Sunday, December 21, 2008

Allah masih sayang Pt 1

Assalamualaikum w.b.t

Saya tak pernah rasa sebagaimana saya rasa dua tiga haria ni sepanjang berada di rumah kak aza. Memang saya rasa sedih dan terharu sangat. Benar2 malu dan benar2 terharu.

Saya sedar saya ni bukanlah orang yang baik dan sentiasa menjaga amal dan iman. banyak sangat lalai dan leka. Ntah apa2 yang saya buat sepanjang hidup 34 tahun ini.

Telah lama Allah memberi nyawa dan peluang saya menghirup nikmat Allah di muka bumi ini. Apa sahaja yang saya nak semua Allah beri dan kadang-kadang lebih dari yang saya jangka.

Saya menangis semahu-mahunya sampai mata saya jadi pedih dan kepala saya jadi bingung. Bukan saya minta untuk menangis sebegitu rupa dan teruk sekali sampai mata saya bengkak dan merah. macam orang sakit.

Saya nusrah penuh [maksudnya saya joint jemaah masturat -wanita- yang baru balik dari Myammar buta usaha dakwah] maksudnya semua program mereka saya sertai, dan jemaah ni berada di rumah kak aza...lagi mudahlah sebab saya memang biasa tido makan kat rumah kak aza kan....

Ada 5 pasangan yang datang dan dari pelbagai latarbelakang. Amir saf bagi gruop ni adalah rakan kongsi Fadzilah kamsah, Dr Hanim nama suaminya tu, ahlia [isterinya] pun baik sangat orangnya...

Keempat2 yang datang ni dari Kuala Lumpur dan yang wanita ni boleh saya katakan semuanya yang educated. Ada yang lulusan luar negeri, yang berhenti dari jadi guru, yang bekas juruaudit..makanya saya sangatlah terkesan dengan suaha mereka mencari redha Allah dan sifat taat suami yang ad apada mereka. Sangat2 terkesan saya...sungguh saya gagal lawan perasaan.

Tiba2 saya rasa sangat malu, sangat-sangat sangat malu dengan suami saya. Saya rasa saya bukan sahaja tidak taat, malah tidak hormat, dan akhir2 ini ada rasa meluat dan menyampah pula dengan dia.

Sungguh berdosa saya rasa. Sepanjang dari selasa saya di sana, sekalipun saya tidak berjumpa dengan suami saya. Saya sangat malu pda dia dan diri saya sendiri. Walaupun tak tertanggung rindu rasanya. Rindu yang tak terkata. Hanya lelehan air mata insaf dan taubat kerana besarnya kesalahan saya.

Redha Allah pada wanita terletak pada redha suami. Itu yang saya sangat merasa gundah gulana, dah tentu memang suami saya selalu dalam keadaan tak redha apa saya buat.

Sampai pada hari semalam sedari pagi, dalam program, seperti kami bermuzakarah beberapa pesanan buat wanita, saya merasa sangat down, sangat-sangat tidak mampu lagi berdepan dengan perasaan sendiri, saya rasa saya perlu buat sesuatu sebelum tingkah laku saya jadi perhatian dan pertanyaan di kalangan yang ada.


Ptang dalam jam 5 saya sms suami;

"SALAM, ABANG WA TAK PERNAH RASA MACAM NI PADA ABANG, WA SANGAT MALU DAN SANGAT RINDU PADA ABANG"

Sungguh, lamaaaa sungguh saya takde rasa malu dan rindu denagn suami sepertimana yang saya rasa sekarang. Bukan malu+rindu yang biasa, tetapi malu dan rindu kerana Allah. Malu pada Allah yang beri rahmat untuk saya dan pilih saya untuk berada di jalannya, kerana sepagi dan sepetang ebrada di jalan allah ini maka Allah bagi ganjaran lebih dari dunia dan seisinya....


Saya rasa sangat malu nak berhadapan dengan suami, tambah2 malam tadi, selepas solat isyak saya membuai soffiyah dan suami datang di balik tabir, untuk hantar makan malam [steamboat- disponsor oleh karkun PD] saya mendengar suara suami pun saya dah rasa bermacam perasaan, tak sanggup saya nak menjengah...sambil menghayun buaian sambil itulah air mata tidak mahu berhenti mengalir...


Mendengar suaranya sahaja sudah mendatangkan rindu padanya....saya rasa lebih gelisah dan rasanya tak mampu berdepan dengan kak Aza dan menanti esok sebab jemaah akan bergerak ke seremban pula ke rumah yang lain untuk menggenapkan 40 hari nisab mereka. Saya bimbang jika hanya kami sekeluarga ketika itu maka saya akan menangis didepan suami dengan kehadiran kak aza sekali...sebelum itu berlaku baik saya mengundur diri...

Nanti saya sambung part 2

No comments: