Saturday, December 27, 2008

Redha suami

Assalamualaikum w.b.t


Redha suami



Saya cuba belajar untuk taat dan dengar setiap pandangan dan permintaan suami, walaupun sedikit sukar dan membebankan tapi akhirnya saya dapat mengecap nikmat kemanisan sebab redha suami itu kan redha Allah.

Semalam asbab saya nusrah jemaah suami malam ni balik manis jer muka dia. Malam semalam, siap dia hantar saya sampai simpang nak ke seremban sebab suami dan kak aza nak balik ke PD, saya dan hani balik seremban.

Hari ni saya perlu ke pejabat sebab ada barang kes dalam bilik yang perlu dipulangkan sebab kes diarah ditutup. Dan saya juga perlu menghantar borang SKT ke pejabat. Hari ni dapat lagi mess kit, bertambah2 pakaian kerja saya.

Yerlah kan sekarang kami dah nak jadik suruhanjaya, kena pakai uniform, dengan pakaian istiadat, makanya dah 6 pasang dah baju saya...dengan kasut, tudung, handbag dan macam2 accesories. Serba salah bila kerja nanti sebab pakaian tu sememangnya mengikut bentuk tubuh....lemasnya...

Dahlah badan saya dah naik mendadak sejak cuti belajar ni, sepatutnya 30 hb ni saya kena hadir mess night [makan malam beradat di PWTC] dengan memakai mess kit, tapi sebab saya sorang pegawai kanan perempuan malaslah nak pergi...saya gi pejabata tadi carik pengganti.

Tahun lepas saya ingat lagi, saya pergi satu kereta dengan pegawai kanan lain tapi semuanya lelaki maka kami sewa satu bilik hotel, untuk salin pakaian dan solat. Memang teruk bunyinya....masa tu saya salin dalam bilik mandi.

Masa tu, saya sorang perempuan dengan 6 lelaki dalam satu bilik hotel, lain2 adalah timbalan pengarah [india], ketua cawangan BPR PDickson, seorang ketua unit perisikan, saya sebagai ketua unit siasatan dan 3 orang ketua unit bawah saya...takdelah pelik sebenarnya memang kami selalu duduk bersama sepanjang hari berbincang dalam bilik saya/bilik mesyuarat atau bilik operasi dari pagi sampailah ke subuh semula tapi bila dah dalam bilik hotel dengan ada yang lepak2 tu agak pelik jugak sikit.

kami semua dah biasa sangat dah...diorang pun hormat saya sebagai orang no 3 kat pejabat lepas tim balan saya tu, cumanya saya sebagai isteri rasa bersalah pada suami dan sampai hari ni saya tak pernah cerita hal ni pada suami.

Makan malam beradat ni acara tahunan jabatan kami, memang agak formal majlisnya, sepatutnya pegawai kanan diwajibkan bawa pasangan, tapi macam biasa suami saya takkan mahu. Sebab majlis bermula lepas maghrib maka isyak memang langgarlah, maghrib pun terkocoh-kocoh...sebab nak kena carik seat pastu nak kena masuk awal sebelum KSN masuk...dan dimulakan acara formal dengan pegawai badan bawak masuk bawak pedanglah apalah...dengan nyalakan lilin pastu adalah org paling muda dalam majlis tu bagi command kata "minum untuk yang dipertuan agung".."minum untuk Sultan Selangor....sampailah Minum untuk pegawai badan"...kelakar jer masa mula2 dulu... dan diakhiri acara tak formal dengan tarian poco-poco dan menyanyi2 karaoke.... memang saya tak suka tapi dah kata wajib hadirlah jugak setiap tahun...selalunya kiri kanan saya memang lelakilah...lelaki yg tak bawak psangan jugak, duduk pulak memang ikut rank...tu yg menyampah sebab kena duduk dengan orang negeri lain yg kita tak biasa.... satu lagi yg perempuan dan lelaki yg pegawai badan pakai mess kit yang lelaki luar pulak kena pakai blazer dan bow..manalah suami saya pakai semua tu....dia pakai jubah bolehler...

Oklah...tak taulah apa lagi perubahan lepas ni, saya ni dah macam orang asing dah...sebab perubahan berlaku masa saya takde, cuma lepas ni kalau kerja guna akta baru dan mungkin tatacara kerja dan tanggungjawab takkan sama dengan dasar sedia ada sebelum saya bercuti belajar.

Hari ni road tax mati, baru terperasan, terlupa pulak nak ke bank tadi...takperlah selasa minggu depan baru renew, lagipun saya tak guna kereta weekend ni....

Esok, bersamaan 27 Disember [masa yg disetkan kat blog ni lewat sehari] saya akan keluar di gemenceh, untuk 3 hari maksudnya saya menyambut maal hijrah semasa keluar di jalan Allahlah...alhamdulillah hari pertama bulan hijrah saya melakukan sesuatu yang baik, moga2 sepanjang tahun saya akan ebrada dalam usaha ni...

Saya kan rasa Allah bagi saya sesuatu memang ikut amal yang saya buat. Sekarang saya rasa hidup saya tenang jer tak sama macam masa kerja...asyik terkejar sana terkejar sini. Yerlah asyik carik dunia jer, kan Allah kata lagi cari dunia lagi tulah kita akan susah. MAsa kerja tu, asyiklah terkejar nak solat cecepat. Yerlah masa rehat baru dapat rehatkan otak dan kaki, tapi baru nak solat bos dah panggil mesyuaratlah, perbincanganlah....memang saya rasa masa saya kerja jiwa, roh, masa dan nyawa saya semata-mata untuk kerja. Balik rumah mana baki2 sikit tu barulah bagi kat Hani dan suami.

Sampai suami saya selalu marah + perli saya yang asyiklah cakap pasal kerja, pantang hp berbunyi, berlari menjawab kalau hal kerja tu, dan-dan tu saya bersiap ke pejabat, kata suami saya ni "takut OC [pengarah] saya kalah macam saya takut tuhan'...macam tu sekali analogi suami saya. Sebab saya takut tu bukan apa, kalau tak jawab pagi2 lagi saya kena mengadap dia dan sediakan jawapan kenapa saya tak jawab dia called... masa kerja memang pun hari2 saya kena mengadap dia pagi2 morning prayer...macam jab kami bukan boleh gurau2 lelebih..kami ni enforcement, bagi arahan terus buat takde soal2...yerlah kerja tangkap orang dakwa orang siasat orang takkan nak main2....tambah2 OC saya ni workaholic...

Tapi sekarang, leganya hanya Allah yang tahu, hp pun mana-mana jer saya campakkan, sebab saya tau OC takkan carik saya lagi...lega sesangat...kalau ada tu pun panggilan sesat dari HQ yang tak tau saya sedang bercuit belajar...ataupun panggilan sebab ada sapina sebagai saksi bagi kes-kes yang saya terlibat bagi keterangan.

Yang sebenarnya, sejak 3 tahun lebih saya tak pernah keluar...dan dalam tempoh tulah saya betul2 tumpukan pada kerja, dan ternyata dalam tempoh tu amal saya memang kurang...taunya kerja kerja dan kerja...tu pasal Allah tak pilih saya dikalangan umatnya untuk keluar jalan Allah ni...

Tapi sekarang berkat saya belajar redha dan taat moga2 Allah pandanglah usaha saya ni dan Allah letakkanlah saya di kalangan hambanya yang diredhai...masa kerja nanti tak taulah mampu atau tidak...nak jaga aurat dengan sempurna pun mujahadah..masa cuti ni dapatler..masa kerja nanti aduhaiii macam2 cabaran...

Lepas subuh esok kami akan hantar hani ke PD kak aza akan jaga dia. Wah hani mengongoi2 nanguis bila tau saya dan ayah nak keluar 3 hari. Sedih sebab takde sapa nak peluk dia malam2. tapi bila saya bagi idea dan dia boleh terima barulah tersenyum girang. Malam ni tadi baru jer rakamkan beberapa shoot video dalam camera pesanan2 saya dan kami peluk cium supaya malam esok sebelum tido dapat;ah dia tengok video tu buat melepas rindu. Lepas tu siap bawak baju busuk ammie yang tak basuh buat peluk dan cium masa nak tido, tak cukup lagi tu, tambah pulak bawak gambar2 ammie dan ayah untuk tengok2 kalau teringat. Dah tu siap pulak dia pilih gambar ammie dan ayah atas katil peluk2...amboi nak suh umi makan hati ker bawak gambar tu? so saya tak benarkan...so dia pilih gambar ami dan ayah yang asing2...kelakar hani ni, sib baik dia pun faha,..siap tanya..nanti umi cemburu tengok gambar ayah dengan ammie eh?..hahahaaaa pandaipun!


1 comment:

kakLuna said...

aritu akak tulis pasal asbab, saya jd fhm sungguh2. tkesan betul la tulisan akak yg aritu.

ye lah, bila kita takde sesuatu, baru la kita nak berdoa kan. kalo dh ada, kita tak tau nk mintak apa.