Monday, January 5, 2009

1st day 2nd semester

2nd semester

Assalamualaikum w.b.t

Hari ni bermula kuliah bagi semster kedua Pengajian rasuah, UKM. Tadi jam 2 petang ia bermula dengan taklimat dari prof Rahimah untuk paper Lawatan dan benchmarking, lawatan keluar negara bagi menentukan 'penandaarasan' [benchmarking] bagi indeks rasuah kemungkinan besar akan dibuat ke salah satu dari dua negara ini iaitu Australia atau Hong Kong, kerana Anti Corruption Commision yang ditubuhakn di Malaysia mengambil model dua negara tersebut.


Tapi lawatan akan dibuat pada minggu pertama cuti semester ini, iaitu sejurus lepas tamat peperiksaan semester ini. 5 paper yang kami ditetapkan untuk ambil. Nampak tajuk kursus macam kronik jer tapi pusing2 pasal rasuah jugalah.

Semester ni akan ditentulan penyelia bagi tesis dan tak taulah proposal saya untuk tesis tu penyelia kana terima atau tidak. Ok banyak nak cerita pasal kuliah ni tapi takde modd, sebab hati dan perasaan masih ligat fikir pasal Zubair.

Pagi2 buta ayah dah call tanya camana anak dah siap nak ke sekolah ker? Terkejut juga saya...eh...ambil berat juga ayah pada anak dia yang sorang ni, pastu terfikir plak ayah ni tersalah hantar mesej ker, mungkin dia nak hantar mesej kat kak aza tapi tersend pada saya sebab dulu2 selalu gitu, sebab dalam kepala dia selalu keluar nombor saya jer...maklumlah nombor saya dari 2002 saya dah guna...kak aza plak banyak kali tukar2 nombor ni...


Pagi2 kak aza kan dah pesan suh ke hospital supaya saya ada masa doktor check pagi2 tu, tapi tak dapat jugak nak cepat, satu sebab hani berat betul bangun pagi..dah dua hari kena dera bangun awal pastu dok kat hospital main tak hengat...letihlah tu, lagipun malam tadi siap ke shopping compleks...rasakan pagi payah bangun...

Ala kadar jer iron baju dia, pakai last year punya baju sebab hani tak register lagi...macam anaks epuluh lak saya nih! Tapi cikgu2 semua kan dah jadik geng saya...main hantar jer hani...dan hani cam biasa anak yang matang dan pandai sesuaikan diri lagi berdikari...saya hantar kat pagar jer...bawak beg sendiri..maknya nak berkejar ke hospital...bye2 jer ngan cikgu tadi...tapi kerani pejabat dah tau dah saay agak kebizian sket...

MAsa nak bertolak hantar hani tu saya call ayah konon nak gelakkan dia tersalah hantar mesej ...ehhhh rupanya memang sah sms utk saya sebab ayah adh boleh bayangkan macamana saya dengan hani kalut2 bersiap pastu sure dua beranak kami bertekak....apa lagi saya lah selalu marahkan hani terhegeh2...tu yang ayah sms tu...dah tu rupanya ayah nak ke hospital juga, dia suh saya tunggu dia kat rumah nak naik satu keter....sudahnya lambatlah jugak pagi tadi, dalam 8.15 baru sampai sekolah...pastu pecut ke hospital...

Sampai2 wad padeatrik elok2 jer 3/4 doktor tengah kerumun zubair...so kami dengar dan sempatlah bersoal jawab tadi....bacaan semalam [bacaan albumin iaitu salah satu jenis protin] dalam urine zubair meningkat dari 2+ sehari sebelumnya kepada 3+..... ya Allah dengar tu jer rasa lemah lutut...


Keadaan Zubair pagi ni saya tengok agak bengkak bahagian mukanya. Bawah mata kiri yang sebelum ni tak bengkak nampak ketara bengkaknya dan betis serta perut masih tak susut bengkak, keras pulak tu perutnya...cuma alhamdulillah zubair tak merasa apa2 kesakitan pun...tetap ceria dan happy...buat kami sedih pulak....

Dalam pada syok2 bincang dengan suami hal zubair kena sound pulak dengan sister sebab kami ada bertiga kat situ, saya... suami dan khairin...saya kata oklah sementara mabil bag, rupanya sister [ntah nurse ker sister ker tak perasan tp rasanya sisterlah kot] siap dia sempat panggil jaga halau saya...cisss..sabar2lah...


Lepas tu bincang2 dengan doktor...doktor suh beli alat nak test kandungan protin dalam urine, sebab doktor nak ajar cara test tu kat rumah...kiranya confirmlah zubair kena Nephotis Syndrom...dan dia kena ambil steroid, dan kak aza kena monitor everyday kandungan protin yang terkeluar dari buah pinggang melalui urine zubair...

Itu dia berita sedih hari ini....meleleh juga air mata dengarnya... pastu saya denga dengan suami punyalah mujahadah carik benda alah nak test tu sampai farmasi yang ke 6 barulah dapat jumpa, yang lain ada yang kena orderlah, memang takde juallah.... penat betul saya dalam panas2 tu, turun naik keter, perati pharmacy,...suami duk kat sebelah saya jer tunggu dalam keter....sayalah ke hulu ke hilir..tau2 jerlah jalan dalam seremban ni sehala memang jammed giler...dengan parking susah...


Gitu gini jam 12.30 barulah dapat sampai kat rumah...sebab keter saya tinggal kat rumah....suami bagi saya pakai merc buruk dia sebab keter saya road tax mati tak hidupkan lagi...[ni pun ada cerita nih...yg kelakar tapi nampak kuasa Allah kat situ]. Saya gamble jer tak kisha road tax tak ada, kalau kena tahan bayar jerlah saman, apa nak takut, kan...dah tak sempat nak buat camana....salah sendiri....tapi suami lak terlebih takut offer pakai keter dia ke UKM...ok jerlah kan dah orang bagi...

Suami masa ni punyalah lapar..xmakan dari pagi, sian dia tapi saya kelas jam 2 tak sempat sangat dah nak bawa dia makan, sudahnya saya suh dia makan dengan jemaah jer [kan dia keluar 40 hari sekarang ni, tapi cilok ke hospital on off lah]...saya sampai2 hospital lepas kena halau dari wad terus bawak kak chik [panggilan kahirin] ke kafe saja tunjuk jalan kat dia dan ikram dia minum pagi sama2...mujur dia nak makan kat kafe..yerlah kak chik pun berpurdah juga....

Sampai UKM, awallah pulak, 1.30 dah tercongok dah...saya yang pertama sampai dari 9 orang kami ni...lepas tu bila semua dah sampai sibuklah cerita pasal result exam...vavavaaaa...rerupanya saya dengan ASP Lai {PDRM} tu 2 yang terbaik...keputusan exam tu memang di luar jangkaan sungguh..saya anggap sebenarnya lecturer yang banyak tolong kami atauapun diorang bagi markah kesian kot gamaknya....ataupun assigmnet yang banyak tolong up kan markah...


Tadi masa taklimat tu barulah dapat jadual... kelas kami 3 hari selasa sampai khamis...yeyyy...tapi khamis 2-5 petang sambung 5 ptg sampai 8 malam...rabu pun pagi dan petang...takperlah 4 hari rest...ok sangat dah tu...save minyak+ tol saya...semster ni ada 2 pensyarah baru [baru pd kamilah] yang akan ajar....yang 4 lagi pensyarah semester lepas...

Sebab taklimat abis awal saya terus pecut ke hospital semula sebab nak kejarkan masa doktor ada tulah...tapi ayah kacau daun suh ambik dia dulu plak, sudahnya dengan hani pun saya ambik sekali....sampai2 kak aza, Cik ayang semua dah ada...

Kali ni rasa macam serba salah pulak dengan kak aza sebab saya sampai dengan suami sekali, nanti takut kak aza fikir apa pulak, dia tak tau yang saya guna keter suami ke UKM...satu sebab road tax satu lagi sebab suami yang cadang untuk elak sakit pinggang saya jadi kronik sebab mula2 saya cakap saya nak ambil keter baru, tapi dia tak bagi...cam biasa, kan saya nak belajar taat suami..maka ikut jerlah cadangan suami...


maka saya pun menepi jerlah, takdelah duduk dekat suami, duk jauh jer pepandailah bawa diri dan kak aza pun minit2 terawal tu buat tak tau jer kat saya, sibuk urus zubair pun yer jugak, pastu sibuk bincang dengan suami sekali tambah2 doktor pun ada masa tu, so saya pun dapat rasa perasan cemburu kalau saya berada dalam situasi macam tu....macam saya ni lelebih pulak, walhal anak dia yang sakitnya...

Tapi cik ayang ada, saya borak dengan cik ayang [kakak kak aza] jerlah. dan saya dapat rasakan yang saya lebih selesa berborak dengan cik ayang dari kak aza...tak perlu nak cover banyak benda sangat. Lagipun cik ayang ni kan bekerja mungkin tu sebab lebih sesuaikan...tambah2 kak aza kalau cakap banyak simpulan bahasa, bahasa berlapik saya ni pulak berterus terang jer orangnya..tu sebab bila cakap ngan kak aza saya perlu beberapa saat untuk proses makna sebalik apa dia cakap tu...tapi tu kadang2lah...


Tapi lepas selesai semua tu kak aza baru datang kat saya, tanya saya tau tak kak cik cakap tadi [tengahari] doktor ada cakap kat dia, Zubair ni buah pinggangnya bocor...tu yang dia kata terus lemah lutut bila dia dengar camtu...tapi cik ayang cakap tunggu jerlah kita tanya doktor betul2 apa ceritanya...

tapi saya rasa bendanya sama cuma doktor guna istilah yang senang difahami, bocor yang dimaksudkan tu adalah fungsi menapisnya rosak, tu sebab protin dan air keluar..tapi kak aza dengar bocor tu macam kronik jer tu yang bergenang air mata dia cerita kat saya...ntahlah..susah saya nak cakap perasaan saya masa tu....nak cakap lebih nanti kak aza kata pandai sangat pulak....ntahlah..

Tapi balik lepas maghrib tu bincang2 dengan ayah dan ayah positif jer, yakin kuasa allah anytime nak kasi penyakut dan anytime juga boleh tarik balik penyakit tu. Tak payah nak kronik2 sangat. katanya balik nanti kita bagi habbatus sawda'...sunnah kan makan habbatus sawda ni sebab rasulullah kata semua penyakit boleh disembuhkan oleh habbatus sawda kecuali maut...dan ayah yakij ikut sunnah akan dapat kejayaan...tapi tulah kak aza masih kronik juga....dan ayah macam nampak 'malas nak layan' dan bila saya tanya ayah apa yang dia bincang dengan kak aza panjang lebar sebelum balik tu...dia boleh ajwab..."ntah...abang masuk telinga kanan keluar telinga kiri..." boleh pulak gitu....

Dalam pada tu, ayah buka cerita lama, along masa kecik [sekola rendah] juga ada masalah buah pinggang sampai doktor minta kebenaran ambil air tulang sum sum tapi ayah tak benarkan...alhamdulillah sampai sekarang along allah bagi sihat....macam tu juga zubair, doktor boleh cakap dan rawat apa sekalipun tapi Allah yang akan bagi sembuh sebab dia nak tengok sejauh mana iman Hambanya dan masa nilah kita nak betulkan iman yakin kita...asbab buah pinggang zubair jadi bengkak tapi sebenarnya semua dari Allah belaka...kadang2 perlu cakap2 iman ni untuk kesedaran diri kita....bukan kita menolak ketentuan logik dunia perubatan tapi hakikatnya sebagai islam itulah keyakkinan yang wajib kita pegang, semua dari Allah..

Allah boleh buat sesuatu ikut asabab, melawan asbab atau tanpa asbab...allah bagi mudharat dan allah bagi manfaat.

Seorang anak lahir asbab ada ibu dan ada bapa, tapi dengan kuasa Allah, nabi Isa lahir tanpa bapa, hanya ibu Mayram sahaja...maka itulah namanya kuasa allah...

Sesuatu boleh memotong asbab pisau, tapi nabi ismail bila disembelih nabi ibrahim, pisau yang sepatutnya memotong tidak memotong nabi ismail tetapi menukar kepada kibasy...

Macam api yang membakar nabi ibrahim bertukar kepanasan kepada kesejukan...


Banyaklah kalau nak cakap apsal asbab ni, semuanya dari allah, kita makhluk takde sikit pun kuasa dan kudrat...doktor pun sakit dan mati walaupun pakar dalam segala jenis penyakit dan master dalam pengetahuan penjagaan kesihatan...


Oh yer...saya nak cerita pasal malam sabtu yang saya balik dari hospital jam 12.30 malam tu....kebetulan tu kan malam minggu, sebab jalan nak ke rumah ni jadi laluan mat2 rempit berlumba maka polis selalu buat road block tengah2 malam tu...



Mula2 saya tak nampak road block tu sebab mata mengantuk bawak [un slow and steady jer tetiba keter satria purple depan saya secara mendadak membelok ke simpang kanan [simpang terakhir sblm road block tu] saya puj terkejut dan macam tersedar dari lamunan. tengok2 alamak.....kt deoan ada banyak kon polis dan ada ramai polis pegang lampu suluh bagi isyarat kat keter2 suh ketepi...masa ni dalam hati tawakal ajerlah...dah salah [road tax insuran mampus] terima jerlah bayar jerlah saman tu...




tapi dalam hati sambil tekan minyak ke arah polis tu, doa juga, ya allah peliharalah aku, selamatkan lah aku...kau yang berkuasa, aku nak ikram anak tiri bukan sesuka tak renew road tax....kira masa ni memang dah paras leher dah harapan saya untuk melepaskan diri sebab memang polis tu suluh setiap satu tampalan cukai kat sebelah kiri cermin tukan...




Tapi tulah kan....macam saya cakap Allah berkuasa, punyalah besar 26 disember 2008 tulis kat situ, allah tutupkan pandangan polis tu kot...dia boleh tak perasan, saya terlepas macam tu jer....hah camana....lega tak rasanya..tentulah kan..selamat duit dan takdelah malu kalau dia tau saya ni BPR tapi road tax takde...jangan2 dia pulak kenal saya...dan mana tau nanti heboh plak ketua unit siasatan BPR negeri sembilan bawak keter takde road tax...kami selalu gak tangkap polis trafik...kan ker jabatan malu {jangan cakap sesapa ni yer, yg saya tau 23 orang pembaca blog saya ni, kalau bocor 23 orang nilah yang bocorkan rahsia saya]



Tu jerlah dah ngantul dah ni, esok kuliah batal, pagi2 hantar hani terus ke hospital, kak aza dah pesan suh pergi sebab kak cik takleh diharap sangat bab2 nak tanya2 doktor ni....takat jaga adikinya dia taulah...

2 comments:

Zareda Norman said...

salwa

sekrang ni kalau nak renew roadtax dan insurance dah mudah. Call aje syarikat insuran, bagi particular, dorang akan uruskan dalam masa 3 hari bekerja, tunggu aje dia hantar road tax baru. Cuma kena ada credit card lah.. tak perlu lagi susah ke bank, syarikat insuran dan JPJ

Ummi said...

wa, ugut ye :)

ni yang nak cerita ni :)

tunggu ye wa, berita panas harian metro :)

macam zar cakap, suruh aje ejen insuran buatkan :)

tapi kenalah bayar upah sikit, upah pun tak mahal :)

semoga zubair cepat sembuh