluar makan-makan ditempat yang diragui kebersihan dan kehahalannya.

Ada yang dengan bangga menjaja minyak wangi yang dibeli dengan harga ratusan ringgit, sungguhpun ternyata kandungan dan pembuatan minyak wangi berkenaan dalam keraguan, menjaja apa yang dimakan mereka sungguhpun tempat dan makanan itu ternyata bukan islam yang sediakan malah tuan punya ternyata kafirr!!!



Tapi hari ini itulah hakikatnya. Rata-rata tidak lagi malu menjaja pakaian mereka yang sebenarnya untuk saiz budak2, seolah2 tidak cukup kain lagaknya. Dengan pusat yang terjojol dan alur bontot yang terserlah jika terangkat seidkit bajunya. Ada yang dengan bangga mempamerkan rahsia yang seharusnya disorokkan dengan alur tetek yang menggiurkan dan dengan bangga berkompang agar seluruh dunia melihat apa yang ad apada mereka.



Apakah? Apakah benda2 ini harus dipandang sahaja? Kita pun yang tau ini akan dipersoalkan adakah kita telah mencuba menentang perkara yang mungkar ini? Adakah kita sama-sama berdoa untuk mereka agar mereka diberikah hidayah?

Marilah sama-sama kita doakan mereka ini. Keluar dari kepompong nikmat dunia yang sementara. Menghayati erti hidup sebenarnya...kembali ke asall kejadian, mensyukuri nikmat yang diberi pencipta dengan patuh dan mengikut apa yang diperintah dan meninggalkan apa yang dilarang.

No comments: