Friday, December 26, 2008

Masturat

Assalamualaikum w.b.t
Keluar 3 hari

Semalam saya bersama jemaah yang balik dari Myanmar tu lagi, kali ni mereka berpindah ke Rantau. Saya tak biasa kawasan Rantau ni [kawasan MB Mohamad Hasan], tapi sebab pagi tu suami dah telefon tanya tak datangkah nusrah?

Petang tu saya kutakan semangat juga drive ke rantau ni, bila sampai saya telefon suami dan dia jemput saya di jalan besar. Agak pendalaman juga rumah ni, bukanlah dalam tu jauh sangat tapi sebab signboard kurang susah nak carik clue.

Sampai2 tu dah ramai orang juga, kak aza pun ada. Wah lepas rindu tengok dan main dengan sofiyyah, dalam masa 3 hari jer Sofiyyah punya skill gelak bila diagah dah bertambah. Sofiyyah pakai stokin yang saya belikan tu..sukalah tengok..kak aza siap puji kata sesuai9 sangats ebab tak ketat...hari tu banyak stokin sofiyyah yg ketat2 sampai bertanda kat pergelangan kaki dia, tu yg saya belikan 3 stokin baru.

Saya cakap kat suami hari tu, pandang sofiyyah saya teringat kat Hani masa kecik, siap saya keluarkan album hani masa kecik tunjuk kat suami betapa sofiyyah hanpir serupa dengan hani, pastu suami kata..."yerlah kan semua tu anak ayah..."

Saya cakap kat suami, maksudnya genetik abang makin lama makin kuatlah, sebab hani dan sofiyyah ni dua2 nampak ciri2 abang jer...pastu suami cakap bukan genetik dia yang kuta tapi agaknya genetik isteri2 yang makin lemah kot....ha'ah..yer tak ya jugak kot balas saya....ntahlah tak taulah...


Hari tu suami kata, ada jemaah lelaki yang pelik, ramai sangat anak suami ni. Yerlah kat surau taman tu yang tempat jemaah duduk tu kan angah ada jadik imam dan mengajar mengaji, pastu ada Uda dan Zubair dua anak lelaki yang ikram ayah masa kat surau, dan lagi bila datang rumah untuk makan, ada pulak hani syakirah dan hani suhailah yang kerjanya menjenguk balik tabir tengok ayah, yang hani suhailah pulak ayah selalu panggil dia untuk kiss sebab dia duduk2 tu rajin sms ayah "kakak sayang ayah sangat", sebagai balasan tu yang ayah bila datang rumah masa jemaah ada tu ayah panggil dia untuk kiss.


Tulah ada jemaah tempatan yang kata "susahlah hj, yang saya ni nak kahwin lagi tapi iseri rak benarkan, dan saya pulak tak cukup keras dengan isteri....camana tu?"

Suami jawab sambil bergurau, "hah..tulah kalau nak kahwin lagi ni...kena betul2 'keras' dengan isteri baru boleh..." pastu tergelak2 saya dengar suami cerita... dahsyat gak gurauan lelaki ni...


Esok saya akan keluar masturat 3 hari di Gemenceh. Tujuan keluar ni adalah untuk tingkatkan iman dan amal, dan bawa balik amalan2 yang dibuat masa keluar tu ke dalam rumah untuk wujudkan suasana iman dan amal dalam rumah. Amal yang dimaksudkan ni adalah

-amal2 ibadah macam baca Quran dan zikir [baca taklim yang mengandungi ayat2 quran dan hadis2 tentang fadhilat amal2 yang kita buat dan ganjaran yang kita dapat]

-solat fardhu [awal waktu],


-dakwah [cakap2 iman dengan orang tempatan yang datang nusrah],

-khidmat [masak, kemas rumah tuan rumah yg kita pergi tu,

-ikram/bantu kawan2 yang keluar sekali]


Usaha wanita ni penting sebab 1/3 daripada isi dunia ni adalah wanita dan 1/2 lagi adalah kanak2 yang juga dibawah jagaan wanita, maka 2/3 penduduk dunia ini adalah dalam tangan wanita.

Moga2 asbab fikir wanita dan ibu2 Allah bagi hidayat pada seluruh alam. Zaman sahabat dulu, khadijah duduk di rumah tapi beliau ada fikir macamana nak tingkat syiar islam, macamana nak pastikan yang semua umat dapat ucap kalimah sebelum ajal.

Allah suka sangat dengan doa2 wanita, tu sebab asbab fikir wanita ni tentang iamn dan umat, allah akan datangkan hidayah walaupun wanita tu duduk antara 4 dinding sahaja.

Saya nak cerita sikit, ada cerita2 benar yang saya dapat dari kawan jemaah masa baru2 ikut jemaah masturat masa baru lepas kahwin hari tu.

Cerita 1.

Ada kawan cerita di Indonesia, ada isteri karkun ni suaminya keluar di jalan allah, dia duduk di rumah sahaja. Setiap hari dia jaga amal dia dan yakin dia tetap pada Allah. Isteri2 karkun ni biasanya redha kena tinggal dengan suami sebab iman yakin mereka pada Allah adalah tinggi, bukan suami yang bagi rezeki tapi Allah, dan bukan suami yang boleh tolong kita masa sakit tapi semuanya Allah.


Maka perempuan tadi berdoa pada allah moga2 diberi rezeki, dan tidak semena2 masa berdoa tu Allah jatuhkan seekor ikan betul2 di depan dia....dan dalam ikan tu ada batu permata, dan bila ditanya di kedai batu permata tu cukp mahal....itulah namanya rezeki yang datang betul2 dari Allah untuk umatnya yang yakin dengan kehebatan Allah....manusia baik suami ker baik boss ker semua asbab ajer...

Kita kena yakin semuanya dari Allah, api sifatnya membakar bukan? tapi bukan api yang sebabkan sesuatu terbakar, semuanya dari allah, allah boleh jadikan api berlawan asbab, api bukan untuk membakar tetapi menyejukkan, pernah dengar kisah api yang menyejukkan???

Ingat kisah nabi ibrahim yang cuba dibakar olek kaumnya di dalam api sebesar gunung? tapi dengan kuasa Allah api berkenaan tidak mampu membaka walau sehelai bulu roma nabi ibrahim pun, bahkan menurut nabi ibrahim tempoh pembakaran 40 hari itulah tempoh dia paling nyaman , dan Allah telah memberi rezeki pada nabi ibrahim dengan memberinya anggur sebesar kepala.

Cerita 2...

Ini kisah di London. Seorang isteri yang ditinggalkan suaminya 4 bulan untuk keluar di jalan Allah, dia tidak ada anak, makanya dia tinggal dengan kucingnya sahaja. Tetapi amal dan iman memang dijaga. Hari2 dia baca taklim [hadis2 dan ayat2 quran tentang iman dan amal], dengan kucingnya sahaja. Mula2 kucinnya sahaja, esok2nya pulak datang kucing2 jiran sebelah dan kemudian hari2 jumlah kucing2nya bertambah, akhirnya semua kucing jiran2nya berjumlah 22 ekor datang setiap hari mendengar hadis2 dan ayat quran ini dibacakan .


Setiap hari pada waktu yang sama kucin ini akan datang duduk sama2 wanita tadi mendengar taklim. Ajaibnya kan?

Maka, lama-lama setiap tuan kucing ini tertanya2 kenapa setiap hari pada masa yang sama kucing ini akan ke rumah wanita tadi, maka mereka pun datang bertanya, apakah wanita tadi ada memberi makanan istimewa pada kucing itu?

Wanita tadi hanya berkata saya hanya membacakan taklim sahaja...maka wanita2 jirannya pun tertarik mendengar sama...masyaallah betapi indahnya...lama2 wanaita2 tadi akhirnya memeluk islam kerana Allah telah datangkan hidayah untuk mereka. Asbab fikir wanita berkenaan Allah datangkan hidayah pda seluruh jiran-jirannya...

Eh..banyak lagi cerita2 kisah iman dan amal ni, bukan pada zaman sahabat ajer...zaman ni, hari ini pun banyak kisah2 kebesaran Allah yang ditunjukkan secara cash depan mata....tetapi kisah ini tidaklah masuk dalam paper...hanya cerita dari mulut ke mulut antara kami yang buat usaha ni....

Maka untuk itu, memang saya tak nafikan bahawa semakin lama semakin saya rasa sayang dengan usaha ni dan sangat2 bersyukur yang Allah masih pilih saya berada dalam usaha dakwah ini...biar apa pandangan sekeliling tetapi Allah lebih mengetahui...kita tidak punya masa untuk benda lain sebenarnya....berapa lama lagi kita boleh menongkat dunia....akhirnya kepada Allah juga kita kembali...

Walaupun hakikatnya 3 tahun saya dah senyap dan sejuk sebab saya tak keluar masturat tapi dengan doa dan harapan saya yang sentiasa memohon rahmat Allah diberikan kepada saya, insyaallah saya rasa saya perlu keluar semula, ataupun boleh juga kita panggil untuk recharge/rawatan/kursus/seminar....tapi bukan untuk dapat skill lain tapi semuanya demi iman dan amal......

No comments: