Monday, January 26, 2009

Mendidik anak 2

Assalamaalaikum w.b.t


Mendidik anak 2



Semua asyik kakak nak ingatkan...macamana kalau ammie kat kelas mesti ammie menguap tak tutup mulutkan?
[Kalau dia nampak saya menguap tak tutup mulut...siap dia bayangkan kalau dia takde sapa nak ingatkan, mesti saya tak tutup dia agak2 begitulah kot]

Ammie ada baca doa tak?
[kalau dia tengok saya makan selamba jer..kadang baca dalam hati, tapi dia cam biasa tugas mengingatkan saya tu macam jadi tugas rutin dia]



Ammie....[jerit] ammie dah baca doa masuk toilet tak?
[masa ammie dalam toilet, boleh dia datang depan pintu toilet semata2 nak ingatkan ammie, ada juga masa dah melangkah tu terpaksa patah balik penangan anak gadis ni sebab dia nak dengar juga saya baca kuat2, dia tak caya kalau saya kata dah baca dlm hati]


Ammie...hah tu mesti lupa nak baca doa keluar toilet tu...
[dah keluar pun kena check dengan dia juga...kadang tu memang terlupa lah sebab dah lega...menonong jer keluar toilet, tu kadang kena smash juga dengan dia yg saya tak tutup kepala, utk dia saya dah siap2 sangkut towel kecik tutup kepala tepi pintu toilet]


[semasa...duduk-duduk lepas makan]...

Ammie..ammie dah baca ker doa lepas makan...kakak terlupalah...


[Masa nak tidur]

Ammie..kakak mengantuklah...jom kita baca sama-sama alfatihah dengan 3 Qul.....[ammie pun mengantuk jugaklah..sabar jer kena baca jugaklah,kan?]


[Masa naik kereta, standby jer dia tunggu dan pandang saya sebelah seat pemandu tu, rupanya nak kenakan saya]

Hah...kakak tunggu jer ammie tau..memang kakak dah agak dah ammie mesti yerlupa nak baca doa naik kenderaan kan?


[Masa makan... pandai puji2 ammie pastu kenakan ammie sambil sengih2]

Ammie sedaplah ammie masak hari ni...mestilah ammie masak mestilah sedap...

Eh..mana boleh cakap macam tu, bukan ammielah bagi sedap,...Allah yang bagi sedap tau...


Tengah duduk-duduk...

Ammie....sapa yang paling bermakna dalam hidup ammie....

"kakak dengan ayahlah"

"eh..ammie kena jawab Allah lah..kan Allah yang jadikan kita"


Ammie, kenapa kakak tak pernah nampak ammie pegang-pegang fifi [kucing] ni, usik-usik bulu dia, kan ammie kata sayang kucing ni sunnah nabi, napa ammie tak buat?
[saya selalu marah dia kalau dia tarik2 kucing, pukul2 kucing tu sebab saya kata sunnha Nabi sayang kucing malah Nabi sanggup gunting jubah dia keliling kucing yg sedang tidur atas jubah dia sebab taknak kucing tu terbangun]


Mendidik anak kena contoh dari kita sebagai ibubapa, kadang-kadang ia boleh juga menjadi sebaliknya kalau kita selalu terleka [mungkin asbab hasutan syautan ataupun kelemahan diri saya sendiri], maka itu yang menjadi anak mengingatkan kita. Sebab Allah bagi anak otak yang sangat berkembang, apa yang diajar maka itulah yang akan diingat, maka rajin-rajinlah menyebut apa sahaja yang baik pada anak, maka kebaikannya perkataan-perkataan itulah yang dipulangkan kepada kita, sebagai pengajaran buat kita pula....



Baru-baru ni hani cakap kat saya,




"ammie kakak terharulah dengan ammie sebab sekarang ammie dah banyak berubah"




Aiiikkkk...apa yang berubahnya ammie ni...saya terfikir pulak gitu....rupanya dia pun memerhatikan saya selama ni....lepas dia cakap macam kat abwah ni barulah saya tersedar dalam diuam2 hani monitor perlakuan saya, sekarang ni, Hani kalau duduk2 rajin tulis surat pendek2 pada saya, keliling tu mestu ada dia tulis I love [lambang love] U....pastu saya ambillah kesempatan balas surat tu dengan tulis macam2 kata2 sayang dan kata2 peransang untuk dia....ni jawapan hani tentang perubahan saya dan ayat berikutnya tu adalah keluhan dia pada saya yang selalu terlupa....




Yerlah..sekarang ammie dah baik, takde marah2 kakak sangat, selalu cakap elok2 jer dengan kakak...dulu tu ammie selalu jer marah kakak...kejap2 nak marah..kejap2 nak marah..sekarang ammie dah baik, cakap lembut2 jer dengan kakak..."


Keluhan hani pada saya....

Ammie ni kalau kakak takde macamana agaknya? banyak benda kakak jer selalu ingatkan ammie?




Banyak benda lagi Hani cakap kat saya yang buat saya fikir, alangkah banyaknya lagi yang saya boleh ajar dia, sebab kalau saya ajar dia, tentu satu hari dia akan ingatkan saya juga, macam solat awal waktu....selalu sangat dia perli saya, napa ammie ni dah azan dah ammie kat komputer lagi? dan kadang2 termalu juga dengan dia masa2 saya uzur dia lepas azan jer dah ambil wudhu'...kadang fikir, mana datang benda2 kebaikan dalam diri dia sebab saya tidaklah begitu...tapi saya fikir semula, Allah maha kaya dan dari Dialah segala kebaikan, dan anak umpama kain putih...bentuklah cotak apa sahaja yang kamu inginkan.....cuma saya takut2 nanti setiap apa yang diingatkan pada saya tu, saya pula tak mampu nak buat...hanya suruh anak, sedangkan maknya pun sama tak buat juga...aduhh banyaknya kelemahan saya ni...banyaknya ruang mendidik anak yang saya tidak teroka lagi...takut tak sempat dan terlupa ajer..


P/s :banyak benda nak tulis tapi bila nak tulis kat sini masa tulah tak ingatnya...

4 comments:

inahani said...
This comment has been removed by the author.
inahani said...

askm...sukenyer kate2 hani tu...bnyk islamic value...mudah-mudahan dia jd anak yg solehah..almaklum susah nak mendidik anak ni..sy da rase...wpun..anak maseh kecil lg..

MOKCIK AZWA said...

Salam Salwa,

Bagusnya Hani kecik2 dah pandai ingatkan ammienya kan..sayang juga dia kena berhenti kelas taekwando tu, nak buat camno ayahnya tak bagi.

waduh2..maid ada problem pulak ya...saborr jer laa

Hanisumayyah said...

Inahani...

Tulah kadang kita tak sangka budak kecik ni macam2 ada dalam kepala dia. Akak kalau berborak2 dengan mak bapak budak yang hantar anak ke tadika yang asma dengan hani lagi terjua dengar cerita anak2 diorang...lagi matap2 ayatnya...kira hani ni takde berapa 'bagus' sangat, yang penting didikan samaada di rumah atau guru2 di sekolah..ajar jer mesti diorang dapat catch up...


Kak azwa...

Ada gak pikir jahat dalam hati ni nak hantar jugak ke kelas taekwando tu, tapi terfikir pulak, nanti2 apa2 jadi sendiri susah...takperlaha biar jerlah mungkin ada hikmahnya belakang hari, tak nampak lagi buat masa ni....fikir gitu jerlah kor senang sikit hati ni...