Friday, December 12, 2008

Adil

Assalamualaikum w.b.t

Apa yang tak puas hati lagi?

Apa yang kau nak, cuba bagitau abang?

Kau ingat kat sana abang beli dan belanja macam2?

Sana pun sama jer macam kat sini?

Kat sana lagi pulak, dengan anak berderet, dengan anak tiri lagi, dengan angah lagi? kau tak fikir ker?

Kau kat sini setakat belanja untuk hani jer?

Ada abang tanya gaji kau beribu2 kau beli apa?

Ada abang mintak kau belikan abang apa2?

Berapa kau belanja untuk abang dan hani, besar sangat ker?

Itu soalan-soalan yang ditimbulkan semasa kami bertengkar dua hari lepas. Saya persoalkan pada awalnya tak bolehkah dia menyumbang nafkah untuk Hani. Saya hanya nak kontta kan hutang saya dengan dia sebanyak RM 11k supaya kununnya wang tu lebur jerlah sebagai kontra atas perbelanjaan saya dan hani sejak kami kawin 2001 dulu.



Kalau setahun 100 untuk hani dan seratus untuk saya, kali dengan 5 tahun pun RM10 k, tapi lain pulak jadiknya, gaji bulanan saya pulak dipersoalkan. Pak hj mula tanya berapa gaji bulanan saya yang sebenar.



Yang dia tahu basic gaji saya telah menjangkau 3 ribu lebih dan dia tahu elaun bulanan saya seribu enam ratus, jadik dia boleh anggarkan pendapatan bulanan saya cuma dia tak pernah tengok slip gaji saya.


Gaji saya pulak jadik isu, sebab katanya hak saya terhadap gaji saya adalah bergantung kepada keizinan dia untuk saya bekerja. Maka dengan gaji yang ada, bolehlah saya menangggung anak dan dia. What???



Saya memang rasa macam dah terbalik dah...macam sekarang ni, semua saya tanggung, termasuk dengan dia-dia sekali. Sebab dia bagi saya izin kerja maka saya kena tanggung dia dan anak sepenuhnya ker?



Maka, saya sudah faham sekarang. Itulah yang ada dalam pemikiran dia. Maka tak perlulah saya berdolak dalik dengan dia. Makanya saya perlu redha dan akhirnya saya doakan moga Allah datangkan ikhlas dalam hati saya.



Dulu-dulu saya memang tak kisah dan kurang ambil tahu ini semua. Tapi disebabkan perhatian pun makin kurang, maka isu nafkah mula membebani diri dan perasaan saya. Apakah itu salah saya?

No comments: